exot med nos
jag har ett litet dilemma… har hittat två jättefina katter som jag hemskt gärna skulle ta ta hem! dock ingeting som min studentplånbok tillåter så jag får nöja mig med en av dom 
den ena är en svart hona och jättesöt och tydligen väldigt nyfiken på livet. den andra är en svartsmoke hane som ska vara jättego och mysig!
hanen har dock lite nos och hon har sänkt priset pga det. det kan "dra upp sig men man vet aldrig". jag har dock inte sett så många perser/exoter med nos (vet att dom hade det förr!) och undrar hur vanligt detta är. jag ska inte ställa ut honom men hade kanske velat avla med honom. har en jättefin svartsköldpadda här hemma!
kan nosen dra upp sig senare??

jag vet att de kan ändras lite men annars är det ju fint med den klassiska looken oxå;)

ja det är jättefint.. och säkert lite bättre för kattens hälsa (eller?)
men är det en katt man kan avla på, om man nu skulle vilja det sen, och hur kan han ha fått det? är han verkligen renrasig då?

Den är jätte fin!
MVH Isnornin
#2..det är jättevanligt med nos på perser o exotic
hur många led bakåt man än har med korta näsor så kommer det oftast nån med längre näsa i varje kull
så det är inget fel på honom
o en med lite längre näsa kan MYCKET VÄL ge jättefina ungar
men har du tänkt att ev. avla med honom senare så ska du säga det till uppfödaren
för är han till salu till sällskap så kan h*n mycket väl mena BARA till sällskap
renrasis ser du om han har stamtavla…
just nu har jag 4 st exotic i en kull o alla har lite längre näsor
visserligen beror det på att det är chokladfärgade linjer där näsorna är svåra att få bort….
men det är JÄTTEVANLIGT
han är jättesöt
han ser ut att vara silver
är det det som du har tänkt att rikta in dig på senare om du ska avla??

Ska man avla är det inte bara nosen som är avgörande utan egentligen alla delarna på katten. Allt från huvudets form, ögon, kropp osv.
Silvret ser suveränt ut på denna lilla kille.
Dessutom om du har planer på avel bör du kontrollera om katten är DNA-fri från PKD (görs via svabbtest) fler och fler har också börjat att kontrollera ev förekomst av HCM (förtjockade hjärtväggar) via ultraljud.
Lycka till.
/Ingela

jag har faktiskt inte tänkt så mycket alls än eftersom jag är helt ny med allt det här. tror inte ens att jag skulle vilja avla! det enda jag menade var att OM jag skulle det i framtiden så vill man åtminstone ha möjligheten 
skönt att höra att det är vanligt i alla fall! då behöver jag inte fundera så mycket mer på det!

Åh guud vilken liten goding!
Hade inte tvekat köpa honom. Nos betyder inte han ger bara detta i bebisar, han har ju annat som är bra, en mkt söt pojke
/ Carina

#7 Jag tror att jag kan tala för de flesta uppfödare att vi många gånger har börjat med en katt av sällskapskvalité och kanske t o m tagit någon kull på katten.
Men det viktigaste tycker jag är att katten är frisk, fri från PKD och även kollad mot HCM.
/Ingela
vilken fin kattkille, har haft perser med nos, min Lucas perser som dog i vintras blev 20 år, jättevanligt som sagt fortfarande att det föds ungar med lite längre nos, här min kattängel
Maggan47

åhh vad söt Ulrica !
#0 Han ser jätte söt ut..en liten smoke ..!!
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

ja han var supersöt!!
han är inte bokad men jag får titta på honom och sen är det bara att hoppas hoppas 

#13 Hur gick det med lillkillen ? Blev det något köp ? :)

jajemen… jag ska hämta honom om drygt en vecka! 
kan knappt vänta! måste nu bara komma på ett passande namn till lillkillen… inte det lättaste om man inte har så bra fantasi 

Vad kul, GRATTIS ! Kul med klassisk EXO =).. Hämtar min prinsessa i helgen jag ;P..
Sigge kanske ? Ungefär samma bokstäver som Gisen :)

hahaha ja kanske… isor heter han i stamtavlan i alla fall. kanske behåller det! har ju tänkt på honom som isor i flera veckor nu så det har liksom fastnat 
grattis till den nya kissen!! spännande att hämta henne.. hoppas allt går bra