Chinchilla perser, Ragdoll & Maine coon
Yes, jag undrar hur dessa katter är. Vad jag har hört så är Chinchilla perser väldigt sociala katter som ska vara med ÖVERALLT, och undersöka allting, och ska alltid sova med en och så vidare (har erfarenhet då jag hade en själv).
Men hur är det då med Ragdoll och Maine Coon?
Har hört lite rykten om att Ragdoll oxå är sådär jätte sociala!
Berätta gärna vad ni kan! :) Negativt som posetivt, och vilken passa då bäst om man vill ha en så social katt som möjligt?
Kan bara uttala mig om chinchillapersern :) Har en liten Sigrid själv. Hon är mycket social. Envis som synden, gillar inte stängda dörrar. Nyfiken på nya människor och katter, otroligt snäll. Ingen knäkatt dock. Otålig med att bli kammad, vill iväg och checka allt som händer. Myser gärna bredvid oss i sängen, spelar ingen roll vem det är, hon gillar oss och barnen lika mycket. Sprallig och barnslig, verkar aldrig växa upp, till skillnad mot min andra svarta perser som har blivit en riktig tanta redan :) Men men, jag tror att det är mycket individuellt bland perser, men visst är chinchillan lite mer alert?

Japp exakt sådär var Harry oxå "skulle alltid fram till nya människor, och skulle alltid vara ivägen och se vad man gjorde. Var inte rädd för någon! Trodde så gott om alla människor! TILLS den dagen vi hade rörmockare hemma som höll på med rören i badrummet vid golvet! Behöver jag säga något mer?
Harry var katt unge då, sedan när mamma kom hem så brukar Harry alltid komma pringandes till dörren och möta henne, och prata med henne (det gjorde han iofs med alla, men nu var det mamma som kom hem). Men ingen Harry kom. När mamma hade fått av sig skorna så kommer en vinglandes Harry fram till henne, han var heeeeelt groggy lxm. Han var som packad, helt borta! Och mamma fick ÅRETS panik! Mamma ringde direkt upp till Hans uppfödare och hon frågade mamma om dte hade hänt nått spec hemma idag (för några år sedan) och då kom hon på att vi hade haft rörmockare. Vad mer kunde vi göra än att dra våra egna slutsatser om att dom hade slagit iväg honom när han antagligen kom fram och skulle hälsa och se vad dom höll på med som han alltid som sagt var gjorde!
Sedan flyttade vi, Och så kom det hem en tapetserare hem till oss, och då flyger Harry upp på mammas bröst och kissar på sig! Han klarade alltså inte av män efter den dagen! undra vad fan dom gjorde med honom! jäävla människor! han kissade på sig så fort det kom hem män som var kompisar till mamma eller liknande, men min pappa träffade han innan den händelsen, så han var dte lungt med! jaja kännslo kalla människor! fyfan

nån mer som kan nått!?:)

Men usch vilken fruktansvärd rörmokare som skadade er katt så illa att han sen blev så rädd för okända män. 
Jag har ju erfarenhet av både Maine Coon och Chinchillaperser, och lite skillnader finns där ju. Chinchillapersern har ju perserns lugn i sig även om de är klart mer aktiva, men i jämförelse med en t.ex. maine coon eller ragdoll så är ändå chinchillan lugnare. Sedan är katter precis som oss människor olika personligheter, så man kan aldrig dra alla över en kam, utan det finns både lugna och alerta inom alla raser. Persern vill gärna vara med överallt, är alltså väldigt sociala och nyfikna. Vill sova med dig varje natt, har bestämda åsikter om allt, Nära vänskap med dig är ett KRAV från persern, den vill dela ALLT med dig, dvs den vill inte bli reducerad till en "en-timme-om-dagen-mys-katt" !!!! Vilket ju gäller alla katter!
Maine Coonen är ett riktigt vattendjur, ääälskar vatten och att busa. Maine Coonen kräver större ytor att röra sig på för att ¨må helt bra, bor du t.ex. i en liten etta ska du ju absolut inte köpa en Maine Coon (som dessutom oftast blir väldigt stora!). De är sociala och hundlika i sättet, väldigt milda och glada i temperamentet. De jamar inte som vanliga katter utan "kvittrar" istället (låter det som).
Båda kattraserna är underbara!
Ragdoll har jag en kompis som har och som föder upp emellanåt, och hon säger att de är väldigt sociala och ganska lugna.
Hoppas det gav lite vägledning iaf.

Tack så hemskt mycket!
Med andra ord är det nått spec med chinchillan som inga andra katter har. Eller har jag helt fel nu!? :) Men det är ju som du säger oxå, det är olika från individ till individ! :)
Har bekanta med Maine Coon, och det som är speciellt med dom är egentligen utseendet, stora och liknar norska skogkatter, annars är det inget spec. med dom tycker jag.
Har även bekanta med en katt som antagligen är Ragdoll, och hon är väldigt social och vill vara med :)
Helena
jag har ingen erfarenhet av Main Coon..
har haft perser i 15 år…försökte utav olika anledningar att även skaffa mig en ragdoll för några år sen
efter den helgen som jag hade hämtat katten så satt mina nerver på utsidan på kroppen:)..hon var överallt hehe
för mig som är van vid perser..som de soffpotatisar som de oftast är..så är ingen annan ras tänkbar för mig.
Det som jag gillar hos persern är just bland annat att det är soffpotatisar. Men som sagt var så är de individer..o jag har ju förstått att den ragdollen som jag köpte inte var typiskt för rasen…för det är lugna sägs det.

#7 Jasså, synd att h*n inte kom till mig då ^^

Har ingen erfarenhet av Maine Coon men av Norsk Skogkatt och vad jag förstår så är inte likheterna endast förknippat med utseendet utan också temeperament och domesticism.
NFO är otroligt sociala och påminner i beteende mer om hund än katt. Mina hälsar alltid välkommen vid dörren när familjemedlemmar kommer hem. När det är gäster så väntar de tills gästerna har satt sig tillrätta sedan kommer de (mycket individuellt detta) en efter en för att hälsa. När det inte är alltför varmt gillar några att ligga i knät medans några vill ligga nära men ändå inte på knät. När det är varmt som just nu så är de mer att de söker svalka någomnstans och sover mycket mer.