Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1280 ggr
Annkis54
2008-05-06 02:40
0

Royal Canin

jag läste i SPEX tidningen från Magdalenas föreläsning, att vuxna katter ej ska äta kattungematen. För att den ej innehåller det surhetsreglerande medel som minskar risken för urinstenar. Gäller detta även persian kitten.?
Exakt vilket foder gäller det?
så skrev jag o frågade Magdalena…då jag fått info tidigare att ALLA katter kan äta kittenmaten…
Nu fick jag detta svar från henne

Det är Babycat, Kitten och Kitten Persian - det är inte någon fara att ge under en viss tid, men det ska vara något man bör tänka på när man utfodrar. Om det är viktökning som eftersträvas, kan det ge ett bra resultat uppnås genom att servera katten Outdoor eller Sensible som även dom har ett högt kaloriinnehåll.

Åh jag som har gett mina katter till 95% bara persian kitten under flera flera år.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Amorstroll
2008-05-06 02:55
0

KANON Anki att du kollade upp detta!!

Jag vet flera som gör detta! Skall föra din information vidare till dem. Jag hade ett fall av urinsten för flera år sedan så jag vet vika plågor det innebär för katten.

TUSEN TACK!

Kram Lisa L S*Amors Troll

Tidlosa
2008-05-06 08:56
0

Det här är en av mina små käpphästar…*S*

Vilken form av urinsten tänker man på då?

Det finns som bekant ett tiotal olika former av urinstenar & uertapluggar. Tex struviter & kalciumoxalater bildas i helt skilda miljöer och behandlas på helt olika sätt. Mig veterligen så måste kalciumoxalter opereras medan struviter kan medicineras bort.

Jag blir alltid skeptisk när jag hör om foder som ser till att motarbeta urinstenar - man vet inte OM katten har urinstenar (utan undersökning), man vet inte VILKEN sorts sten katten har (utan undersökning), man vet inte om katten har lätt för att FÅ urinsten. 

Man kan INTE motarbeta när man inte vet vilken form just den enskilda individen kan få/har! Det glömmer oftast foderexperterna bort att nämna.

Därför råder jag alltid kattägare när man misstänker urinsten att låta ta prov på de kristaller som finns i urinblåsan: då vet man precis vad det är katten har & kan vidta åtgärder i form av rätt foder för just den katten, ev. medicinering m.m.

Så, ta det lugnt och fortsätt du som vanligt… Jag kommer att göra det med stort lugn.

Kittentotts
2008-05-06 09:24
0

Jag skulle inte kunna ta bort dessa foder, min Tiger äter inget annatFundersam

/ Carina

Sidentassen
2008-05-06 10:51
0

#2 Du säjer så mycket vettigt och så mycket som jag helt och fullt instämmer med. Kanske beror det på att vi "varit med ett tag", skaffat oss en hel del erfarenhet, inte vet jag, men vad jag vet är att JAG låter mina katter (och har alltid låtit) äta precis det dom vill. Jag har 4 skålar ståendes framme med olika sorters foder, alla av märket Royal canin och både för vuxna och bebisar och där äter dom , ibland från den ena skålen och ibland från den andra. Dessutom får dom rå ren nötfärs en gång per dag, alla som vill får äta, och dom har då absolut INTE tagit någon som helst skada av detta.

Så summan av kardemumman blir enligt min erfarenhet (20år) att man ska ge det katterna mår bra av, eller rättare sagt det man ser att katterna mår bra av och inte det någon annan påstår att din katt mår bäst av.

Jo en sak till, jag har *peppar peppar* ALDRIG haft en katt med urinsten………..

Hälsar Lotta P

englagirl
2008-05-06 11:03
0

Håller med #2 o #4

Jag låter oxå katterna äta av det dom vill.

Jag har just nu 8 olika sorter av RC framme och en del av katterna gillar en sort och andra en annan sort. Jag brukar oxå säga ….dom känner oftast själv vad dom mår bra av om man har flera sorter dom kan tillgå.

