Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2534 ggr
Kittentotts
2008-05-24 18:29
0

Utställningsbad

Finns det någon som har lust skriva lite om detta? Vi har ju bad av perser, men inget om hur man gör i ordning en perser för utställning.

Meningen är det ska bli en artikel med allt vad det innebär att förbereda en perser för utställning

Själv så tänker jag ju då på örontoffsar mm som ska bort, när man bör plocka dem innan, sen vad man mer kanske borde se över

Ja sen detta med badet, hur många ggr innan och när ska de badas osv osv

Jag vet de som kan detta mkt bra här på vårt forum, och vore roligt få med lite bilder i artikeln som visar lite

/ Carina

Kittentotts
2008-05-24 20:23
0

Ingen som har lust hjälpa till? Jag kan sätta ihop artikeln om någon vill skriva lite, man kan ju också hjälpas åt

/ Carina

RaktajinosCattis
2008-05-24 22:08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Av all den info jag fått förr om hur man badar och trimmar inför utställning har jag gallrat rejält och fått fram det som funkar för mig och mina katter. Det är ju väldigt individuellt hur en katt behöver badas men grunden är den samma för alla tror jag.

För mig fungerar att bada ca. 2 veckor innan utställning 1 gång med yes diskmedel och 2 ggr med kattschampo. ( det är ingen idé att skriva vilken sort då detta beror helt på färg och struktur på päls) Överdriv bakom öronen både med schamponeringen och sköljningen. Det viktigaste med själva badet är att skölja, skölja och skölja. Pälsen skall liksom "gnissla" när man tar i den .. då vet jag att det är ursköljt. Glöm INTE magen och benen. Själv använder jag ingen inpackning eller balsam men jag vet att det finns och att vissa katter behöver detta.

Jag badar alltid mina katter som om det vore inför en utställning så detta skiljer sig inte från vanliga bad.

På själva utställningsveckan badar jag måndag, onsdag och fredag. (Ibland kan jag hoppa över måndagen om jag märker att badet från förra veckan fortfarande är ok.

När katten är badad och schampofri är det viktigt att föna katten helt torr … då menar jag verkligen HELT torr …. må hända att jag låter ansiktet vara lite blött ibland men ingenting annat.. tassar, ben, mage, svans allt skall vara supertorrt.

Jag har antistatmedel i pälsen oxå men den väljer jag att inte heller ta me här då jag hellre visar än försöker beskriva med ord hur man använder den. Gör man fel kan hela badet bli ogjort. Det enda jag kan säga är att man skall använda det med förnuft och måtta.

Trimma katten…

Jag plockar regelbundet bort tofsarna från öronen då jag inte tycker det är snyggt med dessa ( hehe jag vet att det finns andra som vill ha dom kvar och tycker det är sött ) Man kan klippa men det har jag aldrig gjort. Jag fick ett tips en gång och det fungerar utmärkt och ger ett naturligt intryck: Sätt din tumme på utsidan av örontippen så att tummens topp och öronlinjen går kant i kant. Sen håller du stadigt ett grepp med dom andra fingrarna på insidan av örat och liksom "nyper till" inte så det gör ont men håll ordentligt, med den andra handen "rycker" du bort den päls som sticker utanför. VAR VÄLDIGT NOGA MED ATT DET BARA ÄR PÄLSEN PÅ ÖRATS TOPP SÅ DU INTE FÖRSÖKER RYCKA PÄLS SOM VÄXER I ÖRAT FÖR ANNARS GÖR DET ONT.

Att plocka katten i ansiktet är svårt att förklara hur jag gör … men jag utgår från munnen och försöker få ett så runt ansikte som möjligt … detta måste man börja med flera veckor innan utställningen .. Att klippa lite vid ögonen har jag fortfarande svårt för .. tycker det är läskigt och lite farligt men det ger definitivt ett helt annat uttryck på många katter … så det är värt att försöka men försiktigt i övermått!!

Eftersom jag mest har ställt ut en svart katt har jag inte behövt ha så mycket funderingar över gula fläckar m.m men däremot skall man tänka på att plocka alla vita hårstrån om det finns några (det gör det nog på dom flesta tror jag)

och sist men inte minst skall man försöka få svanstippen så rund och fin som möjligt. Det är inte smart att försöka klippa till den för min erfarenhet säger att det blir inte någon naturlig look i det utan plocka försiktigt ner den och runda till den.

HAHA jag vet inte om ni blev så mycket klokare på detta men så här gör jag ialla fall och jag har bara fått bra bedömningar på mina prepareringar hittills.

Kittentotts
2008-05-24 23:42
0

Bra skrivet Cattis. Nu kommer en fråga: När noppar du öronen? hur många dagar innan?

