Jag är helt knäckt......:`-(
Det jag blundat för länge, länge är nu ett faktum….jag är allergisk mot mina katter. Jag får allt svårare att andas, så nu kan jag inte blunda för det längre. Och det är tyvärr glasklart att det beror på mina katter.
Konstigt är att jag tål min hund. TUR det iaf.
HUR överlever man sånt här, att tvingas omplacera sina katter - HUR??? Kommer man någonsin helt över det? Det tror inte jag.
Jag tänker inte omplacera alla på en gång, utan ta dem en efter en för att se om kroppen kanske klarar iaf 2 av dem…..naturligtvis vore det bästa att omplacera allihop, men det klarar jag inte helt enkelt, och själen ska också överleva det här…..
Ängla omplacerar jag inte, hellre dör jag i ett astmaanfall.
Jag är helt knäckt, det känns som att livet är slut.
De nya hemmen kommer att granskas in i sömmarna, jag kommer att göra hembesök innan ev. omplacering, kontrakt kommer att skrivas så att de inte blir "vandringspokaler", och jag kommer att hälsa på dem i deras nya hem minst några ggr så jag ser att de har det bra och trivs.
Tänkte bara berätta, kanske för att jag behöver ert stöd och gärna goda råd!!! Usch, tårarna bara rinner, vet inte hur jag ska orka detta, hur jag ska klara av att genomföra detta - de är ju mina oändligt älskade FAMILJEMEDLEMMAR!!!! Ibland…..är livet inte roligt. 

Ojoj stackars dig.. Förstår att det känns tungt.

Oj…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Usch, usch vad hemskt! ![]()
Många tröstkramar från mig!
Usch, detta låter inget vidare alls:-(
Men har du testat allergimedicin?, Jag är själv allergisk och om jag stänger ute katterna från sovrummet , dygnet runt allts, tar allergimedicin och håller dom rena, alltså badar ofta, då klarar jag mig riktigt bra.
Nu har jag ju så svårt att låta bli att ha katterna i sängen, så de perioder dom får sova med oss, jag då är det ju värre förståss, men det är så jag klarar mig. Men har jag helt fritt där då går det finfint.
Ja det gäller ju att hålla det hårfritt inne också, så bra det nu går, det beror ju på hur mycket tid man vill lägga ner på städning förståss, men det går ju om man verkligen vill ha dom kvar.
Jag önskar dig iallafall lycka till i ditt beslut och hoppas det blir bra både för dig och katterna.
Hälsar Lotta

Vet hur det känns! Min dotter reagerade på mina katter,blev helt knäckt!!!Fick omplacera min exot o min avelshane Benji…Ronja blev kvar o jag tänkte oxå omplacera henne men döm o förvåning så blev min dotter bättre efter ett tag,) Nu är det ju bevisat att hon bara är allergisk mot korthåriga dvs exoter…Min sambos systers man har astma o han tål perser men ej exoter…Är så ledsen för din skull…drömmer fortfarande om mina små jag fick omplacera fast jag VET att dom fick det bäst!!!!

OJojoj, din stackare. Fy sjutton för att råka ut för detta!
Jag säger som Lotta, har du kollat upp allergimedecinerna? Det finns ju numera en spruta som fungerar på (jag minns inte riktigt procenten men jag TROR detta stämmer ungefär) omkring hälften av alla pälsdjursallergiker - även riktigt svåra fall av kattallergi kan hjälpas. En av mina goda vänner är/var gravt kattallergisk och kunde förr aldrig komma hem till mig annat än för att sitta på balkongen. Hon gick på "sprutkuren" och har idag en egen katt och inga besvär - helt otroligt!

Låter inget kul alls.
Jag har ju sen 2006 haft astma som jag har olika mediciner för. Har även allergi som jag då tar mediciner för. Försök prata med en läkare som är förstående. Själv hade jag turen komma till rätt läkare, hon har själv katt, hund,hästar, hon lever med en make som har astma, och det finns även allergi hos dem.
Då jag fick detta besked om mig själv så gapade jag chockat, hon bara satt lugnt och sa: det finns så bra mediciner idag, så du behöver inte tänka på släppa katterna från dig. Det fungerar jättebra hos oss. Luftrenare i sovrummen, vardagsrummet, och städning dagligen med moppnig av golv mm, byter gardiner mm någon gång månad, filtar mm tvättas varje vecka. Jag mår bra! Hoppas verkligen du också kan behålla dem med rätt behandling
/ Carina

