blodgruppera era katter!
hej!
som några läst i en annan tråd har det visat sig att min hona är B-blod medan hanen och yngre honan är A. hade jag inte testat hade det slutat i stor sorg för både mig och kattmamman, och jag hade aldrig förlåtit mig själv
ett enkelt litet blodprov som skickas iväg antingen utav er själv eller veterinären. så får ni veta, istället för att förlora en hel kull.
det blir allt vanligare med B-blod inom Per/exo så jag uppmanar er alla, var seirösa och bldogruppera era katter, kanske samtidigt som ni PKD-testar?
/Emma & Co
Som jag tidigare skrivit: -Ja, jag ska blodgruppera mina katter som ska vara i avel. Zazzi o Wendi perserhonor som snart är tio månader + mina små exotpojkar Lino o Gabbe, de är bara 19 v nu.
Alla kommer ifrån föräldrar som är fritestade ifrån PKD med DNA test.
Hur tidigt kan man blodgruppera?
ja,det är super av dig:D hoppas fler tar efter!
tror man kan göra det närsom, blodet förändras ju inte=) min minsta som blodgrupperades nu är 5½ månad
Okay! Jag ska ringa Strömsholms Djursjukhus (som är min närmsta veterinär) och beställa tid.
Min kompis som har Cornish Rex brukar undra vad det har blivit med alla perser som kommit hit ifrån USA, de har tydligen ofta blodgrupp B, hon undrar om deras blod förvandlas vid gränsen till något annat. Det är en bra undran tycker jag.
ja för blodgrupperna förändras ju aldrrig. jag tror det är "tabu" att prata om det ..tyvärr.. det är en mycket viktig del i avelsarbetet om vi vill föra rasen framåt, att blodgruppera, pkd-testa och ta tillvara på bra egenskaper.

Intessant detta. Inom min ras crx är det praxis att blodgruppera,jag tar det ihop med felv/fiv testet och skickar det till ett labb i finland..Kostar 450 kr för allt och brukar få svar ca tre dagar efter att jag postat blodet.. Om min hona är B och hanen är A så förgiftas kattungarna av mammas mjölk..I en sådan kombination så måste kattungarna handmatas i minst 16 timmar och kan sedan dias av mammakatt..
hm, varför e de så få som svarar? detta är ju ngt viktigt faktiskt?
Jag får en känsla av att om man inte pratar om problemet så tror man att det inte existerar. Men, jag håller helt med Naquita, det är jätteviktigt att blodgruppera och DNA testa för PKD.
Jag är van att blodgruppera mina katter så jag kommer att göra det med min Exothona också.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
hur vet man blod typ vid köp? och vilken blodgrupp e bäst och välja om man vill avla katten någon gång?
#8 Vet du mer om detta? Jag är inte bra på det. Jag vet att Monica L. kan mera.
#9 Det är ju jättebra frågor att ställa, och att få svar på!

Att ha en A hona är ju bra för då kan du para med A och Bhane..Att ha en Bhane är bra för då kan man para både A och B hona..Har du en B hona så kan du para med en B hane..Men om du parar en B hona med en A hane så får du handmata.

