Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1126 ggr
Millan1971
0

Många katter

Ni som har fler katter än typ 4-6 hur i allsin dar hinner ni med allas skötsel????Själv hade jag 5 och tyckte att det var mycket att hinna med fast jag var sjukskriven o hemma jämt!!!Många verkar här fått dille på många många katter;) Bara en liten fundering;)

Kittentotts
0

Rutiner säger jag, och som går utav bara vanan. med åren så tar man dagen som en rutin. Men man ser ju också vilka som behöver tvättas el inte, mina är mkt olika. en del behöver badas mkt ofta, en del mindre, en del behöver ögonvård ofta, och en del inte

Kärleken får de bäst genom att man sätter sig t ro, då kommer alla:) Och inte tala om sängen som är full om kvällen:)

Vissa katter har sina vanor, min ena ska se genom fönstret varje morgon i min famn tex tills han är nöjd o säger nu vill jag gå ner

Varje dag är någon med mig ute i kopplet på utsidan, de andra är i sin kattgård

Att stressa med ögonvård el bad är inget jag gör längre, man ska ju njuta av dem, de är ju mina vänner om dagarna som jag pratar med och har sällskap utav

/ Carina

Tessan73
0

Ja jag kan ju bara prata för mig själv, tycker ju egentligen att frågan är lite konstig,,,sorry:)

För mig har detta inte varit ett svårt beslut att ta, med fler än 6 katter,,,jag älskar det jag håller på med, och det är nog det viktigaste av allt. Och det är ju ingen som skaffar pang bom 10 katter eller mer på en gång,,,det har tagit mig flera år att komma upp i detta antal katter.När man skaffar perser så bör man ju veta att det innebär pälsvård ögonvård och bad m.m. Sen är det ju inte så att man skaffar typ alla katter på en gång, utan katteriet växer ju fram långsamt. Jag säger som Kittentott, det blir rutiner, och brinner man för detta så är dessa rutiner inte ett dugg jobbiga. Jag har valt detta och håller man efter en perser hela tiden så är det ju inget större jobb. Jag jobbar halvtid och är ensamstående med 3 barn, men jag tycker detta med katter inte är ett dugg jobbig, förstår knappt frågan,,,jag har ju valt detta. Men jag tror att intresset för pälsvård m,m måste finnas och kärleken till rasen, annars orkar man nog inte. Dessa katter är ju allt för mig, jag älskar att hålla på och pyssla med dom, och gör man inte det då ska man nog byta ras, det är ju inte bara pälsvård, utan dom är ju sällskap i första hand för mig,,,och jag bara älskar dom allihop. Att kalla det att få "dille" på att skaffa många katter förstår jag inte, det här är ju ett liv vi uppfödare valt att leva, och jag tror inte nån seriös uppfödare tar åt sig mer katter än vad dom orkar klara av att ta hand om.

Hi hi hi jag har mindre förståelse att förstå istället att man inte hinner med 5 katter när man är sjukskriven,,,,sorry, men så tänker jag, för håller man efter o ger dom det dom behöver så tar ju inte 5 katter speciellt lång tid att hålla efter. Inget illa menat, har man inte haft perser innan och skaffar några ganska snabbt så kan det vara svårt att veta vad som krävs.

Men jag tror iaf, att kärleken till katterna är det viktigaste och då är det vi håller på med inte ett dugg jobbigt, dom är våra älsklingar och vi har valt själva att hålla på med detta.

Det är mina tankar iaf.

//Tessan

englagirl
0

Tyckte oxå att denna fråga var lite märklig måste jag säga :-(

Håller med Tessan och Carina fullständigt.

Detta är en livsstil och inte ett dugg jobbigt.

Jag jobbar oxå,driver eget företag med många anställda och mycket jobb runt omkring det så rutiner är som sagt viktigt och att man brinner för det man gör.

"Jag har mindre förståelse att förstå istället att man inte hinner med 5 katter när man är sjukskriven,,,,sorry, men så tänker jag, för håller man efter o ger dom det dom behöver så tar ju inte 5 katter speciellt lång tid att hålla efter."

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

simzonites
0

Håller med de som skrivit innan, att vara kattuppfödare och ha en stor "familj" katter är en livstil. Katterna är duktiga på att ta för sig vad det gäller kel och kärlek, alla har sina speciella platser och stunder. Är det bara harmoni katterna emellan så är det inte jobbigare att ha flera än ett fåtal.
Att vi skulle fått "dille" på att ha flera katter handlar väl mera om att vi byggt upp en avelsbas, i vårt fall har vi också svårt för att omplacera de som blir kastrater, då de lever som våra familjemedlemmar får de stanna hos oss sitt liv ut, det tycker jag de har förtjänat. Naturligtvis kostar det att ha många katter, vi spenderar mycket mer pengar på katterna än oss själva - vi älskar våra kissar och då är det ett lätt val. Vi prioriterar dem framför utlandsresor osv som vi annars skulle ha råd med.

