Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 510 ggr
Summerwinds
2008-04-10 23:19
0

De får inte till det!!!

Nu är det tredje gången vi gör en omparning med min hona och en hane som jag har fått låna till henne. Efter att hon kommit hem från de två föregående parningarna så har hon löpt igen inom två veckor, så parningarna har ju inte tagit. Nu löper hon för tredje ggn och nu har jag fått låna hem hanen till mig istället. Jag har en glasdörr ut till hallen så de får vara ifred men att jag ändå kan se dem ;-).

Honan är 2,5 år och har inte blivit parad eller haft kull tidigare. Hanen är också 2,5 år och har 2 el 3 tidigare kullar.

Nu har jag studerat dem under em/kvällen och trots säkert 15-20 försök så är de inte i närheten av att göra en lyckad parning. Honan löper och hanen är väldigt intresserad. De gör tre olika varianter: 1 Hon lägger upp sig fint och låter honom kliva på henne men han börjar jucka henne på ryggen och hon orkar inte hålla sig uppe utan lägger sig raklång med benen sträckta bakåt. Eller variant 2: Honan lägger sig på sidan och hanen juckar henne på låret. Och variant 3 Honan lägger sig på rygg med benen rätt upp. Hanen går på henne men biter/försöker bita henne i halsen!Hemlis och hon blir jätte arg och rädd och gallskriker. De kanske har gjort så vid de tidigare parningarna också men jag är ju rädd att han skadar eller skrämmer henne.

Jag har försökt sitta med dem och stötta upp honan och hålla undan svansen men det hjälper inte mycket. Eftersom han inte gör något försök att "hitta rätt" utan bara juckar direkt på det stället han hamnar (om ni förstår hur jag menar). Finns det någonting jag kan göra? Eller ska jag ge upp chansen att de lyckas genomföra en lyckad parning? De har ju haft 3 ggr att öva på och hankattägaren vill bara ge dem denna gången också, eftersom han ska kastreras och flytta till ett nytt hem så snart som möjligt.

Alla goda råd är välkomna!

Marita-L
2008-04-10 23:35
0

Hahaha förlåt Eva att jag skrattar men det låter som när Generalen började sin avels karriär å även DaCapo som är i början av sin..hahaha han behöver få tid på sig ..

HELA löpets gång tillslut efter hur många som hellst försök så lyckas han säkert å då blir han stående där..mmm vad gott men hur gjörde jag å vad hände =))

Så tar det säkert lika många försök innan han lyckas igen..hahaha så har det varit här på båda hanarna.. Nu kan Generalen sin sak å lyckats direkt. Lägger sig någon oerfaren hona på sidan så kuttrar han upp dom direkt.

DaCapo är i sin första stadie..han skall hitta…det blir många nackskott..hahaha

Lycka till jag håller tummarna !! Hårt !!

Kram Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Summerwinds
2008-04-10 23:43
0

#1 ja, du har säkert rätt. De behöver säkert bara försöka och försöka och försöka igen…men jag blir lite orolig när han biter henne i halsen. Eller är det bara jag som är lite "hönsig"?

krasivis
2008-04-11 00:56
0

Vi har ju väntat på Gabbe här ett tag. Han har varit totalt ointresserad men så för ett par veckor sedan fick han intresse! Han försökte para Wendi men lyckades inte.

Veckan därpå löpte hon igen och då gjorde han ungefär som Marita beskriver att hennes hanar gjort. Han hittade inte rätt utan var på lite varstans. Till sist gjorde jag som du, jag hjälpte till lite o föste Wendis svans lite åt sidan. Och tänka sig, då fungerade det. Hon skrek till o han hoppade av o hon rullade sig. Den dagen parade de flera ggr.

Så nu väntar vi på resultatet.  Idag var han på Wendi igen och hon ville inte men han bet tag i nacken på henne så hon var tvungen att vara stilla. Men han fick inte till det nu. Det där med att bita tag i nacken riktigt ordentligt praktiserar han flitigt för det var fullt med pälstussar omkring dem!

krasivis
2008-04-11 00:57
0

Kanske dubbelt..

Kittentotts
2008-04-11 08:39
0

Ja detta med hjälpa till har aldrig lyckats här hos oss

Hade en hona som jag lånade samma parning på flera ggr för många årsen innan jag fick byta hane, då lyckades det direkt

Kan inte hjälpa med så mkt då det här lyckats för bra med de hanar jag haft sen. Visst kan de behöva öva lite innan, men det brukar inte vara några problem så som du beskriver

/ Carina

Sidentassen
2008-04-11 10:48
0

*LER* Typiskt oerfarna hanar.

Du behöver en riktigt erfaren hane till din tjej som verkligen vet hur man ska ta hand om en tjej som aldrig fått till det tidigare, DÅ ska du se att det lyckas:-)

Jag önskar dig lycka till iallafall och du det där med att han biter i halsen, jag tror inte det är farligt det är ju bara hans "instinkt" eller vad man ska kalla det, han måste ju hålla fast någonstans

Hälsningar Lotta

Summerwinds
2008-04-11 11:43
0

Tack för era svar!

Just nu kanske man inte kan göra mer då än att hålla tummarna att han lyckas få till någon lyckoträff iallafall och jag får ju ge dem löpet ut att försöka med det. Men som ni skriver så kanske hon behöver en erfaren hane som kan ta henne på rätt sätt.

Nu känner jag mig lite lugnare också eftersom han biter henne i "mustascherna" istället för i halsen när hon lägger sig på rygg. Ja jösses Skrattande.

Marita-L
2008-04-11 13:40
0

Eva ja då skall du se när DaCapo skulle få till det..bet han tag i öronen hahaha Jag sa det till honom att du kan inte göra hål i flickornas öron förstår du väl….Oskyldig

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s