Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2551 ggr
krasivis
2008-03-27 11:15
0

Flanksnitt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I tisdags var jag till Uppsala Veterinärmottagning och kastrerade Zazzi, som för övrigt tog sin IC titet i lördags.

Hon kastrerades alltså med flanksnitt, ett pyttesnitt i sidan. Jag visar bild på snittet här. Det bästa med den här operationen är att katten så snabbt är i form igen. Vi lämnade Zazzi kl 10 och redan kl 11.15 ringde de o berättade att hon var färdig. Kl 16.30 på eftermiddagen ville hon äta lite. I går var hon kanske något trött men hoppade o sprang omkring som vanligt. Såret är torrt och fint, det har inte behövt rengöras något. Snittet är ca en cm långt till höger, de små fläckarna är lite torkat blod som sitter kvar.

Orsaken till kastrationen är att hennes bröstben utvecklats onormalt så jag vill inte avla på henne eftersom man inte vet om det är ärtligt.

heliotropes
2008-03-27 11:27
0

Det ser jättefint ut…:)

Eva // medarbetare på Perser

krasivis
2008-03-27 11:33
0

#1 Ja, visst gör det. Jag är själv helt förundrad över den här operationsmetoden. Flanksnitt borde flera veterinärer lära sig att utföra tycker jag.

Tidlosa
2008-03-27 13:56
0

*kikar*

Ser ju så fint ut i jämförelse med de vanliga! Skönt att missan mår väl och skuttar runt. Gosa om henne!

Det är så synd att Zazzi har drabbats av ett onormalt bröstben  - varken på hennes pappas sida eller mammas (som jag känner mycket väl) finns det något liknande mig veterligen. Inte heller har någon av de syskon/halvsyskon som finns drabbats.

Kan avslöja att jag har varit uppe mitt i nätterna då jag drömt att alla mina missar fått konstiga bröstben och klämt i genom ett sömndrucket kattgäng, som förvånat stirrat på sin matteliga uppenbarelse. Oskyldig Tack Bettan för att du har lugnat mig vid de tillfällena!

Bettan, ska bli så spännande att få se snitten IRL!

Annkis54
2008-03-27 17:06
0

vad "käckt" det ser ut
bör ju vara bättre än på magen där det finns risk för veck
eller varför gör de snittet där istället??
samma kostad för dig eller??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

krasivis
2008-03-27 17:14
0

Det är ett pyttelitet snitt, en cm. Det är torrt o fint. Det blir inga veck. Det är billigare, kostade 750:-. Katten var pigg samma kväll. Jag rekommenderar verkligen flanksnitt. Dessutom så var det en underbar veterinär vid Uppsala Veterinärmottagning som heter Kristina Viktorsson.

manbukten
2008-03-27 17:29
0

Härlig lösning och snygg  tack för att du delar med dig

MonicaLagerquist
2008-03-27 18:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju också kastrerar en av mina honor hos Kristina.En för övrigt helt underbar vet som varit med och startat upp Kattföreningen i Uppsala .Samvetet som numera även har katthem.

Jag kommer hedanefter bara att kastrera mina honor med flanksnitt.

Så här såg Stella ut när vi nyss kommit hem med henne.

Stolt ägare till tre La permer

krasivis
2008-03-27 20:17
0

#7 Vad bra att du visar upp Stellas snitt här också. Det är ju tack vare dig som vi kom iväg till Uppsala för att fixa detta!

yadhayezibas
2008-03-27 21:07
0

Hur lyckas de få ut allt som de ska genom det lilla hålet?

