Perser iFokus

Perser

Etikett06-till-salu
Läst 8631 ggr
Roxannee
2008-05-30 19:50
1

Annons

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna annons idag på blocket! Halv perser

annonsen är insatt vid 12 har jag för mig och mamma ringde 2 timmar efter, då var båda redan bort tingade, och jag kan inte släppa det! vart så förbannat kär i dom båda! FAN säger jag bara ^^ vilkén otur! Nu finns inte annonsen kvar man jag lägger ut tre bilder, hoppas att det är okej!

Roxannee
2008-05-30 19:50
0

en till

Roxannee
2008-05-30 19:51
0

och sista!

Inte bara jag som avgudar dom antar jag !? :)

Kittentotts
2008-05-30 20:55
0

Visst är de söta! En vän köpte en halvperser för 2 årsen, detta då hon tyckte perser va så dyraFundersamhon gav 1800:-, jag sa inte mer än varför frågade du mig inte innan

Sen så köpte hon ytterligare en utav samma person, denna personen säljer alltså halvperser hela tiden, dessutom är personen som äger hanen en mkt känd uppfödare, en som varit inne här t o m. Kan säga att denna gång betalte hon 2500:-

Jag kan ju inte annat än tala om för denna vän som har en son som går i min sons klass att jag inte gillar denna sorts uppfödning, och varför

Jag blevFörvånadNär jag dessutom fick reda på uppfödaren t hanen, fattade som han bodde hos uppfödaren också, orkade väl inte med lyssna hela vägen helt enkelt

Detta är tyvärr inget jag är för, visst är de söta, man kan ju inte annat än tycka det så klart

/ Carina

Roxannee
2008-05-30 21:16
0

Så pass ;o Förstår om du inte kan gå ut med all information och namn här och sådant, men aha okej, brukar det vara fel på tempramentet på dom här katterna?:o (halv perser)

Kittentotts
2008-05-31 00:22
0

Jag har faktiskt ingen aning, känner bara 1 halvperser, det är min grannes katt, hon har ett jädrans temperament, men är min bästis, vi äter godis ihop på utsidan, så hon ropar på mig ca 3ggr dagSkrattandeOch det är bara mig hon godkänner bada o trimmas av

/ Carina

Cybercat
2008-05-31 02:10
1

Hej Roxanne,

Jag skall försöka förklara varför du inte får så mycket feedback här, och varför den du får låter som den gör. Inget av nedanstående är tänkt som ett påhopp, tvärtom är det bara en förklaring, och jag hoppas du orkar läsa för det VIKTIGT.

Perseruppfödare - och alla andra raskattsuppfödare -  är rent generellt kraftigt emot blandrasavel Roxanne. Jag tror det är det Carina (Kittentotts) försöker säga.

Bondkattens status är nästan obefintlig. De behandlas som saker, och råkar ut för det mest horribla saker. Och en blandras är inget annat än en bondkatt. Det spelar inegn roll hur "förnäma" föräldrarna är, det är en bondkatt ändå.
(I alla fall i lagens och regelverkens (från de stora kattorganisationerna, som reglerar saker för kattens bästa men som bara har styr över raskatter - alltså uppfödare som registrerar sina katter - och avlar på rena raskatter)

Att köpa en perser eller annan raskatt är dyrt, inte tu tal om saken, särkilt för någon som "bara" vill ha en sällskapskatt. Men för ditt sällskapspris på 3000-4000 får du en hel massa föräkringar.

Du vet hur katten kommer att vara psykiskt. Du har flera års "dolda fel", dvs om katten utvecklar en medfödd sjukdom får du tillbaka pengarna, du vet att uppfödaren har gett såväl mamman som kattungarna riktigt bra (och dyrt) foder så kattungen har fått bästa starten i livet, du vet att kattungen har fått sina vaccinationer och blivit avmaskad. Du vet att uppfödaren är väl påläst och att katten och dess föräldrar fått all den veterinärvård som den och de har behövt, och att den inte flyttar till dig utan att nyligen fått en veterinärkoll på att den är HELT frisk. Du får också en uppfödare som gärna är med och hjälper till med alla frågor och tankar du kan ha - som ser sina katter som kära familjiemedlemmar och inte som slit-och-släng varor. Allt detta och mycket mer får du för ditt sällskapspris. En uppfödare går back på sina sällskapsungar, de kostar mer att föda upp än vi får betalt för dem.

