sjuk katt?
Min perser är dålig. Har ringt veterinären som sa att jag kan komma in i morgon med henne men vill rådfråga lite här på forumet. Min perser är en liten donna på strax under tre kg. hon har blåsljud på hjärtat men verkar inte lida för det utan busar och gör allt en katt brukar. Men sedan katt nr tre kom in i hemmet så har vi hittat kräks kanske tre tillfällen sedan påsk som mest består av foder, vi har inte vetat vilken katt som gjort det utan misstänkt den nya katten har hetsätit då problemet dök upp med honom. Vi har också hittat hårspyor som vi tror kommit från vår exotic dam. Men idag har vi hittat ett tiotal spyor, några med foder och sedan vattniga runt om i hemmet. Persern är som vanligt men kräks och har kräkts under dagen som sagt vilket vi fick se när vi kom hem. Nu ligger hon i mitt knä som hon brukar så hon drar sig inte undan. Sedan vi kom hem har hon druckit vatten ett par gånger och spytt vatten en gång. Jag kan tillägga att alla katter tolererar varandra, inte bästisar direkt men finner sig i att bo i samma hushåll. Rangmässigt så verkar persern stå högt.
Är det någon som känner igen detta, har några komentarer? Ska jag avvakta? finns det tecken jag ska titta efter?…

Då hon kräks mkt så är det viktigt att hon får i sig vätska. Du kan med fördel ge henne elektrolytslösning med en spruta…eller bäst om hon dricker det själv. Blir en katt minsta uttorkad, så brukar de dessutom få diarre och kan snabbt bli dåliga. Olja kan lugna ner magslemhinnan. På småbarn som är retade i mage och tarm, ger man litet matolja i välling. Om hon fortfarande äter, så är det mildare för magen om hon kan äta uppblött foder eller blötfoder.
Låter som en retad magslemhinna och eller tarm. Men tycker absolut du ska fara in med henne till veterinären i morgon och kolla upp henne.

Kan vara något hon behöver få upp i sin mage, tex hårboll.
Jag har en tjej som höll på så här tidigt i våras, fick då förslaget ge henne linfrökok, efter 2 dagar va hon bra igen. Men ibland så kräks de ju så här våra perser pga hårbollar som sitter fast
Nu kan ju inte jag säga det är detta, men det du beskriver är så min tjej gjorde, åt o spydde upp det helt, ibland mer vätska, kan säga jag stöp på huvet nästan flera ggr innan detta gick över
/ Carina

#2 Ja…du har rätt, kan mkt väl vara en hårboll! En av mina kan hålla på så där då det är hårbollar. En gång höll hon på att kräkas till o från i ca 2 dagar innan en hårboll på nästan 15cm kom upp!!! Inte undra på att hon mådde dåligt då

Jag är verkligen orolig då hon har kräkts vatten nu 4 ggr sedan jag sist skrev. Hon knallar runt som vanlig, hoppar upp och ned, ligger i mitt knä. Darrar lite så som hon gör när hon är rädd, exempelvis hos veterinären eller vid bad. Badade gjorde hon för en vecka sedan och klippte ned henne rejält samtidigt så hon har inte mycket att slicka i sig nu. Jag kan tyvärr inte få i henne mer än det hon själv vill vilket är vatten och annars knaprisar (RC indoor27). Det fodret har hon haft i flera år och har funderat på att pröva annat då hennes bajs är lite mjukt, men eftersom det inte är löst så har jag tänkt att det är bästa att fortsätta med samma. Hon faller inte för något annat nämligen trots att vi prövat fresta med det mesta.
Jag har bara för drygt en vecka sedan haft en av mina foderkatter hos veterinären precis med samma problematik som du har. Jag trodde faktiskt att det var en hårboll då hon kräkts en här bara några dagar tidigare. Men dom gjorde två rtg undersökningar och det fanns ingenting som tydde på främmande föremål någonstans. Däwrewemot såg dom en irritation i tjocktarmen och det var detta som gav upphov till kräkningarna trodde dom.
Efter en omgång med elektrolyter i form av dropp och så lite pencillin(synolux) samt lite "snällare" mat alltså burkmat eller uppblött torrfoder så blev hon sig själv på bara några dagar. Och då ska ni veta att min fodervärd var övertygad om att katten var döende trots att jag svor på att så inte var fallet:-)
Jaha, vad ville jag ha sagt med detta då, JO åk till veterinären imorgon så dom får utesluta en massa saker som du annars kanske tror att det är, sedan får ni åka hem med ett recept, kanske någon bur ad eller annat gott och ett antal hundralappar fattigare, men dessto gladare över att det inte var så farligt trots allt. Märk väl bara, man SKA åka till vet om dom inte får behålla mat och vatten.
Nu säjer jag natti för jag klev upp 03.45 imorse
LOota P

