Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 889 ggr
LinaK
0

Spyr upp maten

Det är så här att min persertjej spyr upp sitt torrfoder ganska ofta nu för tiden. Och på spyorna ser man att torrfoderbitarna är hela, alltså så tuggar hon inte sitt torrfoder. Antar att det är därför hon spyr upp dem.

Vad kan detta bero på? Ska jag byta torrfoder mot någonting annat. Hon äter idag RC Persian (detta äter hon inte av knappt) och ett annat foder man köper på mataffären (detta som man oftast ser spår av i spyorna). Borde man kanske inte blanda dessa? Tips på annan mat.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annika1963
0

Jag hade samma problem då jag körde RC Persian till mina katter.Detta slutade dom med då jag bytte till Nutro Chioce.Så prova gärna något annat foder så ska du se han hon kommer att sluta att med att spy.

AnnikaCool

Halle
0

Jag tyckte också att mina katter spydde mycket när de åt RC Persian, så jag började ge RC sesible då slutade de att spy.

Bullan
0

Samma hära…de spydde ofta av Persian! Har gett Hair and Skin som de älskade och mådde litet fööör bra på(tjocka magar) så nu får de Indoor Longhair…som de än så länge mår bra av!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
0

Har faktiskt en tjej som gör så imellanåt, men vi har ju olika foder, så det händer ibland av ett av fodren bara, detta är kattungefodret

/ Carina

LinaK
0

Tack så mycket för era svar. SKa byta foder mot något annat! Så får vi se om det hjälper.

Synd om henne att hon måste spy upp maten hela tiden, endå väger hon över 5 kg!Skrattande

Annkis54
0

på vår uppfödareutbildning med Ylva Stockelberg så fick vi lära oss att katter faktiskt inte behöver tugga torrfodret
var en stor lättnad kan jag säga eftersom nästan ingen av mina tuggar hehe
när du går över till annat foder..så kanske du måste vara försiktig så att hon inte får en magreaktion

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

LarsiForshaga
0

Så har mina också gjort och gör som #6 säger i slutet….blanda gärna 50/50 innan du går över helt till något annat.

LinaK
0

#6 Ja precis, men det gör jag. Har bytt foder en gång förut, så då blandade jag i lite av det nya fodret med det gamla. Sen utökade jag det varje dag. Det funkade bra det! Nu gäller det bara vilket foder jag ska försöka med.
Skönt iaf att höra att det finns fler som har katter som inte tuggar torrfodret.. För våran husis tuggar som bara attan istället!

#6 Ja det ska jag göra! Tack!

Annkis54
0

du säger att hon väger över 5 kg
är hon stor eller "lite tjock"
det är ju oxå en sak att tänka på när du byter foder

hair and skin är ju ett bra foder…o många gillar det

indoor longhair ÄLSKAR mina..
sen finns det ju andra märken är RC

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

LinaK
0

#9 Nej jag pratade med en veterinär om detta, och han tyckte inte hon var överviktig, mer stor då.
Men hon har ju lite hängmage..

Tack så mycket, ska kolla upp detta!
Kanske ska testa med indoor longhair då.

Kittentotts
0

Har fått lära mig vissa katter äter för fort och då kan få upp maten på detta viset imellanåt

Min Pia är en glupsk tjej, så det händer henne ibland, och hon är 1år i april, väger samma som din tjej

/ Carina

Trini
0

Kanske det är fodret från mataffären som ställer till det? Om det är det som du ser i spyorna dessutom.
Jag skulle nog börja med att utesluta fodret från mataffären.
Hoppas det blir bättre!

Flisans
0

Ja själv har haft problem med att min ena kräktes av sensible. Bytte då till exegent som nu funkar utmärkt=)

Ja skulle göra som #12 skriver. Ta bort fodret från mataffären. Är du då orolig för att hon inte ska äta perserfodret så köp exigent som ersättning eller o blanda med. De e ju för kräsna katter så extra gott.

Lycka till

Kram Emma

LinaK
0

Tack så mycket för alla era svar.

#11, ja det läste jag om förut vet jag. Då stod det att man kunde använda en tallrik att ha foder på, för då får katterna inte upp lika mycket torrfoder åt gången. Kanske man skulle pröva?

#12 Jo det är nog det fodret har jag märkt, ska iväg till djuraffären och köpa ny mat såfort som möjligt. Tog bort den andra maten igår. Så vi får se om det blir bättre.

#13 Finns exegent i de flesta djuraffärerna? SKa kolla upp detta! Tack så mycket :)

Tycker detta med foder till katten är rena rama djungeln. Men ni gör det ju extremt mycket lättare.
Tack för en bra sida.

Millan1971
0

Min hane spydde ofta av persian royal samt kitten royal canin fodret,slutade med det när jag köpte royal canins hair and skin….rekkomenderar det fodret,har inte märkt att min Ronja gått upp i vikt av den fast hon om nån borde gå upp lite,hon e ju sååå liten…mkt mindre än arwen som är 2 månader yngre;)

Erna
0

Som någon skrev: katterna tuggar inte sin mat, utan sväljer den hel. Både torrisar och våtfoder. De använder bra tänderna för att slita av kött från ett byte, eller dela det.

Så reklamen från torrfoderstillverkarna, att deras foder är bättre för tänderna genom att det är hårt, stämmer alltså inte alls. Precis vad jag alltid misstänkt.

Att katterna spyr, beror troligen på att de är överkänsliga för något i fodret. Byt!

Mina katter spydde ibland av RC men när ajg bytte till ett anant foder, Fisherman´s Pride, som tyvärr är lite svårt att få tag i, så spyr de aldrig upp mat. Dessutom har de blivit mycket bättre i konditionen och pälsen.
Min vet. kommenterade det faktiskt och undrade om jag bytt foder, för katterna hade bättre muskler och var inte fettflabbiga och lösa i hullet som de blev på RC.

Dessutom kostar det bara hälften av RC.

MVH Erna
Medlem i FGK-IDP
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

heliotropes
0

Så sant så att katten inte behöver tugga. Men många katter har ju ett större behov av att tugga,får dessa inte tugga mat kan de lätt börja gå på annat…som kablar tex.har egen erfarenhet av just det.

Kunde inte låta bli att skratta när jag läste fettflabbiga…hihi!!

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
0

#16..hur gör man då som uppfödare
om man har gett sina katter ett foder som kan vara svårt att få tag på
när kattungeköparna bor land o rike runt???

jätteviktigt är ju att kattungeköparna, LÄTT kan få tag på samma foder…över hela sverige..o helst utomlands oxå ifall man exporterar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
0

# 16

jag brukar på slutet försiktigt gå över till RC så att de har smakat det och jag ser att de tål det. Köparna får dessutom med sig en påse av "mitt" foder för att övergången ska bli så bra som möjligt.

Hittills har ingen klagat på att de inte tål maten, men jag måste tänka på mina katter i flörsta hand och ekonomin dessutom.

MVH Erna
Medlem i FGK-IDP
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se