Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 4424 ggr
Chiarettos
2008-05-20 23:18
0

Kalkbrist

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går kväll började min hona, (hennes i dag 3 veckors bebbar som jag presenterade här tidigare i veckan) vingla, hon kunde inte hoppa upp i soffan utan var väldigt ostadig på benen. Blev jätteorolig och körde in till djursjukhuset i dag med henne. Dom tog prover och upptäckte kalkbrist, detta är tydligen väldigt ovanligt på katt. Mera vanligt på hund. Dom behöll henne under natten så jag ska hämta henne i morgon, men dom tyckte inte jag skulle låta kattungarna dia henne mer för då var det stor risk att det kom tillbaka. Känns väldigt jobbigt att ta kattungarna från henne, vet inte vad jag ska göra. Någon som har erfarenhet av detta eller kan komma med ett gott råd. Jag vet varken ut eller in snart.

//Bodil

Kittentotts
2008-05-20 23:23
0

Hoppas du får svar! Nä detta har jag aldrig råkat ut för, svårt ta bort ungarna fr mamman ju också, hoppas verkligen det går ge henne något tillskott så det går dia

/ Carina

[Guardians]
2008-05-20 23:27
0

Har inte varit med om kalkbrist på katt men däremot på hundar i samband med valpning, hundar ger man intravensöst kalk, mycket känsligt med kontroller av hjärtat och cirkulation.

Chiarettos
2008-05-20 23:40
0

Det var just på grund av kontrollerna som man behöll henne på djursjukhuset, hoppas nu bara detta går vägen, är så orolig så.

Annkis54
2008-05-20 23:52
0

har inte haft det problemet
men jag tror att nån här har haft det..men hon får själv berätta om jag har rätt
kommer hon inte in o gör det så kontaktar jag henne
äsch..jag pm.ar henne nu så att hon inte missar tråden

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2008-05-21 00:07
1

Jag har haft det på en av mina en gång…det visar de sig i kraftiga kramper jag kastade mig in till blåstjärna..bebbarna var 3 veckor gamla 7 stycken bebbar..denna parning skulle inte ske så tätt för hon hadde haft en kull precis innan men men det hände… och allt löste sig till slut..

Jag kan inte förstå varför de säger att inte hon får ha sina bebbar..hm… Vid kraftig Kalk brist behandlas det med injektioner..honan hämtar sig väldigt fort å mår mkt bättre bara efter en stund. Sedan kan man antingen få gå på kalktabletter en halv om dagen i en vecka eller ta någon mer injektion.

Oftast uppstår detta då honan har många ungar eller haft täta kullar en långvarig förlossning som har varit väldigt jobbig eller fått kalk bristig kost men kan även uppstå av andra brist osaker.

Detta kan hända så det är inte alls så ovanligt du har bara träffat på en …o kunning veterinär..eller jag vet inte vad jag skall säga.

Om dom behåller henne över natten för observation så kanske det var så att dom hittade något mer som var fel?

Hoppas det löser sig..

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Chiarettos
2008-05-21 00:19
0

Jag kom inte in till veterinären förrän kl 18 i kväll efter att ha suttit där i mer än 3 timmar. Då togs kalkprovet på inrådan från mig för jag hade kollat på nätet vad det kunde vara och detta var väl det som jag kom närmast.  Hon har bara 3 kattungar men diar dom hela tiden. Varierande mat har hon tillgång till och hon har ätit a/d från och till sen hon fick ungarna. Men däremot har hon ätit dåligt dom sista dagarn så ungarna har väl tagit all näring. Detta är hennes första kulla så det kan inte bero på täta kullar. Nu skulle dom ge henne kalk och sen sa han också något om kalktabletter men jag tyckte han sa 3 om dagen men jag kan ha fel för jag var en aning förvirrad. Nu väntar jag tills i morgon och hör vad dom säger. Tack för svaret, nu ska jag gå och ge hennes bebbar mat och se om jag kan sova några timmar innan det är dag igen. Jag återkommer i morgon när jag hämtat henne och talar om vad som blivit sagt.

//Bodil

Cybercat
2008-05-21 00:44
0

Det finns en väldigt bra kalklösning på välsorterade djuraffärer som heter CalciKomb. Som mina tjejer alltid får som tillskott medan de diar (man kan använda det 6-8e dräktighetsveckan också om man misstänker låga kalknivåer, som t.ex. täta kullar). Det viktiga med kalktillskott är att man inte får förstöra den känsliga kalk/fosforbalansen och calcikomb är väldigt bra sammansatt med båda mineralerna.

"Sjukdomen" som uppstår när honan får akut kalkbrist (vanligast under de 3 första veckorna efter att ungarna fötts) heter "Eclampsia" på engelska. Det är livsfarligt för honan och hon måste precis som din veterinär säger separeras från ungarna omedelbart. Men det är inte alltid nödvändigt att avvänja ungarna direkt, det beror på hur snabbt hon svarar på behandlingen (hur långt det gått).

Detta är en rätt bra site (på engelska) som beskriver vad som hänt henne.

Marita-L
2008-05-21 09:16
0

Detta beror nog på hur stark kalk brist det handlar om. I mitt fall så behövdes "bara" Calcium-Sandoz 500 mg en halv tablett i en vecka..hon skulle få lite överskott men det var ingen fara en sådan kort tid..

Hon fick dia sina bebbar som vanligt och vi pratade om det här med att dela bebbarna från mamman å han sa att det gör man inte för det hjälper inte mamman…hon blir bara orolig… i kraftiga fall av kalkbrist så gör man det endast en kort tid till modern har hämtat sig… Inte för alltid.

