statistik döda/missbildade ungar
Hej alla
jag fick en förfrågan om jag kunde lägga över denna diskussion i en ny tråd och att de uppfödare som vill, skriver upp sina kullar, antal och dödsantal och varför de dog?
finns det ett mörkertal??
jag kan börja själv då…ändrar bara lite i inlägget jag gjorde häromdagen
de första 4 kullarna..A till D.(1994-1999).så var det bara en unge som dog..o den hamnade i ett veck på filten i bolådan så jag tolkade att den hade kvävts.
E-kull 1999, 2 ungar ingen död
F-kull 2000…4 födda. 2 döda..1 dog efter nån vecka medans den andra tog ytterligare några veckor…kommer inte ihåg orsaken
G.kull..2001, 2 ungar ingen död
h-kull..2001, 5 ungar ingen död
I-kull..2002, 5 ungar..1 togs bort vid 16 veckors ålder..åt bara välling inget torrfoder..när vi tog bort henne o obducerade henne så såg de en tarm som inte funkade överhuvudtaget…
J-kull 2002, 1 unge ingen dog
K-kull 2002, 1 unge ingen dog
L-kull 2003, 3 ungar 1 dog..la bara av att äta o dog efter nån dag
M-kull 2004, 4 ungar 1 dog, la bara av att äta o dog efter nån dag
N-kull 2004, 4 ungar 1 dog, la bara av att äta o dog efter nån dag..dessa 3 kullar så försökte jag naturligtvis att mata men när det blir tvång så stoppar jag
O-kull 2005, 5 ungar ingen dog
P-kull 2005, 2 ungar ingen dog
Q-kull 2005, 4 ungar 2 dog, detta var den honan som jag har berättat om vars ungar alla dog i första kullen o hon sen kastade 5-6 veckor in i nästa dräktighet…blodgrupper togs men var ua..jag kom fram till att hon o hanen helt enkelt inte passade ihop av nån anledning…de 2 ungarna som dog denna gången, föddes stora o livliga o bara la av o var döda efter några dagar
R-kull 2005, 4 ungar ingen dog
S-kull 2006, 5 ungar ingen dog
T-kull 2006, 2 ungar tror jag..kommer inte ihåg
U-kull 2006, 4 ungar 2 dog, la bara av..inga symtom eller annat
V-kull 2007, 4 ungar 1 dog av hjärnskada vid 4 veckors ålder, inga symtom märkes innan hon vid 4 veckors ålder helt plötsligt drog huvudet bakåt..långt långt bakåt..som om hon tittade upp. Hon tappade då all balans..jag försökte mata o så..o det gick bra några dagar, medans jag medicinerade enl. ordinations från vet. men ytterligare några dagar senare så blev det mer akut…när vi åkte upp till vetten för att ta bort henne så hade hon lite panik..så det var i grevens tid
W-kull 2007, 3 ungar 2 dog för att mamman inte fick igång tuttar, o som jag tolkar det nu så hade ingen av dessa 2 ungar fått nån råmjölk överhuvudtaget. jag visste inte att man kunde köpa råmjölk, hade jag vetat det så hade de kanske överlevt för de åt bra av mig under 3 veckors tid…o sen la de oxå bara av…inga andra symtom
X-kull 2007, 6 ungar 2 dog..inga symtom, bara la av, vägrade mat från mig
Y-kull 3 ungar ingen dog
nu har jag inte räknat med de kullar som gick bort när jag hade caliciviruset 2004, (3 kullar)..men det är ju en annan sak.
om någon känner att de vill dela med sig av sin erfarenhet men vill vara anonym så kan de pm:a mig så jag kan lägga ut det under mitt namn
jag tycker att det är väldigt bra o viktigt att vi vågar dela med oss av detta…så kanske fler personer slipper bli rädda o tro att de har fått in nån smitta eller liknande i sitt katteri
putt

