Försäkringsbolag??
Hej!
Jag har funderat en lång tid på olika försäkringsbolag och vad de täcker i avelsförsäkringar…
Det är ju många som är nya, och alla har vi varit nya, och många har drabbats på mer än fler sätt pga försäkringsbolagens sk klausuler!!!
Jag vet att man ska kolla olika bolag och fråga vad dom täcker i tex avelsförsäkringar, bla dolda felförsäkring, kejsarsnitt, plusförsäkring, maxbelopp på veterinär, självrisker och en hel del annat…
Jag vill inte nämna några bolag som jag hört ge avslag till vänner med uppfödning, utan jag vill höra om det är fler positiva saker man kan fråga olika bolag om INNAN det händer nåt…Dvs vad de täcker…
Är det speciella saker NI kan rekommendera att man ska ta reda på och fråga??
En bra fråga är :
Om dom har någon specifik reservation på just den rasen ?!
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
En tanke som slår mig är att i "hundvärlden" så blir premier billigare eller dyrare beroende på rasen, hur är det på "kattsidan"?
Man ska kolla upp noga allt vad försäkringar innehåller, jag tror att man många gånger tittar för mycket på premien än vad vad man igentligen betalar för…
sen är ju svårigheten den…att om man ringer 5 samtal till samma bolag o frågar 5 olika personer så får du kanske 5 olika svar. Högerhanden vet inte vad vänsterhanden gör …ofta
en sak som jag har lärt mig..(eller som jag i alla fall har fått info om från en person (1) på Agria där jag har mina nu.
Om man tar avelsförsäkringen från början så täcker den om det fattas ett tandanlag
.
det fick jag lära mig "den svåra vägen" hehe
o detta med att ge avslag..DET LÖNAR SIG ATT ÖVERKLAGA
just igår fick jag reda på en person som hade tagit bort sin katt för nåt år sen eller så. skickade in papperen o fick avslag. jag trodde ALDRIG att de skulle ge nåt för den katten. Men ägaren tog nya tag efter de hade samlat sina krafter…o fick igenom det.
o enligt mig så var det inte alls självklart att försäkringsbolaget skulle ersätta..men den "kunskapen" som jag har om bolagen så var jag säker på att de inte skulle ersätta..men de gav sig. Om detta var ett undantag eller inte…
om det är så att de "försöker" att slippa utbetalningar genom att ofta säga nej först o räkna med att folk inte vet bättre…det vet jag inte.
men…ibland så lönar det sig att överklaga
jag vill oxå nämna att katten togs inte bort av nåt tydligt fel eller sjukdom…vill inte säga mer av hänsyn till ägarna.
ska tillägga
att det är nog väldigt viktigt att veterinärintyget är utan anmärkning
för är det nåt som är anmärkt där o det sen blir ett problem som har med detta att göra så kan det bli problem med försäkringsbolaget

Jag har hört av en annan som kände en fördetta anställd på agria att de har som rutin avslå om de kan,
De väntar sen på överklagandet, så ja, man ska allt överklaga

Jag har bara behövt utnyttja föräkringen 1 gång på Agria.
Visserligen många år sedan….
INGA problem alls…trots att det då gällde förlorad avel.
Så mitt intyck av Agria är …att om man har ALLA papper & tester ..och sådant i ordning till 100%- är det inga problem.
Däremot att ringa dem är värre …Håller med Annki…du får olika svar av ALLA.
// Mia
// Mia

Veterinärintyg i all ära men de är en fördel om försäkringsbolagen håller reda på sina papper, vilket dom många ggr inte gör! utan förväntar sig att vi amatörer ska kunna/veta allt om deras försäkringar och hur omfattande dom är samt hålla stenkoll på vad för papper och dokumentation vi ska se till att ha.
Det har jag nu fått erfarenhet utav, och då är det så enkelt att avslå försäkringstagaren begäran om ersättning, trotts rent papper på veterinärbesiktningen vid tecknande av försäkring.
Man kan ju försäkra våra djur under 7 år utan vereinärintyg men då ska man åxå vara medveten om att man sannorligt kommer att få avslag på avslag vad gällande ersättning på veterinärvård och livförsäkringar, då dom alltid hänvisar till att det är ett fel som troligen uppkommit tidigare i djurets liv, och då spelar det ingen roll vad veterinärer säger och intygar. Försäkringsbolagen hittar alltid kryphål och har klausuler på allt. Så många ggr kan man fundera på vad det är som vi betalar dyra premier på, man tror i sin enfald att man har ett gott försäkrningsskydd på sina djur. Men har vi det när det väl gäller? Ska man (alltid) behöva bråka med sitt försäkringsbolag för att få rätt?
Så veterinärintyg eller inte, har det någon större betydelse??? Överklaga måste vi tydligen göra ändå!
ja..det var en hundägare som sa till mig en gång
hon skulle skaffa sig ett konto…herregud vad heter det när det inte kostar nåt om man inte använder pengarna??
i stället för att lägga 1000-lappar varje år på försäkringarna
jag själv lägger ca 7000 per år på mina katter
o när jag försäkrar så säger jag att jag vill ha ALLT
Ja vi har 12012:- om året i försäkringar på våra djur. Och jag håller på att ramla baklänges. Jag betalar 1001 :- i månaden på autogiro just nu och det lär ju inte bli billigare om man skulle vilja behålla någon mer.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#8 Den tanken har slagit mig många gånger att spara undan pengar på ett "kattkonto"
Jag betalade drygt 18,500:- i sept för mina katter och då har jag försäkrat allihopa upp över öronen eller det som går att göra som uppfödare.
Jag har ALDRIG utnyttjat försäkringen så där skulle man nog kunna spara lite pengar,för skulle det hända nåt så hade man ju pengar att plocka av på kontot.
Kullförsäkring måste man ju ha om man ska gå ut och lova att kattungen är dolda felförsäkrad. Men gäller den överhuvudtaget "om" det skulle hända kattungen man sålt nånting? Jag har väl varit förskonad kan man väl säga från det mesta så, peppar,peppar!
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

