Enögd?
Är det någon som hört något om katter som är född enögde?
Jag pratade med en bekant som fick en kattungekull (inte perser eller exotic) i slutet av april och en verkar vara enögd. Hon hade hört att det varit någon annan uppfödare i den rasen som fått en enögd kattunge nyligen
.
Jag har aldrig hört talas om det. Är det någon annan som hört talas om det? Eller är det kanske något som finns hos vissa kattraser?
/Marita
aldrig hört talas om det
Oja, visst har jag hört talas om , och sett, det. Jag har inte råkat ut för detta själv, men jag vet flera som gjort det tidigare så det är inte alls unikt på något sätt.
Katter klarar sig mycket bra med bara ett öga, så det är ingen fara om nu någon skulle råka ut för detta.
Hälsningar Lotta P

Har oxå hört om en uppfödare som fick en katt med bara ett öga och det har gått jättebra.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Men är det andra raser eller kan det drabba även "vår" ras?
De kattungar som föds med bara ett öga är då hela ögongloben borta?
Vad kan det bero på?
Jag var och tittade på dessa kattungar förra veckan då hade som börjat öppna ögonen. Så sa jag -det ser ju ut som den bara har ett öga, men jag trodde det bara var en synvilla för jag hade aldrig hört talas om det.
Men nu pratade jag med den uppfödaren och hon trodde att det var som jag sa, att den var enögd
Ja det är ju säkert inte något problem för katten att lära sig se med bara ett öga. Det är ju många katter som tappar sitt öga under livets gång och för dom fungerar det ju.

Jag har sett det på perserbaby. Inte min egen. Ena ögat var fullt utvecklat - det andra var miniminimalis. Den missen växte upp till en stor & stadig gosse & lever som välmående pensionär.
En av mina missar råkade ut för en olycka & är numera enögd. Hon har inga som helst bekymmer med det.

Ok då kan det alltså hända även vår ras. Det hade varit bättre om det bara drabbade någon annan ras 

Misstänker att det är som med alla former av missbildningar - de kan dyka upp både här & där. Vissa former som är ärftliga är mer förekommande inom vissa raser - medan sånt som naturen självt kommer på hamnar utspritt.
Det var väl lagomt invecklat! 
#4 Jag avsåg "vår" ras och det jag sett är att det bara funnits ett tomt "hål", ja det har jag varit med om flera gånger (inte på egna katter, vad det nu ska spela för roll) Jag tror nog detta är något som man hittar på alla raser vad gäller oss däggdjur.
Hälsar Lotta P

Jag vet en perseruppfödare som fick en bebis med bara ett öga, och han har inga som helst problem, lever som vilken lycklig sällskapskatt som helst idag
//Tessan

#9 men om det är ett "hål" är det inte bättre att sy igen det då? Tänker att det blir ju svårt att rengöra,
eller?
Jag måste nog fara och kolla på den kattungen igen! För nu måste det ju synas bättre när ögonen öppnats ordentligt.

Har jag faktiskt aldrig hört. Men det kan ju hända oss 2 benta, och då kan det väl hända våra katter & andra djur också
/ Carina

Tror det ser lite olika ut, vissa föds med ögonlocket ihopväxt över hålan, andra med en ögonlob som är utan iris eller skadat öga osv. Det är nog en bedömningsfråga från fall till fall hur man ska göra med igensömnaden.
Det jag fick lära mig när Shannara fick sitt öga bortopererat, var att det var viktigt med själva tårkanalen. Att den inte skulle fortsätta rinna. De tog bort hennes skadade öga, fixade tårkanalen och drog ihop skinnet nedanför & ovanför ögat och sydde ihop det. Blev så fint! Hon har aldrig haft bekymmer med tårkanalen på något sätt.
Mitt råd är att låta en ögonvet kika på det hela när kattungen öppnat ögat.

EN gång för lääääänge sedan (1989 eller däromkring) sålde jag 2 syskon till samma ägare. Till sällskap, bör tilläggas. Detta var ungar ur min adra kull någonsin. Av någon anledning kastrerade hon inte pojken innan syskonen hunnit para sig med varandra och kullen som föddes var något i hästväg - inte på ett bra sätt 
En av ungarna föddes utan ett öga, en utan ett framben och en med öppet navelbråck. Jag var där och såg dem dagen efter födseln. Bättre bevis på varför man inte skall inavla/linjeavla för tight har jag aldrig sett…
Behöver jag ens tillägga att jag tog mamman ur avel direkt? :)

#14 Nu spårar jag ur lite:) Men det va mkt missbildningar, det finns ju de som fått syskonparningar innan, det brukar ju inte bli så som i detta fallet. Men så tänker jag, va det mkt linjeavel i linjerna innan? Eller så vad det bara så kanske att det låg gömt i gener bakom, men..oj va mkt iallafall. Ännu har jag inte sett en enögd iallafall, tack o lov inga synliga fel heller. Hade däremot en hona som gav 1 med vattenskalle, och i den kullen va det 2 till som dog, kanske va det samma? men 2 av syskonen överlevde och mår bra. Kan säga honan inte längre går i avel
/ Carina