Jag var allt för deppig för att lägga förra årets avelselände på minnet. Har bara gjort allt för att glömma detaljerna så jag kan inte hjälpa dig. Men jag förlorade ett flertal hela kullar och större delen av resten :(
För övrigt har det aldrig intresserat mig att föra bok så som många tycks göra. Jag vet inte ens hur många kullar jag har haft *LOL*

Nä jag har ju inte noterat så heller, men kan ju inte påstå jag haft så mkt bortgång heller, oftast varit vid födseln den suttit fast el varit livlös då. Sen hade jag en hona som födde några , men detta tror de ju berodde på henne genom prover o allt, bar på en infektion helt enkelt. Men de andra har fött normalt, inga felaktigheter så.
#2 o 3..men om ni har en hemsida så kanske om ni tittar på era kullar där så kommer ni ihåg..om någon har dött
men #3..visst har du haft ungar som har dött..du berättade ju att du var iväg o tog bort..nu när jag var så ledsen för Pärlans ungar..
om ni inte har koll så…så kan ni väl skriva..kullarna o inget dödfall/sjukt..i så fall
ex..kull 1 3 ungar ingen döD
ELLER a-kull 4 ungar 1 död
statistik är ju inte bara de som dör..
det är ju lika viktigt med dem som överlever..
OM NI VILL ALLTSÅ ..frivilligt 

Jag kan då dokumentera ner allt…jag har ju inte födit upp så länge ännu, men roligare start kan man ju ha än detta!
2004: 1 kull(3st) - alla döda och plockades ut med kejsarsnitt.
2005: 1kull(4st.) 1 dog efter en vecka.
2006: 1kull(2st) 1 dödfödd, 1 död efter 2 dygn.

Jag har haft i kull 1. En död (blåsljud)av 5 i kullen.
Ikull 2.Alla 4 levande.
I kull 3 1dödfödd(satt fast länge) 2 levande.
I mina skogiskullar alla levande 6+7+6.
Förstår inte varför det ska vara en hemlighet.

2005 Kull 1 5 st alla lever
2006 Kull 2 5 st 4 levande 1 dog
2006 Kull 3 7 st 1 dödfödd, en dog efter ca en vecka,en efter 9 dagar och en efter 11,5 veckor(obduktionen visade akut tarminf.)Här hade jag RC Queen
2006 förlöste en av mina sålda kattungar 4 st alla lever

#4 jag nämner att jag hade en hona som bar på en infektion i kroppen, detta blev klart för 3 veckor sen med infektionen. Det va hon som hade fått några små, men jag lägger sådant bakom mig helst. Vad man kunde se hade den ena stor lever. Andra troligen samma. Jag har full koll Annki, inte alls problem minns alla mina små som funnits i huset. Har även haft en vattenskalle som dog vid 13 veckor. Annars nä! för många årsen hade jag en hona som fick en hel kull tro detta va 2003, men de va födda för tidigt 5st som dog. Annars inga konstigheter med de andra katter jag haft o födslar.
jättebra om fler kommer in med info så kan vi se om det har skett nån förändring de senaste åren

