Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 3362 ggr
Bullan
0

Domare i Sverak resp. IDP?

Ni som provat ställa ut i både IDP och Sverak eller ställt för andra förbundets domare…Tycker ni det är någon skillnad på sättet de bedömmer katterna och vad iså fall?

Eller har ni andra synpunkter som rör detta?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
0

HaHa ja du Bullan. Ska bli intressant läsa nu vad som skrivs här för mig också

Igår så gjorde jag färgbesömning på 2 katter

Min Vanilla för jag ville bara höra om de tyckte som jag, hon blev Cremetabby tillslut, men vilka diskutioner detta blev sen, hon har vad vi sen pratat om inte ens gener att bli tabby. Men Men tänkte inte så långt innan, hon lär vara creme

Tydligen gör de inte annorlunda i sverak gällande detta, fattade inte riktigt. Men så många vänner t mig vill nu jag kommer över t sverak, bara det jag ställer inte så ofta, tycker det är lagom som i IDP, men jag får väl fundera lite extra

Sägs det är olika på vad domare kräver i de olika, mer i Sverak, men jag har för lite erfarenhet, får åka se lite tror jag!

/ Carina

Annkis54
0

jag har ju ställt på båda
under åren som vi fick ställa fritt o under åren med licens så ställde jag mer hos Sverak än IDP.
tycker inte att det är nån skillnad..
utan att det är skillnad på domarnas bedömningar för att de är olika personer…
inte för att de dömer hos olika "organisationer"
men det är bara min personliga åsikt
Om det sen faktiskt ÄR skillnader i regler o sånt…får vi nog svar på av andra

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

RaktajinosCattis
0

Jag har ju varit medlem i både IDP och Sverak. Det ÄR annorlunda. Domarna inom IDP pratar väldigt sällan om katterna utan dom kikar på dom och sen skriver dom .. man får själv försöka tyda vad som sedan skrivits på bedömningssedeln.

Jag uppskattar att det är lite mer "show" mentalitet på sverakdomarna. Man lär sig mycket när man kan lyssna på bedömningar av andra katter. Visst är det olika även inom sverak .. en del pratar mer än andra … men mina favvo domare är Hanna Jensen och Veikko Saarela … när dom är närvarande går dagen mycket fortare .. då är det inte bara sin egen katt det gäller utan man kan lyssna på hela dagen.

Den här hysterin om färgbedömning som finns inom IDP tycker jag inte jag har märkt av i Sverak. Alltså min kusins katter ÄR i mina ögon CREME och inget annat. Jag kan inte fatta att man bara för att katten har en pyttemarkering skall ha den till tabby .. Tillråga på allt så var det en domare som gjorde hennes färgbedömning på morgonen och sen när det var dags för bedömning så blev den domaren helt konfunderad och bara skakade på huvvet .. (alltså titta på Kittentotts Avatar.. hur många röstar för at den katten är tabby? )

I övrigt tycker väl jag att dom dömer likvärdigt… jag jämförde min bedömning på Mellis med tidigare bedömningar från Hanna och Veikko och dom var i princip Identiska.

Det kikas väldigt mycket i munnen på katterna inom IDP jag tror inte jag varit me om en enda gång då det inte har gjorts .. jag kan väl tycka att det är lite väl överdrivet när man ser veteraner som har massor av titlar och utställningar bakomsig få en grundlig genomgång av tänder och mun….

Hepp väger jag för och nackdelar mellan IDP och Sverak så kommer jag alltid att välja att vara medlem i Sverak. Det finns helt enkelt mer på pluskontot hos dom.

En myt som jag vill passa på att slå hål på även om det inte handlar om just bedömningar är attt det skulle vara så mycket trevligare inom IDP och att i Sverak är så mycket skitsnack och elakheter. Det är samma rakt över .. det finns trevliga IDPare och det finns dom som är otroligt arroganta, elaka fula och som snackar dynghögar med skit bakom ryggen på en. Ingen skillnad vi människor verkar vara sådana oavsett vilket förbund vi tillhör.

