hona eller hane????
jag vill skaffa en till perserkatt som sällskap till min lilla älskling… har haft uppe en tråd förut om detta och bestämt mig för en exotic den här gången.
frågan är då om jag ska köpa en hona eller hane?? jag har "erbjudande" på både en hona och en hane…. svårt!! hanen är hur söt som helst så det lutar mer åt hans håll. men är det klokare att skaffa en till hona? jag vet fortfarande inte om jag vill avla med min hona, så jag har inte bestämt mig för om jag ska kastrera henne eller inte! brukar honor gå bättre ihop med andra honor eller spelar det inte så stor roll??
Jag tycker att kastrerade hankatter är de bästa sällskapskatterna. Annars tycker jag att du ska välja den katt du känner mest för…

Håller med Ida,
Jag rekomenderar alltid mina kattungeköpare att köpa en hane till sällskap om dom frågar.
Lycka till.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Jag tycker personligen att hanar/kastererade hanar blir trevligast o mest tillgivna så jag rekommenderar oxå att köpa hane. 

Håller med alla ovan

Hur kommer det säg att hanar lämpar sig bäst för sällskap?

ja det undrar jag också
hur funkar det när dom blir könsmogna sen.. i vilken ålder blir dom det?

Det finns en mängd olika förutsättningar. Men honorna måste utveckla en större säkerhet och självständighet för att kunna ansvara för sina bebbar i framtiden( ta hand om). Eftersom hanarna inte behöver detta så behåller det mycket mer av sin barnslighet. Perser är en väldigt socialt (beroende av sällskap) katt i jämförelse med många andra raser. Det är en av förklaringarna till detta. men naturligvis finns det undantag till detta "Personlighet" Men i det stora hel fungerar de så här

Kan bara säga hur det är här hemma, hankatten är päsig, trygg och gosig. Damerna är lite mer på sin kant, gosiga på egna vilkor. Det ligger oftast en av damerna sovandes på benen eller mjölktrampandes på bröstet men alltid på deras vilkor och rör jag mig så går de, haha smålynnigt. Herrn har bott hos oss en vecka drygt men är mer tolerant till att vi vill ge lite kärlek och vrider upp magen, hehe.

ja visst finns det undantag jag har själv en perser flicka som är hur social som helst. Hon ränner efter mig och vill helst kela och leka hela tiden. Hon sover i sägen på min mage på natten och kan till och med sitt!
Så jag älskar min lilla änglakatt!

Genom åren har man ju fått ha några hanar och flickor, och hanarna vinner alltid på sitt sätt
Många ggr önskar jag man kunde haft hanar lika många som tjejer, för de man kärar ner sig i, jo det är för det mesta killarna pga deras gosiga temperament
Men visst finns det tjejer som är keliga som killar, 3 av mina är överkelna här hemma, de andra keliga men inte lika mkt
Vår Tiger är mammas bebis trots han blir 3år nu.
/ Carina

Jag tycker att de är viktigt att kolla av vad personkemin säger också. Därför är det så viktigt att besöka oss uppfödare. och känna efter. Hemma hos mig är de flesta som små hundar även tjejerna. Jag personligen förälskar mig gärna i starka personligheter med en klar egen stil. Typ som pratar med kroppen som du kan läsa av, som är klok och förtåndig, där man märker att de rör sig upptill (tänker). Att besöka har blivit omodert genom internet och bilder. Det ögat fastnar för är kanske inte det hjärtata säger alla gånger att ha kontakt flera gångar så man kan läsa av om de passar ihop. De jag gillar mest här hemma är inte samma katter alla gånger som sonen fastnar för. Som ett litet ex. Så hanar är bara ett allmänt svar. Och det är ett lätter ingrepp att kastrera också.

#11 Jag tror faktiskt persern i sig är som hundar och en klok ras
Blir de bara bra bemötta med svar och kärlek så kan man prata och förstå dem mkt bra
De uppfödare jag känner har perser som är lika goa i temperamentet. Sen gäller det man som person är intresserad av förstå dem också, då kan man höra vad de vill hela tiden, alla pratar ju på sitt sätt
Och alla har sitt egna lilla sätt, en del fäster sig vid matte, en del husse, en del lillkillen här, fast i vår familj är de lika omtyckta av oss alla även om de själva föredrar någon mer av oss.
Här hör jag vem som pratar, hör skillnaden på de alla tex
Vad menar du med hanar bara är ett allmänt svar? Visst är de lätta kastrera, men de har också ett helt annat sätt. Kan väl bara gå t mäninskan, männen har inte förmågan hata varndra, snacka skit om varandra så som kärringar
/ Carina

#12 Ledsen att du inte förstår vad jag menar. Kan bara säga att hanskönet kan hata. Vi äskar alla familjemedlemmar men det finns skillnaderi känslan att förneka är inte bra. Och vad kvinnor skitsnack hade här att göra förstå jag inte. Är det relevant? Ska ej delta mer i denna diskution om det blir stopp.

#13 Har helt enkelt med göra att hanar oftast är goare i sättet, så är det Oftast hos oss mäninskor också, Herregud va du ska bli sur för man tog till ett litet skämt i slutet, som alltid, du behöver inte ta till dig det så negativit, man kan ju prata om saker utan att det ska huggas direkt. Tjejer är av min erfarenhet lite i almänhet surare, av min erfarehet bäst säga så!
Och jag har inget förståndshandikapp, men då man skriver kan det menas på olika sätt
/ Carina

Suck
så, nu återgår vi till frågan:)
för min del så anser jag att det inte spelar så stor roll om man tar en hane eller en hona..under förutsättning att de ska kastreras
men…jag har inte nån stor erfarenhet av kastrerade katter överhuvudtaget, eftersom jag är uppfödare.
Men jag har hört många som säger att just hanar är de gosigaste
o jag antar att de ovanstående svaren menar just kastrerade hanar..o inte fertila
så gå på din känsla Är mitt svar oxå