Ja om du är orolig och inte tror du får i henne annat, då tycker jag du ska åka upp för låta se över henne, kan ju vara som Lotta skriver, och som Bullan skriver tarmen.
Min tjej kräktes på samma vis, men det behöver ju för det inte vara samma grej. Men linfrökoket va bra för henne, sen får ju mina mjukmat hela dagen här på bricka i omgångar som mjau kyckling, kalkon, och detta fungerade hos oss
Hoppas du får reda på vad det är!
/ Carina
#0 Åk till veterinären så hon får det hon behöver…kan även vara en liten bakterie som behöver till medicin för att gå bort.
Håller tummarna..berätta gärna vad som sägs.
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#6 CARINA: HUR GÖR DU LINFRÖ KOKET?
antagligen så är det väl onödigt att fråga men hon är väl avmaskad??
hoppas allt går bra med henne
lurigt när de kräks ofta…vätskebalansen är ju sååå viktig

#8 brukar inte mäta exakt, tar en matsked linfrö och mkt vatten, det är ju slemmet som blir av linfröna du sen ska ge, så du silar bort linfröna. Tog för lite vatten första gången:) så slemmet blev väl tjockt för gå igenom silens hål. tittade om exakt recept fanns på detta, vet att det skrivits ut av simzonite´s, men detta brukar jag inte behöva ta till så ofta. Ska kolla om jag finner hennes recept på sajten el telefon, men jag gör det genom bara ta 1 matsked och häller upp en liten kastrull med mkt vatten, kokar ca 15-20 min
/ Carina

Hittade Simzonite´s:
Om man vill hjälpa katten att få upp hårbollar så kan man koka upp ett par dl vatten med några matskedar linfrö i, sila av och låt svalna, ge katten utav linfröslemmet med en lite spruta i munnen, en del katter gillar det och kan lapa i sig det direkt från ett fat. Man ger 1-2 ml åt gången 2 gånger per dag i typ 3 dagar.
/Lotta

Nu är Ruten hos veterinären och varit där hela dagen. Det verkar inte vara en hårboll men de ger henne vätska och tar blodprov, efter detta blir det diet foder och om det håller på ett dygn till så åker vi in igen. De verkade veta lika lite som jag dock. Men natten har varit tuff. Hon har kräkts säkert femtio gånger sammanlagt under ett dygn. Framåt natten var det illaluktande galla, bara vatten ingen mat kvar i den lilla kroppen, hon vilade hos mig och hoppande ned från sängen för att spy. Jag märkte när det var påväg för hon smackade, troligen svalde hon bort kräkset tills det inte gick mer. Men vi får se hur kvällen blir. Nu vägde de henne också och hon är såååå liten drygt två o ett halvt kg. Nu har jag trimmat ned hennes päls rejält inför sommaren men vanligen brukar hon väga 2,9kg. Vad som gör mig nervös är att hon svalt något dumt.

Vilken tur hon är under vård nu. Ja så mkt är ju helt onormalt att kräkas, då hade jag också åkt in
Hoppas de kan lösa gåtan för dig vad som är fel. Inte behöver du vara nervös för hon svalt något dumt, du har ju inte gett henne det att äta, ibland så sker sånt här. Hoppas de tar en röntgen o tittar om de ser nått också.
Krama på henne fr mig!
Och så skickar jag dig en kram, för detta behöver vi mattar då det är nervöst och oroligt kring våra små.
/ Carina
Usch, stackars, stackars lilla katten !
Hoppas de hittar vad det beror på snart.
Hårbollar kan ställa till enormt stora problem, och ibland kan de missas på röntgen. Linfröavkok är ju helt ofarligt så det är bara att ge katten utifall att det kan hjälpa. Men när en katt kräks så här pass mycket och inte ens får behålla vätska så är det precis som de andra här viktigt att söka veterinär. När en katt blir uttorkad så tar de inre organen stryk så småningom.
Hoppas att veterinärerna hittar vad som är fel med kissen så att hon kan få rätt behandling och snart må bättre.
/Lotta
/Lotta

