Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1321 ggr
yadhayezibas
0

Sture's färg..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Öhhh har precis badat lilla Sture här hemma. Jag har reggat honom som  d 01. Men nu när jag tittar på honom så se rhan ju tabby ut?? Tog en bild på honom där man ser både svansen och ansiktet ganska bra.Visst har han tabby markeringar i det röda på huvudet/ansiktet + svansen? Men om han nu är tabby då måste en av hans föräldrar ha det anlaget lr?? Hmmm….
Såg oxå att halva hans nostryffel är orange o andra halvan är rosa… rätt så gulligt! Hänger nog ihop med att han har en röd fläck på ena sidan och är vit på den andra..

Tessan73
0

Kan ju vara lite spökmarkeringar bara.

Tessan73
0

Måste ju tillägga oxå att han är enormt söt *mums*

yadhayezibas
0

Kan de ha så tydliga spökmarkeringar alltså? Jag tycker det är så himla tydligt på svansen, ser nästan vitt ut det ljusa in real life.. men kanske kan vara så på kattungar?

Ja visst är han go min lilla Sturis luris! Glad Kommer gråta floder när han flyttar Gråter

manbukten
0

Röda och tabby markeringar är en historia för sig. ska visa en bild på en för mig klockren tabby som är solid inga tabby föräldrar ingen tabby

Cybercat
0

Hallå Pethra! Nu blir det kort genetik-kurs igen :)

Tabbygenen (som är den dominanta och "vilda") orsakar att pigmentet i hårstrået lägger sig tätare i vissa längder på strået och glesare i andra, vilket resulterar i tydliga band längs hårståets längd. Dessa band visar sig sedan när tusentals hår ligger brevid varandra som tabbytecken (eller tickning)

Solidgenen, som alltså är samma som tabbygenen, fast dess recessiva form, hindrar denna bandning att uppstå och ser istället till att pigmenten fördelar sig jämt längs hårstået, så katten får en jämn färg.

MEN, solidgenen fungerar inte, eller väldigt begränsat, på de röda pigmenten. Den enda orsaken att vi idag har röda katter som är (så gott som) utan tecken är att vi har avlat länge på att få färgen så jämn som möjligt. Detta styrs av polygener (som jag pratade om i vitfläckstråden). Detta har också inneburit att många katter som är rödtabby genetiskt inte heller har en särskilt tydlig tabby, om den inte kommer från tabbyavlade linjer där polygenerna för tydliga tecken är "tända".

Det enda 3 sätten du kan vara säker på om en röd eller rödtabby katt är tabby genetiskt eller ej är antingen att

1. ta ett dna-prov

2. Para katten med en solid - om den får brun/blå/skölpaddstabby ungar är den tabby. Rödtabby ungar räcker inte som bevis förstås :)

3. Katten har en förälder som är bevisat homozygot tabby

Så javisst kan ungen ha så tydliga spökmarkeringar att de aldrig växer bort, och kan vara en fantastiskt vacker tabby utan att geniskt vara tabby - när den är röd.

Omvänt - Det finns katter i CFA som gjort lysande utställningskarriär som solid röd, helt utan tecken, grandat och fått RW. Sedan när katten parats med solid har tabbyungar kommit fram, så katten fick registreras om och grandas IGEN, i "rätt" färg. 

Det var det där med genotyp och fenotyp - inte så lätt alla gånger :)

Cybercat
0

Ah, jag glömde tillägga - det finns några tecken att leta efter som kan hjälpa en att avgöra utan test - men de är inte "skottsäkra"

En genetiskt tabby katt har (nästan) alltid ringar hela vägen runt svansen, även på undersidan, en genetiskt solid katt med mycket tecken har (oftast) ringarna bara på översidan.

Dessutom, fast det hjälper inte på Sture eftrsom han är en så tjusig vitfläck, en genetiskt tabby katt har vit eller mycket ljust creme haka. En solid katt med tabbymarkeringar har en mörkare creme eller till och med helt röd haka.

yadhayezibas
0

Ok så här ser undersidan på svansen ut…

Marita-L
0

Tabby säger jag !! Hur ser det ut på föräldrarna sida??.. Och söt som socker är han !!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Han har röda öron men de är vita lr väldigt ljus creme på insidan…

yadhayezibas
0

#8 ja stures farfar är rödtabby

Marita-L
0

Ja jag säger Tabby !!!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Åh det var inte många rätt i mina registreringar.. *hihi*

manbukten
0

#5 Tack den för genetiska beskrivningen. Intressant

yadhayezibas
0

Har fått många olika svar nu och jag tror faktiskt att jag ska ta och skicka in ett DNA test på honom. Bara för skojs skull och för att jag så gärna vill veta. För är han tabby då måste hans mamma vara felreggad lr? Och då måste hennes mamma i sin tur vara fel reggad för hennes pappa ( L'Abri Felin Tabasco) är ju testad och han var ju felreggad förut som d 0121 men han är efter test d 02. Kan ju bli fel när de är så högvita och man inte ser mönstret.

Tack för alla svar och gissningar!!!

Dolleminas
0

#6 Ylva stockelberg säger precis tvärtom vad gäller ringar på svansen, är det "hela" ringar är de solida, är de ljusare och "bruten" under dvs ej går ihop är de augoti av nåt slag…

#7 med den svansundersida säger jag SOLID med spökmarkeringar…

MonicaLagerquist
0

Jag gissar också på solid.

Stolt ägare till tre La permer

Cybercat
0

Hmm, nu har jag varit inne på din sida och tittat lite på mamma och övrig stam. Nej, mamma är inte felreggad, hon är inte tabby (vad jag kan se, i alla fall :)) även om hon SKULLE kunna fått sin färg av SIN mamma - som ju har en tabbypappa och själv är van så det kan vara svårt att se. Men i det blåra på mamma skulle man sett något, tycker

Pappa KAN vara felreggad, men han har väl fått såpass många ungar nu att hans genotyp är relativt fastställt? 

Summa sumarum, jag tror han är solid. Visst kan du dna-testa om du vill men jag tror (utifrån stamtavlan) att han är solid.

Annkis54
0

mycket matnyttigt i denna tråden
jag "suger åt" mig:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se