Jag hänger inte med riktigt..
7: vad menar du att inte prata om problemet..Missförstå mig inte men anses det fel att kolla blodgrupp..? eller varför kollas det inte inom denna ras.. Att ha olika blodgrupper är ju helt naturligt och igen sjukdom. Jag förstår inte???
#12 Det är ju helt naturligt och det borde vara självklart att kolla blodgrupp även på perser och exotic men det görs sällan. Jag vet inte varför! Jag är ganska ny och ska nu kolla blodgrupp på mina avelsdjur. Ett önsketänkande vore att alla gjorde det före parning.
jag tror att det inte kollas så ofta för att det än så länge är ganska ovanligt med B blodgrupp hos våra katter
jag har hållt på i mer än 15 år o inte stött på någon ännu
Om det blir vanligare vet jag inte
man måste nog ta reda på lite mer …vad som gäller..innan man bestämmer sig för att testa..
det finns SÅ MYCKET att testa för o mot..
var ska man sätta gränserna??
varje test som man gör i katteriet…påverkar ju priset på kattungarna…o det är svårt som det är att få "godkända" priser för våra katter.
Några skriver att man kan testa samtidigt som man tar PKD test..menar ni då DNA-testet??? kan man blodgruppera genom DNA tester…??
iså fall så kanske det blir fler som gör det
ska man iväg till en vet…som ska ta blodprover som ska skickas nånstans..så tror jag färre kommer att göra det,..innan det blir vanligare med b-blodgrupp menar jag.
men skulle det bli ett "erkänt" fakta inom även våra raser så tror jag att folk kommer att börja testa för det oxå
precis som många av oss väntar på ett DNA test för HCM.
sen en annan tanke…vi som har avelsdjur som har fått ett antal kullar..där det har gått bra. (förutom någon/några enstaka ungar som har dött av annan anledning) vi kan ju vara ganska säkra på att vi inte har nån med B. blodgrupp. För hade vi haft det så hade vi sett det i kullarna.
så för den sakens skull så kan vi ju vara ganska säkra på att våra inte är B.
Så för vår del så är det kanske bara aktuellt med nyinköp.
eller tänker jag fel nu???
Jag har haft en hona som hade flera kullar som dog o en kull kastade hon..(missfall) där tyckte jag då att det stämde så bra med Blodgrupp-förklaringen..men när jag testade så var det inte fallet.
fick ingen förklaring till att hennes kullar dog. Antog att det var nåt mellan henne o hanen som inte gick ihop. så hon togs ur aveln. Hanen hade ett antal kullar efter sig.
#9..för att veta blodgrupp när man köper katt så får man nog be uppfödaren att ta det provet…vars kostnad då kommer att läggas på ditt pris för katten. ….antar jag.
jag kan detta för dåligt…men jag antar att svaret på din fråga om vilken blodgrupp som är bäst…så skulle jag vilja säga att det är bäst att inte köpa en B-katt…som läget är inom perser o exotic just nu. som sagt var ovan så vet jag inte om det blir vanligare eller inte..med b-blodgrupp.
ett litet tillägg bara till ovan
om det skulle visa sig att det finns en hel del hanar med B-blodgrupp så är det naturligtvis ingen nackdel med en b-hona
Har blodgrupperat alla mina katter men ännu ingen med B-blod trots 12 testade katter.
Sen en sak till i detta, hur hanteras dessa testade katter, tänker då inte bara på blodgruppering utan även PKD o HCM, följs även de rekommendationerna??
Nära släkting har HCM, hjärtat normalt på katten själv vid 2-3 års ålder:
Då tas maximalt en kull på katten, om katten inte har någon kull tidigare. Den andra föräldern bör då ha ett normalt hjärta och inga nära släktingar* med konstaterad HCM. Kattungarna i denna kull beläggs med avelsförbud tills vidare. Detta kan hävas om högrisk-föräldern fortfarande är OK vid test efter 3 års ålder.
Nära släkting har HCM, hjärtat normalt på katten själv vid över 3 års ålder:
Om katten fortfarande är OK vid test efter 3 års ålder, så kan avel ske som vanligt på katten. Dock lämpligen parat med mer riskfri partner (ej "equivocal" eller katt med drabbad nära släkting*).
Kanske dags att fundera lite mer??
Ok, såg det bara som en följdfråga på ifrågasättandet om varför inte alla blodgrupperar, inte lätt för oinsatta att förstå, sorry
#Det går att blodgruppera via DNA nu.
Jag parade 2 av mina honor som var B med A hanar, 3 ggr vardera. Inga problem med döda ungar eller svanstippar med nekros. Det beror en hel del på vilken anti:A titer honan har. Låg titer lägre risk för problem.
Anna-Karin
det vore ju bra om fler skrev i tråden o berättade om sina ev. erfarenheter av B-blodgrupp eller som jag o #16 o #17..skriver, att vi inte har stött på det hittills.
HCM där bland annat ..så diskuteras HCM
PKD o där bland annat diskuteras PKD..finns flera diskussioner om man söker på HCM o PKD
sen tycker jag inte att det gör nåt om man kommer in på andra ämnen i tråden oxå
men det är synd att andra människor kanske missar info för att det inte framgår vad vi pratar om.
#20 menar du att om man skickar iväg tex ett PKD test så kan man be om bldogruppering samtidigt…är ju jättebra isf
då brukar ju inte priset bli så mycket heller
vet du vilka laboratorier som utför det
alla gör ju inte allt..
jag tex..testade min chokladvita exohona..nyss
o det gjorde de inte på gribbles utan jag fick ta det på UCDavies
bra att denna diskussion kom upp tycker jag
o inte bara för att det kan vara bra att testa för blodgrupper utan även att vi måste diskutera vad som är rimligt att testa. Man kan inte testa för allt.
Måste finnas lite rim o reson i det hela oxå
UCDavis utför blodgruppering via DNA. Skickar man t ex PKD och blodgruppering på samma katt kostar det 40 + 25 USDollar.
Anna-Karin
#22 bra…tack
ganska enkelt då…om man ändå ska pkd testa katter
nyinköpta för min del då
#24..alldeles riktigt
man har nog missat mycket intressant på den vägen
ibland när man går in på en tråd..så hittar man jättemycket intressant där som inte alls har med tråden att göra
det gör ju att man känner att man vill läsa igenom ALLT
herregud…det tar tid det hehe
Här är en länk till en sida om blodgruppering. Den är ju även tillämplig på perser o exotic:
http://www.birma.se/articles/articles/blodgrupp_b.asp?print=no
Idag har jag varit till veterinären med Wendi, min blå perserhona. Blodprov har tagits och sänts iväg till Finland för blodgruppering. Det ska bli spännande att få veta vilken blodgrupp hon har.
Har blodgrupperat katterna sen 2002 och inte heller jag har haft problem med A & B, hade visserligen en B-hona men avlade inte vidare där.
HCM vad är det, skulle vara intresant att veta, Maggan47
HCM skulle nog vara i en egen tråd egentligen men jag svarar här i alla fall.
Hypertrofisk kardiomyopati, HCM, är den vanligaste hjärtsjukdomen hos katt. HCM orsakar förtjockade hjärtväggar hos den drabbade individen, kan även drabba människor. Den är inte så vanlig hos perser som på andra raser. Man testar med ultraljud. Medicin kan lindra symptomen men inte bota sjukdomen.

