Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 1017 ggr
[Guardians]
2008-04-06 00:55
0

Utställarkurs

Då jag gått över till SVERAK ska jag imorgon på kurs och försöka lära mej de olika bestämmelserna som gäller där då man ska ställa ut, man är ju helt inne i IDP-tänket så nu ska man se om man kan hålla isär alla BIR o BIS osv. En otrolig service som alla klubbar oavsett SVERAK eller IDP kanske skulle få igång då första utställningarna alltid känns svåra att få grepp om och kanske man kan få fler att våga ställa? De vänder sej både till nybörjare och de som känner sej ringrostiga, ska bli kul Glad

Annkis54
2008-04-06 01:48
0

låter ju jättekäckt detta
jag har ff inte fattat alla dessa bis o big o biv mm
hehe..men jag är väl lite trögfattad

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

UlricaAndersson
2008-04-06 18:11
0

Vad skoj det låter ! Så får du dela med dig av kunskaperna här på forumet tycker jag ;)

[Guardians]
2008-04-06 21:42
0

Så nu är jag mycket klokare, :-)

Har fått ett bra häfte om allt som rör utställandet så man får väl ha det som kvällslektyr ett tag. En sak blev jag iallafall varse om att min hona som jag lovat att aldrig skulle behöva på utställning igen kommer tyvärr bli besviken då gamla meriter är =0 nu och hon ska ju ha minst EX1 för att avelgodkännas, inga problem iofs då hon är riktigt snygg men hon hatar utställning. Sen har de vaccination varje år som nytt och krav på chip från 10 månaders ålder.

KungBores
2008-04-06 22:05
0

Avelsgodkännande behöver katter som har RX-stamtavla. Har katten LO-stamtavla behövs inget avelsgodkännande.
Angående vaccinationen står följande på Sveraks hemsida.

Giltighetstiden för vaccinet ska påföras av veterinären på vaccinationspappret eller i kattens EU-pass. Tidigare generella gräns med två år är alltså borttaget och ersatt med den gränsen som veterinären/vaccinationstillverkaren rekommenderar, vilket kan vara ett år på vissa vaccin och två eller flera år på andra vaccin.

SVERAK kommer att from 1 juli 2008 införa dessa regler fullt ut i Sverige.

Eftersom det på våra stamtavlor inte finns något utrymme för att skriva in giltighetstiden, har SVERAKs styrelse beslutat att vi återgår till en generell bestämmelse att ingen vaccinering ska vara äldre än ett (1) år - såvida man inte har ett dokument från veterinären som klart och tydligt visar att vaccinet har längre hållbarhet.

Ska du åka utomlands med din katt så gäller alltså de nya reglerna redan från 1 januari. Det är bara inom Sverige som de börjar gälla 1 juli.

Sammanfattning: Alla katter ska, efter att ha fått en grundvaccinering - med två på varandra följande vaccineringar, vaccineras årligen - såvida man inte har veterinärintyg på annan vaccinationsintervall. 15 dagars karens gäller som tidigare.

Om din veterinär på intyg eller i pass skriver när du ska vaccinera följer du dessa regler. Har katten ett pass så skrivs alltid detta in. Dessutom finns vacciner där man delat på kattpest och kattsnuva.
/Ingela

[Guardians]
2008-04-06 23:09
0

Ingela, menar du att jag kan avla på min hona som inte är utställd i SVERAK (men IDP) utan att först ställa ut henne? Hon är från Corrmindas och har full perserstamtavla

KungBores
2008-04-07 00:00
0

#5 Stämmer. Det du ska göra är att registrera in henne i Sverak igen. Har katten innan överföringen till IDP haft huvudstambok (LO) så får du detta också när hon registreras in igen. Exakt hur du ska bära dig åt kan du få veta från kansliet.
/Ingela

[Guardians]
2008-04-07 00:17
0

#6 Tack,