Ny lag !!!
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Ja så då från och med 1 Maj 2008 så skall det bli förbjudet att avla på PKD posetiva katter..om inte jag läser helt fel…eller?
Ja, jag kan inte tolka det på annat sätt enl 24§ 1 punkten..

JA, Kan inte heller tolka det på annat sätt…
// Mia
Paragraf 23.kap1
det står bla.djur får inte användas i avel om:
De är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag.
Det är som tidigare rekommendationer som nu har kommit som ett krav.
Alltså en pkd-pos måste paras med pkd-neg.
#4 Alltså samma som innan då?? För det finns väl inga som parar pkd pos. med pkd pos…. undantag finns säker..

IDP ligger före SVERAk när det gäller PKD.För att få regga kattungar i efter PER/EXO i SNRF krävs intyg på att katterna är PKD-fria.
Stolt ägare till tre La permer

Man får inte avla på dom.För att få registrera kattungar efter PER/EXO i SNRF (en av 12 IDP klubbar) måste man skicka med intyg på att katten är testad och är PKD-fri.
Jag tycker att Sverak borde vara hårdare på PKD oxå!! Jag kan inte se någon som helst anledning att avla på katt med PKD. Finns så oerhört många vackra & bra katter som inte har PKD.
Ja sedan från och med 1 maj så får man inte heller lämna ut sina kattungar innan 12 veckor.. Där har ni i Sverak redan men Idp regler står det 10 veckor… Så där får man tänka sig för..

#7 Vad pratar du om reggga ungar med pkd testade föräldrar. jag är med i SNRF och har reggat ungar utan PkD test

I SNRFs uppfödar regler står det.
6:14 Perser- och exoticuppfödare uppmanas att skicka in intyg till stamboksansvarige på att deras avelskatter har cystnjureundersökts. Intygen arkiveras. Vid behov används dessa för information till ev. kattköpare.
Jag tycker att det är trist att det ska vara så svårt att få till det som man har i Norge, att du inte får regga ungarna om inte föräldrarna är fria. Nog finns det avelsbas i Svergie utan att man avlar på ett "fel", som man dessutom kan testa för?
Jag läser kommentarer på andra listor om detta och blir fundersam då det finns ett flertal som faktiskt tycker att det är ok att avla på pkdkatter. Det kommer att födas ungar som inte utvecklar Pkd, javisst, men de som gör det då? Hur kan man ens vilja utsätta katten för risken, det finns så mycket annat de kan drabbas av iallfall, ska vi då bidra till något som vi kan arbeta bort?
Sedan har vi alla de som köper dessa kattungar, som förr eller senare utvecklar detta. Jag har själv ägt en katt med kronisk sjukdom som en välkänd, men i mina ögon, oseriös uppfödare, utan att blinka sålde till mig, en då,ung oerfaren tjej som gärna ville ha en vacker katt. Han var inte vacker så länge kan jag säja och det kostade mig massor med pengar och tårar att behandla och till slut även avliva honom.
Oj, detta väcker mycket känslor i mig.
// Malin
Hade inte scanningen varit så dålig som det visade sig vara skulle de seriösa katterina som testat/r varit helt pkd fria idag,pga. detta blev det tyvärr ett bakslag på flera år,då fritestade visade sig bära genen via dna test:(nu när man kan testa med dna kommer det nog vara så fritt det kan bli om några år.
Alla kan inte ta in helt nytt bara så där…och det finns inga bara,det lär man sig efter flera år med avel,med allt vad gäller smittor,sjukdomar,andra främmande genetiska defekter mm.
Startar man ett katteri idag är det självklart att man köper in enbart pkd- fritestat.

Vill bara påpeka att detta inte är en lag utan en föreskrift. Den föreskrift kan statliga myndigheter utfärda på föreläggande från våran riksdag. Skillnaden mot en lag är att det görs utredning (SOU) först därefter tillkommer motioner och propositioner och slutligen beslut i riksdagen. Det finns ingen straffskala i denna föreskrift men man kan se den som ett komplement till djurskyddslagen som man kan bli dömd enligt.
/Ingela

#12 Ja förlåt det menade jag Tycker det är bra att de ska testas, Det ska vi fortsätta med. Men det står inte att man inte får regga bara att det är önskvärt och det är det ju för oss också.
Och alla otestade har inte PKD alla skriver inte ut det heller på hemsidorna, men det är för den skull inte sjuka och lämnar något vidare

Tycker dock att det är konstigt att man måste ha vissa grundläggande kunskaper om katter om man ska jobba i ett katthem. Men ingenstans finns det krav på detsamma om man skall vara uppfödare. Det är konstigt tycker jag för om kattuppfödare har vissa grundläggande krav skulle vi kanske kunna komma åt en del huskattsuppfödare och blandrasuppfödare.

