Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2111 ggr
Annkis54
0

Mjölktändernas placering

Detta är ju ett evinnerligt "aber"

hur ofta ser ni att de permanenta tänderna kommer korrekt när mjölktänderna har varit något sneda
Otaliga är de ungar som jag (förr) har sålt till sällskap på grunda av icke korrekta mjölktänder..som sen har blivit hur bra som helst

Hur gör ni när ungarns mjölktänder inte är 100% bra??
säljer ni dessa till sällskap??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

LarsiForshaga
0

Mjölktändernas placering…

Så gick man in och skulle säga: Dom ska vara i munnen.

Men det var mer text så det blev inte lika roligt som jag tänkt mig. Tons of hotlinkable free smileys available here at www.freesmileys.org Tons of hotlinkable free smileys available here at www.freesmileys.org

Marita-L
0

Det där är ju en väldigt knepig fråga.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Jag skulle aldrig sälja en liten för utställning som inte har tänder som sitter korrekt. Spelar ingen roll om jag mer el mindre tror de kommer rätt. Och de jag sålt kommer oftast korrekt, bara att detta kan vi aldrig veta till 100%

Marita-L
1

Man måste vara hundra procent ärlig å tala om hur det ligger till sedan även tala om att det inte finns några 100% garantier att det rättar till sig.

Jag vet flera som har köpt en med bettfel för dom verkligen vill ha just den å struntar i det för dom vet nästan säkert att det kommer rätta till sig och även dom uppfödare som väljer att behålla katten tills tandbytet är klart.
Det är ju ärftligt så…

Priset brukar ju inte vara lika högt har jag sett men sedan beror ju allt på hur stor bettfel det är osv.

Ja menar jag skulle inte vara rädd å köpa en katt som bara har en tand på fel sida å allt annat är okej.

Men ett rejält saxbett eller så är ju inget vidare kanske om inte just den är viktig i avel..

Ett korrekt bett är ju det bästa.

Detta är en klurig fråga..
Själv har jag bara fått en kattunge som hade snedbett å den sålde jag till sällskap men köparen ville ju inget annat heller.

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

det är så jag har gjort oxå Carina
ingen som har mer erfarenheter
70-80% av dem eller fler blir ju bra
ingen som har valt att vänta tills de har bytt till permanenta??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Klart man berättar detta, detta står alltid i mina veterinärbesiktningar också, vill ha det på papper då jag säljer dem. Kan vara så lite och obetydligt, men mina som ska gå t annat än sällskap ska vara korrekta i munnen fr början. Och som Annki säger ingen vill ju vänta. Jag kan erkänna genom de åren jag haft några snebett, så är det en som inte rättat sig, och den trodde både jag och erfaren uppfödare då skulle rätta till sig. Jag har själv köpt med bettfel, och de har rättat sig, klart jag kan våga chansa, men sen får man ju se också med tiden, vad ger de för ungar, om de blir för många med bettfel så kan man ju inte ha dem i aveln sen. Sen sätter jag inga regler om mina katter inte får andvändas i avel pga den sålts t sällskap, vill de prova så är detta okej för min del, om inte felet är något som hindrar den gå i avel.

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På min husis Feztiz satt mjöltänderna korrekt medans de permanenta huggtänderna på ena sidan har växt ut omlott. På henne gör det naturligtvis inget att det är så. Och även om de sitter omlott så sitter de okej för det behövs inte fixas till. Det och all hennes päls gör att jag misstänker att det är lite perser i henne även om andra raser oxå kan få lite snea tänder. Och hon är en riktig diva med, haha=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Annkis54
0

#7..ja där ser  man ju att det kan bli det omvända oxå
svårt det här tycker jag

bästa är ju att vänta tills de nya kommer kanske

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

#8 Ska du vänta och behålla katten tills den är 5-6 månader menar du? Sen kan ju detta var en ärftlig grej med, så man får ju se vad en avelskatt ger som själv haft detta som liten. Jag väntar inte, de säljs till sällskap, men jag förbjuder inte den som köper testa avla.

Marita-L
0

Annki en del väntar å berättar sedan efter åt hur det var när dom var små men att nu är allt okej för att dom skall kunna veta om katten lämpar sig för ex utställning.

Det är ju lite upp till en själv tycker jag hur man vill göra å vad som känns rätt.

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

visst
Undrade bara hur andra gjorde
nä#9-..det är ju ingen bra lösning att behålla de så länge
men det vore kanske bäst
om man nu överhuvudtaget ska bry sig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

#10 Ja det är klart alla upfödare gör som man villSkrattande Men här pratar vi ju om vad vi tycker, detta är vad forumet går ut på liksom, att alla har sina egna åsikter, att man delar uppfattningar mm.Även att man delar utav erfarenheter som att detta brukar ju rätta sig med tänder.Om man kunnat skulle man ju behållt dem, men då tycker jag synd de missar lära känna sin nya familj tidigt. För mig är detta viktigare. Enda jag kan se i iden att behålla vore ju då få ut mer på en kattunge, detta är inte viktigt för mig, säljer gärna till sällskapspriset till ett hem jag tycker verkar vara rätt hem

Marita-L
0

#12  Men här pratar vi ju om vad vi tycker, detta är vad forumet går ut på liksom, att alla har sina egna åsikter, att man delar uppfattningar mm.

