Förra årets barn:)
Blev sittande med lite nattsudd:)
Hade besök idag av mina "kattbarnbarn" den nya matten ville ha mej assisterande brevid när hon skulle duscha och blåsa de själv för första gången.
Förra året fick jag bara en kull,de var dessa två tjejer i färgen Shaded Silver.Miss Xertoxa och Miss Xanthippa.Nu är dom 7 månader och bor tillsammans hos en nöjd matte och husse.
Efter att den nye matten hade klarat av både dusch och fön galant tog jag tillfället i akt och fotade dom.
Så här fina blev dom

Så vackra dom är….
Ursäkta min okunnighet men är detta vad man kallar Chinchilla?
/Anne ; )

Åh va vacker!
#2 Jag är lika okunnig jag i dessa färger, men det är väl allt en Chinchilla:) Och vore en dröm få ha en sådand en dag, de är så vackra.
/ Carina

#2 Fotona här ovan visar två underbara shaded silver som är den lite mörkare varianten och har EMS-kod PER ns 11. Shaded silver har något mer tippning och brukar också ha sotade hasor.
Chinchillor har EMS-koden PER ns 12 och de ser nästan vita ut.
Det kan vara trixigt att avgöra om en katt är chinchilla eller shaded silver. Min gamla 13-åriga dam är shaded silver men på den tiden jag ställde ut henne fick jag ibland kriga med domarna som ville ha henne som chinchilla i stället. Hon är väldigt ljus men har sina sotade hasor och även en mörk hätta i nacken så i hennes fall är det ingen tvekan om att hon är ns 11.
Jag älskar de här två färgvarianterna. Att se en silverkatt är något alldeles extra och de kallades också förr i tiden katternas Rolls Royce.
Tack för komplimangerna
Visst är de Shaded Silver…det är som du skriver Elisabet,dom kan vara lite luriga i sina färger dessa Silverkatter. Det finns både mörkare och ljusare Shaded Silver,det samma hos Chinchillan,och sedan kan de ta tid på sig att visa sin "rätta" färg,sotningen som går upp på en Shaded Silvers hasor kan komma långt senare.
Ser man bara över rygg och ansikte på en ljus Shaded Silver brevid en *mörk Chinchilla *pga.att den har tätare med tippade hårstrån. Då ser man endå ganska tydlig skillnad,Shaded Silverkatten får en mer silvrig ton i hela pälsen medan på Chinchillan är kontrasten mellan svart och vitt mer tydlig.
De färgade tipparna på en vuxen fullpälsad Shaded Silver ska vara ca:1/3. Och en Chinchilla ska den vara ca:1/10.
Det är häftigt att se under en pågående fällning de nya färgade tippade håren som kommer i botten
De är fortfarande katternas Rolls Royce

Underbart vacker!!
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#7 Ja det stämmer att det var chinchillor i James Bond-filmerna. Det är en känd engelsk uppfödare som lånade ut sina katter till inspelningarna.
#8 Tack! Dom passar ju klockrent att spela onda människors katter…
Perser å Exoter ser ju ibland väldigt "onda" ut, en kompis lilla kattvana 2,5 åriga kille blev rädd för Diesel. Vi fick förklara att hon ser bara elak ut men hon är jättesnäll så efter ett tag vågade han kela med henne… Fniss!

Vad fina de är, jättefin ögonfärg oxå
vilka vackra chinchillor du har, har fallit handlöst för dom visst har dom speciella ögon, kan se barska ut, och ögonfärgen är så vacker, nu är det min tur att vara frågvis, sotade bakhasor, samt svart täckhår, är det typiskt chinchilla, är helt novis när det gäller dom, Beata är en shaded golden chinchilla, och har mycket täckhår, samt sotade bakhasor, långt upp till knäleden, samt sina gröna ögon förstås, visste inte att det var rastypiskt, men skillnad mellan vit perser och chinchilla är det täckhår samt sotning, nyfiken Maggan47

Vilka jättefina katter,,,,otroligt underbara ögon har dom.
//tessan

Vilka fina barnbarn du visar Heliotropes! Jag tycker de ser häftiga ut med "kajalen" de har runt ögonen och nosen!
#13 Jag har för mig vi kom fram till att din hona var en Shaded golden, PER ny 11 (hon kan inte var både shaded och chinchilla på samma gång
)
#16, där ser du vilken dålig koll jag har
shaded golden per ny 11, vet jag, men vad är skillnad mellan chinchilla och perser frågvis Maggan47
#17 Chinchilla och shaded är olika färgvarianter som perser eller exotic kan vara. Chinchilla är alltså ingen egen ras, utan man kan säga att benämningen chinchilla eller shaded talar om hur katten ser ut. Chinchilla och shaded ingår i färggruppen Silver.
Om vi tar din katt tex PER ny 11, så står PER för Perser, ny talar om att färgen katten har är golden och förkortningen 11 talar om vilken tippning (mönster) hon har på pälsen.
# 12 Tycker inte alls att den såg grym ut.:) bara pysmysig..:)
#13 Tack..:) man kan inte annat än att fastna,när man väl har fått bekanta sig med dom..:)
#14 Tack!..Ja!..ögonen gör otroligt mycket på denna färg..;)
#15 Tack så mycket…din Molly är jättefin.:)
#16 Tack!! Ja! visst är det väldigt praktiskt att vara sminkad redan vid födseln..hihi!!:)
Sedan kan jag tillägga vad gäller skillnaden mellan denna silverkatt och de övriga färgerna i perser…..typmässigt så ligger de flesta silver efter vad gäller typen då även i storleken,det är mycket som försvinner vid utparning med en bättre typad perser *då man oftast får lov att använda någon annan färg än silver.
Det krävs en hel del jobb och generationers avelsarbete för att bevara de gröna ögonen,"ljusheten" i färgen mm. för att både få in nytt blod och mer genvariationsmöjligheter,så att storlek och typ på dessa silverkatter kan komma i "våg" med de andra färgade perserna.
Maggan…det är bara att fråga mer om du undrar på något mer..;)
tack för att jag får fråga, och Molly, vilken fin kisse, har en fråga till, avslöjar min okunnighet totalt här, men kan inte hjälpas, är alla dessa chinchilor, och shaded silver, samt shaded golden små, har ju bara erfarenhet av Lucas, min svartvita perser, och liten kunde man inte kalla honom, ser på Beata som väger 2,3 och det är inte ovanligt har jag förstått Maggan47
#20 Tyvärr är de oftast små,men igentligen har dom en längre och slankare byggnad.
Har själv sett en plutt till chinchilla på en utställning,jag trodde att det var en kattunge,men den var långt över året……kunde själv tippa vikten på ca:1kg.
Men det finns undantag….mina honor väger i snitt 2,3-3,5kg….med undantag min Inka som vägde före den senaste dräktigheten 4,8kg,hon är en kubbe..:)
På en välpälsad perser kan en liten katt dölja sig väl…:) och just det gäller ju förstås ALLA katter..;)
Det finns även små perser i de övriga färgerna men dom har oftast en bredare och tyngre benstomme,massa.

Men vissa persrar har ett mer grymt uttryck.