Vattenfontän...
Hej alla goa kattägare!
Nu har det varit plugg, plugg och åter plugg så jag har inte varit ute på perser i fokus på länge…
Ang vatten…. Niki och McLaren hade en fontän som såg ut som en tunga ungefär
Ja, vattnet strilade ner för tungan liksom och hamnade i en "rundning längst ner"…. Den funkade inte! Framförallt McLaren BAAAADADE i den…. Blev lockig och konstant blöt. Rädd för att han skulle få svamp tillslut…
Annkis hjälpte mig då med en smart uppfinning, en upp och ner vänd pet flaska som sitter fast i ett böjt kompostgaller… Funkar jätte bra men nu i värmen tycker jag att den inte funkar.
Jag vill ha en fontän som är bra och ger ett kallt och härligt vatten. Jag ger bara torrfoder och vill att Niki och McLaren ska dricka mycket vatten och det tycker jag inte att de gör nu.
Har någon av er en fontän som ni är nöjda med??
Och blir era katter minimalt blöta av den??
SÅÅ tacksam för svar!!!
Kram på er!
Åsa, Niki och McLaren

Jag säger bara CatIT, 3-litersvarianten. Den är en dröm!
Det är en "kupol" där vattnet kommer ut på toppen och strömmar ner längs sidorna där det plockas upp igen, går genom ett kolfiler och så tillbaka upp på toppen. Det finns en uppsamlingsskål längst ner också, för de katter som gillar att dricka ur skål, men den har jag täckt över för den kan de självklart bada i som vilken skål som helst. Så, nu är det enda sättet kissarna kommer åt att dricka om de slickar på kupolen där vattnet strömmar, den viker ju av nedåt så de finns inget att lägga kragen i, om du förstår vad jag menar?
Minimalt med pälskladd (utom första veckan då grisen Nisse lutade hela kroppen mot det strömmande vattnet på framsidan för att han helt bestämt skulle komma åt vattnet på baksidan! Men, han har lärt sig han med till slut. Söt men lite dum, som sagt
Jag ÄLSKAR den!
CatIT kommer i blått, men det finns en version som heter DogIT som är exakt samma maskin, fast röd - så föredrar du den färgen (som jag gjorde) är det bara att strunta i djuret på kartongen och köpa den istället =)

Va den jag tänkt föreslå också.)) ser så käck ut!
Här ser du en på auktion:
http://preview.tradera.com/445/64011445_1.jpg
/ Carina
Har ingen vattenfontän men kan berätta att jag började använda "non spill" vattenskålarna igen när whippetvalpen flyttade in, har haft de innan men då har katterna inte velat dricka i dem. Gissa vilka skålar de dricker mest i nu??? 
/Lotta
/Lotta
#1 Nisse verkar vara en goooding!
Tack så mycket för infon. Min favvofärg är faktiskt röd!
#2 Tack Carina!
#3 Typiskt
Nu duger de…….
Tack snälla ni!!

Ja, han är underbar och fontänden är kanon. Dock är det inte den versionen som du bifogade bild på jag menar, Carina. Den bilden är på den lilla fontänen (2 l tror jag)
3-litersvarianten ser ut så här:

Hundvarianten, som alltså är exakt samma maskin, är röd och ser ut så här:

Tack! Nu är jag ute och surfar… Den verkar ju super… 

#5 jag har haft 2st av den du visar, bägge har gått i sönder i den lilla fjäder som är där vattnet ska rinna ut över kupan, de kan bada bra i den också
Men jag bryr mig inte om mina blir våta lite
Kan säga att Drinkwell som jag nu har, den största är den enda mina inte badat i, den är så stor att de står på kanten och dricker endast i strålen
Nu säljer de den för 350:- ca på rean, den räcker flera dagar ifall man ska på resa el annat, kan vara bra även om man har kattvakt
sorry att den du har nu inte funkar i värmen..
hos mig gör det det…men det är klart..inte får de "kallt" vatten
den som Cybercats har..har jag provat o den funkar inte hos mig…det blötte ner sig ändå
den du har Carina..den har jag inte testat..o inte heller den som du visade först
hoppas att du hittar nåt…för vissa katter blöter ner sig mer än andra.
jag ser ju att de flesta av mina är lite fuktiga under själva hakan..men Blossom var PLASKVÅT…ALLTID..o vissa personer har ju berättat att det kan bli både svamp o mögel i detta.
så långt gick de aldrig här…men det var ett litet helsike när man skulle ställa ut, kan jag säga
nu är det fridens liljor hehe

#5 Ja en sån blå har jag oxå!!! Kanonbra är den!!
#7 Verkar bra men jag tror McLaren skulle hoppa i…. Han har gått i med framtassarna och liksom hängt över kanten, förr
#8 nej jag tycker att de inte dricker nog mycket å McLaren har lyckats att få lös den "svarta drickkoppen" flera gånger. Niki är from som ett lamm i jämförelse…
Din Blossom verkar vara sååå skön. Hon är sååå vacker -har allt kollat in henne på din hemsida.
#9 Tack för bilden och info!
#10 Tack!
Nu har jag köpt en röd dogit 3 liters som kommer om två dagar. Tack snälla ni för hjälpen

#11 Niki drack så fint i den iallafall

#11 Lycka till med din nya tjusiga fontän! De n pryder verkligen sitt kök och är nästan helt tyst. Börjar den låta/brumma lite är det dags att fylla på vatten (litet tips - det är motorn som jobbar för hårt)
Tänk på att när du fyller på den skall 1 liter i botten på behållaren - det är den litern som är i konstant rörelse - och 2 liter in i kupolen, varifrån den roterande litern så sakterliga fylls på. Fyller du bara på inne i kupolen går det åt 2 liter och en av dem rinner omedelbart ut när du kopplar in den. Ingen fara med det, men du får fylla oftare. Äh, lite svårt att förklara men du fattar när du fått den :) 1 ur, 2 i är regeln som funkar bäst här :)
GLÖM INTE heller att täcka över drickskålen för att undvika kragbadande ktter. Själv använder jag en flat utställningsmatskål av plast som jag klippt en halvmåne ur för att passa mot kupolen, fungerar kanon!
Låt mig/oss veta hur den funkar för dig!
#13 Aha…. Tack för halvmånen… Jag har gnuggat mina celler för att komma på vad jag skulle täcka över med… Tänkte faktiskt fråga dig hur du gjort
Lovar rapportera vad jag tycker! Eller rättare sagt vad McLaren och Niki tycker *ler*
TACK ännu en gång för hjälpen

…d dära med att bada i vattenskålen d har d efter far sin *S*…jag har nåra stycken här hemma ja me som inte alls bryr sig om att d blir blöt…eller jordig för den delen…d brukar vi få erfara när d har sove´ i blommkrukorna *S*
Kram!
T