#19 Sveraks uppfödardiplomering som jag hoppas kommer igång snart kan vara svaret på din fråga.
Men är du med i klubb är du skyldig att följa klubbens stadgar respektive förbunds stadgar + de lagar och förordningar som gäller uppfödning. Som t ex djurskyddslagen, konsumentköplagen, avtalslagen och köplagen.
/Ingela

#20 Jo, det är visserligen bra att de kraven finns för att man ska få regga sina kattungar. Men jag tänkte mest på att det skulle behövas nått föör att kunna ställla lite krav på alla oseriösa blocketuppfödare. De är nog inte med i Sverak eller någon kattklubb.

#21 Men jordbruks verket regler kommer att gälla alla även de utan stamnamn eller raskatter

#22 jo men det är ju i jorbruksverkets regeler det INTE ställs några krav på uppfödare.Däremot i sveraks regeler men blandrasuppfödare är ju inte anslutna i sverak så då hjälper ju inte det. Jag hade velat att det skulle stå i jorbruksverkets regler att du måste ha vissa grundläggande kunskaper om katter för att få föda upp dem, så som det krävs fr att få arbeta på katthem enligt dessa regler.
Fast jag funderar lite kring den regeln med rftliga sjukdomar den borde ju gälla blandrasuppfödare med. Så då kanske man an sätta dit dem lite. Fast det blir nog svårt.

Jag är med i IDP klubben FSK, där skickar vi oxå in DNA testerna för PKD till stambokföraren. Sen står det i stamtavlorna på föräldrarna att dom är pkd fria,,,,jättebra tycker jag. Detta har även varit uppskattat av många kattungeköpare oxå, då dom ser direkt i stamtavlan att kattungens föräldrar är fritestade.
//Tessan
#24…det tycker jag låter jättebra
ett initiativ som även andra klubbar skulle införa
eller om de nu redan har det .) o vi inte vet det:)

#24 har också skickat in mina men inget i stamtavlorna. Det vill jag också ha. + att jag sknar födeldatum ett par led bakåt som Sverak har.

ja det är helt suveränt att få det i stamtavlorna.

Apropå detta med att skriva in fritestingen på baksidan på min avelshanar och honar. Detta har jag fått inskrivet på samtliga av veterinären, men då hade jag dem friscannade, både en och t o m några två gånger, något som kostade "skjortan", mycket mer än DNA testning!
MEN tyvärr visade sig scanningen inte vara tillförlitlig!! Något som vi uppfödare, som varit med ett tag, hade litat på! Jag fick därför alltså återigen testa samtliga avelskatter men denna gång med DNA! En teknik som är helt fantastisk!
tycker Lisa L S*Amors Troll

Jag, håller med Lisa att DNA testning är suveränt
Men det hade man kunnat gissa att två friscannade katter kan få en katt med cystor, ialla fall det jag hade fått lärt mig om genetik i skolan,(Ser en massa kaniner framför mig i olika färger) skämt !!
Var inne på en sida i USA och läste om pkd efter att scannat en katt som var full i cystor efter friscannade föräldrar och i sin tur har jag DNA TESTAT AVKOMMOR SOM ÄR FRIA.

#10 Jag är jätteglad att det blir 12 veckor för alla , de har varit en dumhet med 10 veckor som jag personligen aldrig ens funderat på att följa

# 26 Varför inte kontakta stambokföraren/föreningen med dina önskemål. Att stambokföraren arkiverar pkd-testerna är en detalj, att skriva in uppgiften i stamtavlan är en annan detalj.
läste detta på idp-forumet
I djurskyddsförordningen står det att Jordbruksverket får utfärda _föreskrifter. Djurskyddsförordningen är kompletterande bestämmelser till djurskyddslagen. Det brukar vara så att en lag är grunden, som kompletteras med en förordning, och ansvarig myndighet får utfärda föreskrifter, som är mer detaljreglerande. Alla dessa tre gäller som lag.
Beträffande straff står det i Djurskyddslagen 36 §:
Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet ….
2. bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av denna lag,…._