Konstigt
hmm??
det kan inte vara så att det har suttit en fästing där??
#1 Tror du det? Jag har aldrig plockat någon från henne eftersom hon så sällan är ute(hon går bara ut och vänder) och man brukar ju hitta dom fulla som små gråa ärtor när dom släppt själva….
Jag tänkte att jag bollar lite här innan jag pratar med veterinären.
/Anne = )

Är det inte en vårta?
Stolt ägare till tre La permer
Inte vårta som vi får på händer å fötter utan en sån som "häxor" har i ansiktet? (Snygg formulering va?)
Om det är det så är den ofarlig ju…..

Vårta eller födelsemärke.
Ja Men håll koll så att den inte växer eller börjar blöda för då kan den behöva tas bort.
Stolt ägare till tre La permer
#2..ibland så har ju fästingen redan släppt…o jag vet att jag har sett nåt liknande efter fästingar..men då känns det lite som en "kula" under huden

Hejsan!
Jag tror mer på FÄSTING! Jag har haft den typen av rosa kropp och de har grävt ner huvudet och käkarna i katten och kan var helt omöjliga att får bort hela. Oftast stannar huvudet och de svarta "käkarna" kvar och kan förorsaka infektioner……
Kolla dock med en veterinär.
Kram Lisa L S*Amors Troll

Tror på vårta jag! Vår Kalle(hund) hade sådanda på gamla dagar
Om det är fästing så borde det synas, kolla ordentligt, om inte så är det en vårta som vi mäninskor också kan få på äldre dar
/ Carina
Jag ska hålla koll på den, är det en fästing borde jag se några ben eller så borde den växa. Jag bor nära en veterinärsassistent så jag ska be henne titta på den….
Jag har rekommenderat många av mina kunder som har katt att kolla in denna sidan för har man frågor så får man svar bums!
Tack för supportet!
/Anne

Oj.. detta med fästingar låter så besvärligt. Själv har jag bara sett en enda fästing i hela mitt liv och det var på vår huskatt Blunder för några år sedan. Han har bara haft en enda fästing, 16 år gammal. Vi fick naturligtvis panik och dränkte hela katten med olja, för vi hade hört att det dödade dem.. =)
Men så har vi ju knappt några fästingar i norrland heller…

Om det är en fästing och den har suttit ett tag så får den ju färgen som en vindruva alltså inte den färgen som det du visar.
Tror på en vårta eller liknande.
Skulle oxå gå och visa upp detta för en veterinär.
Lycka till
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
ja men du borde ju se om det är en främmande kropp som har sugit sig fast..det går ju inte att se fel på det.
sedan brukar festingar inte ha hudfärgen..hi
Om det är någon utväxt så syns ju det…det sitter fast i mer än ett litet strå.det liksom flyter med i huden..
Fett kulor är vanligt…oftast helt ofarliga.
Hoppas du får en klarhet.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag tror också på åldersvårta.
Jag har en perserhona på 11 år som har en vårta på svansen och en på ena ögonlocket. Hon har haft vårtorna i ca 2-3 år och de har inte växt någonting sen de uppkom.
Jag har visat min veterinär och hon sa att det inte var något fara, om de inte började växa/ändra utseende/färg eller om hon besvärades av dem. Jag har också frågat en domare på en utställning ang vårtan ovanför ögat, om det gjorde nåt när jag ställde henne. Domaren sa att det var ålders relaterat och att det inte gjorde nåt varken för hennes hälsa eller utställningsresultat.
Jag är helt inne på de andras funderingar, antingen en fästing eller en "vårta" av något slag . ÄR det en fästing bör din granne kunna konstatera detta annars får du väl fråga din veterinär vid den årliga vaccinationskontrollen:-) Jag tror iofs inte att det är något farligt.
Hälsar Lotta P
Åldersvårta skulle jag tro.
Ibland kan en del katter få en liten knöl precis vid vaccinationstället.
/Lotta
/Lotta
Jag har kollat med lupp nu och jag gissar åxå på åldersvårta.
Härligt att få så många svar. Bättre än min mans olika bilforum som han är med i, he he he
Tack vänner!

Det ser ut som en fästing- men du borde ha sett den växa…
Tror på en åldersvårta
Ibland får katter en åldersvåprta…eller liknande broskbildning efter nålsticket vid chippningen ,
Är hon chippad..& sitter " pluppen " där?
// Mia
// Mia