Mina äter oxå rå köttfärs varje dag,speciellt viktigt för kattungarna men även dom vuxna äter….inte alla iofs…….flera gånger i veckan serverar jag oxå kokt kycklingfile,blodpudding,kalvsylta ,fiskbullar,picnic skinka,burkmat mm,mm.

Säger som Lotta…Peppar,Peppar,mina katter har oxå klarat sig från urinsten. Viktigt är ju att se till att katten DRICKER mycket. En del av mina katter tycker det är kul att stå på bänken att dricka ur en kastrull :-) och det är klart dom får när jag ser att dom får i sig det dom behöver.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Lovebuffen
2008-05-06 11:27
0

TACK för att du berättade!!

Millan1971
2008-05-06 11:40
0

Jag ger babycat till min Ronja då hon bara älskar den maten och så är hon sååå liten till växten…varierar ibland med royal canins hair and skin…

Kittentotts
2008-05-06 12:15
0

Är väl ganska så självklart tycker jag man ska ge dem vad de tycker om, jag har haft uppfödning i 6år,men vi har haft djur alltid i vårt hus. Vi har aldrig haft överviktiga djur, ej heller njursten el annat problem som gjort de behöver tänka på fodersort. Om man låter dem leva gott utan att hela tiden tänka vikter o annat så brukar det mesta gå bra. Att de sen ska få gott som ost, kött,skinka mm, detta är också något vi alltid har gett.

Brukar säga att låt dem leva gott så länge det går

Inom djurskyddet lagade vi egen mat t hundarna av rått kött, vi gav dem tillskott som kalk mm i den maten, de hundar jag hade hemma många år va aldrig sjuka heller.

Vi har ju vattenfontän"jumbon" denna älskar katterna, de dricker mkt ofta då vattnet rinner, filtreras och smakar goare också. Detta är mkt viktigt, att de dricker mkt, då klarar man sig bra också

/ Carina

Annkis54
2008-05-06 13:07
0

jag kan väl säga att det smög in ett litet fel:)
jag tror att artikeln sa…inte låta de BARA  äta detta
jag har haft reggad uppfödning sedan 1994. Har aldrig haft urinsten på nån. Har ju inte alltid utfodrat med RC.

ville bara info
sen pratar de väl antagligen om GENERELLA saker
om man ge nåt surhetsreglerande medel o reglerar surhetsgraden i kroppen så KANSKE det kan motverka njursten av endera slaget på vissa katter. Inte vet jag

jag tänker i alla fall smyga in fler sorter av RC nu när jag har fått info
man kan ju mota olle i grind om man tycker så
Enligt Magdalena är ju både Outdoor o Sensible "lika bra"
o mina ÄLSKAR Outdoor Longhair

sen ska ju alla bebisar äta kittenmaten till de är 1 år om jag har fattat rätt:)..detta handlade om att bara utfodra med dessa..år efter år:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

McLaren
2008-05-06 13:13
0

Tack Annkis för info! Det börjar bli dax att titta på övriga fodersorter, då Niki och McLaren börjar närma sig året….

Om jag ska byta foder (annat RC) ska jag då blanda hälften hälften ett tag? Eller ska jag ta det ännu försiktigare??

Sidentassen
2008-05-06 14:12
0

#10  Jag skulle sätta in ytteligare en skål denna med perserfoder och låta dom äta som dom vill. Jag är övertygad om att första dagarna vräker dom i sig av vuxenfodret för det är ju så gott med något nytt(ja i de flessta fallen) men sedan lugnar dom ner sig och tar lite av varje eller ddet ju DEN katten tycker smakar bäst. Då ser du ju också om du ska köra med bägge sorterna eller kan gå över till enbart vuxenfodret.

