Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1855 ggr
Summerwinds
2008-03-06 10:59
0

Nu löper Greta!!!

Äntligen löper min lilla skrutta! Hon är en riktig låglöpare och löper ca 1-2 ggr/år Förvånad, så det gäller att passa på! Hon har inte löpt sen i april -07 men i förgår kom hon äntligen igång och igår kväll åkte jag iväg med henne till sin loverboy Kyss!

Greta är från min egen uppfödning och heter Summerwind's Midnight Melody. Hon är en blåsköldpaddtabby (colourpointbärare).

och den ev blivande pappan är:

S*Loverslyckan's Bobo Så Klart, blåtabbymaskad perser.

Jag håller alla tummar jag kan! Det ska bli sååå spännande!

/Eva

http://www.summerwinds.se/

Kittentotts
2008-03-06 11:14
0

Va spännande!

Jag verkar fått en hona nu som löper mkt sällan också, tycker detta är så skönt, 1 kull om året är vad jag tycker är lagom för tjejerna. Vår 10 månaders maräng har ju redan löpt 1 gång, så nu får man lära sig hur de löper om el om det tar längre imellan. Nu för tiden för jag dagbok över allt för se om jag kan lära mig deras cykel.

Lycka Till med denna sötnosen, hoppas hon får en mysig tid med pojkvännen, och att de får många fina småttingar

/ Carina

Summerwinds
2008-03-06 11:27
0

Tack så mycket Carina!

Det är verkligen skönt att ha en hona som löper så sällan. Man slipper ylandet och stressen de känner när de löper, viktnedgång osv. Det gäller dock att vara tålmodig när man längtar efter kattungar Glad. Jag var ju och tittade på hanen redan i somras.

SussiF
2008-03-06 11:31
0

Hoppas allt går bra !

Själv har jag en hona som löper i drygt en vecka och blir parad av Optimus, sedan löper hon om efter 4-6 veckor igen. Så har det varit 3 gånger nu….. Jag tror inte dom är "kompatibla" med varandra… och jag som hade tänkt att få röda exottjejer :-(

Naquita
2008-03-06 11:33
0

kul:D då får vi bebbar samtidigt ju om det tar hos oss båda hihi..=)

Marita-L
2008-03-06 11:44
0

Åhh Eva vad spännande !!! Kanske det kan bli en liten colourpoint hona… en liten keeperGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Summerwinds
2008-03-06 11:49
0

#4 ja det blir det ju! Då kanske vi får vara nervösa och nattvaka samtidigt Skrattande!

Summerwinds
2008-03-06 12:00
0

#3 Tack. Åhh, röda flickor är ju inte helt fel!

#5 Tack Marita! Jaaa, önska kan man ju få göra iallafall Glad

Lovebuffen
2008-03-06 13:18
0

Vad roligt! Vilka underbara bäbisar det kommer att bli med de båda som föräldrar - MUMS!!

Även jag har en hona som löper ca 2 ggr/år. Jag trodde att det var ganska ovanligt men inser när jag läser tråden att det är det ju inte alls. Alltid lär man sig något nytt.Glad

manbukten
2008-03-06 13:32
0

Spännande lycka till

Millan1971
2008-03-06 19:36
0

Lycka till!!!!Vad spännande,verkligen!

Trini
2008-03-06 19:45
0

Ohh, ser fram emot att få se dessa bebbar! Vilka fiiina föräldradjur.. Varför blir det så många fina colourpointkullar nu, jag blir ju alldeles toksugen? Jag trodde colourpoint var mer sällsynt nu för tiden!

Summerwinds
2008-03-10 09:35
0

Tackar, tackar för era lyckönskningar!

Jag har faktiskt blivit lite inspirerad av att det är fler uppfödare som satsar på colourpointkullar nu. Colourpointarna har ju minskar drastiskt, speciellt på utställningar (i alla fall IDP). Förra utställningen jag var på fanns det ingen colourpoint anmäld, varken PER eller EXO Hemlis! Trots att det var ca 70st PER/EXO totalt. Utställningen dessförinnan fanns 1 cp PER och 1 cp EXO! Jag hoppas på ett uppsving av denna färggrupp! Glad

Marita-L
2008-03-10 11:42
0

Ja mer Colourpointar till utställningarna i IDP !!!

Crystal Pearl´s

Summerwinds
2008-04-30 13:22
0

En liten uppdatering; För ca 3 veckor sedan lånade hem hanen till Greta för ett tredje försök. Tredje gången gillt tänkte jag. Men det ville sig inte den gången heller och igår började hon löpa igen. Tuttarna är röda men små, så jag tror det är löptuttar och jag tror inte hon är dräktig och "lurar" oss. Men jag vågar nog ändå inte ge henne p-piller denna gången för att avbryta löpet, uti fall att… Jag (och grannarna Generad) får rida ut stormen. 

Jag ska låta Greta vila nu över sommaren från fler parningar eftersom hon har gått ner sig så hemskt mycket i kondition. Eftersom hanen ska flytta blir det i så fall parning till hösten/vintern med en annan hane (antagligen ej colourpoint).

Tack allihopa som visat stort intresse för kombinationen. Tyvärr blir det ju inte alltid som man önskar. Om jag ska se det positiva i situationen så får ju både jag och Greta en "barnfri" sommar och kan njuta av semester och ledighet på ett annat sätt.  Cool

Marita-L
2008-04-30 14:25
0

Vad tråkigt men jag hoppas ändå hon lurar digGlad
Annrs så hoppas jag på nästa gång fast lite tråkigt är det ju då om du inte kan låna denna hanen men någonstans där ute kanske det finns någon snäll själ som kan tänka sig låna ut sin snygga colourpointKyss

Vi syns kanske snart
/ Marita

Crystal Pearl´s

Annkis54
2008-04-30 14:50
0

så tråkigt Summerwinds…men det går nog bättre nästa gång

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Summerwinds
2008-04-30 14:50
0

Tack Marita. Till nästa gång ska jag försöka hitta en erfaren hane som vet hur man ska ta hand om krångliga flickor Skrattande.

Det är ju förstås fortfarande en liten dröm att få fram en snygg colourpointkull. Colourpoint hanar som lånas ut (som dessutom är snygga, trevliga med bra linjer) växer ju som sagt inte på träd, så det är väl bara att fram med ljus och lykta och börja leta pojkar Glad.

Kittentotts
2008-05-02 09:18
0

Åh va tråkigt det inte lyckades! Hoppas på bättre lycka nästa gång

/ Carina

SussiF
2008-05-02 13:42
0

Det är ju lite synd att du bor så långt bort, annars hade du kunnat få låna min Optimus. Han är colorpoint bärare..

Summerwinds
2008-05-02 20:13
0

#19 Tack, vad snällt Glad. Nä, man vill ju inte gärna köra för långt om hon är svårparad och det inte blir något vid de första försöken..