Kameror
Undrar om ni alla som fotar så fina bilder fotar med systemkameror eller vad har ni får något, jag måste köpa mej en snart då min gamla ger "repiga" bilder

Jag har precis fått min i julas av familjen, kan den dock inte ännu, tänkte ta min sonsons råd med hjälp av internet:)
Haft en enklare kamera innan av märket Olympus med massa finesser o zoom mm, nu har jag fått en Nikon system kamera
/ Carina
Hej!
Här är en mycket bra kamera om man vill ha systemkamerans kvalite men inte hosta upp för mycket pengar.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6784239
Du får en rejäl zoom och du behöver aldrig byta objektiv och på så sätt undviker du att få in en massa skräp i kameran, digitala systemkameror är mycket mer känsliga för damm och smuts än analoga. Jag har två fujikameror själv och är mycket nöjd. En liten pocketkamera (Finepix F11) och en systemkamera (Finepix S5pro). Bifogad bild är tagen med min lilla F11:a…
Mvh Anne

Jag fotar mest med min lite lättare kamera Canon EOS 350 d har även en Nikon D200 men den är lite mer avancerad och framförallt MYCKET tyngre,men det blir bra bilder :-)
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Jag vill ju ha en kamera som är lätt att ta med och som inte är så "seg" då man inte har hela dagen på sej för att få bra kort på katterna, har haft flera digitala men jag tycker de tar en evighet innan de tar kortet från det att man trycker, kanske det är jag som nte fattat att man kan ställa in det, är fullkomlig teknisk idiot. 

Jag kan rekomendera Canons systemkamera. Den är INTE seg,jag tror att man kan ställa in den så att den tar 8 bilder i sekunden.
Lycka till att hitta din kamera.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#4 Just det du efterfrågar får du med en systemkamera. Ingen kompaktkamera är snabb nog. På en systemkamera händer något direkt när du trycker på knappen.
Kamerahuset behöver absolut inte vara det dyraste, instegsmodellerna duger väldigt bra i början. Åk till någon fotobutik och känn vilken av dem som passar dina händer bäst. Canon och Nikon är superbra båda två så det är en smaksak vilket man föredrar.
Men vad du ska satsa på är ett riktigt bra objektiv. Objektiven som följer med när man köpet ett paket lär du snart växa ur så satsa hellre de pengarna på något bra i stället.
Ett objektiv till Canon som jag inte kan leva utan är 50 1,8 där 50 står för brännvidden (alltså är detta inget zoomobjektiv, du får använda fötterna i stället) och 1,8 är ljusstyrkan.
Jag har till min kamera (Canon 350D) också en extern blixt som jag kan rikta åt olika håll och även vinkla upp mot taket. Oumbärlig!
Att en kamera känns seg när den ska ta bilden har med hur snabbt den hittar skärpan, många pocketkameror med ett par år på nacken är inte så snabba i fokusen. Dom flesta kameror som säljs idag i 2-3000kr klassen är snabba i fokusen och därmed inte sega när man ska ta ett kort, vilket betyder att man får med mer än svansen på katten…
Fuji Finepix s8000fd har alla finesser som en systemkamera (tex snabbheten) men till halva storleken och en tredjedel av priset. Gå till en fotoaffär å be att få känna på den…
/Anne

#7 Eftersom jag haft nöjet att testa bl a Fuji Finepix så kan jag bara konstatera att även den har en viss eftersläpning när man trycker på avtryckarknappen och det går inte att jämföra med en systemkamera där det smäller direkt :-) Detta gäller även för Panasonic och Olympus långzoomare. Speciellt gäller detta när man använder full zoom. Då kan vissa av dem vara bedrövliga och åka fram och tillbaka och inte hitta fokus. Och blir det lite mörkare förhållanden, ja då blir det än svårare för dem att hitta fokus.
För min personliga del kan jag bara konstatera att jag fick aldrig till de där fotona jag ville kunna ta förrän jag investerade i min systemare. Jag är mycket fotointresserad och har ganska bra kunskaper om fotografering så direkt SBK är jag inte. SBK = Skit Bakom Kameran :-)
Men för en systemare gäller som jag skrev i tidigare inlägg objektiv av bra kvalitet med mycket ljusstyrka. Det är i sig en halv vetenskap att läsa in sig på recensioner men det ger mycket info.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms8000fd/
Här är länken till DP Review angående Fujifilm S800fd. Den fick inget vidare betyg.
Tack för alla råd,

#9 Du kan få komma hem till mig för ha lektion med min kamera Elisabet:)
Måste ta mig tid lära mig den, men men
/ Carina