#30 HCM kan du läsa om här:
http://perser.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=84ba9579-321d-499d-8709-efaf8330d78a
/Carina
#28 Vad menar du med "…hanterar det hela…"?
tack för svaret, har sparat artikeln då Beata ultraljudsundersöks på måndag Maggan47

Raser där man i USA har funnit en stor andel katter med blodgrupp B (25-50%) är Brittiskt korthår, Devon Rex och Cornish Rex. Hos Abessinier, Somali och Perser fann man blodgrupp B hos 10-20% av de testade katterna
Jag tyckeratt 10-20 % är en så pass hög siffra och med tanke på alla importkatter som finns i Sverige så har jag mycket svårt att förstå hur PER/EXO uppfödare vågar låta bli att testa.
Stolt ägare till tre La permer
Den här veterinären ordnar med allt. De skickar iväg blodprovet till laboratoriet i Finland. Labbet sänder sedan svaret både till mig via e-mail och till veterinären och mig med brev.
Mycket bra tycker jag!
Intressant detta med B-blod.
Är det verklig säkert att det ökat, dvs att fler katter har det, eller är det resultat av att fler testar och får veta?? Hönan och ägget, ni vet.
Inom silver & goldenaveln är det ytterst ovanligt. Jag känner bara till ett enda fall, många år sedan. En hona fick 2 kullar, där alla ungarna dog, utom de som flyttades till en annan hona vid födseln.
Jag har själv råkat ut för detta, då jag är RH negativ och pappan är RH positiv. Mina 3 barn var pos och det 3e dog vid födseln. De blir mer och mer förgiftade av mammans blod efter varje graviditet. Därefter hade jag 2 missfall. Numera ger man medicin till mammor med avvikande blodgrupp, så jag undrar om det finns för katter också??
Man kan ju byta avelshane till honan, men i mitt fall var det inte aktuellt att skaffa en annan far till barnen, haha.
Det är en herrans massa år sedan, så jag har kommit över sorgen. Pojken skulle ha varit 39 år nu.
MVH Erna
www.yamacatos.se
yamacatos@telia.com
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
alla mina 4 döttrar är B- o deras män +
så efter förlossningarna så har de fått en spruta för att inte deras kroppar ska bilda antikroppar vid nästa graviditet
så tror jag i alla fall att det funkar
lätt idag
kanske finns nåt liknande för djur…eller åtminstone kan vara på G