Jaja lite tankar och åsikter från mig

/Cattis

Bullan
0

Intressant det ni skriverSkrattande 

Tror inte heller det är trevligare människor i något av förbunden…finns nog alla sorterna i båda två!

Då jag var medlem i IDP för mååånga år sedan, så gillade jag hur deras domarassistenter jobbade. Väldigt kunniga sådana. På Sverakutställningarna idag, så är det litet si och så med dem. Men om de är lika duktiga idag i IDP, har jag ingen aning om.

Sedan upplever jag(hört från de som ställt i idp) att IDP-domare är mkt hårdare och mera petiga vad gäller munnarna och även på att de vill ha så korta nossryggar som möjligt. Helst inte synas alls i profil! Vilket jag inte upplevt sjäv hos Sverakdomare, där de oftast tar hänsyn till helheten på nosen och hur den ser ut i ansiktet på katten. Sv.domare har blivit mkt hårdare på senast åren med att det inte får vara för små nosspeglar och trånga näshål…vilket jag själv tycker är mkt possitivt för rasen!

Några som har fler synpukter?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Annkis54
0

man kommer ju på lite saker efterhand som ni andra skriver
men jag anser nog fortfarande att det mest handlar om domarna som individer.
På IDP så är min uppfattning att domarna oxå vill ha öppna breda nosar med rejäla näshålor…sen är det naturligtvis individuellt. Jag var på en uställning för nåt år sen..då en svensk domare sa om en importerad katt som hade höööga titlar
-den katten får aldrig ett cert av mig för den har "ingen näsa"
dagen efter, med en annan domare var det inte likadant:)
detta med munnen stämmer….jag har nästan aldrig varit på en utställning de senaste i alla fall 5 åren, där det inte har tittat i munnen. o nu så var de väl VÄLDIGT noga med svansarna på den utställningen som var i helgen. Där var det många katter som "rök" pga problem med svansarna.
angående assistenterna…OFTA så är det ju så på utställningarna att det fattas nån assistent..o "spekern" ber om nån kan ställa upp..o då kan det ju bli precis vem som helst som är där. Mina döttrar både Emma o Anna ställde upp en gång…o Emma har ju haft perseruppfödning under ett antal år, så hon visste ju i alla fall hur man skulle visa fram o hålla en perser/exo..men Anna hade knappt hållt i en katt:) men det gick bra ändå
men jag kan ju inte med bästa vilja i världen säga att hon var kunnig när det gällde katt. hehe
men hon ställde i alla fall upp o utan "såna" assistenter så kan utställningarna inte genomföras.
Jag har nog lite den uppfattningen att det lite då o då..blir så att assistenterna kanske inte är klara innan utställningsdagen o att "det löser sig" när det väl börjar..men jag kan ha fel.
Hur mycket domarna pratar under bedömningarna är ju oxå från domare till domare. Man har ju varit med om dem som inte säger ett knyst…inte ens ger ett minspel så man förstår om de gillar katten eller inte:) o så finns det de som håller rena showen. Men eftersom jag inte har fått ställa på SVERAK under några år nu så vet jag inte om det har förändrats nåt där.
Slutligen så ska jag oxå säga att JAG tycker att den som bokar domarna…kanske kan "se till" att man 1. informerar domarna om att skriva på engelska 2. pratat lite mer
o kanske inte boka de domare som "är dåliga på detta"
men kanske är det så att det är svårt att genomföra..jag vet inte för jag har aldrig bokat domare:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Kan inte säga det bättre än vad du gör här Annki…håller med dig helt fullt.

Pris panelen är mer på IDP… Vi har BIV , BIG, BIR och DB sedan Bästa i varje klass bästa Total å BIS ( BOB )

Sedan kullar, uppfödare å avel har vi också..

Jag vet inte riktigt hur det är i Sverak…men BIG BIV BIR finns det kvar??

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Bullan
0

Ja…du har nog helt rätt i att de dömer som individer:)

Svansarna tycker jag domarna i Sverak alltid känner på…har aldrig ställt och de inte kännt igenom svansen!

