Vad har hon färg?
Vi fick kattungar för två veckor sedan. Tyvärr dog tre av dom. Men en lever nu och hon växer och blir större för varje dag!
Men en sak jag undrar över det är vad hon har för färg.
Mamman är vit och pappan colourpoint. Men hon själv är silvertigrerad med lite röda/bruna stänk. Lite på huvudet och en liten fläck på sidan. Bilden är inte den bästa men man ser lite om man kollar noga. På pappans sida finns det mest colourpoint, men på mammans finns det lite olika tabby .
Hon är nog en svartsköldpaddsilvertabby kanske?
Jag tycker absolut att hon ser ut som en svartsköldpaddsilvertabby.
Det låter som en salig blandning i den stamtavlan må jag säja. vad har mamman för färger bakom sig ?
En av föräldrarna måste ju vara silver, och du kan ju vara säker på att hon också är det………..
Söt liten bebis iallafall och tur för mamman att någon överlevde:-)
Hälsningar Lotta P
Ja jag säger som ovan och en av föräldrarna måste vara silver för du skall kunnat få en silver bebis…
Har du några foton?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Mamman är ju vit, så under henne finns ju annan färg, man kan gå in i hennes stamtavla och se på hennes föräldrars färger bakåt
/ Carina

#4 Ja en vit katt är inte vit genetiskt utan något annat beroende på vad hennes föräldrar är. Så när det gäller vitt får man gå ett led bakåt.

Sen är det ju bra att veta vilken färg CP pappan har.
Silvret måste ju nästan finnas bakom mammans vita färg.
Men kan silver ligga dolt ?? bakom en vit katt?!? nhä det tror inte jag….färger vet jag men inte silver…
Är mamman registrerad vit? Inte shaded eller chinchilla då?
Pappan kan ju också vara en silver/cp utan att någon har sett silvret…dåligt silver?! Kanske är svårt att se silvret på en cp..vet ej..
SJÄLVKLART kan silver ligga under det vita, likväl som färg, agoutianlag och cp anlag. Jag har aldrig sett en cp som är silver och låt mig för allt i världen slippa också (*ler* vansinniga blandningar enligt mig) men jag vet att det finns nere på kontinenten.
Om pappan är cp ÄR mamman silver annars är det någon annan pappa som varit framme.Men det får vi väl hoppas att ägaren känner till.
Men hur eller hur är detta en liten söt kisse med en stamtavla som är så brokig att jag verkligen hoppas att den INTE kommer att någonsin användas i aveln.
Bara att veta att katten är både silver och cp-bärare borde ju räcka för detta.
Hälsningar Lotta P

Silver på CP är godkänt i IDP, CFA och TICA bl a och inte så ovanligt som man tror. Det var därför det hade varit intressant att veta vad pappan är för CP.
Men visst kan silver döljas bakom helvita katter.

Såg nu på stamtavlan att mormor är svartsköldpaddssilver.
Pappan är brunmaskad colourpoint.
Och pappans bror är blåmaskad och hans mamma.

Min vita hona EC ixiDixi's Like A Dream va en silver katt bakom det vita!
Kram
Ja alltid lär man sig något nytt
Färger å mönster visste jag men jag trodde inte silver kunde täckas över med vitt..så im sorry..

#10 Då har du hittat de, så får du leta efter tabby på samma sätt. I vanliga fall måste en förälder visa färgerna undantag är det vita som måste ha en förälder i färgen efter somde vita inte visar sina anlag som alla andra gör. Utan döljer sanningen för oss. Den vita katten är inte vit utan det ser bara ut så enkelt utryckt. Som flera bekräftat här ovan.

#13 Redan vid honans morfar kan man hitta första tabbyn .
Jag vill också tacka alla som hjälpt mig att reda ut vad hon har för färg :)