Tillvaron skulle vara så trist utan dessa fyrbenta vänner!

/Lotta

/Lotta

Lovebuffen
0

Jag håller med ovanstående 3 talare!

Att leva med flera perser/exotic är ett livsval, ett sätt att leva som man medvetet väljer. Annat får delvis stå tillbaka eftersom varje katt behöver få sitt.  

När det gäller att hålla efter 4-6 katter så är det verkligen inget större jobb OM MAN GÖR DET VARJE DAG!!! Väntar man en vecka då lär det bli förfärligt mycket jobb pga tovor, etc. Rutiner är väldigt praktiskt.

Sedan är det så att man måste älska varenda en av sin goa katter, och verkligen brinna för dem - då är det bara, bara roligt. De är familjemedlemmar som tar sin alldeles egna plats i familjen och har sina egna vanor och och behov och som bitarna i ett pussel passsar vi alla ihop och mår bra tillsammans.

#1 Aaah vad GULLIGT att din katt varje morgon vill sitta i din famn och titta ut genom fönstret, kan riktigt se er framför mig!! Glad

Annkis54
0

ja..jag kan inte annat än hålla med jag oxå
i skrivande stund (i ett katteri förändras ju antalet katter hela tiden pga kattungar) har jag 8 vuxna katter o 6 kattungar.
Jag tar gubben till hjälp nästan varje dag. Den hjälpen har ger är att hämta katterna o jag tvättar ögon o kammar. Den dagen som jag bara tvättar ögon o  inte kammar alla pälsar så tar hela ritualen 20 minuter. Kammar jag så tar det ungefär det dubbla.
O som Carina säger..goset blir däremellan. I hammocken (där jag alltid har med mig en kam oxå) o i Tv soffan

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[Guardians]
0

Här handlar det ju ändå om att prioritera, även om många av oss jobbar heltid och frågan är bara vad man lägger fritiden till för hobby? Jag själv, som nu inte har så många katter så jag kommer upp till antalet i din fråga har ju iallafall haft det sen har jag ju drivit kennel under många år då även barnen var små och då tränade jag hundarna minst 2 timmar per dag och ja, det hanns med + tävlingar på flertalet helger. Det handlar om rutin och det man vill hinner man med men däremot kanske det inte blir så mycket tid till TV osv.

yadhayezibas
0

Ja jag håller med övriga. Rutiner gör att allting går mkt lättare både för människan och katten. Det finns personer som bara har en katt och inte kan/vill/vet/orkar sköta den. Så som sagt har man bara intresset och brinner för det då kan man nog ha väldigt många katter. Endast man själv vet sin begränsning och vad man klarar av.

Trini
0

# Jag tar gubben till hjälp nästan varje dag. Den hjälpen har ger är att hämta katterna o jag tvättar ögon o kammar"

Ihh vad kul att läsa för det är _precis_ så hos oss Skrattande. Det är så praktiskt någon hämtar dem (ibland tar jag hjälp av barnen också men de sover för det mesta när jag har kattvården)..

Ang många katter, jag tror också som många redan sagt att det bygger på rutiner. Det går av bara farten, det är liksom inlagt i vardagsschemat hemma hos oss. Alla katter gås igenom på kvällarna (men jag har under 5 dock), men de är oftast inte toviga, har bara lite lös päls som behöver kammas ur. De badas regelbundet, en gång i månaden, oftare vid utställning och fönas helt torra och det gör att de inte får tovor. Det tar mycket tid men det är också mitt intresse och jag håller gärna på med dem på kvällen när maken tittar på teve (och hämtar katter emellanhåt  hahaha)..

Katterna tar själva för sig av kel och gos, de kommer och vill kela när vi är stilla, tex sitter vid bordet, ligger och läser eller så..

Jag tycker inte att det är jobbigt att vårda mina katter.

Annkis54
0

#9Cool..visst är det behändigt..med en hjälpreda:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
0

Fast rutiner minskar väl inte smitt trycket som man får i stora kattgrupper.

Stolt ägare till tre La permer

Millan1971
0

det var ju inget påhopp från min sida…läste bara om en som hade 30 perserkatter!!!Förvånadundrar hur den personen har tid med allas pälsvård…det synns ju på era katter hur fint skötta dom är,min fundering var bara hur man hann med alla…Att jag knappt hann med 5 katter menade jag då givetvis vid badning föning mm   Sedan har jag ju småbarn…Så jag förstår inte hur ni tyckte frågan var märklig,eller så utryckte jag mig klumpigt…att jag skrev mer än 5-6 var ju för att jag hade 5…jag hann med dom men tror inte att jag hunnit med fler därför undrade jag hur ni beter er…man behöver inte ta allt som påhopp!!!!!