MonicaLagerquist
2008-03-27 21:11
0

Det som ska ut är ju pytte litet.

krasivis
2008-03-27 21:13
0

Det är ju titthålskirurgi. Jag antar att de pillar ut det de ska, livmoder och äggledare genom den lilla öppningen. På Zazzi har de i alla fall tagit bort både livmoder samt äggledare. Jag tror inte att organen är så stora. Nu efteråt så tänker jag att det skulle ha varit intressant att få se hur de såg ut!

yadhayezibas
2008-03-27 21:53
0

Ja jag har varit med på en del olika operationer då även "gamla vanliga" kasteringar av honor. Ser ju inte såå himla trevligt ut med de stora ärren så detta nya är säkert mkt bättre. Därför jag är lite extra nyfiken… Glad

Boromir
2008-03-27 22:50
0

Det här var ju fantastiskt bra att veta att det finns. Tack för att ni delat med er. Nu undrar jag bara om det finns någon veterinär här i norr som kan detta? Har iofs bara kastrerat huskatter tidigare, men det brukar vara stora och fula märken, dessutom tar det ju så lång tid för kisse att återhämta sig. // Malin

Annkis54
2008-03-27 23:33
0

# 13..håller fullständigt med dig…en toppentråd
nu vet vi att det finns o kan begära det hos våra vettar
Om vi tycker att det verkar vettigt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
2008-03-28 09:52
0

Man kan ju göra som Bettan gjorde.Boka in en måndags tid(nu blev det ju tisdag för Bettan eftersom att det var helg.) stanna kvar efter en utställning och sen fara hem efter det.Vi bor två mil från Uppsala och vi har gästrum att låna ut om man inte vill ha en extra hotellnatt.Eller om det är en av dom katter som inte ska ställas boka en fredagstid och komma ner lite tidigare.Katten kan bo i vårt gästrum över helgen utan problem.

englagirl
2008-03-28 10:01
0

# 15 Gud va du är snäll Monica, vilket generöst erbjudande till dom som inte bor så nära som oss.

Dagens hjälte Oskyldig

Kram

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

cobbyluck
2008-03-28 10:29
0

Det finns en veterinär i Helsingbong och i Göteborg  som

heter Glimåkra som gör sådan op. Mor har varit och gjort det på sin hona i Helsingborg.

Yvonné

Tidlosa
2008-03-28 14:24
0

Monica - har sagt det förut och säger det igen: du är en pärla! Kyss

Var och kikade IRL på snittet igår och ni anar inte hur fint det var! Man såg bara ett ljust streck - inget annat, ingen svullnad ingenting. När man kände på kroppen fanns det ingen svullnad. Mina honor som blivit kastrerade med magsnitt har haft limpor på magarna lång tid efteråt. Zazzi var lite mer "avslagen" än vanligt, men lekte, var aktiv, spann och var allmänt Zazzig. Nu vet jag vad jag ska göra vid nästa kastrering!

Boromir
2008-03-28 19:39
0

# 15 Jag kan inte annat än tacka så oerhört mycket för detta generösa erbjudande. Jag hoppas att jag får ha det innestående då jag inte kommer att kastrera någon hona just nu. Men då det blir aktuellt ska jag komma ihåg detta. En stor KRAM! // Malin

MonicaLagerquist
2008-03-28 20:29
0

Du är så välkommen när du än kommer.

Boromir
2008-03-29 01:03
0

#20 Jag tackar och bockar! Och visst vore det kul om det gick att ta i samband med nån utställning, det är ju inte dumt att slå två flugor i en smäll.Glad // Malin

Tidlosa
2008-03-29 14:44
0

Jag är så nyfiken! Kan man få se fler foton på snittet från nu? Kramen

Lovebuffen
2008-03-29 17:08
0

Oj vad fint! Skönt att hon mår bra efter op.

Bra att veta också!

Erna
2008-03-29 23:58
0

Vill bara kommentera lite om hur en livmoder i vila ser ut. Den är inte större än två daggmaskar och äggstockarna ligger vid den yttersta spetsen, och är pyttesmå, så det är precis lagom med ett flanksnitt.

Jag har själv inte behövt göra något sånt ännu, men min vet. Lars Edmundsson i Älvkarleby har alltid gjort små snitt på buken (ca 4-5 suturer). han har alltid sagt att det var onödigt att skära upp buken så mycket som de ofta gör på klinikerna. "Det är bara ren lathet och går fortare", enligt honom.

Detta var alltså för en livmoder i vila. När det gäller ett kejsarsnitt (eller förstorad livmoder) behövs ju ett större hål, så att ungen kan komma ut.

Tack och lov har jag inte behövt snitta på många år.

MVH Erna Dahlhjelm
Medlem i FGk-IDP
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se