#14 Om mormor är vit kan din vara tabby annars inte. Om jag förstått det rätt är hon sköldpadda och även din lilla då. Om inte morfar är tabby. annars är det spökmarkeringar som går bort. Samma regel med tabby som med silver en förälder måste vara det.
Lycka till
Eftersom vitt är dominant över alla övriga färger, kan det dölja vilken färg som helst (maskat, silver, solitt, vitfläck), så din mamma är alltså silver under och även sköldpadd enligt inläggen ovan.
Bebisen ser ut att vara sköldpadd silver. Jag kan inte se på bilden om hon är tabby eller tigré, men troligen tigré.
Hon är också cp-bärare och borde alltså användas i cp-aveln. Hon ser dessutom ut att bli vältypad. Återkom gärna med fler bilder när hon är äldre.
#8 Det är många år sedan jag såg den första silvertabby maskade cp i FIFe, minns inte om det var i Sverige eller Norge. De finns också på Birma. Så vansinnig blandning är det då rakt inte!
MVH Erna
www.yamacatos.se
yamacatos@telia.com
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#9 Må vara att cilverCP är godkänt i CFA och TICA men dom förbunden finns ju inte här och vad gäller IDP så är det nere på kontinenten man träffar på dessa då. IDP här i landet är ju inte så särskilt stort och jag tror inte det finns några som avlar på silverCP heller.
#15 Nog kan väl katten vara tabby även om mormor inte är vit, HON kan ju vara tabby. DEN HÄR KATTEN är då absolut tabby, det är inga spökmarkeringar det där, det kan jag sätta hur mycket som helst på.
Nu har jag nog sagt mitt vad gäller den här lilla damen. Söt som 17 ser hon ut att vara, trots att stamtavlan är förskräcklig;-)
Hälsningar Lotta P

#17 Jodå det finns ganska många uppfödare i scandinavien som reggar sina katter i TICA eller CFA och jag har då träffat på IDP reggade silver CP.

#17 enligt stamtavlan var hon sköldpadda inte tabby. om det inte står något vi inte har fått uppgift om. Två solida ska inte få tabby en av föräldrana ska vara tabby för att få tabby ungar. Men jag håller med dig om att hon ser tabby ut. Annan hane?????

Finns bara en hane som varit här hemma så han är den enda som kan vara pappa.
Så här ser stamtavlorna ut för att det inte ska bli några funderingar (som det blir för kattungen) :
Mamma: Vit
Mormor: Svart (-brun) sköldpaddadsilver
Mormors mamma: svart (-brun) sköldpaddad
Mormors pappa: rödsilvertabby
Morfar: Vit
Morfars mamma: Vit
Morfars pappa: Blåasilvertabby
Pappa: Brunmaskad colourpoint
Farmor: Blåmaskad colourpoint
Farmors mamma: Brunmaskad cp
Farmors pappa: blåmaskad cp
Farfar: brunmaskad cp
Farfars mamma: brunmaskad cp
Farfars pappa: rödmaskad cp
Då stämmer det med stamtavlan att hon kan vara sköldpaddsilvertabby.
Men färgen på farmor stämmer väl inte? Hon måste väl vara blåpadda?

Som jag ser det är tabbyn nedärvd från morfars pappa som var tabby fick en vit kattunge (morfar) som var genetiskt tabby som fick en vit unge genetiskt tabby mamma. Och skölppaddan med silver fick mamma katt från mormor. Så då stämmer det
*skratt* man blir alldeles vimsig av det ni skriver men himla intressant!!!
Står det: Mormor: Svart (-brun) sköldpaddadsilver i stamtavlan? Det borde möjligtvis stå antingen svartsköldpaddsmoke eller svartsköldpaddsilvertabby.
*LER:
#25 OM det är en gammal stamtavla och dessutom utfärdad i IDP (ingen klubb nämnd) då kan man väl förvänta sig i stort sett vad som helst i färgutskrift 
Men så måste jag säja att det är helt otroligt vilka bekymmer om vem som är vad silver eller agouti?? Spelar roll egentligen…….:-)))))
ha en skön dag allihop
Lotta

#26 Enligt en mycket känd domare som innan hon gick över till IDP var stambokförare i sverak i många år och satt i sveraks avelsråd och är Fife-utbildad allrounddomare, så håller stambokföringen inom IDP en mycket hög kvalitet.
Tycker inte att det är för stort bekymmer att svara på trådskaparens frågor. Det är väl bl a det ett diskussionsforum är till för.

# 27 Hellt riktigt Vi har väl aldrig särskilt IDP eller Sverak tidigare.Här på forumet. Och vi kan väl tycka vad vi vill om vissa färgval, utan att gå ut med det ofentligt. Hellt tänkelt inte pyssla med dom kombinationerna om vi inte vill. Ser detta också som en kränkande tråd
#28 Kränkande ????? Sedan ett förtydligande , om man nu får be om det
? Vad betyder Vi har väl aldrig särskilt IDP eller Sverak tidigare.Här på forumet. ??? Ursäkta mig men jag förstår inte ?
Menar du dessutom att man inte får tala om vad man tycker om vissa saker här ?? Då skulle jag vilja ha en förteckning om vad som ÄR lovligt och inte, för det hade jag inte en aning om faktiskt, ber om ursäkt för min okunskap förståss
Önskar dig en bra dag gör
Lotta P