Suck hon sitter nu sliten i fönstret och vilar. Hon har kräkts tre gånger under kvällen efter lite vattendrickande. Så inte är det bättre. Allt åker upp så har inte tänkt ge henne något hon inte tar självmant men vätskeersättningen som hon fick idag har gjort sitt i morgon så får se hur hon mår under natten.
Är det inte en förändring till det bättre så åker vi in med henne i morgon igen.
Så hopplöst när det inte är givet vad som är problemet. Hon verkar inte ha ont utan bara matt. min pappa hämtade henne i eftermiddag hos veterinären eftersom jag var på jobbet och de hade sagt något om att ibland kan man inte göra något, så vad de nu menade med det så gör det mig orolig till tusen. Jag vet att det kan ha varit en missuppfattning för veterinären sa inget till mig i tfn innan.
usch så svårt det är för dig nu…att inte veta exakt vad de har sagt. Men det får du väl veta imorgon om du kontaktar dem igen.
har de röntgat henne?? eller hur kunde de utesluta hårboll
verkar ju lite som om nåt skulle sitta i vägen..men om nåt annat sitter ivägen så bör de ju se det på röntgen oxå.
de kan ju få i sig allt möjligt. kan ju vara allt från enkla grässtrån som lägger sig fel, till fjädrar ur vippor, kvistar mm, även nålar o annat. Var det inte du Carina som hade en katt som hade svalt en synål. O det såg de väl på rtg o allt gick bra.
jag håller alla tummar för att det ska lösa sig..o du får tillbaka Rut lika gosig o kry som förut.
du ligger säkert o sover nu men jag skickar dig en kram ändå

#18 Nej jag har inte haft någon som svalt synål:))
Men det har man ju hört talas om
Däremot hade jag en som va på väg käka upp min broderinål precis början av min uppfödning, såg nått glänsande i Josephines mun, tittade o såg en nål, drog ut den med kom den långa tråden, usch usch! jag har slutat brodera efter det
Hade jag varit du feiner så skulle jag fått i min katt linfrökok, detta för se om hon får upp nått, inget som skadar din kisse
Häromveckan ringde de som köpt den lilla Dixi som sitter uppe i vänstra hörnet som logga här på vårt forum. De hade varit inne hos veterinären då hon inte kunnat bajsa, hon va helt nere katten. De skulle åka in dagen därpå för gå igenom röntgen då de trodde det va fel på tarmarna, en dyr historia hade detta blivit. Jag bad dem köpa parraffin olja på apoteket innan, så gjorde de. Katten blev bra då det kom ut, och matte o husse va så lyckliga igen. Paraffinolja är ju inte heller farligt.Men läste nu detta va billigare köpa i färghandeln
/ Carina

Tack för alla svar, Åker in med henne igen nu på förmiddagen. Det blir och är en kostsam historia men tack o lov för försäkring så de tar smällen. Hon har kräkts lite under natten, har inget kvar så det har begränsat. Veterinären trodde inget låg i magen utan gav lite zantac för attt lugna… Idag blir det röntgen för ibland gillar denna tjej plast och presentsnören. Jag är också en pysslare och gör smycken… Är noga men vet ju aldrig helt om hon fått i sig.

#20 Nä man vet aldrig, de har så lätt smyga i sig något
Här syr jag ju mkt på symaskinen, samma där, ögonen går så man skelar för se så inte katterna tar något. De älskar ju sytråd, detta är livsfarligt.
Hoppas det inget ligger i magen, utan att det bara är nått tillfälligt
Ha bara i tanken att som #16 skrev, det kan missas en hårboll e l annat på röntgen också. Ja det är bra med försäkringar, då blir det inte så dyrt, och man kan fortsätta behandlingen då man ändå betalar så lite
/ Carina
#20 Jag hoppas verkligen de nte hittar något främmande föremål idag på rtg utan att det bara är magen/någon tarm som är irriterad, då ska du se att lite medikamenter och snäll mat gör att du har tillbaka din "gamla vanliga" katt om ett par dagar. Hittar dom något är det väl mer troligt att dom måste operera och då blir det ju genast lite jobbigare för den lilla tjejen.
#18 Jag har varit med om en huskattsunge som svalt en synål med tråd som vi fick in på djursjukhuset i Kalmar när jag jobbade där. Nålen hade satt sig tvärs över svalget, alltså nedanför halsmandlarna. Det var mycket pill innan vi fick bort den, men det lyckades och jag lovar att det var en lycklig ägare som fick tillbaka sin kisse och hon lovade dessutom att aldrig mer lämna en nål med tråd obevakad igen.
Lycka till feiner idag, väntar spänt på höra hur det gått
Hälsar Lotta P
#20 veterinärer får inte grunda sin diagnos på att det "tror" si eller så, de måste ju göra en grundlig undersökning! Stå på dig och se till att de tar det på allvar.
Tyvärr är det så att det spelar stor roll vilken veterinär man får och hur de jobbar. Mina kompisars katt blev uttdömd på ett djursjukhus - de kunde inte hitta något fel och ingen behandling de satte in hjälpte. Då tog de henne till ett annat djursjukhus och där visade det sig att katten hade en hårboll! Så mycket elände och en "nära döden upplevelse" för katten. Som tur var slutade det lyckligt.
/Lotta
/Lotta
#19..ja det var det jag kom ihåg:) men sa fel alltså
hoppas i alla fall att allt går bra…o gott att de röntgar henne

