linfröolja mot "alla sorters värk"
startar en egen tråd om detta för det är synd om info inte kommer ut
Linfröolja är FULL av OMEGA 3…så mycket Omega 3 i en matsked så man får ta en "hel näve" kapslar för att få i sig samma mängd.
Linfröoljan köper jag i alla vanliga butiker…står vid oljan.
jag använder Zetas olja.
Detta har gjort underverk för min fibro. Har ett flertal vänner som oxå har fibro som använder det. alla blir mycket bättre. Min gubbe Lars har haft problem med bihåleinflammation hela sitt liv=borta
han har haft mycket problem men migrän=borta
min svägerska är höftledsopererad o har blivit stel: mycket bättre
räkna med att det tar några veckor innan ni märker skillnad
den smakar "apa"
jag o gubben tar den i en proteindrink/fruktdrink…då försvinner smaken helt (tycker i alla fall vi)
se till att ni hittar nåt sätt att ta den på som funkar för er
TESTA…jag kan nästan lova att det funkar på er oxå
enligt uppgift så hjälper den mot de flesta inflammatoriska tillstånd o värk mm:
jag märker av att jag får öka dosen under kalla årstider..så jag själv tar nu 2 msk per dag…

Junia har köpt en till mig nu, ska testa imorgon då jag köpt hem fil
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag ska bums köpa jag med, skulle vara så skönt att slippa all värk:) Iallfall lite av den

Jag kommer kräkas om jag provar, kan inte svälja feta saker, och jag undrar om det hjälpt mig med smaksätta? annars så har jag just denna hemma
hahaha Carina…jag ser dig framför mig…
..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har ett recept på en kanongod hälsodrink med linfröolja som ni kanske kan använda er av
½ grapefrukt
1 apelsin
1 banan
2 msk krossade vetegroddar
1½ dl naturell yoggi med vaniljsmak
1 msk linfröolja
Pressa grape och apelsin, blanda sedan alla ingredienserna med en mixer. Mumsigt gott, det lovar jag!
/Lotta

Detta måste jag och sambon testa. Vi har värkproblem båda två.
Hur lång tid tar det innan effekten känns … så man vet på ett ungefär… Som med allt annat lär det väl ta en liten tid?
englagirl: kanske skulle ha köpt fil samtidigt. Personligen gillade jag inte filen ihop med oljan så jag pinar mig med att ta oljan och tar något gott efteråt. Värre har jag testat om man säger så… jag hörde till de som testade ricinolja för att köra igång förlossningarna (i rätt tid då förstås) o ricinolja gav definivt kräkreflex!
Skaka ihop oljan med lite pressad apelsin eller citron så märker man inte av smaken så mycket. Så får man ju c-vitaminer på köpet. =o)
Citron har jag hemma så det skall jag testa imorgon… :)
#7..jag tror att du får räkna med att det kan ta några veckor
går det snabbare så är det bara bonus
tar det längre tid..så misströsta inte
själv så tar jag o gubben en proteindrink som vi tar den till.
man kan ju ta Lottas (Simsonites) recept eller som vi gör
*2 dl mjölk eller havremjölk eller yoghurt eller saft eller juice
*1 msk proteinpulver..(gubben tar Pure whey, som är ett sockerfritt vassleprotein..smakar mjölk..jag tar sojaprotein..så får jag i mig naturligt östrogen<
*1 msk linfröolja
*ca 8-10 frusna jordgubbar…
kör i mixer eller med stavmixer…mums
jättenyttigt…o så håller man sig mätt länge pga proteinerna
#6 ge det en chans Niffi…du ska se att det funkar jättebra

Jag hörde att Anna Skipper ifrån programmet Ni är vad ni äter ..slog ett extra slag för denna olja.
Men naturligtvis så glömde jag bort vilken olja hon pratade om
.
TACK..för att du påminde Mig/oss
Så jag skall pröva..OM jag kan hitta någonting att blanda ut den med…så att jag KAN svälja eländet
// Mia.
// Mia

#5 Bra recept för det är vedervärdigt annars Mitt starkaste minne från Hälsokost är just det allt är nyttigt men otroligt tråkigt att inta.

