trimm fråga dilutions färg
Har en fråga angående trimmning på blått.Läste i Swepex att man ska trimma bort de mörka topparna på dilutionsfärgerna.Har anmält pelle till sviss i slutet på maj och han har mörka toppar över hela pälsen.Om jag nu ska trimma bort dessa blir det ju inte så mycket päls längre.
Ska man trimma en klass 11 katt.//Sylvia
Jag har ju en PER g och en PER a. Nej, det är inte så noga i klass 11. Jag har försökt att trimma lite halvhjärtat förut. De har ändå tagit sina cert och gått vidare. Nu är de i klass 5 och nu så tyckte domaren att de måste trimmas hårdare och mera för att "hålla" i sin klass. Ja, Zazzi är ju nu kastrat så hon får ju börja om där.

Oj detta kan jag inget om alls:) Men intressant! Hur i jisse namn gör man sånt här tänker jag, aldrig hört
Elisabet(Pepasas) kan du ge mig en lektion:) Kanske kan du förklara som trimmat och utställningsbadat katter osv
/ Carina

Den finns en JÄTTEBRA artikel på PandEcats om detta. "Tipping a dilute". Överlag är PandEcats en underbar site där man kan läsa om det mesta och lite till som man behöver veta om sin perser/exotic. Ta inte allt som står där som "ord från bibeln" bara…
Årsavgiften (det är ett online-magasin, så det är en "prenumerationsavgift på 50 dollar första året, mindre per år sedan) är väl värt pengarna, tycker jag. Där minns ett antal artilklar man kan läsa även om man inte är medlem, men det är inte de bästa/intressantaste.
Jag är inte helt säker på att man månste vara medlem för att läsa just denna, så du kan ju prova:
Till att börja med så trimmar man ju katten ovanför ögonen, det gör jag med en effilér sax (kanske felstavat), jag har både en halveffiler och en hel effiler sax. Sedan så ska man plocka katten i ansiktet och på sidorna av ansiktet. Det är jättesvårt tycker jag. Wendi t ex har lite tjocka "bekymmers" kuddar mellan ögonen. Det fick jag höra en gång att jag borde ha trimmat. Hmmm… Svårt!
#3 Det går inte att komma in på den där sidan utan att vara medlem.

Trimm tipsen finns även i Swepex nr 4 -07. Undrar över om man ska behöva trimma en klass 11 katt eller om man kan vänta ut baby fällningen av pälsen för att se hur den utvecklas då
Kan man spara på jobb så vill jag ju gärna det.
Erna hur ser du som domare på att en junior fortfarande har mörka toppar när du får fram den på domar bordet?//Sylvia
Jag personligen tycker att PandEcats trimningstips gällande dilutioner är lite väl "häftiga" Där står det t.ex att man ska klippa bort det mörka, skulle jag göra det så skulle min katt bli vit på huvudet och DET ser absolut inte naturligt ut, i min mening.
Men du Chatrine (IxiDixi) du är ju duktig, ja världsbäst, på sånt här. vad säjer du ?
Hälsningar Lotta P

#7 Jupp, det står med (med uttunningssax) som ett alternativ, men det är också det av alternativen som rekommenderas minst, Lotta. Och jag håller med om att många tips på på P&E är lite väl "häftiga", det var det jag menade med att man inte skall läsa dem som guds ord. Däremot finns det massor av bra information fär om allt från skulptering av ansikten till ringormsbehandling och förlossningshjälp.

Oj, jag kanske skall tillägga - jag är INTE delägare i den där siten, jag märkte hur jag lät lite som en försäljare nu - jag bara gillar den :)
#5..jag tror inte du behöver göra de på¨en junior
hos oss inom IDP, ialla fall…så trimmar man inte de små lika mycket som de stora
o har han inte fällt sin kattungepäls så skulle jag låta honom vara
o vad är det värsta som kan hända:) att du får en omnämning att han skulle trimmats mer hehe

Jag trimmar inte mina dilutioner på kroppen. Har en blå hona som är ställd för alla de mest kända domarna och hon är inte helt jämn i sin färg. Hennes toppar är mörkare som de faktiskt är på de flesta solidblå katter.
Jag har visserligen fått någon kommentar men det har inte hindrat att hon blivit nominerad flera gånger och hon blev även BIS i Varberg i augusti 2007.
Creme kan ibland få en "sadel" över ryggpartiet och den kan man plocka ur för att jämna till färgen.
Vad gäller trimning i ansiktet så använder jag en dubbeleffilersax över ögonen och pannan MEN jag avråder ifrån att klippa så hårt som vissa gör. En del perser ser ut som exoticar och jag tycker det är skitfult att klippa dem så hårt. Kindskägget plockar jag för hand, det är så himla lätt att misslyckas med sax. Enda undantaget var när jag ställde min blåsköldpadda som är otroligt lurvig i ansiktet. Två månader innan utställning formklippte jag hennes kinder hårt för att få fram rätta formen och sedan underhöll jag med att plocka.
För övrigt avskyr jag dilutioner och speciellt blåsköldpaddor för djävligare pälsar finns inte :-))) Tacka vet jag svarta katter!

Hmmmmm som jag tolkar inläggen så kan jag med gott samvete hålla mig till badningen av pelle och ev.lite trimmning i ansiktet.Passar mig alldeles utmärkt.
#10 du har alldeles rätt inget värre än en anmärkning om bättre trimmning
Och en massa perser folk som flinar.Vi ska nog fixa det gubben och jag
//Sylvia
hmmm
det verkar som om det har varit problem att skriva inlägg idag
jag har ALDRIG trimmat en dilution genom att "ta bort" topparna på ena eller andra viset
o ingen gång har jag fått några påpekanden om det heller
här är en av mina dilutioner..o visst är hon snygg utan topptrim:)

#13 Mycket vacker misse! För mig duger hon utmärkt. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så fick jag lite klagomål nu när mina tjejer går i klass 5. Dock så fick de sina cert!
denna katt tog sina cert till Internationell Champion, otrimmad:)
det blir klass 4 det va??
I Sverak är det klass 7 till IC, därefter klass 5.
det var ung. som jag trodde då
fast siffrorna var fel hehe

ja detta med trimma el ej. Jag har ju aldrig trimmat mina, aldrig fått klagomål heller om det.
Däremot hade jag en hane med världens håriga ansikte som jag fick hjälp plocka kinderna på
Och jag har en padda med sådanda kinder jag måste plocka
Förövrigt tar jag ju nopprar öronen naturligtvis, och ovan ögonen fixar man också till
Men verkar som det blir mer o mer med trimma osv, har ju inte ställt på 1.5år nu, så klart man känner hmm har de blivit mer saker man ska göra
/ Carina