Perser iFokus

Perser

Etikett07-export-import
Läst 3102 ggr
Annkis54
0

rabiesvaccin till Danmark??

ska våra katter som flyttar till Danmark rabiesvaccineras??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
0

Det beror på när dom flyttar.

Kattunge under tre månader med dispans behöver inte vaccineras.Katter över tre månader ska vaccineras och sen är det 21 dagars karens.

Stolt ägare till tre La permer

Marita-L
0

hm…jag hadde för mig att om man inte tar in katten efter 12 veckor men innan 3 månader så var det tester å vaccination på rabies och katten kan inte flytta innan det okej…jag hörde att det kan bli ett par månaders väntan… Har jag hört fel?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Chiarettos
0

Jag trodde inte man behövde rabiesvaccinera katter som ska flytta TILL Danmark. bara om danska katter ska flytta till sverige men jag har kanske fel

/Bodil

MonicaLagerquist
0

Saxat från Jordbruksverket.

Försäljning till land inom EU
Grundvillkoren är ID-märkning med microchip eller tatuering, rabiesvaccination och sällskapsdjurspass . Vaccination mot rabies ska inte göras före 3 månaders ålder. För att djuret ska hinna utveckla antikroppar ska det gå 3 veckor efter vaccinationen innan djuret får resa till ett annat EU-land.

Vissa länder ger dispens för införsel av djur under 3 månaders ålder utan rabiesvaccination. Valpen/kattungen ska då vara ID-märkt och ha sällskapsdjurspass, samt eventuellt ett särskilt uppfödarintyg.

Mer info finns på deras hemsida

http://www.sjv.se

Kittentotts
0

Hittade detta på http://www.oresunddirekt.com 

införsel av hund och katt till Danmark

Det är inga problem att ta med sin hund eller katt in i Danmark. Det gäller både vid tillfällig och permanent införsel.

Särskilda regler vid återresa
Om du ska tillbaka över den svenska gränsen med ditt husdjur gäller dock särskilda regler. Reglerna gäller också för ledarhundar. Kontakta din veterinär för att få ditt djur undersökt. Veterinären kan också berätta vilka behandlingar/vaccinationer ditt djur måste ha.

Krav vid inresa till Sverige

För att kunna ta hunden eller katten med tillbaka till Sverige krävs:

• sällskapsdjurspass. Passet köper du hos din veterinär.

• att djuret är id-märkt med mikrochip eller lättläst tatuering

• giltig rabiesvaccination

• avmaskning mot dvärgbandmask

• anmälan vid gränspassagen

Vaccinering krävs
I Sverige finns varken rabies eller dvärgbandmask och för att undgå att smittan kommer till Sverige kräver Jordbruksverket att hunden och katten vaccineras innan. Reglerna gäller också för ledarhundar.

Kontakta veterinär

Jordbruksverket rekommenderar att man tar kontakt med sin veterinär för att boka tid för ett besök med djuret. Veterinären kan informera om vad som krävs och vilka behandlingar/vaccinationer djuret måste ha. Du kan läsa mer på Jordbruksverkets webbplats eller ringa till dem på +46 (0)771 223 223.

Relevanta länkar

Jordbruksverket - införsel av hund

Jordbruksverket - införsel av katt

Fødevarestyrelsen Pas til kæledyr

Annkis54
0

ja..jag har läst allt detta
men eftersom Sverige är ett rabiesfritt land så tänkte jag att det kanske var lite specialregler
men jag kan inte hitta nåt sånt
kattungen är 17 veckor..o ska till Danmark
men rabies hinns med eftersom hon inte ska flytta förrän i slutet av juni
men jag har mailat Danska ambassaden o frågat rakt ut

det var ju samma som med norska ambassaden marita..
uppfödaren trodde att det behövdes både chip o 2 vacciner…men det krävdes varken eller

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
0

Men läser man på jordbruksverket så är det ID-märkning pass och vaccinering och 21 dagars karens som gäller.Den länken som du hänvisade till är samma som jag länkade till.

Det har att göra med att vi är ett EU-land och att samma regler gäller inom hela EU.

manbukten
0

Mycket intressant,

Kittentotts
0

#7 Ja kanske det, men då jag satt klistrade in så skickade du din, så vi fick in bägge, gör inget med mer info

Jag hoppas ju slippa detta, så glad de stannar i sverige:))

/ Carina

MonicaLagerquist
0

Jag ser inga problem med att skicka till Danmark.Jag flög ner och leverarade Matsuura.Eftersom att jag har uppfödar kollergor i Danmark så hade jag kollat upp med dom om Matsuuras blivande ägare var okej och om det trots allt inte skulle kännas bra hade min kompis lovat att ta katten eftersom att han inte kunde följa med oss hem igen.

Jag har skickat till Danmark en gång och kommer inte att göra det på dispans igen det är för tajt och stressigt med tiden.Behåller hellre kattungen tre - fyra veckor extra.

Sidentassen
0

Det är ju inte så längesedan jag var ner med en katt till Danmark. Vi åkte iofs bil, men det ska ju inte spela någon roll. Katten var som alltid vacc och chipad och dessutom vacc mot rabies 1 gång, detta mer än 21 dagar innan vi åkte. Inga problem var det heller. Inget stopp i tullen. När vi löste brobiljett såg dom ju att vi hade djur i bur, men det var ingen som sa något om det.

Hälsar Lotta P

MonicaLagerquist
0

Fast man ska väl tala om i tullen att man kommer.Likaså när man åker hem för då behöver man ju ha intyg på att katten avmaskats.

Sidentassen
0

#12 Inte nödvändigt om man ska leverera katten, för då har man den ju inte med sig hem igen :-)

Hälsar Lotta P