Vad får du av en blandrasuppfödare, fastän du kanske betalar närmare två tusen, som kan vara upp till två tredjedelar av det du ger för en 100% perser ?

Ingenting av detta. Du betalar dyra pengar till en person som har köpt en sällskapskatt billigt och sedan parat den med en katt av anna ras och inte lämnar några garantier. Ingen stamtavla. Inga försäkringar. Ingen trygghet i kattungens uppväxt eller dess rasbetingade beteende (eftersom detta kan totalt förvinna när du parar ut med annan ras). Det kan till och med vara så att katten sålts billigt för att den inte SKALL avlas på. Den kan ha ärftliga fel som påverkar den kattungen du köper, ibland sådana som orsakar dyra veterinärräkningar eller till och med är fatala (dödliga) - men det du har ingen försäkring och ingen berättar det för dig… För blandrasuppfödaren har inget ansvar.

Det enda du vet när du köper en blandras är att du betalar MER för kattungen än den som fött upp den har lagt ut, så här kan det finnas vinstintressen hos uppfödaren. Och snålar man på en sak kan man snåla på en annan. Är kattungen fullvaccinerad? Är den ID-märkt? Har den fått bästa maten under uppväxten?

Mycket tveksamt.

Raskattuppfödare kämpar hårt för att öka kattens status. När vi säljer en katt till sällskap och inte till avel går vi back på den. När då en sällskapsköpare parar katten som de i köpet lovat att inte avla på (och därför fått katten billigt) med en bondkatt och DESSUTOM tar hysteriska priser utan att på något sätt befrämja kattens status, är det då konstigt att vi inte kan tycka det är en bra idé?

Det finns mängder av uppfödare här som gärna hjälper dig hitta en helperser med längre näsa - eftersom det är den sorten du tycker är vacker. Kattungarna på bilderna är bedårande. Vi letar alltid älskande hem till våra sällskapskatter. Men förvänta dig inte att någon här kommer att stödja köpet av en blandras, som går emot allt det vi kämpar för - och ofta avlats fram av någon som totalt skitit i avtalen han/hon gjort med den han köpte perserföräldern i.

Men som sagt, vi hjälper gärna till med en underbar sällskapsperser - I promise! =)

Annkis54
2008-05-31 02:32
0

bra skrivet
o tack för att du tog dig tiden att skriva detta långa
många av oss har skrivit lika långa förklaringar förr…:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
2008-05-31 09:12
0

Cybercat Jätte jättebra skrivet du fick med allt tror jag utom lynnet. När vi föder upp flera generationer vet vi vilket temperament (personlighet) kattungen kommer att få. Det går att läsa av i tidigt stadium. Jätteviktiktigt på just en sällskapskatt. När jag får besök kan jag se vilken karaktär köparen dras till och avgöra om kattungen kan vara något för just dom.

Har precis sett en familj som fastnade för Perserns läggning köpa en bland katt. Och den vart inte som de tänkt. Den lilla fick inget fast hem. Vilket också är viktigt ur avels synpunkt.

SKK säger också att man ska studera noga vilken ras som passar just den personen eller familjen. Och det går inte när man blandar. Meningen är att man ska få många år tillsammans, och ha det gott. Trivas

u-marklund
2008-05-31 11:35
0

Verkligen bra sagt, det är så vi alla känner om blandras avel.

Twice-As-Nice
2008-05-31 11:55
0

Hej!

Instämmer helt med #6.