Plockat ansikte har jag aldrig gjort:) lär inte försöka innan det är någon som lärt mig

Klippa till ovan ögat har jag gjort, men visst är det lite si o så om inte katten kan va i stillhet:)

Jag kommer sätta ihop det ni skriver till en artikel här, kan vara bra för de som aldrig ställt att kunna läsa på vårt forum

Så vore kul om det är mer ni tycker ska till, att ni då skriver det här

Tack Kusin för det du skrev, och jösses va fula katter jag måste ha med toffsar:).)

/ Carina

Cybercat
2008-05-24 23:51
0

(Emma i paus från melodifestivalen)
Showpreparewring ja - det skulle kunna bli många inlägg det..

1) Förpreparering (= trimning som man gör ett stycke i förväg, med sax och fingertoppar, men som måste få växa sig naturligt)

2) Löpande underhåll (= trex vitfläcksunderhåll, tippning av dilutioner)

3) Underhållsbad (= inte vanliga bad utan "förbad" för en katt som skall ställas)

4) Sluttrimning (=färdigställning av trimningen i punkt 1)

5) Showbad (det sriösa:))

Dockan
2008-05-24 23:56
0

Fot i munnnenCarina gå in på Lena Nilson bad perser,där finns allt.Jag börjar ju med Bio-Groome 8 dagar ungefär innan,så alltså badar jag i 3 omgångar,sen sköljer jag ju länge somdu vet och torkar snustort.Lycka Till,KyssLena

Hälsningar LENAGlad

Kittentotts
2008-05-24 23:59
0

#4 Jo det kan bli många olika här, men man får klippa ihop det viktigaste på ett bra sätt. Först o främst är det ju baden, hur de ska göras, och hur ofta innan osv.

Öronen klarar de flesta göra, även nya som detta är meningen det ska gå ut till

Trimning är ju inget man kan lära ut här, det är ju som jag skriver själv något man får se på och lära sig.

Så enklaste möjliga sätt att förklara på

Kan säga jag själv läste mig t första badet på internet, och fick hjälp med öronen av Pepasas som bor nära mig

Va inget märkvärdigt jag gjort i bad, visste ju inte bättre, va min dotters perser som hon fick i födelsedagspresent, jag va bara hjälp t dottern min

Kan säga katten blev framtagen t BIV, så det va inte så illa ändå:)

Så vi ska nog få till det på ett bra sätt med en artikel

/ Carina

Kittentotts
2008-05-25 00:04
0

#5 Tack Lena!

Ja jo jag vet detta med inpackning mm:)) men det är också en del i sig, så inte alla har ju detta. Men t en vuxen perser med mega päls kan det vara kanon. Själv tar jag ju inte detta t min lilla nu som ska ställas. Däremot hade jag kunnat tänka mig det till min Tiger som har en otroligt tjock och lång päls.

Men det bör man ju ha med att olika pälsar kräver mkt olika

/ Carina

RaktajinosCattis
2008-05-25 01:13
1

Jag brukar se över öronen efter sista badet på fredag kväll. 

/Cattis

Kittentotts
2008-05-25 09:41
0

#8 brukar du ta noppa öronen det sista?

Jag själv tar detta några dagar innan så det ser naturligt ut

Men just sånt är ju roligt veta hur ni andra gör

Idag ska min lilla vanilla bada, sen blir det 2 till i veckan

/ Carina

Sidentassen
2008-05-25 12:03
0

Jag tycker väl att det är skrivet det jag brukar göra inför utställning, ja det är ju ingen vanlig syn iofs att jag ÄR på en show, MEN jag tycker inte om att noppa öronen för det blir oftast så ojämnt. Jag klipper alltid runt istället, et blir mycket snyggare (tycker jagKyss)

Hälsar Lotta P

monica75
2008-05-25 12:14
0

Gör ungefär som ni andra.

#2  det där med att klippa vid ögonen har jag oxå svårt för, då får Tessan som är mer van ta över, är livrädd för att katten ska rycka till o man petar saxen i ögat eller nåt sånt. Men det blir en otrolig skillnad, mycket vackrare, öppnare ögon får dom. Min Jippsee har otroliga ögon. Stora med eyeliner. Han skulle gå toppen på utställningar om det inte vore för att han har lite nos. Det kan många domare hacka ner på, han fick visserligen sitt ex1 när vi var iväg men med en påpekan att han har lite för mycket nos. Spelar ingen roll för mig är han ju vacker som en dag.

Tycker det är roligt med förberedelserna inför en utställning, lite jobbigt med stickelhår som behöver plockas, men det är kul.

Kittentotts
2008-05-25 18:20
0

Ska bli kul få ihop denna artikel sen, vet de finns de som ska ställa sin perser för första gången, då är det bra med lite hjälp, så som jag fick med info första gången, ska nog få ihop nått här

/ Carina

Cybercat
2008-05-25 19:33
0

Nej vad trist - jag skrev precis ett JÄTTELÅNGT inlägg här om vitfläcksbad som försvann för att jag råkade trycka på fel knapp.