Vet inte vad jag ska svara på det med risk för feltolkning.
1 Vi brukar inte ha en nedlåtande ton om de olika förbunden. Vi ser varandra som kompetenta uppfödare oavsett. Alltså det med erfarenhet och de nya ska hjälpas.
2 Det finns många olika sätt att utrycka en åsikt fördömmande eller som en åsikt. "Jag vill inte jobba med dessa färger tex" Skrivandet i sig kan bli ganska opersonligt och hårt. Och bör därför hålla en viss avägning.
3 Det som är godkänt är godkänt oavsett om man tillhör ett förbund som inte godkänt det.
4 Vi har haft diskution om de olika förbunden här tidigare. Eftersom det är människor i alla, finns det både bra och dåliga saker. Seriösa och oseriösa i båda lägren.
Önskvärt vore om alla kunde tycka likadant ur vissa synvinklar, men kommer aldrig att inträffa och de skulle bli otroligt tråkigt
Rakhet är ett ideal i sig men måste blandas med diplomati
Hoppas jag förklarat mig begripligt
Jag kom på svaret till min egen fråga i #25. Antagligen så har trådskaparen översatt färgerna utifrån ems-koderna och det är ju inte det allra lättaste när man är nybörjare….och hon får väl själv säga till när hon tycker det är färdigspekulerat och när hon fått svar på sina frågor. Det är ju så klart viktigt att kattungen får rätt färg i stamtavlan, speciellt om den kommer att gå i avel.
-Saandraaa-. Jag tycker i alla fall det ser ut att vara en fin och vältypad kattunge! Lycka till med den! 

Inlägg #20 gjorde allt enklare att se:)
Färgmässigt - håller helt med #22.
Silvret bakom mammans vita kan antingen komma från mormor : Mormor: Svart (-brun) sköldpaddadsilver
Eller från morfar (bakom hans vita då) : Morfars pappa: Blåsilvertabby
Detta innebär att det är möjligt att din vita tjej är homozygot för silver, om hon fått det BÅDE från mormor och morfar. Det skulle innebära att alla hennes kattungar blir silver (eller vita - men då är de ändrå silver egentligen ;))
F.ö. är hon bedårande, lycka till med henne!
Måste bara få svara #27
Om du läser vad jag skrev så står det faktiskt OM det är en gammal stamtavla och dessutom utfärdad i IDP (ingen klubb nämnd) då kan man väl förvänta sig i stort sett vad som helst i färgutskrift Alltså absolut INGENTING om hur stambokföringen ser ut idag, vilken jag verkligen hoppas och också tror, precis som du säjer, håller en mycket hög kvalité. Jag avser bara äldre stamtavlor som jag själv hanterat och haft anledning att se såsom IDP-stambokförare under x antal år, som då kunde vara helt bedrövliga
För att prata stamtavlor i gemen måste jag bara få drömma mig tillbaka sisådär en 10-15 år och tänka på CFA-stamtavlornas utseende då. De var så vackra att titta på, tänk om man kunde få ett så fint dokument i handen igen
Men de finns tyvärr inte kvar 
Nåväl nu är det lunchtid och solen skiner, hoppas den skiner på dig #27 och alla er andra också:-)
Hälsningar Lotta P

# 31 . Precis som du säger så har jag skrivit från det som står bland "kodfärgerna".
Och ni får gärna diskutera vidare, det är bara intressant. Och kattungen ska INTE gå i avel utan kommer bli kvar här hemma och va våran kelkisse :)
En liten fråga bara , vad står IDP för?
#34 Ni får en underbart vacker liten kelkisse hemma hos er, och det gläder mig iallafall att hon inte ska gå i avel
IDP står för Independence helt enkelt. Man tillhör ingen organisation utan bestämmer sina regler själv.(Man=klubbarna) IDP i Norge och Sverige har sedan länge tillsammans på ett möte varje år motionerat och bestämt hur de gemensamma utställningsreglerna ska se ut sedan har det smugit sig in fler egler eftersom åren gått, stambokföringsregler mm. Men huvudsyftet är att man ska vara självständig.
Hälsningar Lotta som var med i IDP i 11 år men tröttnade.
Hej!
Vill bara säga att Sverige (och Norden) är känt för sin höga kvalitet och sanningsenlighet av stamavlor i både Sverak och IDP.
Det är verkligen lite si och så på den punkten i många andra länder. Jag har sett många katter på kontinenten, med falska fäder, där man kunnat plocka poäng på faderns avkommor. Dessutom kan man se att ungarna liknar en helt annan far.
MVH Erna
Medlem i FGK - En IDP-förening
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se