Visste inte att den fanns i vanliga mataffären jag har alltid köpt min i hälsokostaffären men dit orkar man inte bege sig så ofta, måste ut och leta på coop.
Brukar blanda till frukost.
1 x banan, ca 2 dl oatly, 1 dl hallon, 1 msk linfröolja, pressad citron (ca 1 msk) och ingefära.
Blanda i mixer eller med stavmixer.
#13..ditt recept låter gott
varför ingefära??? för värk??
i vanlig mataffär kostar en flaska 25-30 kr

Ingefära är jätte bra mot värk och förebyggande för förkylningar eller mot ska det stå hehe
#15..jag har testat ingefära kapslar eller tabletter eller vad det nu var..för några år sen
märkte ingen skillnad
vilket inte betyder att det inte funkar
grejen med alla dessa kapslar o tabletter o allt annat hälsosamt som man behöver…är ju att plånboken blir så tom hehe

Annki
Nu har jag prövat mig fram…
Favoriten blir..att blanda i pepparmix , salt , färsk basilika..
Lite tomater om man har hemma…& lägga / doppa…på mörkt bröd.
Fick idén från en italiensk resturang som serverade kryddad olja att dopp brödet i.
// Mia.
// Mia
ännu ett bra tips!
#17…KANON
Ju fler recept ju bättre…
ALLA har ju inte lust att ta protein/frukt-drinkar
ska bli SÅÅÅ spännande att höra när ni har kört några veckor.
MIn svärmor började med sin test för ungefär 2 veckor sen. Hon har inga speciella problem annat än att hon är stel i knäna…ålderssymtom bara. hon är ganska mjuk redan sa hon. Så hon tog med sig kunskapen till PRO..nåt möte i hemstan…o där börjar de nu tacka henne för ett KANONTIPS..o de har definitivt ätit det kortare tid än 2 veckor
så go for it
är de nån som har kört såpass länge så att ni ser nån effekt??

Nu börjar det likna nått med alla recepten, då kanske jag med kan lura hjärnan som äcklas av det mesta, Tack alla för dessa recepten

Ett till recept!
2,5 dl vatten, 2 msk proteinpulver, 2 tsk psylliumfröskal, 1 msk linfröolja och en skvätt koncentrerad tranbärsjuice.
Psylliumfröskal gör susen för magen, innehåller massor med fibrer. Tranbärsjuicen innehåll massor med C-vitaminer + att den gör underverk för de som har problem med urinvägarna.
Den här skakar jag ihop och dricker på morgonen innan jag sticker till jobbet. har hållt på i ungefär 1 år och kan inte vara utan den. Tranbärsjuicen gör även så att det blir lite smak på den eftersom jag använder vegetabiliskt proteinpulver.
Jag tyckte jag kände skillnad ganska direkt, vilket nog beror på proteindrinken i sig också, då jag är ganska dålig på att hålla rätt kosthållning. :)

Godmorgon Söndag!!
Kl är 08,10 och jag har redan jobbat en timme.
Idag är det dan före dopparedan och hemma hos oss är allt klart. Finns nog många som stressar runt idag för att hinna med det sista inför imorgon. Här är det bara -1,7 och fortfarande ingen snö, lite synd för man får mycket mer julkänsla med lite vitt på backen. Ha en underbar dag alla och glöm inte att stressa ner det blir ju jul iaf 
eftersom många skriver att de har så mycket värk
så vill jag fråga er om ni som har testat linfröoljan har hunnit se några resultat
vill oxå säga att "på köpet" förutom smärtlindring..så får man även VÄLDIGT MJUK HY
bra va?????????!!!!!

