Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 655 ggr
Cybercat
0

Tjocka kissar

Hmm, jag funderar… Jag har alltid ansett att en växande kattunge inte kan få för mycket mat - alltså, det är ju mest bara rätt gulligt om en perserbebis är rultig, men jag börjar undra om jag måste ompröva den tanken.

Eftersom Loppan är dräktig serveras det lite mer specialmat här hemma än vanligt. Mer blötmat, och mest kitten och köttfärs. Skålarna dammsugs tomma men på senare tid har jag börjat lägga märke till att det inte är Lopan utan Nisse som vräker i sig. Han slukar sin mat och tar sedan hennes. Inte så att han knuffar bort henne, men han passar på mellan hennes tuggor, och hans tuggor är… well.. STÖRRE än hennes.

När jag kände lite på honom alldeles nyss blev jag nästan chockad. Hans mage är som en spärrbalong. Jag kan inte komma runt honom med bägge händerna, och när jag badar honom så (den jättelånga) pälseffekten försvinner ser han ut som ett päron. Det hjälper ju inte att han är i den där åldern där kroppen är oproprtioneligt stor mot huvudet ändå :)

Nu är han snart 8 månader och jag börjar klura på om jag skall börja mata Loppan separat eller om han skall få lov att bli ännu rultigare - att han kommer att tappa den extravikt han bygger på sig när hormonerna slår i känns ju rätt så säkert.

Vad tycker ni?

yadhayezibas
0

Min Signe är oxå en riktig tjockis. =)  Men jag upplever det som att ju tjockare/tyngre de är desto gladare blir domarna på utställning. Är katten mer normalviktig så får man höra att den är för tunn… Inte lätt att veta vad som är rätt o fel…
Min hane var oxå en tjockis tills han kom på att det finns tjejer och nu är han för tunn istället.. Men är ju inte bra om din dräktiga hona får för lite mat för att han glufsar i sig hennes oxå..  =)

Annkis54
0

naturligtvis så är det beroende på vad han väger…alltså hur rultig han är
men om han är mer "normalt" rultig…eller lite till
så hade jag låtit det vara…som du själv säger så kommer ju troligtvis den dagen då han får andra intressen o då är det svårt nog att hålla de i hull…bra om han har lite extra att ta av då.
men som sagt var…väger han 7 kg eller nåt sånt så kanske du får stoppa honom

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
0

Min erfarnhet är att ju matgladare de är som små och växande, desto större intresse finns det för mat även när fokus blir tjejer. Och 8 månader han kanske har en stor tillväxt framför sig. Har aldrig sett en fertil överviktig kille med därimot för magra. Men kanske hon behöver en egen vrå för att äta i sin takt just nu.

Kittentotts
0

Jag har aldrig bekymrat mig så med vikten på unga katter. Det kommer en tid då de behöver detta hull att ta ifrån, då de blir fertila. Mina brukar jämna till sig själva, men jag har aldrig haft magra katter heller, får gärna finnas hull på dem.

/ Carina

Trini
0

Ja, det är inte lätt det där..

Det är konstigt faktiskt att domarna föredrar de tjocka katterna, de är ju egentligen inte hälsosamt. De säger att de är stadigare, har bra tyngd, men ofta så är det nog inte bara benstommen, utan faktiskt att de är lite för tjocka…

Ang. din katt så tror jag inte heller att du behöver oroa dig, i alla fall inte om han ska få vara fertil, då kan han behöva sina extra hekton att ta av :)

manbukten
0

"4 har inte heller några magra med vet att de finns eller att de tunnar ur. De som är matglada förblir så. menar jag sen är ord alltid relativa. Magra kan innebära många grader av vikt. Precis som näsa. Vad som menas med näsa kan vara liten till stor samt kälkbacke eller ett lite lyft.

Sidentassen
0

*LER* Efter att vi fått senaste SPEX kommer väl många katter att bli fråntagna sina godbitar vilket jag personligen tycker är trist. Jag har alltid haft fri tillgång åt katterna med mat esutom har dom alltid fått smaka när vi äter frukost, när jag lagar mat osv och jag tror jag bara haft (har) en överviktig katt, som faktiskt mår förträffligt ändå. Katter som är lite "mulliga" som tonåringar tappar oftast detta när dom blir fertila, det är då mina erfarenheter.

Jag tror faktiskt inte att du behöver vara speciellt orolig Emma, lt du katterna äta sin mat och få sina godsaker däremellan, det mår dom nog bara väl av.

Hälsningar Lotta P