Gud nej, jag menade inte alls att det alltid, eller ens ofta, blir så här. Jag har själv linjeavlat efter det, dock med mycket efterforskningar på föräldradjuren i rätt många generationer.
Det fick mig också att fundera på om det kunde varit någon yttre påverkan som orsakat missbildningarna, eftersom det var så olika saker som hände - någon kemikalie i städning som honan fått i sig eller så… men jag tyckte hur som helst inte att det var värt att fortsätta avla på linjer där det gick så extremt snett. Eftersom jag precis börjat så var det ingen direkt uppoffring att kastrera henne i alla fall, jag hade ju inte ett "program" att tala om just då :)
Läskigt var det att se i alla fall. kattungar, som skall vara sådana små under av perfektion i minsta detalj, det blir så… "fel" att se en kull som ser ut så här.
Som sagt, jag menade inte alls detta inlägget som ett pekfinger åt NÅGOT håll! :)

Ja - det har jag.
Detta drabbade en vännina till mig, som föder upp en annan ras.
Vetten sa då att denna typ av missbildning är vanlig vid inavel.
// Mia
// Mia

#14 där kan man tala om dålig kull! Fy vad trist för dom som fick den kullen!
Jag vet att i detta fall var det inte inavel, för pappakatt är en import och har en helt annan stamtavla.
Jag blev så upprörd i natt (jag jobbar natt) jag jobbade med en som berättade att dom väntar så att några bekanta ska få kattungar, för dom vill ha en kattunge efter den katten.
Nu gick det inte så bra för dom var tvungen att hålla fast hanen och det tyckte han inte om.
Så till det jag stör mig på… hanen har extra tår och honan har lämnat det, så dom vill absolut att dom katterna ska para sig för att dom ska få "mångtåingar" 
Man blir så leds på hur dumt en del kan resonera! Så klagar de på rasaveln att vi avlar fram det dom kallar missbildningar, som perserns korta nos exempelvis.
Det är andra gången den människan tar upp det med mig, hon vill väll imponera på mig på något sätt. Och jag blir så irriterad så jag tror jag ska spricka! Den förra gången då berättade hon att dom hade en så fin katt med extra klor att dom har sagt att dom vill ha en till katt från mamma till deras kull. Han har så trevligt temperament (och så fina fötter
) När jag så sa att det var en defekt så tyckte hon att det var för hans fina temperament som dom ville ha en efter den mamman. Hon måste ju ha glömt att hon pratat med mig om det förut när hon igen försökte imponera på mig i natt med att berätta att dom väntar på att katterna ska få¨till det…
Nu for jag från ämnet
men det har ju med missbildningar att göra iallafall.
Usch…. jag fick en huskatt kull för massa år sen. Där föddes det en kattunge som hade en annan kattunge som lixom växte ut ur magen på den. Kattungen hade alltså 4 extra ben som växte rakt ut ur bröstkorgen o magen och ett litet deformerat huvud stack det ut… gissa om jag fick springa o kräkas.. det var såååå äckligt!!! Och jag var så ledsen eftetåt tyckte så synd om de små liven. Givetvis så avlivades de. Huu jag får gåshud bara jag skriver om det!! Sedan har jag sett missbildningar både på hund och andra djur och jag tycker det är så hemskt! Hoppas verkligen att jag slipper vara med om det nån mer gång!
Jag for visst ifrån ögon ämnet lite oxå.. Men på tal om det så hade min styvpappa en pekingnes som bara hade ett öga, hon var född sån och hon blev 17 år. Så visst kan de leva gott med bara ett öga.

#19 OMG!!! Vad förfärligt! Stackars små och stackars dig.
#18 Ja, stackars ägaren visste inte vart on skulle ta vägen, och hon var så himla ledsen. En side-note är att alla 3 ungarna överlevde och blev mysiga sällskapskatter var och en på sitt sätt. För att hålla mig till tråden så: Ungen utan öga ficki sitt ögonlock ihopsytt och levde sedan ett lyckligt, enögd liv i många år.

#20 Jag kan tänka mig att en med ett öga och ett ben för lite kan överleva….men med öppet navelbråck??? opererade de den lilla kattungen då?

#20 Ah, du har helt rätt.. glömde det. Det var ju lääänge sedan som sagt så minnet är gott men kort :)
Det fanns en fjärde unge i kullen som överlevde, men navebråcksbebisen dog.

då fattar jag!
Jag började nästan fundera om jag gjort något dumt som lät kattungen (med tarmarna på magen) somna in och inte lät operera den