Jag tror att det är precis vad vi gör här också.

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Va bra! Skrattande Oftast går man ju på vad man lär sig fr ens mentorer liksom med, och sådant man upplevt.Känns som någon vill tala om man inget kan el att man har fel hela tiden.

Marita-L
0

#14 Jag tror inte att någon har fel det är ju jätte bra att man kan dela olika tycken å erfarenheter det är ju på så sätt som man får lite mer kunskap.
Det är tur vi har varandra här på forumet som vi kan ställa vilka frågor som hellst utan att behöva känna sig dum.

Kramis på dig Carina

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

fast det är KANSKE en ytterligare sak att tänka på
säg att det är en underbar helt jättego seriös uppfödare som vill ha katten till avel o utställning
så "vågar" jag inte sälja dit för att kattens mjölktänder är icke korrekta
då kan ju perser/exo aveln gå miste om nåt väldigt bra för aveln

visserligen kan uppfödaren köpa katten som avelskatt ändå…men vi vill ju inte sälja "många" av våra "snyggingar" för sällskapspris (gudarna vet att vi har svårt att få detta att gå ihop ekonomiskt ändå)(för min del är det ju de lite dyrare katterna som får detta att ekonomiskt gå runt)
o har man sålt en katt till "avelspris" o tänderna inte BLIR bra så är det så krångligt om man skulle få betala tillbaka pengar.

nä jag tycker att detta är svårt
det var därför jag startade tråden

ingen som har en aning om hur många av era katter som har haft sneda mjölktänder…som har blivit korrekta resp sneda

för min del så tror jag att mer eller mindre alla har blivit bra..kanske 90%
har någon nån aning???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Jag köpte in en katt en gång som hade en tand på fel sida, det lät lite gnissligt ett tag men alla tänder hamnade rätt till slut.
Priset var då 5000:- å hon skulle igentligen kosta 7000:-
Hon fick två kullar å ingen fick hennes bett. Hanen hon parades med hade korrekt bett. Hon fick 5 ungar i varje kull.

Jag har ju också sålt en kattunge som var sned i nosen å bettet till sällskap men som sedan visade sig bli en helt otroligt snygg å man kunde inte tro det var samma katt.

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Jag har 2 honor som båda va snea då jag köpte in dem, ingen av de är detta nu, helt korrekta, trodde jag aldrig fr början, eller vad man ska säga, jag va med på detta kanske inte skulle bli korrekt. Sen har jag många bakåt som varit snea, hanar 2st som idag är korrekta, och kattungar där 1 inte blev rak, men rsten korrekta. Så det brukar nog rätta sig i 90% av fallen.

Annkis54
0

verkar ju ungefär som jag trodde

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
0

Alltid ett dilemma!

Jag lämnar aldrig garanti på hur bettet eller ögonfärgen blir senare. Det kan ingen sia om i förväg.

En kattunge med bettfel säljs alltid som sällis. Oftast blir det ändå helt korrekt sedan, men det bjuder jag på. Jag tror att det hänt ett par gånger att det inte rättat till sig.

Jag har själv för många år sedan köpt en blå perser hane, tänkt till avel, som hade korrekt bett som kattunge, men sedan fick en hörntand som pekade utanför munnen som en Drakula. Han fick bli kastrat. Synd, för han var bland de snyggaste jag sett i blått.

Jag använder aldrig någon katt i avel som inte har korrekt bett som vuxen och köper inte heller någon som är defekt. Ändå händer det ibland att några ungar får ett litet snedbett, dvs att ena hörntanden ligger lite på fel sida. Det är otroligt svårt att avla bort detta.

MVH Erna
Medlem i FGK-IDP
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
0

tack Erna
tack för att du går igenom gamla trådar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

feiner
0

Ett tillägg från en som har sällskapskatter och ej föder upp. Jag uppskattar om en uppfödare är tydlig med eventuellt bettfel. Som köpare så vet man ofta inget och om man får höra om vad som kan bli problem så uppfattar jag att man oftast gillar läget mer än att de kommer som en tråkig överaskning. Oftast har man fastnat för katten och alla tips som ges värdesätts. Om uppfödaren är osäker så är det mänskligt, ni är inte spågummor.

Erna
0

Nr 22

Det ska framgå av veterinärintyget om det är något bettfel. Dessutom bör uppfödaren informera köparen om alla ev. defekter.

Jag själv skriver också in det i köpekontraktet numera, efter att en köpare försökt att luras och gömt undan vet.intyget. Som tur är, har jag alltid kopia på allt. De menade att de borde få pengar tillbaka, då det inte stod i kontraktet, men det stod ju i vet.besiktningen, så de kunde inte få rätt. Ja, man råkar då ut för alla varianter, så det är bäst att helgardera.

MVH Erna
Medlem i FGK-IDP
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se