Inga årtal men det är mellan 2001 till 2007
Kull 1: 2 ungar alla överlever
Kull 2: 1 unge överlever
Kull 3: 2 ungar alla överlever
Kull 4: 4 ungar 1 dör vid 7 veckor orsak okänd svag sedan födseln
Kull 5: 3 ungar alla överlever
Kull 6: 3 ungar alla överlever
Kull 7: 3 ungar alla överlever
Kull 8: 3 ungar 1 somnar in oväntat vid 4 veckor antagligen hjärtat
Kull 9: 3 ungar alla överlever
Kull 10: 4 ungar 1 avlivas hos veterinär vid 7 veckor har varit mycket svag hela tiden
Kull 11: 3 ungar 1 dör vid 1,5 vecka svag sedan födseln
Kull 12: 1 unge överlever
Kull 13: 2 ungar 1 dör tidigt svag efter tuff förlossning
Kull 14: 2 ungar en dödfödd och en som överges av mamman dör trots matning efter 1 vecka
Kull 15: 2 ungar 1 dödfödd 1 pigg som oväntat dör vid 5 veckors ålder. Liten men pigg plötsligt död.
Kull 16: 3 ungar 2 dödfödda 1 övergiven mamman har inget intresse och ingen mjölk.Växer bra när jag matar med sond dör av vattenskalle i kramper vid 7 veckor.
Kull 17: 4 ungar 1 unge drunknar i fostersäcken för jag inte har timat förlossningen rätt och hon föder den i smyg under en soffa vid 4 på morgonen. Nej, perserkatter förstföderskor har inte alltid vett att ta hand om det de föder! STOR unge (den sista) med trög förlossning dör efter 3 dygn. Men 2 skitfina av 4 överlever.
Kull 18: 3 ungar första kommer med ett enormt navelbråck (mitt första) han dör efter ett dygn av sig själv. En dör i lunginflammation innan hon är 2 veckor. Så kvar har jag en supersnygg tjej jag visat er här på forumet.
Som ni ser har det lixsom bara gått sämre och sämre av någon anledning. Men jag ger mig inte. Just kull 19 jag nu sitter och väntar på är med en hona som har bra statistik personligen föruton 2006. Men 2006 ser jag som en abnormalitet.
#10..jättebra upplagt
du vet om att man kan köpa råmjölk (cholostum)va??
har nästan ingen chans att överleva om de inte har fått det
trots att jag har tagit kullar i 13 år så visste jag inte det…
o kanske därför så dog 2 av mina…i en av de sista kullarna
lycka till med nr 19..nu vänder det nog
igen

#11 Jag tror att de kattungar som kattmammorna överger, de är det egentligen något fel på. De är inte menade att leva. I alla fall inte när de överges av rutinerade mammor. Jag tror att vi egentligen gör fel när vi kämpar med dessa kattungar. Vi gör fel mot naturen och vi gör fel mot rasen.
Men jag vet, det går inte att låta bli, det är skitsvårt. Men vi borde inte vara så blödiga. Vi borde lyssna bättre på kattmammorna för de vet vad de gör när de överger kattungar det sitter i ryggmärgen på dem att inte ödsla energi i onödan. De löper hellre om och tar en ny kull med felfri frisk avkomma. Vi bör nog tänka mer som dem.
#12..nä jag visste inte att KMR innehöll detta
men jag tror inte att det är det som vi har pratat om i en tråd här
utan "ren" cholostrum..nu kunde jag naturligtvis inte hitta länkarna till det vi har pratat om förut men jag hittade nåt annat som jag definitivt ska beställa
http://www.colostrum.se/Produktblad-TerniCOL-Pet.pdf
om inte detta är en länk med rent chlostrum-pulver för bla kattungar..så får du säga ifrån för då har den inte funkat
länken kom härifrån http://www.colostrum.se/produkter.htm
finns fler men jag hittar de inte just nu
#13..av de ungar som har dött för mig så har nästan aldrig mammorna lämnat dem. Ungarna har varit kvar i bolådan o legat i mammans päls. O mamman har inte agerat annorlunda mot dem än mot de andra…o har inte blivit "orolig" för att de har varit kvar där

#14 Men om inte mamman släpper någon mjölk till dem då är ju något galet! Jag har aldrig vid normal kull varit med om hona utan mjölk. Jag vet att det finns honor som sinar inom ett par dagar och brukar alltid göra det. Men helt tom!?
Sen kan man ju som jag och min vän med en hona som alltid sinar efter 1-2 dagar resonera hur klokt det är att avla på en sådan. Men det är en annan diskussion.

