Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 577 ggr
sunset_jelly
0

sällskap till kattunge??

jag har precis köpt min första perserkatt! har bara haft henne i ca 3 veckor men älskar henne redan så enormt mycket!! min pojkvän jobbar heltid och jag pluggar så jag funderar nu på om jag ska skaffa en till katt så dom kan hålla varandra sällskap?? nu är jag bara borta på tisdagar och fredagar, resten av veckan kan jag plugga hemma (nästan) hela dan så hon är inte ensam så mycket som det låter men jag funderar ändå om om hon inte skulle ha en kompis härhemma att leka med! eftersom jag har förälskat mig så i perser rasen så funderar jag såklart på en till perser.. fast kanske en exotic? hur funkar dom ihop?? finns det nån annan ras som kan vara bättre sällskap? är det för tidigt för att skaffa en till eller är det bättre att göra det så tidigt som möjligt?? många frågor men jag vill ju att hon ska ha det så bra som det bara går!! Glad

LarsiForshaga
0

Perser/exotic är ju samma ras och funkar kanon ihop. Jag har ju haft 2 perser tjejer och 1 exotic hane och dom funkar kanon ihop. Jag själv har bara perser tjejen på bilden kvar eftersom dom är/har varit till salu. Så att ha en kompis till din lilla är väll en bra grej om du är borta mycket. En människa kan inte leka på samma sätt som dom gör/vill och när dom har lust.

manbukten
0

Persern är En Av de sociala kattraserna sällskap är alltid att rekomendera och allt som sker tidigt är alltid lätter. De behöver både djukompisar och människor. Kattkompisen ger rätt lek och social träning. Och någon att sova med och gosa med även när vi inte är hemma.

Kittentotts
0

Tycker absolut du ska ge din kattunge en vän av egen sort. Rasen Perser/Exo är samma, bara hårslaget som skiljer dem åt.

Katter leker och busar så mysigt ihop, de ger varandra trygghet och kärlek.

Bästa är de växer upp ihop

/ Carina

UlricaAndersson
0

Det blir nog inga problem ska du se ! Perser/exotic är ju båda väldigt lugna och kommer nog bara njuta av varandras sällskap :).. Vi ska själva skaffa en exot och har två perser tidigare ;P

sunset_jelly
0

det blir nog en till! får försöka övertala min pojkvän bara Glad

är det någon som vet hur en perser fungerar ihop med en burma katt?? tycker dom verkar oerhört mysiga!

feiner
0

Skulle inte blanda på det viset tyvärr. Försökt det och det slutade inte bra. Temperamentet skiljer sig. Min perser blev oerhört stressad av den c.rex vi hade. Burma tillhör också en annan kategori än perser.

Annkis54
0

#5..jag håller med #6..skulle inte blanda..i alla fall inte 2 raser som är så olika
persern är ju en "soffliggare" o en så pigg ras som burman kan ju göra persern helt "förfärad"
men…det kan gå¨bra oxå..alla katter är ju trots allt individer.
men om ni o #1 bor nära varann så vore ju det helt kanonbra
en trygg o stabil hona som sällskap.
o jag skulle inte rekommendera dig att vänta med att skaffa sällskapet till din lilla

vad skönt Lars_kd….att Sky hittade rätt oxå
vart flyttade mammas lilla ponke nånstans??
jag måste ju få veta detGråterFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

UlricaAndersson
0

Skulle heller inte skaffa en burma. Vi funderade på en annan ras när vi skaffade vår minsting, en mer aktiv som skulle "sätta lite fart" på honom. Men det kom vi fram till inte skulle passa nå bra. Istället skaffade vi en silverperser, som sägs vara aktiv ;P. Och nog är han mer aktiv än vår colourpoint, men det behöver ju inte bero på att han är silver. =)

Trini
0

Det är jättebra om katten har en kompis så att de kan umgås och busa och sova tillsammans när ni inte är hemma. Om ni inte vill ha en till perser eller exot, så kanske brittiskt korthår skulle fungera, men allra bäst tror jag är en av samma ras. Britter är annars väldigt lugna av sig, och har någorlunda samma mentalitet som perser det är i alla fall min erfarenhet.

englagirl
0

Och där håller ju jag INTE med :-)

Min mamma är fodervärd till 5 av mina katter och har haft 2 Burma tillsammans med dom. Funkar HUR bra som helst.

Jag själv föder ju upp perser/exotic OCH ragdoll,oxå två helt olika raser och det funkar oxå HUR bra som helst.

Lycka till med sökandet efter en kompis till din kisse.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Millan1971
0

Min syster har en Norsk skogskatt och 2 exoter,de är världens bästa kompisar!!!Tror inte heller att det har med rasen att göra utan alla raser kan nog bli kompisar!Det handlar väl om personkemin;)

Marita-L
0

Jag har sålt en exotic tjej till en familj som har två Bengaler..jag hadde tveksamhet men hon tog över stället å fungerar hur bra som hellst… så kompis som kompis..
Sedan kan ju man ha otur i allt å det skär sig totalt men det kan ju även hända fast man skaffar sig två perser.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s