Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1367 ggr
SofiaJ
2008-05-07 11:12
0

Förstföderskor?

Får en liten fundering när jag läser alla dessa trådar om missbildningar och statistiken över döfödda kattungar. Det jag undrar är om det är större risk för komplikationer när honan är föstföderska?  Är det så att det är vanligast att man behöver snitta förstföderskor?

Om en katt har snittats är det vanligt att de klarar nästa kull själv, eller upplever ni att det är ökad risk för att hon kommer att behöva snittas igen?

Kittentotts
2008-05-07 11:53
0

Nej det är inte vanligt med missbildningar, och att det går bra är vanligast även för en förstföderska

Har aldrig snittat en hona här

Så nästa fråga kan jag inte svara på tyvärr

/ Carina

Halle
2008-05-07 12:01
0

Jag har haft 19 kullar och inte behövt snitta någon gång. Bland dessa 19 så har det ju varit flera gånger förstföderskor.

Summerwinds
2008-05-07 16:27
0

Jag har haft en hona som vi fick snitta (hennes första kull). Hon födde 4 st kattungar hemma som vanligt. Det gick bra. Vi trodde hon var färdig men efter ca 10 timmar började hon krysta igen. Det syntes på henne att det inte stod rätt till, så vi åkte in med henne till djursjukhuset.

Hon röntgades och det visade sig vara två kattungar kvar. De snittade henne och enligt veterinären hade det två kattungarna kommit från var sitt horn samtidigt och krockat på vägen ut. Den första kattungen hade blivit liggande helt fel och kom inte ut och den sista kattungen hade tryckt på så att fosterhinna, moderkaka hade gått sönder. Kattungen med söndrig fosterhinna var död när den plockades ut men den sista kattungen klarade sig! Det var en pers som heter duga, att åka bil och sitta på djursjukhuset i flera timmar med nyfödda kattungar mitt i sommaren. Kattungen som föddes först klarade inte omständigheterna men jag var ändå glad över att 4 av 6 kattungar klarade sig.

Eftersom det inte fanns någon skada på livmoder och i samrådan med veterinär, så tog vi en kull på samma hona ca 1,5 år efter kejsarsnittet. Honan födde 3 stora, friska kattungar hemma med lite assistans från mig.

Annkis54
2008-05-07 22:06
0

jag har haft några kejsarsnitt..men det var i den absoluta början på mitt katteri
o idag kan jag säga att det berodde mer på min oerfarenhet o en "för operationsvillig" vet…fast jag kan ju inte vara säker
sen dess (1995) så har jag inte haft några snitt.
tror inte att det är vanligare hos förstföderskor
men jag tror att vi uppfödare måste ha mycket is i magen..gå på hur katten verkar må.,..inte förlita oss på vad som står i böcker bara. I vissa böcker så står det att om katten har krystat mer än en timme ska man åka in??!!??
herregud…då skulle man vart där inne ofta
nä…is i magen o se hur hon mår

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Millan1971
2008-05-07 23:38
0

Unrar varför det är så många kattungar som går bort? Vad jag förstått så är det minst en kattunge som vänder i varje kull nästan…Finns det någon förklaring på detta???har haft huskattsbäbisar o födseln har alltid gått bra,är det nåt speciellt med perser eller?Blir så orolig och fundersam över detta! tacksm för svar!

Annkis54
2008-05-08 00:16
0

jag tror inte att detta är nåt unikt för just perser eller exo
jag tror att det är likandant i andra raser
eller har jag fel??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tessan73
2008-05-08 13:10
0

#6 jag tror som du Annki,,,inte vanligare bland per/exo än andra raser. men det är ju vad jag tror bara.

//Tessan

Kittentotts
2008-05-08 13:26
0

#5 Jag brukar inte mista någon i mina kulllar, men visst har det hänt tråkigheter, men det är absolut inget vanligt man mister 1 el några i en kull, inte hos oss iallafall

/ Carina

yadhayezibas
2008-05-08 15:19
0

På mina två kullar så levde alla och gör fortfarande. Glad