Hälsar Lotta P

Annkis54
2008-05-06 14:44
0

#10..vi gör ju väldigt olika i våra katterier
jag är mycket försiktig när jag byter foder.
börjar med kanske bara 5 bitar var första dagen, ser jag att det går bra, så dubblerar jag till dagen efter. OSV
brukar ta ca 1vecka på mig med bytet, sen kan de äta fritt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
2008-05-06 15:13
0

Angående maten så sa min veterinär att RC Sensible kan man ge både kattungar och vuxna.(då skillnaden till kittenfodren inte är stor)Mina katter äter Sensible som bas sedan får de lite andra sorter oxå ,samt blötmat och rå nötfärs emellanåt.Inga urinrelaterade problem har vi haft heller.

McLaren
2008-05-06 16:25
0

#11, #12 och #13

Tack för er info!!!

miascharming
2008-05-06 16:50
0

Hur många av er har prövat RC- Sensible ?

Vad har ni för erfarenheter angående detta foder ?

Då tänker jag närmast på kräkningar, dåliga magar, dålig pälsglans(päls ) osv…men självklart även smakligheten..

Gillar dom det ?

& vilken sorts urinsten förebygger det ?

Jag är lite skraj att byta foder ..även inom RC-serie…då jag känner några som bytt till Exigent..och fått STORA problem & biverkningar.

Tacksam för svar Skrattande

// Mia

krasivis
2008-05-06 16:55
0

Jag har gett och ger mina katter RC Sensible. Det fungerar bra, aldrig några kräkningar eller lösa magar. Nu är det så att jag också ger de olika sorters torrfoder. Om de får välja mellan RC Persian och RC Sensible så väljer de Persian. Någon gillar ett Advance foder bäst. En del gillar Nutro Choice Chicken Kitten bäst, de flesta föredrar det fodret.

Vad jag förstår så förebygger det väl inte någon speciell sorts urinsten men det är ändå ett vuxenfoder och inget kattungefoder.

Annkis54
2008-05-06 16:59
0

#15..jag TROR inte att jag har testat sensibel:)
exigent har jag därmot testat…fick inga problem, (men var ju som vanligt MYCKET försiktig när jag introducerade det) katterna älskade det..MEN…de gick ner i vikt allihopa. O orsaken till att jag har hållt mig till persian kitten de senaste åren är just att jag vill ha lite mer tyngd på katterna. O det fick jag med kitten.
så om jag ska behålla min tyngd på katterna så får jag väl testa sensibel

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miascharming
2008-05-06 17:06
0

# 16 & 17

Tack Skrattande

// Mia

Tidlosa
2008-05-06 20:44
0

#4 *S* Du är för go du! har man varit med ett tag så har man oftast lärt sig något av det hela.

Kan tala om för er som inte vet, att mina erfarenheter vad gäller urinsten & foder grundar sig på att en av mina första katter fick urinsten.

En lång historia:

Frodo fick urinsten - vet gav penicilin o order om att höjja surhetsgraden i hans matintag. Detta ledde till akut operation efter 2 månaders behandling. Hela blåsan var fylld av kalciumoxalter. Frågade vilket foder som skulle brukas: fick ett foder rekomenderat. Efter ett år var bekymren där igen: jag krävde då omedelbar ultraljud av blåsan - som visade på en blåsa fylld av stenar. Akut operation igen - kalciumoxalter. Det visade sig att de rekomenderat fel foder - dvs struvitfoder.

Vet sa att de inte fanns foder för kalciumoxalter - jag ringde & pratade med en rad vetrinärer, kostrådgivare osv. Visade sig att RC hade ett foder som var bra för Frodo. Det höll jag på med ett tag - sedan hade jag kvar kontakten med div kostrådgivare & började jämföra de foder som fanns på marknaden. Slutade med att jag kunde köpa ett foder till alla missarna. På 13 år hade jag inga som helst svårigheter med urinsten på varken Frodo eller ngn av de övriga katterna.

Det här lärde mig:

- Ta reda på vad felet är i urinblåsan - begär ultraljud vid misstanke om tex stenar/uertapluggar.

- Vilken sorts urinsten har missen? Kräv prov innan medicinering.

- Kontakta flera vetrinärer för att få mesta möjliga information/läs så mycket du kan/prata med folk.

