vitfläcksfråga
fick en fråga
om en 02:a (harlekin) har en förälder som är icke vitfläck o en förälder som är 03:a
betyder det då att katten (02:an ) är en genetisk 03:a
jag tror ju inte det men…haha..vad vet jag..vitfläcksuppfödaren??
hahaha över min kunskap..

Kan inget om vitfläckisar
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
men M A R I T A !!!!!!!!!!!!!!
SLÅ upp i dina böcker hehehehehe

Nej så fungerar det inte riktigt. Vitfläcksnedärvning, där har du något som många har olika åsikter om. Jag tror att nedärvningen av graden vitt på vitfläckar är till stor del beroende av polygener.
I grunden kan man väl säga ungefär att:
- SS = Höggradigt vitt
- Ss = övrig synlig vitfläck i massor av olika former
- ss = Helt utan vitt
- Sedan lägger man till efekten av ansamlade polygener (minus eller plusfunktion)
Alltså kan man inte kalla något anlag för 01, 02, 03 utan bara vitfläck eller höggradigt vitfläck.
Sedan finns det de som tror på ytterligare en vitfläcksgen som skulle vara recesiv. Jag är inte en av dem.
Men vart går gränsen mellan vitfläck och höggradigt vitfläck? Alltså mellan SS och Ss? Kan en 02:a betecknas SS? Antar att 01 kan vara SS, men inte alltid. Eller?

Jag tror inte att man skall blanda in EMS-beteckningen i arvsanlagen för mycket. Det finns ingen klar gräns. Det hela handlar om att genom inriktad avelsarbete samla polygenefekter som ger den vitfläck man är ute efter men det är svårt. Ta t ex Turkisk Van som ju genom geografiskt, naturligt urval har fått anlag för endast SS i form av EMS 01
För övriga raser gäller att om man som exempel parar två 01:or så är chansen hög för att man får avkomma som är 01 men man kan även få 02 och 03. Men om man hela tiden tar tillvara 01:orna och parar dem med 01:or så ögar procenten 01:or bland avkomman för varje generation.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Jo, jag förstår. Tror jag…=o) En fråga till: Kan två 01:or nånsin få solida ungar? Om inte så måste de ju vara homozygota för vitfläck (SS) och då kan ju även en 03:a vara det.
Detta med vitfläcksavel är helt nytt för mej och det är sååå spännande med denna kullen vi har nu så ursäkta mina knepiga frågor. Jag har redan "terrat" Annki en hel del.
#6..terra på du
men jag fattar knappt nåt av vad Niffi skriver
gissa om jag är i STORT BEHOV av genetikkursen
hoppas hon går ner på 5-åringsnivå hehe

Hej ett litet inlägg Jag har personligen aldrig hört talas om två 01:or som fått solida. Men därimot 03 med en solid förälder bakom. Vågar nog påstå att en 01 och en 02 med alla fyra vitfläck bakom inte heller har givit solida. Min upplevelse är att har du en 01 som paras med en solid så kan de ge som ger 02och 03 om dessa paras sedan i sin tyr kan det bli solida. Det handlar även i detta fall om bakgrund och ej själva djuret

#7 Jag tror att 01:or kan vara både homozygota och heterozygota beroende på mängden vitt. Procentuellt borde dock de flesta (99,99% typ) vara homozygota.
Här hitta jag en himla spännande tråd..
Jag har nyss haft två kullar vitfläckar. Min ena kull har en mamma som är VAN. hon har bara färg på huvudet o svansen. Hon parades med en hane som är på gränsen mellan 02 och 03 han har alltså väldigt mkt vitt plus ryggfläck. Nu fick hon 3 st kattungar som allihopa är lågvita..alltså 03:or…Den andra kullen där är mamman harlekin alltså 02:a med mkt vitt o bara 4 kroppsfläckar, hon parades med samma 03 hane och hon fick en VAN kattunge som har väldigt lite färg på huvudet o så på svansen…. Hur förklarar man detta?? Kan min harlekin hona vara genetisk VAN? Eller hur funkar det egentligen…. 
jag tror att som #8 säger
man måste även titta på generationerna bakåt
min Chocko EXO b01 parades med en EXO n 03= 4 st vanar
parades nästa gång med PER d 02=3 st =3 st 03:or+1 st harlekin
så föräldrarna bakåt…o SLUMPEN tror jag
nu efter genetikkursen så vet jag i alla fall lite mer..polygener..
där är det väl slumpen som styr…tror jag hehe
så om man tänker sig en generation framåt så kan dina 03:or kanske ge bättre vitfläcksavkomma än din 01:a….kanske hehe

