Kissar trots kastration
Kastrerade min snart 5 år gamla avelskatt för ca 3 veckor sedan.
Han hade då hållt på att "pinka" från och till i ett par år. Stod inte ut längre så han blev kastrat. Första 3 veckorna kanonbra inget kissande någon stans tills igår, då han satt igång igen, och naturligtvis i soffan.
Hur roligt är det, någon som har ett bra förslag vad jag ska göra för att komma ur detta eller är där inget att göra??
jag har tyvärr inget råd att ge dig.
jag har aldrig haft nån hane som kissar så
men man har ju hört talas om att om de har börjat så kan de fortsätta även efter kastreringen
hoppas nån annan har förslag
det finns ju nån sorts blöjbyxa?? kan det kanske vara nåt
fortsätter här:)
kan du se nån trolig orsak till att han kört igång igen??
nåt annat nytt??
kanske har han inte funnit sin nya plats
min kastrerade hane hade svårt att hitta sin roll som kastrat..fast det var av andra orsaker
kanske kan homeopatmediciner hjälpa
vi har ju en duktig djurhomeopat här
Simzonites

Testa att ge p-piller eller p-spruta, det har jag hört flera som har gjort på sina revirkissande eller/och skrikande och oroliga kastrerade hanar, så kanske är det värt ett försök?
En annan sak som du kan pröva är att bara ha honom i ett enda rum (detta om han slutar kissa helt när han bara får vara i ett enda rum) och låta honom vara där under några månader. Detta för att hans hjärna ska ställa om sig till att INTE revirkissa. En veterinär sa att ibland kan hanarna fortsätta revirkissa pga att man haft dem fertila och kissande för länge, men det KAN hjälpa att då stänga in dem i ett enda rum så att de lugnar ner sig och hjärnan får "nya spår", dvs hankatten slutar revirkissa.
Hoppas något hjälper dig!! Håller tummarna för det!
Får fundera på hur jag ska göra, har inte så många rum så tyvärr kan jag inte stänga in honom. Men jag ska tänka på det där med homepatmedicin,låter intressant. Vet Simzonites vad jag kan skaffa för något??
#4..Hon vet precis vad som kan funka
o hur o var du skaffar det

#4 Lotta är inte inne så mkt just nu, men du kan ju maila henne och fråga, hon är toppen på lyssna och har oftast mkt bra förklaringar och råd, allt är ju värt prova. Att ha en hane som kissar är inget kul, men det är ju så nytt än, så han kanske inte vet ännu vad han finner sig i sin kropp. De kan ju para 1 månad efteråt, hormonerna finns tydligen ännu längre. Sen finns ju de som revirmarkerat länge och som det är svårt få sluta
Lottas mail: lotta.franzen@offsides.se
/ Carina
Tack, jag ska mail Lotta och fråga om hon kan hjälpa mig.
/Bodil
Jag har precis fått ditt mail, återkommer efter att jag har ätit 
/Lotta
/Lotta
Till att börja med: ge honom mer tid! Det tar tid för kroppen att ställa om sig. Att han slutade kissa för att sedan börja igen kan ju vara något som triggat igång hans gamla beteende, annan hane eller löphona?
Låter inte heller helt fel att låta honom ha eget rum ett tag - men har han haft det innan och strilat där?
Ibland kan det ju funka att ge p-piller ett tag. Har han haft det tidigare?
Ur homeopatisk synvinkel är p-piller ingen lösning.
För att behandla med homeopati och få ett lyckat resultat behöver man göra en "konstitutionell" behandling - där man tar hänsyn till hela individen, det finns inget generellt medel för just ett sådant här kissproblem.
Något annat jag kan rekommendera är Bach's Blomsterdroppar för att hjälpa honom komma i balans efter kastreringen.
Vill du så får du gärna ringa mig, telefonnummer hittar du på min hemsida under kontakt.
/Lotta
/Lotta
Hej Lotta och tack för dit svar.
Kan vara att ett par honor började löpa där hemma som gjort att han börjat kissa efter 3 veckor. Han har tidigare strilat lite i alla rummen men nu har han "bara" kissat i soffan.
Sprutade Felliway i går när jag kom hem och han har inte kissat än där, men det är ju bara sen i gårkväll. Ska se om detta hjälper annars ska jag testa p-piller.
Bach´s Blomserdroppar, hur använder man det?? Låter också värt att testa.
Tack för svaret Bodil
Ge mer tid…det kan ta ända upp till ett år efter kastreingen innan alla hormoner å gamla beteende lägger sig till ro.. Det brukar ta lång tid om hanen har varit avelshanen i huset innan…det är ju hans honor å hans revir…en del hanar kan ju fortsätta para fast de är kastrater…en lång tid efter..en del hela livet..
Så ge honom tid. Feliway spray är bra att spruta på ..precis som du gjorde ! håller tummarna.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Svårt det där med pinkande hanar
En del hanar blir faktiskt värre utav en kastrering, då de tappar i rang och känner behovet av att hävda sej ännumera än då de var fertila. Sedan om det finns urinlukt kvar någonstans, så går de ofta dit och markerar fler gånger….medans andra hanar låter bli om "deras" lukt finns överallt…men hur trevligt är det för oss andra!?
Och sedan är det ju det där med vanan…ett beteende är svårt att få bort! Det går säkert med mkt tid och bevakning av katten. Kanske en blöjja kan vara en lösning? Är ju de som använder typ ett tikskydd och sätter i ett skydd…och stänger sedan in dem så att de kan pinka på låda osv tills de lärt sej.
Lycka till med din kisse!
#10 skulle tro att det var löphonorna som triggade igång hans gamla beteende. Jag tycker det verkar lovande med tanke på att han slutade strila på en gång efter kastreringen. Så som sagt försök härda ut och ge honom tid så hormonerna hinner ställa om sig.
/Lotta
/Lotta