Nu är Rut hos veterinären och blir där tills i morgon eller fredag. Idag har det röntgas, ultraljud,sedan skulle det matas, ge dropp… ja de kunde inte se något men eftersom hon inte äter och kräks så fortsätter de kolla. Hon är så liten och pluttig. Kröp ihop hos mig och tryckte in sitt huvud i min hand för att gömma sig.
Men till detta med veterinär. Jag hade ju hittat en helt otroligt go veterinär som var så bra på det stället jag gick med katterna men han försvann. Nu upplever jag stället kyligt och stressigt. Men i den stress jag kände då hon blev sjuk så blev det där vi hamnade, dessutom så gör de inte allt på plats utan samarbetar med blå stjärnan och dit vill jag inte. Men idag kunde min pappa köra oss så då for vi till ett ställe vi varit tidigare för ultraljud och kastrering. Västra djursjukhuset i Gbg, de är lugnande och flitiga. Under denna förmiddagen så var de flera som hjälptes åt. En doktor hämtade en annan som skulle vara bättre på ett moment för att det skulle göras ordentligt och dessutom är det billigare. Inte en enda gång så kändes det stressat.
Nu hoppas jag att det går bra detta. Är så orolig när man inte vet vad det är men känns bättre att hon är där och behandlas än här och är som hon var igår kväll för då var hon så dålig.
Hoppas hoppas verkligen att din katt piggar på sig. Tänker på er!
Hoppas hon kryar på sig snart!!
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Ja nu hopas vi de kan finna felet så ni får det lugn igen. Stackars Rut
Har hört talas om detta djursjukhus, ska vara trevliga och snälla
/ Carina

Åhhh jag håller alla fingrar och tår för dig och din lilla kisse….
/Anne

Fy sjutton, stackars lilla Rut. Västra kall vara jättebra, det har jag också hört. Alla tummar hållna att hon snart blir bra igen!
Önskar Emma & Cyberkatterna
håller oxå tummarna för henne
Hur går det för din stackars kisse. Hört något från vet ?
Undrar en lite oroad Lotta P

ja jag undrar o tänker mkt också på den lilla, trodde det va matte som skrivit här nu, men hon har kanske fullt upp med oro för sin lilla. Hoppas allt går bra!
/ Carina

Rut är fortfarande hos veterinären och kommer kanske hem i morgon. De röntgar och testar med kontrastvätska. Tydligen är det något med tjocktarmen, vad är oklart. Men nu hade hon inte kräkts på ett tag så de ville ha kvar henne ytterligare mer för att se om det gick åt ena eller andra hållet med hennes tarminnehåll. Veterinären verkade inte så orolig utan lät ganska hoppfull. Det var ju lugnande. Dock känns det inte bra att de haft min gosa i flera dagar.
Vi hoppas inte detta påverkar henes tillit till oss. Första året Rut bodde hos oss och gick från kattunge till vuxen så var hon så oerhört skygg och gillade mest att hålla sig undan exempelvis under soffan. Idag är hon en cool katt som är rätt mammig, ligger i mitt knä varje kväll. Så blir det ett bakslag så är det ledsamt.
Återkommer i morgon igen, förhoppningsvis med lilla Ruten hemma.
hoppas allt ordnar sig med lilla tjejen Maggan47

Rut är hemma nu, inte ätit än men igår kom det som satt fast ut. Sprutdiarré och en hård klump sa de. Tydligen irriterad i tjocktarmen och det orsakade ett stopp. Hon verkar vara som vanligt och rätt irriterad på Valle i början som ville lukta på henne hela tiden. Nu ska vi mer uppmärksamma om hon börjar att kräkas igen. Även viktigt att hon kommer igång med ätandet och drickandet, de hade matat henne där. Skönt att ha henne hemma igen. Nu lade hon sig som en liten bulle i mitt knä.
Tack allihop för er omtanke och stöttande denna vecka. Kram på er alla.

Va skönt att dom har hittat vad som felades Rut.
Nu är det bara att hoppas att hon fort blir bra.
Kramar till er

#37 Va skönt hon är hemma igen, tänk va skönt fått ut det där
Låter som samma min tjej Dixi hade i början av maj, hon bor här i kungsbacka, Du kan läsa om det på #19, Dixi va ju trött o hängig, det va därför hennes ägare ringde mig, jag brukar åka t dem då de behöver min hjälp, i dessa lägen känns det så bra ha nära t dem som flyttat
Men va skönt hon mår bra nu, och matte också förstås
/ Carina
Så skönt att Rut är på bättringsvägen.
Åhh vad glad jag blir över att de hittade vad som fattades Rut, så skönt för er att ha henne hemma igen!
/Lotta

/Lotta