Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 637 ggr
Kittentotts
2008-05-18 23:32
0

Att skaffa hane

Jag har sökt hane ett tag, ja inte så aktivt då jag kännt det ska vara 100% rätt denna gången, så mkt tankar, så är jag lite osäker då man inte känner så mkt uppfödare härute, är ju inte så mkt ute i svängarna som många av er andra, så man träffar inte så många av er

Har ju ställt en del i början av min uppfödning, men så blev jag sjuk, och är väl inte bra ännu fr allt, och en dag el två på en utställning gör mig liggande i vissa fall några dagar efteråt pga migrän/astma

Jag vill ju min nya hane ska vara så mkt, kelen, go, trygg, frisk, bra nos,bra psyke, bra immunförsvar, kraftig mmm, ja jag vet att paketet är långt, men det är viktigt det känns bra

Att spara är svårt då jag har en liten uppfödning, jag lånar hane just nu, han är pappa t mina tjejer(2st) och sen har jag 1 hane nu som parat 2 av mina tjejer han har jag själv fött upp. Men att spara där, ja då är han ju son t mina 2 tjejer :)) snurri snurr känns det som ibland hur man än tänker ju:)

Nu börjar jag glida undan i skaffa hane helt, kanske ska man ha den hos vännen min som kan tänka sig detta.

Jag kan också hålla med jag är snurrig i mina tankar ovan:) men sån är jag av naturen tyvärrGenerad

Jag har blivit erbjuden byta mot någon i mina kullar framöver t en hane, men jag klarar snart inte tänka klart

Sen kan jag ju tänka mig 1 kille som passerat kattungestadiet också, fast helst inte blivit fertil än, detta då vår kastrat ska hinna vänja sig innan den nya blir fertil

Och så detta med strilfria linjer mm

mmm listan och mitt huvud snurrar, så har det gjort nu några månader kan jag lovaFot i munnnen

Hur tänker ni andra då ni ska ha in ny hane i ert katteri?

Kanske kan lite mer göra mig klarare.

/ Carina

Millan1971
2008-05-19 00:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Synd att du ej ville köpa min Benji då jag var tvungen att omplacera honom…han e allt detta som du önskar dig!!!!Men har nu 2 kullar efter sig,underbart söta ungar…en skall jag ha hemma här; Novah min prinsessa en svartsilver tabby 03;a…Benji är svartsilver tabby vit harlekin!

Kittentotts
2008-05-19 00:17
0

Ja han va fin din kille

Men så är det ju att hanen ska passa in i mitt gäng:) vill helst ha med vitt här då flickorna är med vitt som jag har(2st iallafall) Färgerna har också betydelse naturligtvis. Det är så mkt som ska stämma, som jag skriver ovan, mitt huvud snurrar o snurrar:)

/ Carina

Sidentassen
2008-05-19 07:33
0

Jag kan hålla med dig Carina, det är inte lätt att skaffa hane för det är så mycket som ska stämma in. Men ju längre du tvekar dessto senare har du en hane som är färdig för att börja para.

Mina kriterier är väl 1: han ska vara trevlig 2: förhoppningsvis ej strila, 3: ha en intressant stamtavla: 4: ha en färg som passar med mina tjejer 5: vara "sund" i typen, 6: ha bra kropp och skalle……………..nej nu slutar jag för listan kan göras lång. etta är inte någon "i första hand etc, utan ALLA punkterna är lika viktiga. MEN det är ju svårt att köpa in en hane som kattunge, då vet man aldrig vad slutprodukten blir.

Jag blir lite fundersam när du säjer att du inte ville köpa katten Benji, då du vill ha vitt ?? Han är ju en HQ ??? Ja jag vet inget om katten i sig, men kan ju läsa mig till i tråden. Men kanske det var något annat som du inte vill nämna här, så ka det ju också vara. som jag skrev tidigare, det är ju så mycket som ska stämma in.

Lycka till i ditt letande iaf

Hälsar Lotta P

englagirl
2008-05-19 11:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 3 Håller med Lotta här.

Det är ju mycket som ska stämma men jag vill framförallt ha en trevlig katt med rolig o spännande stamtavla. Typen är oxå viktig och ÖGONEN!!!!!!

Jag har både tagit in hane som varit kattunge,Polka-Dot var 5 månader då han flyttade hit och jag har även tagit in en äldre hane,Benson,som var 3 år då han kom hit från Ryssland.

Jag har inte haft några som helst problem med någon av dom och jag har haft tur som har fått in strilfria hanar.

Jag har ju Polarn oxå som går kvar här hemma,min cremesmoke/vita hane som nu blivit 1 år.Tänkte han skulle få para några av mina honor sen släpper jag honom till ett litet katteri så han får fortsätta att vara avelshane ett tag till.

Min vita oddeyedhane kommer förmodligen att bli till salu då jag ser hur han utvecklas *blink,blink*

I slutet på denna månad kommer då ÄNTLIGEN min nya importhane som jag tingade då han var 2 veckor.Väntan har varit lång, men det har varit värt allting för snacka om vilken utveckling det har blivit på den pojken :-)))))) bilder kommer ….var så säker. Men ni kommer säkert ihåg den här bilden på honom som jag visade för ett antal månader sen .-)

och så här ser han ut idag :-)

PS: Ögonen sitter INTE så där tätt som det ser ut på bilden .-) det var för att jag förminskade och drog den lite *asg* Ni kommer att få se honom på helbild snart.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Tessan73
2008-05-19 11:43
0

Oj vad spännande att få se kort på den killen, ser ju ut att ha underbara ögon,,,,väntar med spänning

//Tessan

Millan1971
2008-05-19 13:47
0

#3  Kanske för att han oxå var silver?

blackangel
2008-05-19 15:21
0

oj oj, sjalv har jag en underbar hanne;) Min strilfria gosiga vackra lilla egenuppfödda mammas kille Aragon hehe

Kittentotts
2008-05-19 16:55
0

#3 jag kan ha skrivit galet, men det är så mkt som ska stämma, ja du vet säkert vad jag menar. Silver är väl inte min grej, inget jag strävar efter att ta in så.

Jag hoppas naturliigtvis rätt hane ramlar in snart framför mig, som du skriver Lotta så ska han ju sen växa upp, det tar tid innan han kan para osv osv.

Nästan så man önskar bli mailbombad med läckra hanar:)) Man sitter tittar, och sen så  minns man inte alla.

Vet inte ens vad för färg jag vill ha än, men en kraftg kille med bra skalle, bra nos, frisk och stark

Ja listan kan bli mkt lång

/ Carina

ophelia
2008-05-19 20:08
0

Håller med dig Carina att man får leta rejält för att hitta något som ska passa tjejerna man har hemma.Dessutom för min egen del så måste det liksom klicka till när jag ser katten.Det måste kännas att denna katten och ingen annan är det jag ska ha.Det blir ju ett rejält uppehåll i uppfödningen.Men det gör ju inget man får njuta av alla andras bebbar så länge.

//Sylvia

Kittentotts
2008-05-19 20:15
0

#9 Just klick är rätt ord, och sen så ska man känna det är rätt där hanen kommer ifrån också, ja och de ska tycka jag är rätt för ge han ett nytt hem. Fast här öses de av kärlek, de skäms bort med godsaker och annat :)) fast det kan ju vem som helst säga:) Nä man får ha tålamode och titta sig runt. Men det är kul höra er andra, vad ni gör för hitta rätta hanen

/ Carina