Lämnar min statistik också.
Kull år -05: 4 ungar alla friska och ingen dör
Här kommer mina kullar också.
Kull 1 1998, 6 st, 5 st överlevande. Vi flyttade den minsta kattungen till en fostermamma men den klarade sig inte.
Kull 2 2000, 4 st, 1 överlevande. Kattmamman drabbades av clamydia före/under parning. 1 unge var döfödd, 1 unge hade tarmarna utanför (stort navelbråck), 1 unge dog i lunginflammation efter några dagar.
Kull 3 2001, 2 st, alla överlevande.
Kull 4 2005, 6 st, 4 st överlevande. Honan födde 4 st ungar själv men unge 5 och 6 kom från varsitt horn och krockade på vägen ut. Kejsarsnitt. Kattunge nr 1 dör efter 3 dagar, han satt fast länge innan han föddes och troligen började han aldrig började äta ordentligt. Unge 5 plockades ut död pga bla söndrig fosterhinna. Kattunge 6 i kejsarsnittet klarar sig.
Kull 5 2007,3 st, alla överlevande.
Ja usch vad hemskt..
A kullen föddes 7 å fyra dog i förtidig förlossning dag 56.
B- 3 föddes ingen dog
C- 5 föddes ingen dog
D- 7 föddes ingen dog
E- 4 föddes å är nu 5 veckor så jag hppas att alt ska gå bra med dom.
Jag har alltså inte haft så många kullar.
Skriver upp allt, bra att titta tillbaks till.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#15..så har jag tänkt oxå
o var lite tveksam om jag skulle våga testa igen
det var hennes första kull….
men OM jag bestämmer mig för att testa igen så kommer jag i alla fall att ha cholostrum hemma denna gången
jag har aldrig varit med om sånt o aldrig hört talas om det heller
en hona som inte fick mjölk **överhuvudtaget
**jag till o med låg o sög på hennes tuttar själv för att försöka få igång dem…men inte en droppe kom det
var det nån som nämde nån medicin för att släppa mjölken??
o går det åt skogen igen så har jag henne avelsförsäkrad 

Går avelsförsäkringen på detta Annki? Jag håller på med en avelsförsäkring nu, men det va mkt som skulle in för den skulle gälla för få ut något på, jag hoppas ju, men trro inte mkt på detta trots allt veetrinären påpekat.

För att en avelsförsäkring ska gälla på en avelshona, så måste hon ha visat sig duglig i avel utan komplikationer innan…dvs sådant som finns dokumenterat, som f.bolagen kan använda sig av. Så har jag fått det förklarat av Agria iallafall.
Så om man har en hona…som det blir snitt på…första gången hon ska ha kattungar…så får man inte ut något på avelsvärdet för henne. Däremot får du ut för själva snittet…minus självrisken.

Det hormon man kan spruta för att få mjölken att släppa/komma igång, heter Oxytosin, det är även livmodersammandragande. Kan ges för att få starkare värkar. Men detta är nog inget man får utskrivet av någon veterinär att ha hemma utifallatt…

#22 startar en tråd tror jag på detta ämnet, annars tar detta nog över denna tråden
putt
Att honan inte släpper ner mjölken kan bero på flera saker, till exempel att hon har ont efter förlossningen, att det finns en unge till kvar i livmodern eller rester och slagg som stör henne. En del honor upplever det som väldigt obehagligt då ungarna börjar dia eftersom hon då får sammandragningar i livmodern.
Oxytocin är inget man får utskrivit, om någon skulle ge det för att ge honan kraftigare verkar och en unge ligger fel så kan det bli väldigt allvarligt, livnodern kan brista och honan förblöda.
Det finns däremot homeopatmedel som stimulerar mjölkproduktionen samt de som ger smärtlindring och tar ner svullnad som kan ge honan lindring efter förlossningen utan biverkningar för de små.
/Lotta
puttar upp denna igen
om vi hjälps åt o kompletterar den..o de har ju kommit en hel del nya som kanske kan lägga till sin statistik…
så ska jag se om jag kan sammanställa de på nåt vis..
i form av nån artikel eller liknande
*puttar upp*
Eftersom ämnet är uppe i en annan tråd nu, så kan man ju fylla på info i denna också om man vill.