manbukten
0

#1 - #9 Kan inte göra annat än instämma.Håller med om allt. Bara en liten detalj för ett otränat sinne. Många saker gör man tillsammans med annat. Pratar och kramas vid datorn. Kammar vid teven osv. Det är det som menas att det blir en livs stil. Men det flesta saker man gör sitter i ryggraden och inte i huvudet och därför svåra att förklara. Och mycket offras men med glädje. Vi får något annat i stället och för oss mer betydelsefullt. Djur ger kärlek, gemenskap, alltid glada välkomnaden med lite olika utryck beroende på personlighet. De är nyttiga för hjärnstimulans, kreaktivitet, känslor ( blodomlopp stress och hjärta) Du är alltid behövd och omtyckt och det bryr sig inte ett dugg om åsikter. De är sociallt viktiga och vi gör en god insatts för samhällets olika funktioner de skapar jobb. Och betalat massor av moms. Dom är viktiga för gamla ,ensamma, sjuka barn.Och miskar kostnader för samhället i form av stressreaktioner med komplickationer. Och sjukhuskostnader, vem vill ligga på sjukhus mer än nödvändigt när det finns godingar hemma. Dessutom är det i balans med naturen, vilket vi människor behöver lära oss mer av. Även att kunna njuta av stunden, stanna upp. Att lära oss fler utryck än ord.

Och avel kräver en bas

Tacka vet jag Perserkatter och andra godingar. Utan djuren och naturen skulle vi gå under

Bart
0

Håller med er andra att det gäller att ha rutiner.Jag har haft 8 katter som mest nu har jag 6,jag gör oxå så att jag kammar,kelar och pratar med dem framför datorn och tv:n när det finns behov av det.Annars brukar jag ägna ca 15 min.på förmiddagarna åt att kamma och tvätta ögon på de som behöver det.Upptäcker jag tovor när jag kelar med katterna blir det kammen direkt,det går liksom automatiskt.

Cybercat
0

#12 - Att svaren på din fråga ibland blev lite skarpa tycker jag inte är så väldigt förvånande. Naturligtvis kan jag inte svara för någon annan än mig själv, men jag gissar/spekulerar i att orsaken är följande:

Jag tror man måste vara lite försiktig när man ställer en sådan fråga som du gjorde, kanske försiktigare än vad man annars brukar vara, eftersom detta är en öm punkt för många som har valt att dela sitt liv med en "flock" katter.

"Dille på många katter" är obehagligt likt "galen katttant", i min värld ;) Det finns gott om människor därute som är snabba på att döma och fördöma, och vi är många som är vana vid att ibland/ofta behöva förklara att det är en hobby och ett val, och att man minsann INTE är en "galen katttant" (som i icke-kattfolks sinnen snabbt frammanar bilden av en gammal tandlös gumma i ett hus med (många) fler katter än hon kan ta hand om, hår på ALLT och en ständigt närvarande icke-behaglig odör).

I ett forum som detta så kan reaktionen på en sådan fråga kanske till och med bli ännu starkare, eftersom många här gjort samma val och man därför känner sig relativt trygg mot dessa fördomar.

Dessutom skrev du inte "fler än 30" i din första fråga (då hade inte så många känt sig träffade) utan fler än 4-6, vilket är en enorm skillnad.

Som sagt, jag tror inte att någon är sur/arg/irriterad, utan vad du ser är människor som går i försvar på ett ställe där de inte trodde de behövde göra det.  Frågan som sådan tycker jag är intressant, men man kanske kan tänka efter när man ställer den, HUR man ställer den Flört.

Bara mina funderingar.

/Emma (med endast två ullbollar hemmaboende för tillfället, men med minnet av mååååååånga fler:))

Tessan73
0

#15, väldigt bra inlägg,,,håller med till 110 %.

Dille på att skaffa katter,,,det förstår jag inte alls, jag menar vi som jobbar med avel, är lyckliga för att vi hittat en ny individ som passar in i katteriet. Vi är ju jätteglad och vill visa upp dom här. Det är inta bara att köpa in katter till höger och vänster, utan det ligger otroligt mycket jobb bakom oxå för att ta in en ny katt, det ska stämma med stamtavla m,m så det inte blir inavel osv, så dille att skaffa en katter det förstår jag inte, blir bara glad när jag ser att ni hittat en ny individ till erat katteri som ni kan jobba vidare med, för att få fram nya friska och sunda katter. För det är ju det vi jobbar med. Sällskapskatter är dom ju iförsta hand, men detta har vi valt att leva med att föda upp katter, gå på utställning m.m, vi får sätta mycket annat åt sidan, men det gör mig inte ett dugg, för jag älskar att hålla på med detta. Ångrar mig inte en sekund,,katterna ger ju en så mycket glädje, så jag ser absolut inte detta som nåt jobbigt med skötsel osv,,,,älskar det.

Men som sagt man lär verkligen brinna för detta till 110% annars ska man inte hålla på, varken för sig själv eller för katternas bästa.

//Tessan

Marita-L
0

Håller 100% med

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Sidentassen
0

#15 Såå fantastiskt BRA skrivet av dig. Stående ovationer från mig för detta.

Jag ställer mig till 100% bakom vartenda ord !

Hälsar Lotta