TACK alla för era goa svar!!
Blir verkligen JÄTTEGLAD när jag läser att det finns någon spruta att ta så hjälper det mycket. Ska jag såklart testa!! Vad är det för spruta? Är det bara en eller ska man ta flera?
Ska även börja dammsuga och torka golven varje dag och se om det hjälper. Klart det är värt det om det verkligen hjälper!!!!!!
Luftrenare….vart köper man såna, och vad kostar de?
Mina kisar sover inte hos mig på nätterna och på nätterna mår jag bättre i andningen och med nästäppan, men så fort vi kommer ihop igen så tar det bara några minuter sedan är jag totaltäppt och får tungt att andas. Jag har redan kortisonspray som hjälpte i början, men inte ens den hjälper längre. Tyvärr blir jag allt sämre, vilket INTE är bra.
Dock har jag inte testat tabletter, för visst finns det allergitabletter. Vilka rekommenderar ni till just allergi mot katter? Fungerar Clarityn t.ex.?
TACK än en gång för era goa svar - ni är verkligen pärlor, ja guld värda!!
Herregud "Lovebuffen"
är det inte ett problem så är det ett annat
jag kan nästan igenting om allergier
men jag hittade en artikel om Nasaleze…som man köper på hälsokost…nån "spraypulver" som man puffar upp i näsan
som lägger sig som ett skydd mot vad man än är allergisk mot
värt att testa
hoppas VERKLIGEN att det löser sig för dig
själv vet jag inte hur jag skulle kunna leva utan mina katter
STYRKEKRAMAR I MASSOR

Stackare här kommer lite tips
Vatten skålar högt upp för att fukta den torra luften och få små particlar att bli tyngre och falla ner. Men ställ dem högt så katterna inte kommer åt dem. Finns ju även hållare att häng på element. Luftrenare började scholl med. Men idag hitter man även på Clas Olsson alla affärer med stor sortiment av hushålls articlar brukar ha. Dammsuga och torka golv hjälper.
Dammsug sängen ofta, ha lite mindre dammsamlande kuddar och dyligt. Har du tyg soffa damsug den varje dag.
Nosi oil finns på apoteket och läker trasiga slemhinnor går att använda till både djur och människor. Ursäkta stavninge den är fel. Ger också en miljö som bakterier flyr ifrån
Lycka till
Lycka till

TACK Annkis för dina goa rader! Det värmer gott!!
Ja, det är verkligen så att är det inte det ena problemet så är det något annat istället!?!?!?!
Ovanpå detta slåss ju Noah fortfarande med Buffy i princip varje dag, igår var en värstingdag. *suckar mycket tungt* Jag har beslutat mig för att börja med att omplacera Noah nu, just pga konflikten mellan honom och Buffy. Faktiskt tror jag nu att de är båda lika goda kålsupare, för bara Noah närmar sig Buffy nu så morrar hon dovt och slår efter honom. Men han missar sällan något tillfälle att slå till henne heller, tror Buffy nu försvarar sig "för säkerhets skull" liksom.
Så jag börjar med Noah och ser om kanske ett mindre antal hjälper lite. Tror lite att det är så, för ett tag hade jag bara 2 katter här, bara under 3 dagar, och då var min andning och svåra nästäppa myyyycket bättre, ja i princip nästan helt borta. Det är som om min kropp tål några katter, men inte 3-4 st. Ännu är det så. Men gör jag inget åt det blir det kanske tio ggr värre, för det blir sämre hela tiden tyvärr. Innan fungerade kortisonsprayet, men inte längre. Usch vad detta är jobbigt, mitt hjärta går i sönder i det här - mina katter är mitt allt förutom mina barn!!!!!
Jag kommer att vara EXTREMT noga med vart han hamnar, och det ska skrivas kontrakt, jag ´tänker göra hembesök INNAN han flyttar och de ska grillas ordentligt på allt, så jag VET att han får det underbart bra i sitt nästa hem. Hittar jag inte rätt hem stannar han här hemma.
Ska iaf prova sprayen du tipsade om. TACK för tipset!

Jag har köpt mina luftrenare på Jula, kostar runt 1000 lappen:
http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/416036_c.jpg
Luft fuktare är också bra, då hamnar damm hår neråt, inte så mkt som ligger i luften, finns en på rusta:
http://www.rusta.se/luftfuktare__3l_silver_svart_p90951349.html
Denna luft fuktare kostade runt 300:-
Den spray annki nämner har fått bra betyg, värd att testa
Själv tar jag för det mesta Clarityn smält tablett, sen har jag ju ibland annat fr recept, men räcker oftast med Clarityn
/ Carina

Jag lider verkligen med dig. hade 2 katter som jag omplacerade för ca 5 år sedan pga att min dåvarande sambo blev allergisk. När vi sedan separerade tog det inte lång tid förrän jag hade små lurvtussar här igen. Men min skräck ligger kvar om barnen skulle bli allergiska. den dagen den sorgen men som många här redan skrivit finns det ju alternativ innan man börjar omplacera. Allt vill man ju testa för det handlar ju om våra "barn". Lycka till nu och hoppas allt ordnar sig till det bättre.
/Monica

