Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 14739 ggr
Chiarettos
0

När mamman flyttar kattungar

Hej,

Finns en veckas kattungar som mamma katt håller på att flytta på.

Hon har dom i köket nu men vill in under sängen som verkligen inte är någon hitt att dom ska vara där. Hur gör ni, låter ni mamman lägga sina ungar där hon vill eller försöker ni få henne till att stanna på platsen ni valt ut.

simzonites
0

När mamman flyttar sina ungar beror det på att hon inte känner sig trygg i det bo och den plats som vi valt ut. Har hon tillräckligt med lugn och ro för sig och ungarna? Kan det vara drag eller för varmt/ för kallt där bolådan står? Är det någon annan katt som stör henne?
Men ibland är det helt enkelt så att mamma katt bestämt sig för att ha ungarna på en speciell plats, oftast något som är bökigt för oss som ägare, för ju mer oåtkomligt dessto bättre. Flört
Om platsen inte är helt olämplig ur säkerhetssynpunkt för kattungarna är det bäst att låta dem vara. Om hon vill ha dem under sängen kanske du kan försöka lägga ett täcke under sängen och "rulla" ihop kanterna så att de håller sig kvar där. Eller pröva att ställa bolådan vid sängen och se om den "kompromissen" funkar. Skrattande

/Lotta

/Lotta

Chiarettos
0

Tack, jag ska försöka börja med att flytta lådan till sängen så får vi se hur hon upplever det.

/Bodil

yadhayezibas
1

Precis så gjorde min hona när hon fick sin första kull. Jag gjorde iordning en tillfällig låda som fick plats under sängen o lät henne vara där. Efter ca 2-3 veckor så var hon tillräckligt trygg i sin mamma roll att jag kunde flytta tillbaka henne och bebisarna i den riktiga bolådan som stod precis bredvid sängen hela tiden. Detta att låta henne vara på den plats hon valt själv fick jag som tips här på forumet och det är jag superglad över för jisses vad jobbigt det var första nätterna, hon flytta ungarna som skrek o jag flytta tillbaka dom och så höll vi på tills jag gav mig. Så om det går så låt henne vara där under sängen. Glad

simzonites
0

#2 Håller tummarna för att det funkar med flyttning av bolådan, det är inte skoj om de håller på att bära runt på ungarna.

/Lotta

/Lotta

Kittentotts
0

EEn sådand tjej har jag haft, kastrerad då jag blev tokig. Hon flyttade dem varje dag, oavsett hur hon hade det med lugnt el annatSkrattandeVa jobbigt hitta dem på olika ställen som denna honan hade som sysselsättning, 1 i slask skåpet, någon annan i badrummet mm, man letade på olika ställen, ibland fick man stanna upp för höra vad gnyendet kom ifrån

/ Carina

Annkis54
1

ja..det kan vara jättejobbigt…för alla katter är ju inte så bra på att räkna. så det kan ju hända att de glömmer nån…eller lägger sig på ett kallt golv
här hemma så är det de flesta honorna som flyttar ungarna. Det gör de ju i naturen..2 gånger tom tror jag
men jag brukar försöka lura de, genom att det finns andra alternativ, som jag har gjort i ordning o valt. säkra platser
o hittills har det funkar
sen efter nån vecka så byter ofta mamman plats igen..o då kan mycket väl den gamla bolådan funka

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Chiarettos
0

Var hemma på lunchen och kollade och då låg dom under sängen. Jag la dit matta och lakan och skärmade av på ena sidan. Får se om hon blir där nu, hur gör ni med dom andra katterna, stänger ni dörren för mamman eller får dom andra också tillgång till rummet??

yadhayezibas
0

Jag hade stängt tills honan var helt trygg i sin roll. Hon fick såklart gå ut ifrån rummet om hon ville men det ville hon inte.Glad

Annkis54
1

Jag har aldrig separerat kattmamman med ungar från de andra. Jag har inte naturligt den möjligheten. naturligvis GÅR det om jag måste men jag har aldrig behövt det.
nu med Chockos sista kull så märkte jag att hon ville ha ett mer begränsat utrymme…inte för stort…så då fixade vi till en hörna i vårt STOOOORA vardagsrum…där hon kunde vara med dem..där hon kunde ligga i "dörröppningen" o passa om hon ville. men ändå vara med resten av familjen.
Naturligtvis beror ju detta på hur resten av familjen ser ut. Finns det barn o kanske hundar så kanske mammorna behöver mer ro….men hos oss finns det bara 2 vuxna..plus en vuxen son som tillbringar sin hemmatid på övervåningen i sitt rum.
Så hos oss är det lugnt i vardagsrummet.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

ett tillägg bara
jag har läst nånstans att när kattmammorna flyttar sina ungar ute i naturen, så gör de det första gången när ungarna är ca 2 dygn..o då flyttar de på dem för att inga andra djur ska kunna känna lukten av födsel o ungar..så när mina gör så…o jag vill ha de på ett annat ställe än honan har valt..så är jag noga med att det inte är samma tyg mm i lådan som hon har fött på. så att nya stället är rent. Kanske kan vara bra att ha nåt som luktar som hon känner igen..men inte luktar förlossning o ungar
sen vet jag inte 100% om det stämmer
men så gör jag

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
1

Jag har alltid mamman med ungarna för sig under de första veckorna. Men ibland kan det hända att mamman vill ha sällskap i bolådan av någon mer katt. Men de ska ha möjlighet till lugn och ro tycker jag, självklart ska husets andra katter få hälsa och lukta på de små men de behöver inte vara där hela tiden. Vi har rum med nätdörr när det är småttingar här hemma. När de börjar knata omkring så går de tillsamman med alla de andra.
/Lotta

/Lotta

Chiarettos
0

Tack för ert stöd, detta är FÖRST gången jag haft en hona som flyttat på sina kattungar så man blir lite stressad. Hoppas nu hon blir under sängen.

SussiF
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en kattid skulle flytta ungarna då det blev ca 3 veckor. Jag lät henne flytta dem och sedan en eller två dagar senare flyttade jag tillbaka dem och då var allt frid och fröjd. På så sätt fick både hon och jag våra viljor igenom :-)

CatWalks Flower Power "Fia"

Sidentassen
0

#7 En hona som flyttar på sina ungar så skulle nog jag låta få lite lugn och ro. Mina honor med bebisar är alltid själva den första veckan, sedan får mamman gå ut till de andra, om hon vill, och efter ca 3½ vecka låter jag de andra katterna hälsa på småttingarna.

Skulle din hona fortsätta flytta bebisarna rekommenderar jag dig att ge henne ett beränsat utrymme, om du kan, så hon inte kan flytta runt dom alltför mycket, gejen är ju att bebisarna kan ligga och bli kalla och det vill vi ju inte.

Lycka till med de små säjer

Lotta P