Munnarna har iallfall ca 75-80% av de sv-domare jag ställt för…gått igenom! Men de har inte varit jättehårda på betten.

Vet katter som gått igenom med både under och överbett.

Annkis54
0

#7..det är nog mer lika än vi tror:)
nu var ju inte jag på denna sista utställning
men har fått uppfattningen att domarna var GÖÖÖÖÖÖR petiga med svansarna
ALLA kollar ju svansar…naturligtvis…men nu fick jag uppfattningen att de var överpretentiösa…hittade "fel" som ingen annan förut har hittat
men vad vet jag:):) jag var ju inte där:):)

sen måste jag nog liiite försiktigt säga att när jag ställde ut på sverak…så fick man inte samma trevliga bemötande från andra utställare..som man OFTAST får på IDP.
jag har många gånger frågat utställare på utställningar hur de gör för att få sina katter "si eller så"…o i bästa fall fått ett mummel till svar.
sen på IDP..så har jag fått jättemycket hjälp o rekommendationer o nya goa vänner på varje utställning
en domare sa till o med en gång
det var min katt o en katt från Furulyckan som var uppe för nominering…Furulyckans katt vann o vi kramade varann…
domaren tittade förvånad på oss o sa- jaha..gör ni så här:):)
men än en gång…jag kanske har haft otur på mina andra utställningar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Summerwinds
0

Jag tror att man tycker att de utställningar man brukar ställa på är mest gemytliga och trevliga eftersom man känner mest folk där.

Jag har absolut den uppfattningen att ultratypade och speciellt de som knipta och trånga, inte accepteras på IDP utställningar. Jag har sett x antal katter med extrema utseenden inte få sina cert eller sina Ex 1:or. Vilket jag tycker är jätte bra! Osunda uttryck är inget som enligt min mening skall premieras.  

Nåt som jag tycker är bra på SVERAKutställningar är att assistenterna bär katterna i panelen. Det känns mer rättvist än när ägarna/uppfödaren står med katten och kanske småpratar och skojar med domarna i uttagningarna.

Men något som jag verkligen saknar när jag är på SVERAK utställningar att det inte tas ut BIG, BIR, Bästa totalt och BIS (BOB). Även fast man själv inte är uppe till BIS (BOB) så tycker jag det är kul att se vilken katt som är den allra, allra bästa. Det blir en trevlig avrundning på dagen.

Angående "färghysterin" i IDP, som finns det ju en stor nackdel och en stor fördel. Nackdelen är att många domare (enligt min mening) tycker att minsta lilla rand på en creme eller röd gör den till tabby. Ibland kan det komma 5-6 st solida katter in i tabbygruppen under utställningen gång, vilket är rätt drygt för både de solida utställarna och tabby utställarna. Nästa utställning det vara så att en del katter flyttas tillbaka till den solida gruppen igen. Fördelen är då att katten kan byta färgmönster eller t om färggrupp utan att den behöver byta klass/blir av med cert.

Marita-L
0

Ja jisses vilka domare Förvånad helt otroligt svans tokiga….klämde nästan sönder svansarna.. Hadde dom inte något när dom kom så hade dom säkert något när dom gickLedsen

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

KungBores
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ändra rubriken till "Domare i FIFe kontra IDP"
Anledningen är att Sverak är det svenska förbundet som är anslutet till FIFe.
Angeånde nosryggar så kan jag inte hålla med Bullan om detta då min hane EC S*Eddore Firedance, DSM åkt på att han varit för extrem då han vid två tillfällen ställts på IDP. Hans näsa syns inte i profil. Men trots detta är han en supersund katt utan några som helst ögon och andningsproblem.
Han har också trots sina ränder tävlat som solid utan några problem att få lägsta certet. Men samtidigt så har det varit svenska domare som jag tror är mer förlåtande vad det gäller ränder. Så ingen regel utan undantag kan man säga.
/Ingela

Bullan
0

#11 Hehe…ja, de är nog mer lika de olika förbunden än vad man trorGlad 

Tycker det är jätteintressant att höra allas olika erfarenheter, så får man ju även litet mera fakta och inte bara enskilt tyckandeGlad