Så ..allt är nog i sin ordning då.. Jag kanske har fått fel uppgifter av denna veterinär..

Han sa också hur farligt det kunde vara att ge tillskott under dräktigheten ..för själv var jag ju orolig då och tyckte att detta kunde förebyggas genom tillskott under dräktigheten..men ..

Hoppas det ordnar sig i allafall för din hona och hennes bebbar snart Bodil .

Tröst kramar // Marita

Crystal Pearl´s

Cybercat
2008-05-21 11:10
0

Inte vet jag Marita, det kanske finns skilda åsikter bland veterinärerna? (Det vore ju i så fall inte första gången)

Det där med tillskott under dräktigheten har jag också hört, eftersom tillskott av kalk kan försämra kattens förmåga att ta upp kalk.. de kan bli lite "immuna", om man kan säga så. Tillskottet tillråds bara om man kan misstänka att det redan finns kalkbrist, och då med väl avväga kalk/fosfor tillskott.

Det är alltså vad JAG har lärt mig, vilket inte betyder att det är guds sanning på något sätt (6-8 dräktighetsveckan, men absolut inte sista veckan, är också vad som rekommenderas av calcikomb). Men, det har funkat för mig.

All lycka till nu Bodil, berätta för oss hur det går!

Chiarettos
2008-05-21 11:22
0

Ringde djursjukhuset i natt och då hade kalken stabiliserat sig men hon hade fortfarande lite feber. Sitter här orolig och väntar på att dom ska ringa så jag kan hämta hem henne. Hon är säkert orolig och bebbarna är det absolut. Jag tänker säga att hon måste få dia dom så får jag istället försöka börja med avvändning så fort som möjligt. Bebbarna är inte så glada för ersättningsmjölken spottar mest ut den, är lite kämpigt men det får gå.

//Bodil

MonicaLagerquist
2008-05-21 11:25
0

Ja det jag har fått lära mig är att man ska vara ytterst försiktg med att ge extra kalktillskott lite hur som helst då det gör med skada än nytta.

Hoppas att mammakat får komma hem idag och kan ta hand om sina små.

Jag vet en CRX hona som råkade ut för samma sak två gånger sen togs hon ur avel.Det var inte tätt mellan kullarna och det var inte stora kullar utan det blev så ändå.

Stolt ägare till tre La permer

Marita-L
2008-05-21 11:38
0

#10 oj då var det nog inte "bara " Kalkbrist som var hennes problem..lilla stumpan. Hoppas hon snart kryar på sig.

Ja så gjorde jag…de diade mamman men jag själv var ororlig så jag började med lite mat portioner lite tidigare..å välling..men det var för att jag inte kände mig så trygg..

Det är ju alltid bra att ge ett förslag ..det skall nog gå bra men hon måste få bli frisk först.

Håller tummarna.

Crystal Pearl´s

Chiarettos
2008-05-21 16:04
0

Har hämtat mamma katt nu, kalkvärdena ligger normalt och febern har gått ner. Ska hämta ut kalktabletter som hon ska ta i fem dagar. En fjärdedels tablett vad det om dagen. Hon ser piggare ut men blev lite stressad när hon träffade kattungarna igen, men det ska nog gå bra. Hon får dia dom men jag ska börja med avvändning så hennes mjölk minskar.

Tack för allt stöd, toppen att detta forum finns

//Bodil

Annkis54
2008-05-21 21:54
0

vad skönt att hon nu är hemma o mår "bra"
håller tummarna för att ungarna börjar äta av sig själva
vet hur jobbigt det blir för dig nu

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

u-marklund
2008-05-21 22:25
0

Skönt att hon är hemma, hoppas verkligen att allt går bra nu.

Cybercat
2008-05-22 00:40
0

Från Häromis profuktblad om Calci-omb DF50:

Calci-Comb DF 50 1 liter 379:90**

Calci-Comb är en modifierad och ännu bättre kalklösning än tidigare, bl.a genom en lägre D-vitaminhalt

**är en modifierad och ännu bättre kalklösning än tidigare, bl.a genom en lägre D-vitaminhalt och kelaterad kalk. *Calci-Comb* är numer en stabil lösning och skiktar sig inte. Den behöver inte omskakas innan användning. Calci-Comb är ett verkligt genombrott då det gäller kalktillskott för djur.

Användningen av kelaterad kalk betyder att hela kalkdosen resorberas till skillnad från andra kalk preparat, som är mycket svårare att ta upp. De flesta kalkpreparat är svårupptagliga, omsättes dåligt och förloras följaktligen till stor del via avföringen. Calci-Comb är särskilt användbar som kort terapi till dräktiga och digivande tikar, ibland till unga djur samt till individer vid benbrott och andra frakturer etc.

**

Calci-Comb ges till dräktiga tikar under de sista 7 - 10 dagarna före beräknad valpning och till digivande ges till dräktiga tikar under de sista 7 - 10 dagarna före beräknad valpning och till digivande tikar de första 2 - 4 digivningsveckorna med 1ml / 2kg kroppsvikt. Under själva valpningen kan vid behovdubbel dos ges högst 2 ggr.

ges till dräktiga tikar under de sista 7 - 10 dagarna före beräknad valpning och till digivande tikar de första 2 - 4 digivningsveckorna med 1ml / 2kg kroppsvikt. Under själva valpningen kan vid behovdubbel dos ges högst 2 ggr.

HÄROMIS pris

**

ophelia
2008-05-22 12:42
0

Skönt att hon är hemma nu.Hoppas att alt går bra nu med henne//Sylvia