hane som "tuggar"
Banditen gör tuggljud"
när han är nere bland de andra
när han går emot nån så gör han så
vad är det??
9 månader ca
jag har nånstans i bakhuvet att jag har sett detta beteende
kan det ha nåt med "aggressivitet" att göra
det är bara när han går emot nån av de andra katterna
nån som antingen bara ligger o visar underlägsenhet
eller som morrar åt honom
han är den blivande avelshanen…vet inte om han är fertil ännu
en import från tyskland som jag hämtade för ca 1 mån sen
Du har nog rätt i ditt bakhuvud..hehe!!
Tyvärr är det ett aggressivt beteende grundat på osäkerhet,hans ålder skvallrar om att han är i sin värsta tonårigsperiod…jag vill inte skrämma upp dej eller måla fan på väggen….men du ska nog hålla ett extra öga på honom,han visar väldigt tydligt att han är en "macho"och osäker kille…om du kan ska du avstyra beteendet helst innan han gör så….typ..fram med vippan.
Om en hona säger ifrån ordentligt till en unghane med det beteende kan det bli slagsmål…tyvärr glömmer dom inte en sådan sak och en ond cirkel har uppstått.
Han har nog inte riktigt kommit på sin roll bland tjejerna ännu.
Hoppas att det är en beteende som kommer att växa bort med tiden.

# 3
Hej..nu har jag inte själv råkat ut för detta …& fått se det med egna ögon..
MEN…jag känner en uppfödare som har råkat utför detta.
Tyvärr så minns du rätt, detta beror oftast på aggrisivitet!!
Hoppas att det löser sig,
// Mia.
// Mia

# 4
Tänkte precis skriva samma sak som du skrev Eva! Ung osäker hane som söker sin plats i herakin, d v s högst upp!
Lika bra att hålla ett öga på honom så det inte händer något tråkigt. Det är så otäckt när en stor hane ger sig på och spöar upp en förhållandevis mindre hona. Har han väl gjort det brukar det vara problem med att ha dem tillsammans fortsättningsvis och att sedan få dem att para har i mitt fall varit helt kört!
Hälsningar Lisa S*Amors Troll

Vad jätte tråkigt Annkis. Otursgumma
Varma tankar
Mona
Jag gick här och funderade på vad jag skulle ha gjort,jag hade flyttat honom till ett eget rum,med nät mellan honorna och han. Med tanke på hans osäkerhet skulle han få möjlighet att bygga upp en egen trygg tillvaro och sedan hoppats på att tiden och mognaden hjälper honom att bli av med osäkerheten han har.
Det är bara en tanke ifrån mej.
Hannar älskar att få rå om ett eget revir,det hör till deras natur.

Har haft en hane, min första som gjorde så, sen sprang han mot dem och hugg i varenda hona
Jag fick tillslut omplacera denna fina pojken
Han blev kastrat, men fortsatte tyvärr sitt beteende vid flytten till min granne och henns husisar, så nu bor han helt ensam.
Va otäck se hans utfall, kan säga jag blev förtvivlad ett tag, vi fick ha honom isär fr flickorna tillsut, men han blev kastrat fort också. En av tjejerna blev osäker hela tiden efter att han gett sig på henne
/ Carina
nu får ni "historien" då
köpte honom o Angel för ca 1 månad sen. De kom från 2 olika katterier i Tyskland
det ca 10 timmar på hemvägen i burar bredvid varann gjorde de till vänner.
de 2 bor på övervåningen nu o har gjort sen dess.
i trappan har jag en grind där det är en springa på 3-4 cm där han har legat o kunnat lukta o se på de andra, o de på honom.
Från början så var det Calle (fertil 1 åring) som gjorde utfall mot Banditen som låg på andra sidan. Banditen brydde sig inte ett dugg. Han bara låg där..verkade som han fattade att han var trygg o att inte Calle kunde komma åt honom.
När Calle inte slutade med detta efter några veckor så tog jag beslutet att katrera honom. Han är nu kastrat sedan ca 1 vecka.
Jag öppnar nu upp grinden ofta så att Banditen kan gå ner o gå bland oss…de andra katterna o människorna.
Kattungarna 7 o 5 veckor gamla..går omkring här nere, o de accepterar honom o han de. Han bara luktar på dem. Även Chocko som är mamma till de 7 veckors gamla verkar acceptera honom. Inte ÄLSKAR men accepterar. De kan gå förbi varann o hon får även gå upp på övervåningen för honom.
Mica däremot (padda:)) tål honom inte överhuvudtaget..hon morrar bara hon ser honom…även på avstånd…så hon är en av dem som jag har sett honom "gå emot"…o tugga
Calle oxå…nu igår såg jag honom "tugga" mot Calle…O Calle aktar sig för han vet ju nu..att han inte är kung längre
Men den som han är mest "sur" på är nyparade (inte av honom)…Flisan som jag ser att han går emot ofta. O hon morrar ju -kom inte hit..
så där går jag emellan med sopkvasten o särar på de
jag har inte egentligen sett vad som händer om jag inte särar…nu när han tuggar menar jag då
innan Calle blev kastrat så slutade alla besök här nere i lite bråk, men då var det oftast inte han. Fast det var bara småbråk.
jag har inte någon gång låtit honom vara här nere utan att jag har haft stenkoll.
Däremellan "tuggningarna" så kan han ligga en liten stund här nere nånstans o bara kolla läget. O så går han däremellan o "kuttrar"..ja ni vet säkert vad jag menar.
När jag hämtade honom så var ju han nere i nedervåningen tillsammans med en hona..men uppfödaren hade instängda katter uppe…så jag vet ju egentligen inte hur han har levt
Kamma honom går bra.."utställningshålla" honom oxå bra
tvätta ögon då tror han att jag ska döda honom:)
har inte ens funderat på att bada honom ännu:)
Han är jättegosig mot oss…stryker sig mot benen o hoppar gärna upp i knät…när han kommer till mig när jag ligger i sängen så lägger han sig…ganska nära, så att jag kommer åt honom…o då biter han…kärleksbett har jag trott men liiite hårdhänta kärleksbett:)
När han är uppe så leker han o far fram så mattorna ryker. Såvitt jag vet så har han inte visat nån form av aggressivitet gentemot Angel
När grinden är öppen så kommer hon ändå inte ner..hon känner sig tryggast där uppe
Jag tänkte att när Kattungarna flyttar så ska jag ta ner henne …o kanske stänga grinden så att hon måste vara här..
hade inte tänkt att ha katter på övervåningen permanent..men jag tar det mycket lugnt med dem
# 4 vad menar du "ta fram vippan"..få honom/de att leka??
kanske ska fundera på nåt innätat här nere sen när ungarna har flyttat
skulle allt gå åt skogen så får jag väl stå ut tills han har parat
sen får han väl kastreras i så fall