Ett exempel på hur det kan se ut på Blocket:

http://www.blocket.se/vi/15826621.htm?ca=2_s

Hälsningar Kristina

Sidentassen
2008-05-31 12:39
0

#6MYCKET BRA SKRIVET Emma "CyberCat"….. TACK för att du tog dig tid och fick detta i skrift, det är så viktigt att "vanligt folk" får veta hur och varför vi reagerar på alla dessa blandraser.

Och som du också skrev, vi är många här som kan hjälpa dig Roxanee att hitta en ÄKTA perser med lite längre näsa, bara säj till så ska du få hjälp.

Hälsar Lotta P

Bullan
2008-05-31 13:53
0

Ja, och för att inte tala om alla pengar vi uppfödare lägger ner på att utföra diverse kostsamma tester på ärftliga sjukdomar m.m….bara allt sådant kostar en hel del. En blandrasuppfödare, kan köpa två "billiga" katter som kanske har eller bär dessa sjukdomar, och kanske därav priset på dem!? De bryr ju sej inte i att kolla att de djuren är friska från dessa innan de parar och säljer sina kattungar. Vilket kan bli mkt olyckligt för köparen, som tror de köpt en "billig" blandras!…Det köpet kan kosta många gånger om vad priset på en raskatt från en seriös uppfödare kostar!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Millan1971
2008-05-31 14:16
0

Håller med alla som skriver här om blandraskatter!!!!köp en renrasig perser o du har en frisk o go vän för livet!!!!

Roxannee
2008-05-31 14:21
0

#6 jätte bra skrivet! Tack så hemskt mycket!

hehe vet inte vad jag ska säga riktigt, Mer är TUUUUSEN tack. Nu förstår jag precis, men vad hemsk då med alla som bara tar kullar på sina katter ju, och inte bryr sig alls om dom är friska, eller vart dom kommer nånstans :/ .

Men ja vad gulligt att ni hjälper mig då att hitta en REN RASIG perser med längre nos :). Så tacksam! Glad

Cybercat
2008-05-31 17:43
0

Kul att du tog det på "rätt" sätt Roxanne, det glädjer mig!! =)

Nu har jag ju ingen egen kull, men här finns säkert en och annan klassisk perser bland kullarna som fötts i år? Hur är det med er andra? :)

Roxannee
2008-05-31 18:52
0

#15 gud så snällt att du hjälper till! :)  Guld värt!:)

Sidentassen
2008-05-31 19:37
0

#16 Det är nog fler som kan tänka sig att göra det ska du se. Jag har inte heller någon egen kull men jag vet ju om flera som har kattungar som kanske skulle passa. Bara hör av dig du….

Hälsar Lotta P

Roxannee
2008-05-31 20:02
0

#17 vad glad jag blir !:)

Annkis54
2008-05-31 20:04
0

jag har inte heller nån klassisk perser just nu

däremot en klassiskt exotic kvar…annars är allt sålt
men visst finns det såna här nu…det tror jag i alla fall
lägg gärna ut en egen tråd om du söker en sån goding #Roxannee

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Roxannee
2008-05-31 20:08
0

#19 ja jag funtar på de :) måste bara skriva ihop nått bra! :) tack :)!

IdaJ
2008-06-01 02:28
0

Vi har två långnäsor otingade Flört

SofiaJ
2008-06-02 18:01
0

#21 Som syrran skrivit, har vi 2 långnästa underbara helperser. här kan du se bilder på dem. http://barrskogens.blogg.se

Roxannee
2008-06-02 18:38
0

Jaaa jag såg :D helt ljuvliga :D Jag fastnade direkt för Birger:D och mycket efter att jag läste att det var en favorit :)

UlricaAndersson
2008-06-02 20:29
0

Jag har tre pälsbollar med näsor =)…Två perserpojkar och nu en exoflicka, kolla gärna in bilder *stolt mamma* ;P

Annkis54
2008-06-02 20:44
0

#24..putta gärna upp tråden om den finns här
jag kan inte hitta den när jag söker på "stolt mamma"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se