Lite tips tack
Jag har tänk och skaffa perseruppfödning men jag skulle vilja ha några bra sidor där jag kan läsa på om allt allt allt om perser.
Har redan en katt (Millchristas Milea) men hon såldes som sällskap pga nosen. Jag tycker nosen har krypit upp och funderar på att ställa ut henne och se hur det går..
Bör jag först kontakta min uppfödare och prata med henne om att ställa ut henne? Sen har jag en fråga till smulan som (millchristas milea) hon kallas är en blåsköldpaddsilvertabby men jag undrar om det är okey om hon är brunaktig i ansikte samt skuldrorna (pälsen) vad beror detta på?
undrar om det finns någon här i närheten (jönköping/nässjö trakten) som skulle vilja träffa mig å smulan å kolla på henne…
är inte lätt när man är nybörjare!
Kram
Jag tror att din uppfödare skulle uppskatta om du kontaktade henne innan. Särskilt om du har tänkt avla på en katt som är såld till sällskap.
Det brunaktiga i pälsen kan vara rufism som inte önskvärt på silverkatter. Har du några bilder på katten?

Ja testade å ringa innan så visst har ja tänkt å kontakta henne i vilket fall. Ja kan lägga över bilder från kameran till datorn imorgon så kan du få se vad jag menar.
Vad innebär rufism? kan det försvinna eller kan man göra någon åt saken?

Och glömde säga smulan är inte till avel men skulle vara kul å ställa henne.
En rufistisk katt är varm i färgen medans en silverkatt ska vara kall i färgen. Mycket rufism ger bruna till röda toner i pälsen.
Jag antar att det inte är de röda från sköldpaddsfärgen du menar med det brunaktiga i pälsen?

jag pratade precis med Camilla min uppfödare och hon sa att det förmodligen var den röda färgen från sköldpaddan..
Sen så sa hon att hon gärna ville träffa mig å Smulan så hon kan kolla på henne för utställning men hon var positiv.

Om du går in på min sida ser du en bild på henne som kattunge där kan du se att hon är brun/röd aktik i ansiktet.

Är det bilden du har på din sida här så ser det ut som missfärgning i hennes ansikte, sånt som blir fr mat el tårar
Att ha en långnosad tjej i avel är inga problem alls, Hon kan ge både kortnosade och långnosade, el så ger hon bra kortnosade bara
Har en långnosad tjej jag haft i aveln, hon gav massor vackra bebisar
Förövrigt ser det ut vara en söt tjej!
/ Carina