#10 Låter jobbigt just nu hemma hos dig Annki
Men man vet ju aldrig, kanske är det en osäkerhet hos honom just nu
Men då du berättar honor"vissa" morrar åt honom får jag minnen hur jag hade det. Eftersom tjejena blev rädda för vår Kahlua så morrade de liksom i förväg, då blev han förbannad och satte igång världens språng mot dem så tussarna flög iväg. Vill inte uppleva det igen, jag va så ledsen!
/ Carina
Jag är nog den enda här då som inte riktigt förstår hur du menar med tuggar?!? Tuggar kan vara på olika sätt eller? Tuggar han riktigt så tänderna går i mot varandra..gör han något läte av sig samtidigt? Hur ser resten av hans kroppspråk ut?
hahaha tusen frågor..
Lillemannen min har "tuggar" till men tänderna nuddar aldrig varandra mer som ett darrande prat å så kan man tycka att han säger..ligg still nu…=)) När han skall para honan..detta är inte något aggresivt beteende från hans sida..bara iver ser det ut som..hahaha…Det ser ut som när någon katt ser en fågel utan för fönstret..lite gnäggande..asg svårt att förklara.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Lilla gumman nu får du nog tänka till, hur framtiden skall se ut. Och försiktig med vad du sätter ihop tex Calles avkommor med Banditen. Jätteviktigt att tjejerna blir extra goa och lätthanterbara. Och att Banditen blir bättre. Skulle inte ta upp detta om du inte hade gått ut med det här. Lite tankar från mig rädd om dig.
Lycka till
Mona
Att ta till vippan menar jag att styra bort honom från de negativa känslor han känner genom lek..fungerar inte alltid men många gånger kan just lek bilda samman en grupp,han är ju endock ganska ung så en liten möjlighet finns.
Men jag skulle nog även låta honom ha ett eget "revir" för trygghetens skull både för honom och honorna.
Det "knattrande" smackljuden de får när de typ…blir lyckligt frestande och uppspelta av en fågel utanför fönstret skiljer sig i läte från det Anki menar…där är det ett mer ett nervöst tuggande…inte långt ifrån att fragma blir att rinna i deras mungipa.
#14 oj
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#12..ja …som #14 skriver
jag tror att, har man inte hört ljudet så vet man inte vad jag pratar om..
det är inte alls samma som när de ser fåglar
sen har jag inte hört detta som du beskriver när de parar..jo nu vet jag vad du menar ..tror jag:) vissa honor har gjort det ljudet just när de blir parade..som jag har tolkat när det gör ont.
tänderna går inte emot varann så det är inget klapprande eller så..svårt att förklara…inget läte samtidigt…men det är samtidigt som han smyger/kryper mot "objektet"…o "objektet" ser ju att han är på G..så då morrar ju hon eller han.
"objektet" morrar o han stannar då inte upp,utan han fortsätter att gå mot med detta tuggande ljud..hmm??
#11..egentligen så är det inte så jobbigt…för det är ju bara när jag öppnar som det händer…o händer det så delar jag på de o stänger igen..fast det är klart..
jag kan ju inte ha alla ihop gå ut…utan jag får ju ha koll
inte så som jag vill att det ska vara permanent
det du skriver om "morra i förväg" det är så lite som jag känner det att Mica gör…fast hon är ju padda o de kan ju vara lite hur som helst
#13..jag har allt tänkt samma tanke…
hur ska det gå när han ska para…den som jag hade tänkt i första hand är ju Mica..o hon morrar ju åt honom bara jag tänker tanken…men du vet Manbukten…att jag är sååå försiktig
skulle aldrig utsätta mina katter för nån fara
O den dagen Calles flickor blir stora o är dags att para…har han inte bättrat sig så har nog hans kulor rykt för längesen vid det laget
men jag uppskattar din "varning"

