shampo till en svartsköldpadd...
jag har en underbar 15 veckors perserhona hemma! tänkte börja bada henne om några veckor och har då funderat på vilket shampo jag ska använda till henne?!? jag har läst om espree och det är många som rekomenderar det… uppfödaren rekomenderade petsilk samt petwise med tea tree oil.. men jag har läst att tea tree oil inte ska vara bra för kattens skinn! så otroligt mycket att tänka på!! hennes päls ser lite statisk ut och även lite sliten (?)det är min första perser så jag kan inte så mycket om pälsen än : ) finns det något bra shampo ni kan rekomendera?? samt balsam!

Espree är bra, men det finns det fler som är. Själv hade jag Cardinal Minkoljeschampo t min Svartsköldpadda som liten, blev kanonfint
Beskrivning av Cardinal Minkoljeschampoo:
Oljeshampo som behandlar torra och sköra pälsar. Har antistat effekt och motverkar solblekning
Har inte hört att tea tree oil inte ska vara bra, tror inte de lägger i något som våra katter tar skada utav
/ Carina

Tea tree oil är för känslig hud. hade det till min hund som hadde sebbore. Jättebra shampoo gjort på naturörter, men ta något annat om du inte har några hudproblem

Espree är det bästa schampo-märket på marknaden och provar du det kommer du inte att bli besviken.
Till en svartsköldpadda hade jag använt följande:
Milk n' Honey, Colour Enhancing (som förstärker det röda) och avslutat med Silky Show.
Eftersom man späder Espree-schampona är de lätta att arbeta in i pälsen, lätt att skölja ur och glöm det där med att slutskölja 20 minuter eller mer för det behövs inte.

#3 bra veta för mig med, ska ställa min ena padda i vår tänkte jag:)
/ carina

#4 Har testat just denna kombinationen på min svartsköldpadda och hon blev jättebra. Hon är lite kall i sin färg, d v s det röda går mer åt creme men med Colour Enhancing blev hon klart bättre i färgen.

#5 vår padda el paddor har klara röda fält, men de får gärna förstärkas.
Hon som ska med oss är vår Diva på 6år, dottern vill så hemskt gärna följa med och ställa sin söta långnos:) Diva har ju gått kanonbra på utställningar som liten, så kan vara kul se hur hon går som en kastrat
Alltid bra med tips på schampoo
Ska be om mer råd närmare framåt om de andra som är: Creme, Creme/vit, Blå/vit
/ Carina

tack så hemskt mycket för alla råd!! ska åka iväg idag och köpe espree produkter
#3 det var väl silky show conditioner och inte shampo du menade?? eftersom det finns i shampo också menar jag..
ska man använda nån spray efteråt?? antistat spray eller så? hon är ganska statisk i pälsen nämligen

#7 Nej det var Silky Show schampo jag menade. Till utställning använder jag aldrig balsam men om du vill köpa ett som är riktigt bra ska du testa Espree Honey and Oat conditioner. Slår allt annat med hästlängder (inklusive Silky Show balsam).

så då ska jag alltså använda först milk ´n honey colour enhancing. sen silky show shampo… behövs det balsam eller liknande sen?
det är ju en hel vetenskap bara det här med shampo!! 
är det någon som vet var i göteborg man kan köpa "mirakelkammen"?? har varit inne i ett par djuraffärer men inte hittat den!

#9 Jag använder sällan balsam. Mirakelkammen finns inte att köpa i någon butik i Göteborg. Den börjar bli riktigt svår att få tag på t o m på nätet.
Eva Porat brukar annonsera i Våra Katter och då sätter man in 250 kr på hennes postgiro så skickar hon kammen. Hon är vad jag vet idag den enda som säljer den.
Går du absolut bet på att få tag i en har jag ett litet lager (som reserv för framtiden) och kan tänka mig att sälja en av dem.

Jag har aldrig balsam heller, fick lära mig detta i början då jag kom med en hane med alldeles för tung päls på en utställning
Va det du Elisabet som den gången sa gå hem bada om? Iallafall visste jag & dottern vad vi skulle sysselsätta oss med på hotellrummet den kvällen, men dagen efter blev han domarens bästa.
/ Carina

#11 Om det var i Halmstad är det möjligt att det var jag som sa det. Hoppas att jag sa det på ett trevligt sätt i så fall :-)) Kan ju vara lite känsligt att säga något och folk kan ta väldigt illa upp. Kände dig ju inte så väl då heller för hundra år sedan!

#12 HaHa joddå du sa det allt bra. Allt va ju för lära sig. Va ju så jag varit framme med katten och domaren fann lite saker och så fick jag höra, så ni va t fin hjälp alla som va med mig den dagen.
Men medans de andra gick ut och åt, badade vi katt:)) Vi åt sen på hotellet, och satt med godis skålen mellan oss i sängen framför tv.n.
Va allt i Halmstad
/ Carina

min stackars lilla älskling… hon HATADE att bli badad!! jag försökte göra det så lugnt som möjligt för henne… var själv helt lugn när jag höll henne och pratade med henne så mycket jag kunde! jag lade en handduk i badkaret som hon kunde stå på, hade lagom varmt vatten med lagom stråle, var noga med att hon inte skulle få något på huvudet eller öronen… men hon var verkligen missnöjd! hoppade ur flera gånger med blödande rivsår på min rygg som resultat! jag kände mig verkligen som en djurplågare : ( vad ska ska man göra?? ska jag bada henne lite oftare så hon vänjer sig??
jag rekommenderar dig att prata med uppfödaren o höra om hon är van att badas
sen skulle jag fråga hur hon är van att badas
jag badar mina katter på en bänk..men en liten duschslang
jag står framför de så att de inte kan gå..jag tar det lugnt o fint
har du inte de möjligheterna att göra så..utan badet för er blir i badkaret..så skulle jag rekommendera dig att du sitter i med henne…ha en t-shirt på dig..se till att hon är kloklippt först:)
om du sitter så så kan hon ju få krypa in till dig om hon är otrygg
vissa katter skriker en del när man badar dem,,,andra är tysta
vissa av mina skriker när jag badar o är knäpptysta när jag fönar
hur gick det att föna henne då
om hon inte är så van så måste du vänja henne vid detta
o en sak till…jag gör inte dessa lååååååång tvätt o sköljprogrammen på mina..ju längre tid det tar..ju mer stressade blir katten. (mina i alla fall)
näst sista gången jag ställde ut så körde jag en sån låååång dusch på Mica..o jag fick nästan inte föna henne alls den gången.
blev för mycket för henne
nu inför sist utställning så körde jag ett enklare o kortare program o de accepterade hon
o jag fick jättebra bedömning på deras "grooming"
Lycka till med att träna henne