Hej allihop!
TACK #11 och #13 och #14 för era rader och kloka råd! ALLT kommer jag att testa!!
Nosoil ska jag testa, och vattenskålar i alla rummen. Ska också köpa en luftrenare - kan ju vara bra att ha oavsett om den fungerar!! Luftfuktare behöver jag inte här då här redan är väldigt fuktigt pga felkonstruktion i huset där jag bor. TACK för dessa bra råd!
#14 Usch, att omplacera är en mardröm rakt igenom!
Det är som du skriver, att det är våra "barn" det handlar om. Förstår att skräcken lever kvar!!
Carina! Vet du om det är ofarligt att äta allergitabletter varje dag och må bra på dem, och samtidigt utsätta sig för allergiframkallaren, dvs mina katter? Jag fick en allergitablett av en kompis och prövade, och JA det funkade!!

Knappt någon nästäppa igårkväll och inga problem att andas - sååååå skönt!! Så jag ska fixa recept på dessa nu för de funkar ju verkligen. HELT UNDERBART!!!
Vet ni, ni är sååå goa, riktiga änglar!!

Lovebuffen…..jag tänker på dig och du ska veta att vi är MÅNGA med allergier så ta det lugnt du.
Jag har varit pälsallergisk och allergisk mot rätt så mycket annat oxå dom senaste 10 åren då jag var på kontroll och dom upptäckte det.
Jag äter medicin VARJE dag…..har så gjort i över 10 år utan att jag blir påverkad av det.
Jag har både tabletter och nässpray och det funkar hur bra som helst. Min läkare säger ju att jag är lite "knäpp" som har så många och långhåriga katter, han tycker jag borde skaffa kinesiska nakenkatter *asg* men jag tror inte det skulle bli bättre av det….om nu den rasen skulle finnas.
Jag dammsuger och torkar golven VARJE dag och är noga med bada katterna.Det är klart att jag blir lite sämre då jag fönar dom men då är fönboxen så bra för då slipper jag ha all päls i näsan :-)
Hoppas att det löser sig för dig så att du åtminstone kan ha dom 3 kvar.
Lycka till
Kram
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#15 Nä jag vet ju inte om detta är ofarligt alls med alla mediciner jag proppar i mig. Men senaste tiden har jag tänkt tanken att bli ensam en dag, skiljer en del på mig i gubben i ålder, hans hälsa har inte varit bästa efter alla år i en billackering med sin färgspruta i handen, vi har nu hans journal i handen med alla lösnigsmedel skador, rädslan bär jag naturligtvis i tysthet, och här läser han ju inte heller. Men att en dag bli ensam, ja pojken har jag ju ett tag, men sen..jag kan tänka mig livet med katterna och pojken, men aldrig ett liv igen med ny karl i huset
Så att sluta med min uppfödning o katterna är för mig mkt svårt, proppar hellre i mig dessa medel som gör jag mår bättre. Och jag tänker nu, sen får man väl ta detta om det visar sig vara risker, men jag tror inte det är så farligt. Katterna är ju som små barn för oss också, de gör oss lyckliga hela familjen.
Hoppas du testar denna spray, jag ska faktiskt köpa den också för prova
/ Carina

TACK för era svar! Jag skriver TACK i varje inlägg i denna tråd, men jag MENAR VERKLIGEN DET!!!!
Jag uttryckte mig klumpigt när jag frågade om det är farligt att äta dessa allergimediciner, hm, jag menade inte för kroppen, utan om allergin kan accelerera och "explodera" i en allergichock t.ex.? Det var så jag menade.
Alltså, kan ni kan jag! Så nu tänker jag äta allergimediciner och ha ALLA mina 4 katter - INGEN blir omplacerad, för jag klarar bara inte av det. De är mina kattbarn och jag skulle tänka på dem varje dag i resten av mitt liv, och undra hur de hade det, om de var glada, etc, etc om jag omplaceraded dem. Åh vilken LÄTTNAD att det går att göra så här. Hellre mediciner i kroppen än utan någon av mina katter. Så är det bara.
#16 Ja, kanske är vi lite tokiga som din läkare sa som har "en massa" långhåriga katter och är allergiska, men vad är väl lite kli i ögonen, konstant nästäppa och andningsvårigheter mot att förlora våra kattbarn? Och jag skämtar inte, det ÄR ju inget! Hehe, vi skulle kanske raka ner våra pälsklingar och på så sätt slippa allt katthår överallt, hehehe!! Och börja kalla våra katter för kinesiska nakenkatter, en ny ras. Hehe! *ler slugt*
Nä, skojade bara.
# 17 Carina, jag pm:ar dig snart, så du vet. HÅller med dig om att ett liv utan katterna, det är inget liv. Även jag väljer att hellre äta mediciner hela livet och kunna behålla katterna, än att omplacera dem och vara utan katter i resten av livet - DET är inget alternativ helt enkelt!!