#16 Hoppas allt löser sig t det positiva, vore trist annars ifall det blir du måste kastrera. Jag förstår du tänker på inte ha de ute ihop, soppas erfarenhet har du ju. Tänkte mest på dig och jobbet släppa ut o in mmm, blir lite jobb för dig i längden. Blir ju inte den där lugna stämningen menar jag. Men jag tror vi alla råkar ut för detta någongång, jag har haft det så, men idag har jag ett gäng som bara tvättar varandra, pysslar om varann, så härligt. Hoppas det kommer förbli så den dagen en hane med kommer in, tanken är behålla en egen för försöka behålla denna stämning. Ett tag tänkte jag: Lite lustigt med så många fina Stina´s katter, har ju bara Boggie´s Olivia & Leonardo´s Diva som inte är därifrån. Men..faktum är att jag märker av de har samma goa temperament allihop, så lika de är, allt som skiljer sig är de 2 som inte kommer fr Yvonne´s, men detta är 2 härliga individer också. Så därför tänkte vi behålla en egen för att försöka slippa bråket som kan bli med ny individ, en som växer in i gänget.
Nu menar jag inte ni som köper in gör fel, ville bara tala om jag är så lyckligt lottad just nu.
Jag hoppas du också får detta lugn Annki med tiden, kanske behöver din pojke lite tid på sig.
/ Carina
ja..time will tell

får väl försöka lära mig ha is i magen
o ta en dag i taget
som det är nu så far ju ingen illa…
även om jag inte har katteriet som JAG vill just nu

Mycket is i magen men, du har ju nya tjejen och Blossom. Det blir nog bra ska du se.

Har samma problem som du Annki med en av mina hanar. Jag vet precis hur du menar då han "tuggar" o går mot attack.
Kan inte ha den hanen ihop med någon annan än LortAlice och Polarn,min cremesilverhane på 1 år som jag sparat för nån parning. Och det är ju konstigt att han går ihop med en fertil hane då han inte tål honorna.
Så fort jag släpper ut honom så tar det bara några sekunder innan han flyger på nån.Så nu har han "utegångsförbud"jag vågar inte chansa.
För bara ett tag sedan ratade han "bara" några av honorna här hemma men nu ALLA utom LortAlice.Så nu har jag honom instängd och precis som din hane går han mot attack mot gallerdörren om det står nån på andra sidan.
Hans kulor hänger oxå väldigt löst, jag kan inte ha det på det här viset då en hane visar tendenser till att vara aggressiv.Sen vet jag inte om jag tycker det är så kul att avla på en hane som är aggressiv.Mot mig och andra är han hur go som helst och sover på min arm varje kväll men han är så hanig så jag tror att han har det jobbigt och varför utsätta honom för det?
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#20..låter som nåt liknande
imorse var han nere en stund o då gick han fram o tvättade Chocko i baken:)
så vissa honor går han ju ihop med
Pärlan som oxå har ungar är det inga problem med
o Angel uppe går oxå bra
man får väl ha is i magen o se
försöka att i alla fall få ett par honor parade innan man kastrerar om det behövs. Vi får se hur han beter sig när det är så dags.
Visst ..inte ska man avla på aggressivitet…men det är ju även gener från mamman som kommer i ungarna
o sen tror jag ju att uppväxten har mycket med saken att göra
Om han inte har bott med andra katter förut..så vet han nog inte hur han ska bete sig
o honor som då fräser åt honom…det kanske han inte har stött på förut
ja…som vanligt så är det is i magen som gäller
lättare sagt än gjort det hehe

#21 vår hane fick småttingar , bara 2 kullar, men de va hur fina som helst i sättet. Han hade ju bott i ett hem innan tills han va 6 månader.
/ Carina
#22 det ger ju hopp i alla fall

Aragon gjorde så då han bytte tänder…