Hej, svar på din fråga är att katten är genetiskt en 03:a
Parar du en solid med en 03 blir det 50,50
en 03 med en 03 får du 50 % 03:or 25% solida och 25% 01/01
parar du en 01 med en solid så blir det bara 03.or.
Men en 02 + en 03 borde inte få en 01 ju om man ska tro det som jag läst förut.. tycker det är lite konstigt.. och en 01 och en 02/03 borde inte få så lågvita avkommor.. Tittar man på min super 03 hane så har han en solid pappa och en mamma som är en "dålig" 03.. så logiskt sett borde han inte ha blivit så mkt vit..
yrigt!
#11 ja skulle vara kul att använda en av dom sen bara för att se vad de ger..
Jag har gått på Ylvas genetik kurs och tyckte det var fantastiskt intressant. Men mkt att lära o komma ihåg.. tur man har boken kvar o kan läsa på lite ibland..
Jaa ni, det här med vitfläckighet……. #3 Du tror inte på en ressesiv gen säger du men det tror jag att det finns.
Min JoJo är en svartsköldpadds perser utan vitt. Hennes mamma var röd vit 03:a perser och hennes pappa en brunaugotivit 02:a. Hur skulle du då förklara att dessa båda får en solid avkomma?

Formositas JoJo snart 5 år :-)

CatWalk's Flower-Power "Fia" PER d03

Neogenes Opal Rutile "Busen" PER n21 02
#14 COOLT!!!
brevbäraren kanske hehe
skojar bara
min dotter köpte oxå en solid kattunge från en 02+03
på din tiden trodde jag inte att det gick
men visst är det spännande att se vad man får
man kan aldrig veta
#13..en av 03:orna sparar jag o ska sen para med min hane 03
så vi får se
Då kanske du bara får låggradiga vitfläckar *asg*
Visst är det intressant med färger och vad det kan bli !!

Varning för jätteinlägg, men den vitfläcks- och genetikintresserade bör orka läsa :)
-----
Vitfläcksnedärvning är något jag alltid tyckt var spännande och läst upp mig en hel del på i rätt många år. Detta inlägget kan bli lite tekniskt, men är ni nyfikna på hur det funkar så orka läs ändå =)
Detta har delvis redan sagts i ett par andra svar, men jag kör igen, för att svara Sussi (#14)
Från början (grundläggande genetik): Gener sitter alltid i par, två stycken alltså, en på varje kromosom i paret. So far är alla med? Dominanta och recessiva gener, det är vi alla med på, eller hur? Annars kör jag en sväng på det också.
Så till själva vitfläcken: Dominanta gener betcknas med stor bokstav, recessiva gener med små. I vitfläcksgenens fall används bokstaven "S" för vitfläck och "s" för inte vitfläck (solid).
Vitfläcksgenen är speciell, för den är partiellt dominant, alltså: Den är dominant, såtillvida att att en katt som har genen alltid blir vitfläck, men den är speciell i det att om du har vifläcksgenen på båda kromosomerna får katten MER vitt.
Sedan kompliceras det extra av att graden av vitt även styrs av polygener (alltså "dottergener" som inte styr OM något blir, som blå ögon eller tabby, utan HUR det blir, som bland annat HUR blå blåa ögon blir eller HUR varm bottenfärgen är i en tabby). Det här kan verka komplicerat, men är del av svaret på fråga #14 så måste nämnas ändå.
Genetiskt sett, eftersom det bara finns två möjligheter på en vitfläckskatt (SS eller Ss - alltså vitfläcksgenen på ena eller båda kromosomerna) så FINNS det bara vitfläck eller van. Harlequin , 02, finns inte ur ett genetiskt perpektiv, eftersom det inte finns tre kromosomer i ett par, bara två.
En Harlequin är genetiskt ANTINGEN en Van (SS, eller 01) med de flesta polygener (se förrförra stycket) "släckta" så det blir mindre vitt, ELLER en vitfläck (Ss, eller 03) med de fö´lesta polygener "tända", så det blir mer vitt.
Att Fia och Busen fick en solid unge betyder helt enkelt att BÅDA dessa katter (genetiskt) är "vanlig" vitfläck, inte Van. Busen har däremot en hel massa polygener "tända" och har därför fått färgbeteckningen Harlequin (som alltså, för att upprepa mig, inte finns rent genetiskt). Ingenting med recessiva gener att göra, utan helt enkelt så att statistskt blir var fjärde unge i en Ss x Ss parning solida.
Orkade ni läsa så här långt? =)
/Emma

