Avel på ej godkända färger/färgkombinationer.
Eftersom att jag är en nyfiken och ständigt vill lära mig mer så skulle jag vilja veta hur ni som föder upp PER/EXO resonerar angående parningar som kan ge silver/smoke tillsammans med maskade katter och parningar som kan ge vitfläcks maskat.Jag vet att det är tillåtet av vissa förbund men inte i SVERAK.Testar ni om era katter är bärare på maskanlaget eller chansar ni?Eller parar ni aldrig ev maskbärare med silver/smoke katter.Gör ni parningarna och säljer endast till sällskap eller?
Kattutan men stolt Plåtis ägare

Hmmm.. Känner mej ju en aning träffad av denna tråd. Så jag ska väl försöka frklara hur jag resonerar, då jag och ida precis fått en kull efter cp och shaded silver. Detta var ju ingen planerad kull utan ett resultat av en tjuvparning. Detta betyder däremot inte att det är en ointressant kul. Det ska bli spännande eftersom det är den frsta kullen Sune lämnar efter sig. Hur långa blir näsorna, blir ögionfärgen bättre när man parar med en cp. Får katterna bättre och kraftigare benstomme när man gör en utparning osv. Dessutom så är det ju inga fel på kattungarna och de blir godkända av sverak. Däremot så informerar vi ju de köpare som tänkt köpa en katt till avel att katten kan ge icke godkända färger enligt sverak om de parar med en annan katt som bär på cp. Och det är väl det vi kan göra. Efter denna kull kommer vi nog att kastrera viivi så att detta inte ska kunna hända igen.
Men personligen så skulle jag tänka efter både en och två gånger inna jag köper in en silverkatt som är cp-bärare. I alla fall som det ser ut idag inom sverak. Men samtigt så kan man ju tycka att fler färgkombinationer borde vara godknda ibland. Det som är viktigt är dock att inte tappa våra fina färger och mönster. Persern har ju mycket vackrare och tydligare färgsättningar på paddor och tabbys än tex norsk skogkatt och en del andra raser där nästan alla färger är tillåtet. Det tycker jag i alla fall.

Det var inte alls en pik till dig utan en reflektion hur ni inom PER/EXO resonerar.Inom min ras får vi ju ha maskat med vitt och silvermaskat och därför är det alltid intressant att se hur ni resonerar.
Själv är jag lite anti mot maskat med vitt och det håller jag mig borta ifrån.Kommer troligen aldrig att avla på vitfläck alls utan satsar på maskat i första hand.
Jag har nu en liten dam på tillväxt hon är silver och maskbärare så jag kommer mest troligt att få silvermaskat eftersom att hon ska paras med en blåsmoke när det blir dags.

dubbelt

#2 Det var bra. Tog inte heller illa vid mig. Jag tycker att det är en intressant diskution. Annledningen till att jag känner mig träffad är ju att vi fick en sådan kull för tre dagar sedan.
Däremot så tror jag att det inte att det finns många sverakuppfödare som gör just dessa blandningar. Dels för att det inte är godkänt, men också för att de är rädda att tappa färgkvalitet. För det finns ju en risk med det när man inte färgavlar. Jämför tillexempel en svartsköldpadda på en exotik och en norsk skogkatt, det är stor skillnad. Inte för att klanka på norsk skogkatt. Låter som jag har nått emot nosk skogkatt, det har jag inte utan jag har det bara som exempel.
Men vad tycker du? Tycker du att PER/EXO har tydligare mönster och färger, eller är det bara jag som är hemmablind?
Ohh!! Grattis! Blev det många?
Nu är jag nyfiken på hur de kommer att utvecklas:)
Visst kommer det mycket nytt i dom genetiskt,framförallt om man kan para en avkomma på en annan shaded silver med solitt bakom sig,då inte en cp-bärare:) redan där kan man få en betydligt bättre typ och ok färg på en Shaded Silver.
PS!! såg ju att du redan skapat tråden förlossning
Snacka om att jag har varit lite luddig i bollen pga.egna kattförlossningar

#1 Det finns nog andra anledningar som gör att man inte kan jämföra förger/mönster hos norsk skogkatt mot perser. Norsk skogkatt har aldrig färgavlats och färgen ger inga poäng vid bedömning (fife införde som första förbund poäng för färg på NFO 1 jan 2008). PER har alltid färgavlats (150 år) och har sedan lång tid tillbaks haft poäng för färg/mönster vid bedömning. Det är dessutom fler färger tillåtna på PER än det är på NFO.

Du svarade så som jag skulle ha svarat om jag inte hamnat framför TV-n.

#6 Tack för informationen om Norsk Skogkatt, jag hade ingen aning om att deras mönster inte poängsätts. Kan inget om den rasen utan detta är bara mina personliga teorier efter vad jag har observerat. Men jag tror nog ändå att det är en bidragande faktor för sverak att inte tillåta fler färger, dvs att det är rädd att färgerna och mönstren ska bli sämre. Däremmot har du nog rätt i att det kan vara svårt och kanske fel att jämföra med en annan ras.
#5 ja det blev 3 stycken 1 silvertabby och 1 eller 2 smoke.. Det kommer nog att lggas ut många bilder på dem så fort Ida får sitt internet efter flytten. Kattungarna bor hos henne. Så då kan du följa dem!!