Barrskogens statistik
2007 3 stycken, 1 döfödd, 1 dog efter ca 3 veckor (stödmatatdes under dessa)
2008 kull1 3 stycken är ca 5 veckor nu alla lever än!
kull2 2 stycken döda kattungar som plockades ut under 7:e veckan med kejsarsnitt eftersom honan fick livmodersomvred.
Jag började ju med en tråd med rubriken missbildningar vilken går ut på samma sak som den här gör, men jag visste då inte att denna fanns. Där kan man iaf se vad jag har haft för missbildningar under mina år. Hur många kattungar som dött tycker jag däremot är ointressant då man mestadels inte har en aning om orsaken, när dom bara somnar in de första dagarna efter födseln.
Jag har 100% koll på hur många kullar jag haft, hur många det var i varje kull och hur många som överlevt. Alla viktkurvor är sparade och ibland tar jag fram dom och sitter och tittar och minns……………..
Hälsar Lotta
jag kan ju komplettera lite
den honan som jag nämner i #20 hon har nu fått sin andra kull
o jag var förberedd med oxytocin..ifall
o jag tyckte att det var lite misstänkt med mjölken efter nån dag..sprutade henne 2 dagar o inga som helst problem
2 supersnygga rödvita perser…som nu är 11 veckor
så man ska inte ge upp:)

jag lämnar min statestik för de sista tre åren.
lätt gjort, jag har inte fått någon kull på tre år.
Före det så gick det väl som på räls, i tio år, tills min gammelkatta föll från bordet, på dag 60, hon rullade bara runt och föll, pang ner i golvet, på sidan.
Det startade samma dag och hon fick sex ungar, det flesta av dom, kom ut utan moderkakan.
tre kattungar, de sista, överlevde, antagligen dog dom som låg i hornet som tog emot smällen i fallet.
#32 Oj, tänk så lätt det blir en olycka. Vilken tur att de tre överlevde.
Jag har haft två kullar med 3 resp 5 ungar i vardera kullen och alla överlevde, inga missbildningar.

Den kullen vi hade :
4 födda - 3 dör inom en vecka. Anledning vet inte varför , dom vart svagare på bara någon timme, men alla tre hade samma symtom. Men en överlevde .
#35 Kan detta vara ett exempel på felaktig blodgrupp? Det är ju mysko när tre bara dör så där, blir svaga. Var de mindre än den som överlevde?

Jaa dom har varit mindre enda sen födseln.
# 23
Det finns ett alternativ till Oxytocin och det är ett homeopatmedel, Sepia. Små kulor som krossas mellan två teskedar och ges till kattmamman. Det brukar räcka med 1-2 st i 1 - 2 givor så är saken klar.
Det är enbart örter och inte farligt. Det finns också ett medel som man kan ge till nyfödda för att undvika att de får lunginflammation av fostervatten. Det heter Sulfur.
Det finns massor av olika preparet för olika tillstånd. Jag har använt en del av dem när inte veterinärmedicin har hjälpt. Kanon! Tänk om jag haft vetskap om detta tidigare.
Det finns också ett medel som man kan ge om katten blir bilsjuk eller är orolig för åkturen. Räddningsdroppar som finns på hälsokost.
Vill ni veta mer så kontakta Stina Granhammar som är utbildad och säljer preparat.
MVH Erna
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#38..gott att det finns fler som tycker så här
vi har en medlem här som är djurhomeopat..
Simzonites…o hon är jätteduktig
jag har alla dessa preparat hemma …ifall att
Hittills är jag och Notaquita de mest otursdrabbade hära…skulle jag tro!