Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 4551 ggr
monica75
2008-05-18 13:20
0

irriterat tandkött

hejsan! Skulle behöva hjälp, min lilla Jazmine har ett rött tandkött o jag undrar om det är någon som vet om jag kan göra nåt åt det själv innan man går till vetrinären och måste betala massa pengar. Hon verkar inte lida av det utan äter precis som vanligt (mest av alla härhemma)

Tacksam för alla svar.

Monica

Sidentassen
2008-05-18 13:32
0

Om din katt har rött ich irriterat tandkött så beror det ju antagligen på en infektion eller inflammation i tandköttet. Detta kan ju bero på många olika saker vilket bara en veterinär kan avgöra och dessutom kan ordinera behandling för. Att det kostar pengar bör man ju vara medveten om när man skaffar katt. Det är inte bara inköp av katt, mat och sand, tyvärr-(

Mitt råd är att du kontaktar vet imorgon så det inte blir värre och hon slutar äta.

Lycka till säjer

Lotta P

monica75
2008-05-18 13:37
0

Självklart är jag medveten om att det kostar pengar att skaffa katt och jag lägger ut vad som behövs. Det jag menade var att ibland finns det kunniga människor som har bra huskurer som fungerar lika bra

manbukten
2008-05-18 14:14
0

Jadå visst finns det huskurer. Munskölj på Apoteket går att hälla  på en Tops och badda tandköttet med. och se om du får effekt annars är det iväg till vet.

UlricaAndersson
2008-05-18 14:43
0

Min Liam har varit drabbad mycket av det där. Borstar tänderna två gånger om dagen på honom och nu har det den senaste tiden varit under kontroll. Men vissa katter kan lida av KRONISK tandköttsinflammation, men dom behöver tydligen inte må särskilt dåligt över det. Men prata med veterinären för nåt mot det :)

Lycka till !

Kittentotts
2008-05-18 15:51
0

Ja man kan badda med bakteriedödande lösning fr apoteket nogrant på tandköttet 3 ggr dag, se efter 1 vecka om det blir bättre

Om inte då bör du åka så han får medicin för detta innan det blir tandlossning o annat, det kostar!

Finns tansjukdomar som börjar på detta viset också, så man ska vara mkt försiktig att vänta för länge, det kan bli ett dyrt besök annars

/ Carina

Annkis54
2008-05-18 16:31
0

hur gammal är hon Jasmine
det kan inte vara tandbyte???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

monica75
2008-05-18 16:48
0

Hon är 10 mån

Sidentassen
2008-05-18 18:54
0

10 månader och redan rött tandkött ?? Jag tycker INTE att det låter bra. Jag hade ABSOLUT kontaktat vet. Men som sagt var, det är ju upp till dig………

BeautyAngel
2008-05-18 19:02
0

Jag tycker inte det låter så "farligt" om hon leker & är pigg, och dessutom äter som vanligt. Det kan ju vara någon liten infektion. Men om du är orolig så är det bästa att uppsöka en veterinär. Skulle tro att hon i så fall får en kur antibiotika.

Hoppas det ordnar sig & lycka till nu. Mvh / Linda

Sidentassen
2008-05-18 19:18
0

#9 Jag det var väl ungefär det jag skrev i mitt första svar till monica75.

Hälsar Lotta P

BeautyAngel
2008-05-18 19:50
0

Nu var det Monica75 jag skrev till. Ville inte att hon skulle bli livrädd, som det lät att hon borde bli på ditt svar. För jag tror inte det är så allvarligt!!!!

/Linda

Tessan73
2008-05-18 19:58
0

Nu känner jag Monica till 110% och hon gör allt för sina katter. Hon kommer självklart uppsöka vetrinär, hon ville bara ha lite råd  här. Det finns ju så mycket kunniga människor här:),,,vi kan ju oxå bli irriterade i tandköttet, utan att behöva uppsöka tandläkare. Hon har bara haft katt nåt år, så hon suger in all information som hon kan lära sig av oss. Det är ju det som det här fantastiska forumet är så bra att ha oxå,,,nån brukar alltid veta nåt, och på så sätt lär vi oss av varann,,,,så bra

//Tessan

Marita-L
2008-05-18 20:36
0

När man är runt 10 månader så har ju oftast tänderna vuxit ut till sin storlek och tiden innan då dom byter sina tänder brukar det vara lite svullet å rött och även blöda lite pga av tandlossningen….

..sedan växer dom ut å då är det fortfarande lite irriterat men börjar mer å mer åter gå till det normala så jag tror att om det är lite rött runt tänderna så behöver du inte vara orolig för det går snart över.

Men är hela tandköttet stark rött (blodrött) så bör du gå till veterinären.

Ha det gott
/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

monica75
2008-05-18 20:36
0

Tack för alla svar och jag kommer kontakta vet inom kort.

#11 Linda, Tror inte heller det är så allvarligt, utan bara en inflammation som hon dessutom inte haft speciellt länge.

Litar till fullo på min uppfödare o bäste vän Tessan och dessutom har jag varit i kontakt med fler kattvana personer. Mina katter betyder allt för mig och jag skulle inte dra mig för att betala en saftig räkning för att dom ska må bra. Räknar dom som mina barn. Låter er veta hur det går. 

//Monica

englagirl
2008-05-18 23:30
0

Lycka till Monica, du ska se att det blir bra snart.

Du har fått många goda råd och som dom flesta säger,uppsök veterinär i tid om det inte blir bättre,annars kan det bli dyrt!

Kram

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Sidentassen
2008-05-19 07:39
0

Godmorgon Monica. Jag måste få tala om för dig att jag fick mail idag på morgonen från en vän som har en omplaceringskatt, perser.

Denna katt har tidigare varit till vet för hon haft irriterat tandkött, dom väntade en tid innan dom uppsökte vet och använde såna där medel som finns på apoteket, men till slut var dom ändå tvugna.

Då fick dom dra ut en tand och sanera munnen, notan slutade på 3500.-. Igår upptäckte hon att katten var röd och ful i munnen igen + att en tand var helt svart så hon skulle ringa vet idag.

Jag vet inte om detta är tandsjukdomen forl som katter kan få, jag kan inte så mycket om den sjukdomen, men man kan säkert googla på det.

Jag ville bara berätta för dig hur det gick för dom, inte för att skrämma utan enbart för att upplysa om HUR det ka gå.

Önskar dig lycka till, hoppas du berättar vidare om din kisse

Hälsar Lotta P

Bullan
2008-05-19 11:01
0

Vid 10mån så brukar de flesta katter sätta igång med könsmognad, vilket innebär massor utav spralande hormoner i kroppen, som kan spöka både här och där.

Inte ovanligt att granulom dyker upp pga detta, liksom ögoninflamation, ökad vaxproduktion i öronen, samt mun och svalgproblem.

Oftast så läker det mesta utav ovanstående ut av sej självt…men givetvis ska man hålla koll på det och rengöra där det behövs.

Till munnen kan du ta och koka upp saltvatten och ta på en tops och gnugga på tandköttskanterna. Saltet är bakteriedödande och brukar accepteras någorlunda av katterna.

Ha även koll på ögonen och öronen under denna tid. Könsmognaden kan ställa till med en hel del, som vi inte alltid tänker på.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

manbukten
2008-05-19 18:11
0

"17 Du har så rätt  klart man skall börja med saltvatten.