Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 858 ggr
SofiaJ
0

Hjälp Angående Doris

Har nu tala med veterinären och Doris är lite bättre idag, men hon vill fortfarande inte äta, och värderna är fortfarande inte bra. Men nu så ska hon få åka hem över helgen och jag ska mata henne och sedan blir det återbesök på måndag för att kolla värden.

Vad behöver jag tänka på?

Vad ska jag fråga om?

Ska jag ta med henne hem eller tycker ni det låter galet?

englagirl
0

Jag skulle ha låtit henne vara kvar hos veterinären över helgen.Tänk om hon blir sämre och du inte får tag i nån på jouren.

Kram o lycka till

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Elisabet-E
0

Vete sjutton om jag hade tagit hem en katt som är så pass "skör". Är det för att de stänger över helgen som de vill skicka hem henne? Vad händer om hon blir akut sämre, kan du få omedelbar vård till henne då?

SofiaJ
0

Det ska jag kolla upp att de kan ta emot henne omedelbart. men det frutsätter jag, men jag ska förhöra mej om det också.

De sa att de ville skicka hem hene för att det var större chans att hon började äta om hon fick vara hemma. Och det ligger ju en del i det.

SofiaJ
0

Värderna har bättrats hela tiden kan jag tillägga men de r fortfarande inte bra.

Sidentassen
0

Jag håller nog med veterinären om det där med maten. Kolla bara upp om du kan komma med henne OM hon skulle vägra totalt med mat och dryck, kan du det då är det nog bra att hon får komma hem till "mamma"

Lycka till önskar Lotta P

SofiaJ
0

Det ska jag göra, räkna med att ni kommer att få ha jour med mej i helgen… Jag lär nog fråga en hel del. Tror ändå att det kan vara bra för henne att komma hem. Och det är ju på deras initiativ, men det hade knnst bättre om det inte hade vart fredag så jag kan vara säker på att de inte vill underlätta för helgen bara.

manbukten
0

Borta bra men hemma bäst, bara det finns jour. Det är min syn på saken.

Elisabet-E
0

Om du kan komma in på stört om läget försämras (även mitt i natten) kan det kanske vara bra att ta hem henne och pyssla om henne.

Köp med dig Hills a/d (burkmaten) som brukar vara oemotståndlig för katter. Vill hon inte äta kan du blanda ut med vatten och försiktigt spruta i henne. Den har ett mycket högt näringsinnehåll och är avsedd just för svårt sjuka katter. Be också att få exakta anvisningar om hur mycket vätska hon ska ha i sig och om hon inte dricker får du sköta även den biten.

Har de kollat kalium-halten på henne?

Amorstroll
0

Hejsan!

Jag skulle nog vara tveksam att ta hem henne. Ifall du inte får henne att äta eller dricka så kan du ju inte vätska upp henne. Något som de kan på djursjukhuset. Tillstöter dessutom diareé så torkar katten snabbt ut. Utan mat klarar de sig ett tag men inte utan vätska.

Håller tummarna att hon börjar äta och dricka själv.

Kram Lisa L S*Amors Troll

MonicaLagerquist
0

Hur kunnig är du?Jag ger ju själv vätska till mina katter om så behövs.hör om du inte kan få göra det.Jag har haft katter hemma som nog borde ha varit på djursjukhus.Men jag vill hellre ha dom hemma för att ha full koll.Ofta äter katten bätte hemma så det talar ju för att hon ska hem.Håller tummarna för er.

Stolt ägare till tre La permer

Bullan
0

OM du tar hem henne…. 

Be dem lägga en "bula" med vätska under skinnet…då har hon att ta ifrån. Kroppen suger upp det som behövs från "bulan". På katter kan man lägga ganska stora bulor, så att de klarar sej över en helg.

Sedan kan du prova micra maten, så den blir litet ljummen…då luktar den mera gott för dem. Sedan får du säkert räkna med att handmata henne i början. En katt som inte ätit på ett tag, tappar hungerskänslorna…så för att få igång dem, så måste de börja få i sej mat.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Twice-As-Nice
0

Hej!

Jag har läst och följt det tragiska som hänt Doris. Eftersom jag har liknande erfarenheter med min första exotic hona så kan jag verkligen förstå hur oroliga ni varit och fortfarande är. Jag fick liksom ni rådet att ta hem henne över helgen för att se om aptiten skulle återkomma då. Tyvärr gjorde den inte det och trots handmatning med Hills AD och uppvätskning under skinnet (fick med mig utrustning och skötte det själv) gick hennes liv inte att rädda. Nu kan det ju gå jättebra för er Doris. Det beror på hur väl hon återhämtar sig och börjar äta igen.

Håller tummarna hårt att hon kryar på sig!

Hälsningar Kristina

Marita-L
0

Jag säger som # 5  Lotta !!!!

Hoppas hon snart börjar äta.

