Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 850 ggr
Millan1971
0

hane till parning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon här som bor i dalarna eller i närheten som lånar ut sin hane til parning? Min Ronja löper nu och jag har ingen hane längre! Ronja har fin stamtavla! Hon är perser svartsköldpaddstigre-vit 03;a.Pm,a mig isåfall!!!

Millan1971
0

Nu var ju inte bilden på henne den bästa men kolla min hemsida eller fotoalbumet här! Ronja har linjer från Tyskland,Holland,Usa mm

Halle
0

Men var inte din dotter allergisk?  Kattungar är ju mer allergi framkallande (har jag hört vet inte om det stämmer)

/Marita

manbukten
0

#2 De har jag hört också. Otroligt allergiframkallande

[Guardians]
0

Skulle inte våga ta kattungar med allergiskt barn i huset. Tyvärr.

Sidentassen
0

JA det är helt rätt. Är det något som är allergiframkallande så är det kattbebisar!!!

Jag har rinnande näsa jämt när jag har kattungar i huset, tyvärr:-(

Så är det på det viset avråder jag å det allra bestämdaste att skaffa småbebbar iaf så länge du har barn i huset.

Hälsningar Lotta P

Millan1971
0

har ordnat detta med ronja o hennes eventuella kull,har som sagt ett kontrakt på henne som innebär att hon är färdigbetald när hon får en kull. Min bästa väninna har Ronja redan nu….Hon funkar som en fodervärd åt mig….jag vet att kattungar är mera allergiframkallande än vuxna katter…

manbukten
0

Låter som en betryggande lösning för alla. Då blir det inte din kull. Vems är kullen då om du är fodervärd?

Millan1971
0

Det är Ronjas uppfödare som skall ha en kattunge ur kullen. jag behåller dom andra(Om det blir några fler och så klart får hankattsägaren en om vi kommer överens om det) men eftersom dottern är allergisk så säljer jag dom andra,annars hade jag behållt en som jag skulle gjort med benjis ungar!Nu hann ju benji flytta innan ronja började löpa och han bor nu ända i Växjö,vi skall hälsa på han i sommar men då löper väl inte ronja förstår jag;( Hon löper nu!!!För 3;e gången sedan mars!

Halle
0

Men har inte Ronjas uppfödare någon hane hon vill para Ronja med? om hon vill ha en kattunge ur kullen, tycker jag det borde vara av lite intresse vem som är den blivande pappan ;-)

Millan1971
0

Jo hon hade det men nu så kunde inte han para tydligen;( Jag kunde även köpa loss Ronja mot pengar men då tänkte jag att jag skulle betala med pengarna efter ungarna…Kullen kommer att heta efter mitt stamnamn det hade vart roligt att iaf få en kull med mitt namn…(Så detta är bara inte för att uppfödaren vill ha en unge efter Ronja)Nu kan ju min kompis vara fodervärd åt mig istället! jag är inte fodervärd åt Ronja utan vi har nåt annat avtal…Nåja det löser sig nog till slut…Tack för alla tips o råd!!!

Halle
0

Ja det löser sig nog Glad 
Jag blev bara så förvånad när jag läste din tråd…att du sökte hane för parning.
Nu är jag ju inte in och läser allt här på forumet, men jag hade ju som för mig att läst förut att du var tvungen att göra dig av med katterna för att din dotter var allergisk. Därav min fundering.
Lycka till!
/ Marita

u-marklund
0

Förlåt men jag tycker inte att det låter logiskt.
Ja nu slutar jag…….

Millan1971
0

#12 vad är det som inte verkar logiskt????

Det är väl ingen konstigt att jag vill ha en kull som får mitt stamnamn då jag aldrig fick komma igång med uppfödningen tack vare allergin! Har inga pengar att betala uppfödarn på en gång heller,avtalet från början var ju priset+ en kattunge efter Ronja.Uppfödarn vill ej köpa tillbaka henne och jag kan inte omplacera henne förrän jag betalat klart henne…Sen är det faktiskt mitt intresse,har alltid varit detta med perserkatter! Så om jag får nån som kan var min fodervärd åt Ronja utan betalning(Hon fungerar som en fostermamma)och så kan jag fortsätta med det jag tycker är kul;uppfödning…är ju hos min kompis rätt så ofta.Sedan tror jag faktiskt att det bara blir en kull,sedan kastrering och att min vännina får om hon vill behålla Ronja….Nåja jag behöver ju inte förklara mig för någon!!!Är oxå en uppfödare faktiskt även fast jag aldrig fick chansen till det!!!Ha det så bra allihop!!!

manbukten
0

Klart du ska slutföra affären med uppföderan  och passa på att uppleva en kull. Men du har gått hårt ut med detta om allergin, så du måste förstå frågorna som säkert inte är illa ment. Kan kanske vara en möjlighet att hålla linjerna vid liv. tills din dotter vuxit till sig lite, för allergi växer många gånger bort. Förstår att det måste vara jätte tufft att avstå något man vill göra för att rädda sina barn

Lycka till

Millan1971
0

#14  jag förstår vad ni menar,ingen illa ment!!!!Men många tar för givet vissa saker utan att fråga först om hur saker o ting igentligen är….nåja inget att bråka om….Oskyldig

Summerwinds
0

Millan - din syster har väl en fertil exotic hane? Kan du inte låna honom om uppfödaren till din foderhona tycker att han är lämplig?

Millan1971
0

#16 Skrattande Aragorn är inte mogen ännu….har provat men han fattar nada…Får nog vänta tills nästa löp…men Ronja verkar löpa hela tiden nu,kanske för att det är vår?

Summerwinds
0

#17 har han fått träffa en hona som har varit riktigt i löp? Om det är ok med alla parter så kan ni ju iallafall testa att släppa ihop dem och se om han är intresserad ännu…

Annars tycker jag du ska sätta dig och kolla hemsidor och ringa runt och fråga om det finns någon hane som ni kan få låna till nästa löp (eller senare till sommaren/hösten). Ni behöver ju hitta en hane som passar bra till honan; kolla så att stamtavlorna passar/är han fin i typen/inga defekter/PKD testad/bra psyke/pris för parningen/osv osv. Om ni gör något impulsivt nu och tar första bästa så kanske ni ångrar er sen. Det är mycket roligare att planera och ha allting klart…och kolla allt med uppfödaren så det inte blir några missförstånd på vägen.

Det är naturligt för dem att löpa nu på våren. Kyss Det tycker speciellt grannkatterna utanför mitt sovrumsfönster…mitt i natten Flört.

Millan1971
0

#18 tack för råden! Min systers aragorn är så fin o typad så visst vill jag ha honom när han blir mogen! Förra gången Ronja löpte så provade vi ha aragorn o henne i ett rum i ca 3 dar…han var inte alls intresserad(det var bara 1 månad sen)Ja det där med grannars hanar känner jag igen…här utanför vårat hus står dom i kö o sjunger o jamar…HÖGT!!!!