Visst ja, tilläggssvar op först frågan Annki:
Med en förälder som är solid (ss) och en som är vitfläck (Ss) kan katten inte vara van (SS), utan är 100 säkert en vitfläck (Ss) med många polygener "tända"
Intressant läsning, men det visste jag redan :-) Tänkte bara visa att det går att få solida efter två vitfläckar. Chansen är 1/4.
#19+#20..mycket intressant läsning
har hört talas om detta att det inte egentligen "finns" några 02
konstigt att man kallar de det på utställningar
det var en uppfödare som sa till mig en gång att hon tyckte att man skulle ta bort graderna av vitfläck inom utställningar
o bara köra vitfläckar rakt av
ja..det känns konstigt att domarna ska säga att mängden vitt ska vara minst 50% för en 02 o fläckarna ska sitta så o så:)
o så FINNS det ju egentligen inte ens… haha
jag vill gärna ha tända polygener hos mina

Intressant läsning…Jag har ochså haft huvudbry ang. mina senaste kullar. Har visserligen inte perser men väl vitfläck
Båda kullarna har en hane som är e 09.
Kull nr 1 har en b0323 mamma och ut kommer en n01, n0121 och en f24!
Kull nr 2 har en f09 mamma och ut kommer 1st d01 och 1st g03

#14 På den bilden på JoJo så ser det ut som om det skulle kunna vara en vit medaljong på bröstet. Är det så?
Vitfläcksnedärvning kan också fungera på samma sätt som silver (som är en typ av vitfläck) göt på skogisar. Där kan två uppenbart ICKE-silver ändå få silverungar. Det torde bero på att någon av föräldrarna ändå är silver men så dåligt utvecklad silver så att det aldrig syns hur noga man än tittar under en lång period innehållande flera fällningar. Detta fenomen är inte helt ovanlig blans skogkatter utan det finns ungefär 1-2 fall per år enbart i sverige.
Sedan finns även teorier om att låggradig vitfläck t ex medaljonger med bara 2-3 vita hårstrån inte är att betrakta som vitfläck utan endast som ett icke genetiskt pigmentfel. Svårt fall då kanske avkommor med samma typ av låggradigt vitt plockas från vita hårstrån t ex inför utställning.
Vitfläcksnedärvning är den mest intressanta färggenetiska frågan på katter enligt min mening. Samtidigt som det finns massor av olika uppfödarteorier så finns i samma grad lika lite verklig genetisk forskning i ämnet.
#14 Den fläcken är mer åt cremehållet så den ska väl kallas ljusröd.

Det här är spännade och knepigt! Men som Emma skriver kan det bara bli genetiska 03:or om en förälder är solid eftersom det då blir Ss. Däremot kan det bli både harlequin och van i fenotyp; har nyss haft en kull där mamman är solid och pappan är van - ungarna blev en 03, en 02 och en klockren 01 i fenotyp. Men som sagt, ingen av dom kan genetiskt vara annat än 03:or.
putt…intressant tråd
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#26..men du reggar de som 02 o 01 eller
egentligen så borde kanske regler ändras hehe

#28 I IDP så reggar man efter genotypen men kan sätta fenotyp inom [ ] efter.
I stamtavlan skall man kunna se vad katten är genetiskt. Hur den är fenotypiskt kan man ju se på själva katten.