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

SofiaJ
0

Hej nu har vi kommit hem. Doris var uppvätskad innan. Vi har varit hemma ett par timmar och det märks att Doris uppskattar att vara hemma. Hon är ordentligt mattesjuk och vill mest bara ligag och kela, men har tagit några kortare rundor runt om i lägenheten. Hon dricker själv, men jag har fått mata henne litegrann. Däremot så frestade jag henne med lite gimpetpasta för ett tag sedan och hon åt självmant och ville ha. Inte mycket men kanske 1 centimeterstärng. Men hon ville ha!!!

Så jag ska fortsätta att fresta med godis lite då och då och sen ska jag mata henne en vända till sedan. Men visst låter det positivt!!

Bullan
0

Det låter ju kanoners SofiaSkrattande Detta kommer nog att gå bra!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

Åh vad kul !!

Crystal Pearl´s

SofiaJ
0

Jag hoppas verkligen det!! Men det verkar ju vara på rätt väg i alla fall!! Så skönt att ha henne hemma trots allt. Vi mest bara myser..

Det blir nog bättre sedan med. Det är bara ett problem hon verkar inte vilja skiljas från matte, så när jag är med henne så dricker hon nästan ingenting, men så fort jag går på toa eller nått så hittar jag henne vid vattenskålen. Så jag tror hon är lite rädd att jag ska försvinna igen. men det borde ju släppa när hon har fått vara hemma lite längre.

SofiaJ
0

Doris har varit mycket piggare idag, men börjar bli lite hängig nu mot kvällen. Hon har försökt att lägga sig under en byrå två gånger nu. Så jag har gett henne lite mer vatten och mat med spruta samt att jag har stängt av tv:n ifall det är lugn och ro hon vil ha. Tidigare på dagen har hon faktiskt ätit en tesked A/D samt lite gimpet pasta. men jag ska hålla koll på henne ett tag nu och se så¨hon inte verkar bli sämre. Och så blir det att ställa klockan även iinatt för att kolla att ho´n inte försämras snabbt. Verkar hon bli hängigare blir det jourveterinär och åka till luleå. men hon sitter och tvättar sig nu. Så förhoppningsvis är det bara jag som oroar mig i onödan.

heliotropes
0

Ucsh! Jag lider med dej…..du kommer väl få magsår av all oro!! Jag tycker ju förstås att hon borde varit piggare vid det här laget. Håller fortfarande  tummarna för Doris tillfrisknande.

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
0

lider med dig
håller tummarna

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

SofiaJ
0

Nu verkar hon ha piggnat till igen. Så hon hade nog bara tagit ut sig ordentligt, men jag ger henne bådee vatten och välling. men jag blev allt lite orolig när hon ville ligga under ett skåp. men jag vet inte om hon bara tyckte att det blev för livat, för sedan jag stängde av tv har hon velat vara framme.

Och hon har varit mycket piggare under dagen, hon har strosat runt en hel del i lägenheten. Så hon har nästan varit som när hon var frisk. med det undantaget att hon inte vill äta eller dricka. men jag hoppas att hon kommer igång med det imrogon. s¨å nu ska hon få lite mer välling innnan vi bäddar ner oss.

Och magsår det lär jag få, men det är bra träning till att skaffa bäbis!!

u-marklund
0

Jag håller tummarna för att det ska fortsätta att gå år rätt håll.
Det är så jobbigt med sjuka djur, man tar ut sig helt.
Fortsätt med ditt super jobb med att vårda lilla Doris

Trini
0

Skönt att det går åt rätt håll!! Hoppas det fortsätter så!

SofiaJ
0

Nu har vi varit på återbesök med blodprov. Alla värden var nu bra förutom hennes röda blodkroppar, så hon ska fortsätta med kortisonet och har även fått en b-vitaminspruta som ska hjälpa henne att bilda röda blodkroppar. I övrigt är hon mycket piggare, nästan som vanligt! Men hon äter fortfarande inte. Men jag tycker att hon borde komma igång med det vilken dag som helst nu.

heliotropes
0

Åhh!! Det låter bra ang. värderna…..men nu får du ta ett snack med henneFlörthon måste ju börja äta!!

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
0

Hon kommer nog snart i gång…det kan vara svårt när man inte har ätit på ett tag själva…mata på så får hon nog snart upp suget ska du se.

Crystal Pearl´s

SofiaJ
0

Ja jag hoppas hon ska få tillbka matlusten snart!! Det känndes faktiskt som att hon är på god väg. Hoppas verkligen att återbesöket nästa vecka ska vara det sista besöket hos veterinären på ett bra tag!

frukove
0

Vad skönt att höra att värdena blivit bättre!

Du får försöka fresta henne med sånt hon gillar!

Det är ju klart att hon inte är så pigg på att äta om man tänker på vad hon gått igenom dessa 4 dagar…

B-vitamin fick jag höra även ska stimulera matlusten!Det var ju bra hon fått det då!

Krama Doris från oss här i Skellefteå!Och säg åt ´na att nu vill höra att hon blivit frisk! 

Heléne Fahlgren