Jag anser att om vi har misstanke om att det inte står rätt till. Ska de testas. Men risken finns att vi testar sönder aveln utan anledning. Så min åsikt är nej till allmän test, vid misstanke ja till test. Om vi hamnar på sjuhus med brutet ben, gör vi inte lungrötgen. Så ser jag på saken. Tester är bra att det finns när det behövs. Men bara när det behövs. Undantag PKD under en period för att få bukt på det hela. Tester är inte till för att leta upp fel som inte är ett problem. Och hur många prosent av Perser i vårt land handlar det om. Och ska vi göra tester måste det göras under statestik kontroll.
Det finns tre lögner. Har det på ett vykort här hemme.
1 Lögn
2 Jävla lögn
3 Och statestik
10% av beståndet eller 10% av det testade som varit misstänkta.
Du månbukten, du har ju rätt att tycka vad du vill. Jag vill veta blodgrupp på min hona för jag vill inte ha en kull med kattungar som bara dör.
Min ena hona födde för tidigt och ungarna klarade sig inte, det räcker för mig! Kattungarna kan dö ändå av andra orsaker som jag inte råder över.
En blodgruppering som kostar 360:- tycker jag är okay. Det är inte dyrare än att gå och klippa sig eller att gå på bio t ex.
[Borttaget av sajtvärd]
Det är och kommer alltid Att vara, VI som verkligen bekymrar oss om djurens väl och ve, som också befrämjar utvecklingen inom forskningen om katternas sjukdomar. Det är VI som gör att de andra, likgiltiga & snåla, fega struts "stoppahuvetisandensyndrom" människorna slipper alla dessa utgifter och kan sedemera använda sig av det material som VI varit med om att föda fram under många tuffa år. Med den enkla skillnaden att för dom kostar det ju inte så mycket.
Jag tror INGEN som hållit sin döende katt i famnen, som minuten efter också dör p.g.av PKD, HCM eller något annat, kanske vid 2-3 års ålder tycker att tester som kan förhindra detta är ONÖDIGT !!!!!
Nej nu slutar jag, jag blir snart upprörd och då skriver jag bara något dumt, det får vara nog så här
…Lotta
Jag blir faktiskt förvånad över hur många det är som gömmer sig bakom bortförklaringar osv, och som har mage att påstå att blodgruppera INTE är viktigt? Trodde att vi alla jobbar för samma mål, att ha friska och sunda per/exo. Ett blodgruppstest går på 3-400 kronor och ibland ännu billigare tillsammans med pkd och fiv/felvtestet…För det testar väl ändå alla för?
Det är skrämmande så många som ser mellan fingrarna på alla dessa kullar som dör inom ett par dgr, för det har jag sett många utav där man , även stora "erfarna" uppfödare inte vet varför de dött och inte blodgrupperar katterna ens efter en sådan tragisk upplevelse.
Hej, Wendi har blodgrupp A. MVH Tirri Niini
Det här kom idag ifrån labbet i Finland. Jag är jätteglad att Wendi har blodgrupp A. Så nöjd alltså….

