Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1436 ggr
-Saandraaa-
2008-04-29 22:55
0

Ögonfärg ? =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hennes mamma har gula ögon och hennes pappa blåa.
Hon själv är Svartsköldspaddstabby , om jag fattade er rätt nu ? =)
Kommer hon få samma ögonfärg som mamman?

Annkis54
2008-04-30 01:17
0

suck..jag kan inte hjlpa dig där
de flesta perser får ju kopparfärgade ögón

Utom vissa silverkatter o colourpointarna
men har mamman o pappan olika färger så kan hon nog få vilket som
men kom ihåg nu att jag startade med att säga att jag inte visste
du får nog bättre svar av nån annan:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Sidentassen
2008-04-30 11:46
0

Jag tycker mig ana en liten svag brun ring runt iris på din kattunge så kanske det blir den färgen såsmåningom, svårt att säja , men en gissning iallafall. Vanligtvis har ju perserkatter bruna eller kopparfärgade ögon, intensiteten varierar ju väldigt mycket och en del har tyvärr en grön ring närmast iris också, vilket ju är något som man absolut inte vill se.

Det ska bli spännande att se ett foto av henne när hon är si så där 10-12 veckor för då ser man vad som komma skall.

Hälsningar Lotta P

Erna
2008-04-30 18:17
0

Hej!

Först måste man veta vilken färg pappan har, för det finns ju helvita med blå ögon samt colorpoint. Jag anar att han är cp och om mamman är kopparögd utan cp i stamtavlan, så blir samtliga ungar kopparögda cp-bärare.

Skulle mamman vara cp-bärare så kompliceras det hela. Då får du vänta och se, helt enkelt. Ofta brukar de som blir blåögda ha en ljusare "genomskinlig" ögonfärg, men det är inte alltid så. Det kan alltså bli både kopparögda samt blåögda ungar.

Lycka till!

MVH Erna
Medlem i FGK - en IDP-förening
WWW.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Sidentassen
2008-04-30 19:26
0

#3 Den kattungen blir absolut INTE blåögd, det kan jag sätta i stort sett vad som helst på ! Det är ju bara att titta på henne !

MVH Lotta P

IdaJ
2008-04-30 19:29
0

Eftersom pappan är maskad så har han ju blå ögon pga maskanlaget. I och med att kattungen inte är maskad så kan hon ej få blå ögon efter pappan.