Jag ha köpt linfrön iallafall
Ja får se när jag i kommer igång, lite mkt uppe i mitt huvud just nu
Men ska ju börja på diet med, tänkte tar rubbet när jag ändå ska till lida

Har oxå en flaska hemma som billyboy var så snäll och levererade till mig men………jaaaaa jag har faktiskt inte öppnat den än. :-(
Jag vet jag borde men ALLA säger att det där kan du väl inte dricka? hmmmmm kan man inte *fniss*
Kanske ska börja med att droppa lite över salladen :-)
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#27…NEJ bry dig inte om vad ALLA säger…bry dig bara om vad jag säger hehe
1 msk om dagen…o inte över salladen..då förstör du salladssmaken..om du inte gör nån dressing enl. recept ovan
ta i nåt …lite fil eller yoghurt eller annat
de hjälper inte bara genom att finnas i skåpet
gäller dig oxå Carina
tänk att ni kanske hade kunnat vara mer eller mindre smärtfria nu..om ni bara hade kört igång när ni köpte dem
Ska börja med det direkt.tack så jättemycket för bra tips.Lena
Hälsningar LENA

Lovar! Jag ska börja imorgon. Inte vara ledsen Annki
Försökte få gubben med på noterna nu, men han såg lite sne ut i ansiktet av grimaser:))

# 27
Har du prövat knorrs italienska salladdressingsmix ?
Det är ett pulver 3-Pack.. som man blandar med olja och vatten…
Den dressingen är perfekt att använda linfröolja till…du känner INGEN skillnad alls.
// Mia
// Mia

#28 jaaaaa jag vet Annkis54
Jag ska INTE lyssna på nån annan än dig i fortsättningen och visst vore det otroligt skönt med en värkfri dag som omväxling
Tack för din omtanke 
#31 och det där med italienska dressing ska jag ändå prova för den är god, sen hur god den är med linfröolja…..hahaha det återstår att se :-)
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

ops nu blev jag påmind av vad jag ska proppa i mig på morgonen idag, hmm okej får se hur detta går

Nuuuuuu har jag tagit första skeden linfröolja.
Blandade med lite tomatjuice plus ett par droppar pirri pirri.Det slank ner som en oljad blixt.Ingen bismak.//Sylvia
#34 STARKT!! för det smakar faktiskt förskräckligt
Ang ingefära… Så har jag fått lära mig på Xtravaganza (hälso/viktminskningscenter) där jag går… att den ska vara färskriven -inte tablettform, pulverform. Utan färskriven. Gärna tillsammans med färskvitlök. Jag brukar riva ingefära, vitlök och ha i olika maträtter. Gör också en dressing på olivolja, linförolja, druvkärneolja (hälsokosten), gurkmeja (pulver finns i alla livsmedelsaffärer) samt örtsalt. Dubbla mängden olivolja jämfört med de andra oljorna och överdriv gärna kryddandet! En matsked håller jag sedan över kokta grönsaker eller grönsallad. Super nyttigt för kroppen och KNOPPEN!!
Glömde… Håller sig i kylskåp i veckor, så gör stor sats.
Nu har jag också köpt linfröolja…….. Få se om det blir någon bättring.

hmm ja jag får kämpa vidare, som jag sa innan, trodde jag skulle spy, måste få det smaka mindre, klarade det inte
#39 finns en sort på konsum som är kravodlad å smakar mindre. Liten flaska som innehåller 200ml tror jag.. Gul kork å brun glas flaska. Den oljan brukar jag blanda med vitvinsvinäger, så om du tar en matsked olja, blanda då med 1/2 msk vinäger.
eller gör som Sylvia #34
vad duktiga ni är
nu kommer ni verkligen igång
jag ska själv ta o testa knorrs salladsdressing..om det inte är en massa glutamat o annan E-"skit" i den
vi måste nog alla försöka hitta nåt att ta det i så att det inte smakar illa…för annars så fortsätter vi nog inte
#39..menar du att den linfröoljan du köper på konsum inte smakar så illa..eller hur menar du
den dressingen du beskriver i #36..smakar den GOTT
#41 *ler* ja menar att den smakar "mildare å mindre" enligt min smak, än zetas linfröolja… Rundare, liksom. Å kylskåpskall gärna -"om katten själv får välja" ;-)
Alltså om du dricker den som den är…. inte i dressing…

Köper min på konsum och den är kravmärkt.Tycker inte den smakar något när jag blandar med tomat juice.