#46 Jag gömmer mig inte använder logiskt tänkande. Men det är något som inte existerar i katt världen tyvärr. Och varje tillfälle att hävda sin egen prätighet tas i bruk.
Om hela kullar dör av detta, så är jag inte drabbad. Och tänker inte lägga ner en krona för att ni tycker det.
Men om det skulle så självklart
Har sparat dessa inlägg i word dokument för det vart för mycket.
# 49 självklart är det upp till var och en, men jag har rätt att tycka som jag gör jag också . Skriver bara vad som snurrar i mitt huvud. detta är ett DISKUSSIONSforum och då ska man väl tala om sina åsikter? (nåja de som vågar det iaf) du har rätt till dina, så som jag har rätt till mina.

Nu skriver jag detta som Medarbetare på detta forum!
Tänk på att det finns flera sätt att säja sin mening och utan att göra personangrepp på andra för den skull.
Det finns ingen anledning att hoppa på folk av den ena eller andra anledningen, det leder bara till otrevligheter.
Har ni meningsskiljaktigheter där ni måste namnge varandra och ta upp privata saker…så ta upp det privat via PM!
Läs igenom era inlägg innan ni postar dem.
Här går det hett till må jag säga…
Jag visste inte ens om "problemet" med olika blodgrupp innan jag läste det här.
Men om man har en hane som jag, som har haft kull med alla honorna utan problem då kan man räkna med att de har samma blodgrupp lr? Att testa blodgrupperna borde ju vara bra för forskningen om det lr? Usch Lotta P du får mig att få dåligt samvete, jag har inte HCM scannat Astrid ännu,
hon är ju den enda av mina katter som har åldern inne för det.
Ha en fortsatt fin dag alla!!
Hälsar
Pethra

#55 Ja jättetråkigt att det ser ut så här ibland.
Ha en go dag du också, du kan vett och ettiket här och är alltid trevlig.
Nu fortsätter vi den här tråden med att diskutera blodgrupper och inget annat. Om någon känner sig kränkt av ett inlägg så meddela mig eller Medarbetare via PM, starta inte ett nytt gräl i tråden.
Alla har rätt till sina egna åsikter och det är naturligtvis tillåtet att ha en motsatt åsikt.
I fortsättningen förväntar jag mig att vi för diskussioner på en trevlig nivå!
Personangrepp eller andra tråkigheter kan leda till varningar och förlust av skrivrättigheter på forumet.
Läs våra skrivregler.

Jaha… som nyligen tillbaka i kattvärlden var jag ju alldeles till mig att det ens gick att testa PKD, så det här med blodgruppering hade jag helt missat. Men, inte nu längre :)
Jag läste upp mig på Leslie Lyons site, och som jag förstod det uppstår problemet bara vid A-hane och B-hona parning, och i detta fallet är det B blod som är recessivt… Detta skulle alltså innebära att man, om man vill spara in på provkostnader, kan nöja sig med att blodgruppera tjejerna?

Labbet i Finland gör också DNA test för blodgrupp numera.Så nu kan man testa sina kattungar innan försäljning om man så önskar.Så kan man dra blod och testa för FIV och Felv innan parning om man tycker att det är jobbigt att dra blod på sin katt.Labbet i Finland tar emot mail på svenska om man tycker att det är jobbigt med engelskan .
Stolt ägare till tre La permer

#57 nej att ta ansvar och göra provtagningar vid misstanke, det är så vi uppfödare ska göra. och alla har vi lite varianter på åkommor. En del mer olyckdrabbade och en del mindra. att ta ansvar är vad en seriös uppfödare gör utifrån katteriet behov

En liten uppdatering bara:
Jag har precis skickat in PKD och blodgruppstest på Nisse till UC Davis, och de erbjuder INTE en rabatt för båda testen. Testen kostar 40 dollar styck (Vilket ju å andra sidan ändå "bara" ärc.a 480 kronor för båda)
Det upptäckte jag också förra veckan då jag betalade, gjorde och skickade in både PKD och blodgruppstest på tre st av mina katter. Men, som du säger 240:- för ett test är inte dyrt!
Jag fick förresten mail idag att de fått mina prov. Det gick snabbt för jag skickade iväg dem i torsdags.
finns det andra ställer som gör både ock
o som ger rabatt???
med kontonr.gå och väntan,fundera på om det har kommit fram eller inte mm.