BLÄ - det kanske kommer ett nytt/om när jag orkar skriva igen

Kittentotts
2008-05-25 20:03
0

#13 Tråkigt! Så trist, man blir så deppig då man suttit kämpat med skriva så.

Men detta hade jag behövt, har ju 2 vitfläckar, och den ena stirrar jag nu mig tokig på:) Cremefläckarnas hår(svårt veta hur jag ska skriva:)))) växer med långa strån över det vita, detta är verkligen för mig en viktig detalj i få veta. Ska inte ställa henne förrän i höst, men jag bör ju lära mig innan dess

så hoppas du orkar skriva

Vi gör sen artikeln så den är för olika perser, ska ju passa alla

/ Carina

Erna
2008-05-25 20:38
0

Det finns lika många sätt som uppfödare tror jag.

Jag brukar hålla trimkurser ibland och har tävlat i 31 år. Jag har aldrig fått bedöming att katten inte varit bra presenterad, snarare tvärtom. Som domare har jag ofta sett utomlands att de inte är så noga, ibland inte ens badat katten. Det är synd, för om man har gjort allt man förmått, så är det upp till domaren sen. Om jag som domare har två likvärdiga katter och den ena är snyggare presenterad, så väljer jag den och förklarar varför.

På en modevisning skulle man inte drömma om att ha otvättade modeller, eller hur?

Allt beror på pälsens färg och kvalitet. Men det är viktigt att börja flera veckor i förväg. Egentligen börjar det månader i förväg med rätt kost och trimning.

Jag förbadar några gånger under några veckor med 2 x Yes och 1 x "sesnyggut-schampo" Vilket schampo beror helt på färg och kvalitet. Prova aldrig ett nytt sätt eller märke till en utställning, utan experimentera hemma först. Sköljning är jätteviktigt. Jag är inte så noga mellan schamponeringarna, men när jag är klar med sista, så sköljer jag noga. När jag tycker att det är nog, fortsätter jag lika länge till. Pälsen ska gnissla, då är den ren.

Veckan innan utställningen, 2 dagar innan. Jag trimmar pälsen och klorna först. Sedan inpackning (om man inte redan nyligen packat in). Låt sitta i 5-10 min. Därefter 2x Yes + 1x "Sesnyggut-schampo". Skölj extremt noga. Blås kruttorrt, även ansiktet. Ev kvarglömda saker görs nu, t ex att trimma bort oönskade hårstrån som inte synts tidigare. När man använder inpackning tar det ca 2 dagar för pälsen att resa sig igen, så det brukar bli bad på torsdagen. Då har jag fredagen på mig att göra annat.

Jag trimmar med effileringssax (tandad på båda skären) för glatta liver. Mina naglar tål inte trimning längre. Ingen har sett skillnaden. Har aldrig fått påpekande om att inte klippa. Jag klipper ögonfransar, kindskägg och tofsar på hjässan mellan öronen. Ingen päls i ansiktet ska se tufsig ut. Vissa katter har mer ojämn päls i ansiktet än andra. Kindskägget ska trimmas ner för att ge ansiktet bredd. Silver/golden ska rakas ytterst lite på noskanten för att ta fram liningen. Gjort på 1 sekund från båda håll.  Svanstippen trimmas ner med effileringssaxen till en rundad topp med olika längd på håren. Träning ger färdighet. Alla mina katter är trimmade hemma.

Några pälsar på silver kräver lite puder runt öronen och undertill. Man kan även pudra svarta pälsar om det behövs. Överfödet ska blåsas bort med kall luft innan man åker. Glöm inte magen och benen. Jag ser ofta katter som är snygga på översidan men man har totalt glömt bort benen, som är skiviga. Jag använder en liten karda till hela katten, särskilt på benen och under bakhasorna.

Jag använder bara antistatspray på utställningen och bara på topparna applicerat med kam. Om man använder för mycket eller i hårbotten kan det börja mjälla. Allt jobb ska göras hemma och man ska bara behöva lägga sista handen på utställningen. De som sitter och borstar som galningar på utställningen har inte fattat hur man ska göra. Dessutom blir katterna stressade av en stressad ägare. Så det går bort. Så lite fix som möjligt på plats.

Låt katterna slappna av och känna att ägaren är lugn.

Lite tips i stora drag hur jag gör.

MVH Erna
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Kittentotts
2008-05-25 23:49
0

Tack Erna!

Va intressant läsa ditt inlägg

Och att inte behöva hålla på med katten på utställningen mer än då den ska upp är väldigt viktigt tycker jag också. Och för detta krävs ett bra arbete innan. Ja vi har fått ihop mkt nu, ska sätta mig under veckan och se på allt, mkt nu då jag ska iväg också för ställa lilltjejen i helgen, och så har jag lite beställningar i målningen här hemma av stenar som ska bli nyckelpigor:) Men ska som sagt titta på allt och se vad som går få ihop bra

Tack allihopa för er hjälp!

/ Carina