OJOJOJ!
Det måste jag testa! Jag har klassisk migrän sedan jag var 18 år, så i nästam 40 år har det varit ett gissel för mig. Beroendet av starka migränmediciner är inte roligt. Som tur är har jag det dock bara några gånger om året numera. MEN när jag får det så tappar jag synen, kräks etc. och är däckad minst ett dygn trots medicinen.
Eftersom jag gått upp så mycket i vikt, ca 25 kg troligtvis p g a menopausen har jag numera också problem med ryggskott, något som jag inte önskar den elakaste människan på jorden. Det är nog ett staff för att jag skrattade åt min f d som kröp på alla fyra när han fick sina "anfall". Stora starka karl rullade sig ur sängen och kröp på alla fyra! En syn för Gudarna tyckte jag då, men det straffade sig till slut att gör sig lustig över hans beteende……
Skall snarast testa ditt tips Annkis!
Kram Lisa (Amors Troll)
bra att fler testar
o glöm nu inte att berätta HUR BRA NI BLIR

Nu har jag också köpt en flaska. Satsade på stor flaska på en gång. Visste inte att någon olja kunde smaka så pass illa. Får nog ta å läsa era råd blandningar.
Berätta hur det påverkat er, om det påverkat något hittills.

Jag har nu också köpt zetas linfröolja och jag tyckte inte den smakade så illa som alla säger vart nästan besviken "asg" hade föreställt mej nåt riktig äckligt men så tänkte jag jag måste smaka den som den är naturell och det va inte så farligt så nu har jag tagit 1 msk morgon & kväll sen igår
Mvh Britt-Marie
hur går det för alla med linfröoljan
ni har väl inte slarvat hehe
Detta måste jag testa.. bra att du putta upp tråden. Jag har migrän väldigt ofta (tar starka tabletter) och ont av min whiplash skada i nacken.Kanske det hjälper mot båda… 
min gubbe har ju haft "ont av migrän"…o peppar peppar…
inget sen han började med linfröoljan
o vi ska inte prata om vad bra det är mot allmän värk
men man måste köra 1 msk om dagen under ett antal veckor innan man märker skillnad

Linfrö oljan är ganska speciell men nyttig som tusan. Jag äter krossade linfrö ett par skedar varje morgon på min frukost. Gör massa nytta. Finns att köpa krossat och klart. Tydligen så går de hela fröna rakt igenom kroppen så de funkar inte lika bra om man inte lägger dem i vatten först eller slår sönder.

Märkte ingen skillnad så jag gav upp
Men det kanske var för kort tid med två veckor.Kanske skulle prova en gång till och lite längre

tycker jag är duktig äta bröd med massa linfrö i varje dag
Nä det andra hade jag dessvärre spytt av.
/ carina
#53…låt det gå lite längre tid då Ophelia
låt veckorna bara gå o ta en msk per dag..
jag har ännu inte hört talas om NÅGON som inte har blivit MYCKET bättre,…
men man måste låta det ta sin tid
o kanske är det så att ju längre man har gått med sin smärta eller vad det nu är, eller ju svårare smärta man har..kanske tar det längre tid
jag har ju oxå hört en hel del folk som har testslutat..bara för att se att det verkligen är detta som funkar..o de har snabbt blivit mycket sämre igen
så……………MASSOR MED OMEGA 3…o smörjer alla leder

#55 Ok då får jag väl börja igen då och inte hänga upp mig på tid.Just nu så vore en förbättring enormt tacksam att få
#56 det tycker jag att du ska göra
det finns ju inga nackdelar med det
utom att det smakar illa…
inte ens dyrt är det ju
så kör på bara