Perser iFokus

Perser

Etikett05-kattungar
Läst 476 ggr
UlricaAndersson
0

Behöver råd ang kattunge !

Hej på er ! :)

Som några av er vet, så har jag jagat en liten EXO paddfröken en tid, och nu har jag hittat en helt fantastiskt vacker tös ! Klassisk i nosen precis som mina killar här hemma..

MEN..Hon har inte lika stora ögon då det ena är mindre, men uppfödaren säger att hon inte har några problem med synen eller att det rinner. Men kan det uppstå andra problem pga detta?

Hon är heller inte PKD testad (vet inte om föräldrarna är det) eller HD testad (inte för att det är särskilt vanligt men..) Men kommer från en "frisk" uppfödare, som verkar ärlig, trevlig och seriös. Vågar man chansa ? =S. Eller är det fel ?

kram Ullis

krasivis
0

Hej!

Jag skulle aldrig köpa en kattunge där man inte har testat för PKD med DNA test, inte bara scanning. Om föräldrarna är fritestade med DNA test så är även kattungen PKD fri. Om ögonen vet jag inte vad jag ska säga. Är det inte bättre att du väntar tills du hittar någon som är helt okay? Det var lite tankar ifrån mig om detta.

mvh

Elisabet

UlricaAndersson
0

Mamman vad PKD-testad såg jag nu :)

KungBores
0

#1 Håller med dig.
HD är idag inget känt problem på perser/exotic. Däremot förekommer HCM. Än har det inte slagit igenom att de flesta uppfödare testar för HCM men det blir sakta men säkert vanligare och vanligare.
/Ingela

manbukten
0

Du kan säkert få en PKD test på den lilla om du ber om det

Annkis54
0

#4..precis…
be uppfödaren om att DNA testa henne
att mamman är DNA fri räcker inte
ögonen ….hur stor skillnad är det då

ska du ställa ut katten?? eller ha som sällskap
eller avla..
ska du "bara" ha som sällskap så spelar det ju ingen roll

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Jag skulle aldrig köpa en katt som inte är PKD testad idag.(möjligtvis om föräldrarna är testade fria med DNA) Har gått på den niten en gång redan och det är inte kul!

Kittentotts
0

Skulle nog väntat jag med, så tråkigt om det blir fel för dig, finns inget tråkigare

/ carina

Ellinor Johansson
0

Jag skulle inte heller köpa en katt som inte har PKD fria (DNA) föräldrar.

UlricaAndersson
0

Uppfödaren tyckte inte att PKD test var nödvändigt, eftersom mamma var fri och från fria linjer. kanske ska jag be om test ändå?

#5 hon är bara till sällskap

MonicaLagerquist
0

Visst är det bra att mamman är fri men kattungen har väl en pappa också?

Som sagt så skulle jag inte köpa eller rekomendera någon att köpa en kattunge som inte har fritestade föräldrar.Fritestade med DNA självklart.

Stolt ägare till tre La permer

manbukten
0

#9 Om du som köpare känner att du behöver en test ska du få det tycker jag oavsett vad hon eller han personligen har för åsikt. Möjligvis att du får betala testet beroende på priset förövrigt. Vägra hon är det något lurt. Lycka till

Annkis54
0

#9 håller med de andra här
begär test…om du får betala så kostar det bara runt 250 kr
ögat behöver du då inte bry dig om tycker jag…om det ser fint ut annars
det är bara vi avel o utställare som vill ha synkronisitet..
vi människor är ju inte synkrona..våra båda sidor är alltid olika
varför ska kattens båda sidor vara lika ?? hmmm
det tycker jag att man ser ganska ofta
men inte spelar det nån roll när katten ska gå till sällskap

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
0

#12 hellt rätt sällskapskatter kan ha skönhetfel gör inget om ögat ser friskt ut

UlricaAndersson
0

Pratade med uppfödaren på telefon i över en halvtimme nyss. Det kändes kanonskönt att hon förstår min oro :)

Tack för era svar, ni är BÄST !

manbukten
0

Härligt när saker och ting kan lösas.

Annkis54
0

slutet gott allting gott

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se