- Ge INTE mat i förebyggande syfte!!!! Det kan göra det hela värre!

Lång inlaga - ber om ursäkt. Förhoppningsvis kan någon lära sig något av den lilla uppsattsen….

Trini
2008-05-06 22:17
0

#19, intressant och lärorikt! Jag visste inte att det fanns två olika typer av urinsten.

Vilket foder från RC var det som fungerade för alla dina katter och förebyggde fler fall av urinsten?

Annkis54
2008-05-06 22:29
0

#19..måste bara fråga
med - _Ge INTE mat i förebyggande syfte!!!! Det kan göra det hela värre!
_menar du att man inte ska ge ett foder som har _surhetsreglerande medel som minskar risken för urinstenar
_eller hur menar du??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Amorstroll
2008-05-06 22:29
0

# 19

Mycket intressant att läsa dina inlägg! Även era andras inlägg! Sådana erfarenheter är jättebra att man delar med sig.

Jag hade mina första två "utekatter" i efterkrigstidens Finland när jag var 4 till 7 år innan kattpesten tog dem i förtid. Då var det inte att tänka på att ens vaccinera sina bondkatter när folk inte ens hade mat på bordet. Tyvärr talade inte mina föräldrar om att de hade gått bort utan jag letade i veckor ja månader och t o m år och trodde att jag en vacker dag skulle få se dem igen. Så grymt egentligen. Detta är nu ca 55 år sedan, men alla har vi olika erfarenheter om hur katter mår, lever och vilka behov de har.

Detta har ju inget med urinsten att göra, men jag vill bara poängtera att det är viktigt att vi delar med oss av våra erfarenheter hur olika de än är.

tycker Lisa L S*Amors Troll

Tidlosa
2008-05-06 22:36
0

# 21 Det är värre än så - det finns som jag skrev, ett tiotal olika former av urinstenar & uertapluggar. Jag menar att man inte ska ge någon form av foder som är för katter med urinsten INNAN man vet vilken form av urinsten katten har. Det går inte att förebygga. Tex så bildas kalciumoxalater där miljön är mycket sur, struviter i den motsatta miljön. Det innebär att du inte kan förebygga "urinsten" - för vilken urinsten ska du förebygga för? Den ena förebyggandet kan bilda det andra.

Struviter kan du medicinera bort - kalciumoxalater måste opereras bort. Nu drar jag upp min Frodo igen - skulle om han ha tvingats till en tredje operation, så skulle han få plastpenis. Som tur var, slapp vi genomgå det. Det är orsaken till att jag engagerade mig så mycket & jagade efter fakta.

# 20 Jag delade inte ut RC då det under den tiden inte fanns något foder inom RC`s utbud som jag kunde ge alla mina katter. Fann ett alternativt foder som alla kunde äta. Det som var positivt, var att det fodret gav alla mina missar lagoma kroppar (ja, Frodo & Kafka kanske var liiite runda då), bra pälsar, bra magar osv.

# 22 Vad kul att du tycker det!

feiner
2008-05-06 23:09
0

Passar på att fråga om vikt på mina. Jag tycker det är svårt med foder val. Ger mina RC indoor27, har blandat ut den med… tror det var den för bra tänder utan tandsten… Kissarna tycker den var intressant då bitarna var stora att napra på verkar det som. Nu funderar jag på att skaffa en variant som kan tjocka till vår perser. Hon har alltid tillgång till knaprisar (RC), vill inte ha något annat. Verkar helt ok, dock är hon så liten och tunn. Klappar jag henne så känns varje ben i kroppen. Gissar att hon väger 2,9kg. Exoticen är också liten i växten men en liten köttbulle, äter gourmet så ofta det går utöver knaprisar. Så hur gör man om man ska göda den ena och inte den andra när maten står framme hela tiden? Finns det en vikt som är övervikt på en liten hona? Tror nämligen att köttbullen har en bra vikt för rasen, att det bara är kontrasten till tunnisen som gör det.