Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 708 ggr
UlricaAndersson
2008-04-06 15:46
0

Persens nos ?

Hejhej !

Kan mycket glatt meddela att jag & sambon utökar familjen ytterligare  ! :D Om ett par veckor hämtar vi vår tjej :) Men nu till min fråga..

Vår nya hona är precis som mina killar klassisk i nosen. Inget konstigt med det egentligen, men nu är det så att ingen av hennes föräldrar är det ! Dom är båda väldigt typade och har gått finfint på utställningar. Hela kullen på 6 syskon har nos, hur har det gått till ? 

Jaam & Kram

KungBores
2008-04-06 16:00
0

Ibland blir det bara så. Jag har erfarenhet av katter där de inte så typade katterna ligger nära har högre tendens att vissa kattungar får längre nos. Dessutom kan detta ske när linjerna som finns bakom de två föräldrarna inte stämmer helt hundra.
Men detta är bara min erfarenhet.

Grattis till din nya katt!
/Ingela

heliotropes
2008-04-06 16:10
0

Det är inte ovanligt,finns det längre nosanlag hos båda i generna tar naturen till den längre nosen…men gör man om samma kombination kan det bli bara kortnästa,det är slumpen som avgör……..och sen ska man ju inte glömma att hos vissa linjer och kombinationer "drar nosen" upp sig mer och mer så vid ett års ålder är de kortnästa:)

Det possitiva i det hela-det talar för mycket nytt blod i linjer som inavelsgraden troligen legat lite högt i,det är inte säkert men troligt.

Eva // medarbetare på Perser

UlricaAndersson
2008-04-06 17:46
0

#2 Min Liams nos har dragit upp sig som du beskriver, men när han var liten var har väldigt klassisk. ;) Lika söt för det !

Så man kan säga att båda föräldrarna har denna gen, men om en av dom paras med en annan katt så behöver inte samma sak ske igen ?

manbukten
2008-04-06 17:59
0

Nej det behöver det inte, och ju mer typade stabila linjer desto större chans till typ. Men de dyker upp i alla linjer någon gång. Och olika linjer utvecklas olika.

Linjeavlar man på korta näsor ökar ju möjligheten till detta, så det har inget medlinjeavel att göra. Det är i alla fall min erfarenhet. Därimot att det alltid viktigt att veta vad man gör vid linjeavel och ha ett bestämt mål med detta. Grundkatten och Persern var inte kortnäst sittande mellan ögonen så det finns i alla linjer. Bara olika många som får det.

Annkis54
2008-04-06 18:02
0

alla perser "har denna gen" om man kan säga så
den kortnosta persern är ju framavlad från längre näsa från början
så slumpen är orsaken..däremot tycker jag det är ovanligt att alla 6 fick långa näsor
det detta är väl kanske "undantaget som bekräftar regeln" :)
även om man har mamma o pappa o både mor o farföräldrar kortnästa…så kommer det ofta nån i varje kull som är lite mer klassisk
Men man kan inte säga så att om en av de paras med nån anna katt så behöver inte samma sak ske….iofs så kan man väl kanske säga så
men man kan lika gärna säga att om samma parning görs om så behöver det inte heller bli lika
vissa uppfödare har katter med "lång" näsa som ger jättefina ungar …o tvärtom
man får nog helt enkelt, genom upprepade kullar, se vad var o en ger.
sen handlar det ju oxå om..är det kanske chinchilla i föräldrarna..för de har ju ofta längre nos
eller hur är det med colourpointarna??
de har väl oxå längre näsa ??
har du några kort??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2008-04-06 18:03
0

hehe
gick in på din sida
o en var ju silver o en colourpoint hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

UlricaAndersson
2008-04-06 18:09
0

#6 hihi, ja. och nya tillskottet är en padda. Har det bästa av perservärlden, tycker jag själv ;D