jag har inte heller behövt utnyttjat försäkringarna tidigare, men första ggr hände nu och ja jag ifrågarsätter varför jag har mina katter försäkrade när man ändå inte får den hjälp man behöver trotts att katterna ska vara försäkrade "upp över öronen" Men det finns tydligen undantag för allt, så har man skydd eller inte från försäkringen?? Aa en bra fråga.
Tanken har faktiskt åxå slagit mig om man kanske skulle ha ett sk djurkonto där man helt enkelt sparar pengarna för eventuella veterinärvårdsutgifter

#10 Har också funderat på ett konto. Lena du betalar en ny import varje år. Vid dålda fel som är av ärftlig art som det betyder borde ett sådant konto även täcka ersättning. Ett konto på dessa summor + ränta. Borde täcka allt. Och ett försäkringsbolag skall kunna sänka kostnaderna eftersom de betalas av alla. Och hur många katter säljer vi till avel och utställning /år? Tror tom. att det skulle täcka stor del av kastreringar och vacc på de vuxna. På två år blir det ju 37.000. Mycke pengar Lena. Men det stora problemet är att hitta ett konto som inte blir skatt på, finns det sådana.

Dolda fel förästen jag fick ingen ersättning trots både uppfödare och jag hade katten försäkrad som dog av kostaterat dålda fel. Och även om alla papper är korrekta hittar det säkert anledningar till avslag som näämndes ovan. Det är min uppfattning. Försäkringar var i tiderna begynnelse ett skydd idag ska man vara jurist för att ha försäkringar känns det som ibland

Jag har endast avelskatterna liv, avel + vet.försäkrade. Kastrater har jag endast livförsäkrade, och det gör en hel del faktiskt! Istället för ca 1200kr/år för en katt, så blir det 250kr! Sedan har jag ett konto…utifallatt en icke vet.försäkrad katt skulle behöva vård! Men jag anser att mina innekatter som är kastrerade, löper mkt liten risk att råka ut för något…och den dan de ev gör det, så har jag tjänat in de pengarna på försäkringar för länge sedan!

#14 Sunt tänkt

#12 MADRASSEN *asg*
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Kan ju berätta vad en vän som är hunduppfödare råkade ut för hos Agria nyligt.
När hon tecknade avelsförsäkrig på en av tikarna, så frågade hon rakt ut…om min hund visar sej få höft el. armbågsfel, hur mkt får jag ut då på avelsvärdet!? Hon fick till svar att hon får ut hela avelsvärdet på hunden! Och nu efter röntgen då det visade sej att hunden hade fel, så skulle hon plocka ut pengarna…men det var inte helt lätt helt plötsligt + att det var avelsvärdet minus 6,000kr hon skulle få ut…inte mera!!! Detta informerade de inte om, trots att hon frågade om alla tänkbara klausuler och regler m.m. Så efter att ha haft denna jättedyra försäkring på denna hunden, så fick hon bara tillbaka det hon redan betalat i försäkring åt Agria under 1år!!!
Så visst…fråga dem i all ära…men det är ändå inte säkert man får reda på allt ändå först den dagen man ska ytnyttja försäkringen…då är de VÄLDIGT duktiga på att tala om vad som gäller och inte.
Tror alla bolag gör så här….jag har själv Agria…

#16 hihihi och för säkerhets skull låsa in madresen i ett bankfack
#17 Önskeringen fniss! jo det vore ju trevligt. Den här hobbyn blir man bara fattigare av.Men det ger så mycket annat våra fyrfotingar som inte går att stoppa in på ett konto. Vi får fundera vidare

Jag har Agria och har bara behövt utnyttja den en enda gång.Det var i somras när Bartan var sjuk,det tog evigheternas evigheter innan jag fick några pengar,men jag fick det jag skulle ha.Jag har ju funderat på det här avelstillägget,som jag ju har.Bartan parar ju men det blir inga ungar,undrar om man kan få ut något på det och vad de skulle kräva i så fall.

#20 Som jag har fattat det, så måste katten ha visat sej duglig i avel innan och fått levande ungar, för att man ska få ut på försäkringen, men om det är samma på hanar vet jag inte!
MEN….om det är samma som på hund i Agria, så borde du ju kunna få ut på avelsbiten!?! För på hund kan man teckna avelsförsäkringen innan de gått i avel, och skulle det visa sej att de inte kan gå i avel pga fel, så får man ju ut!…om än inte mkt…men litet iallafall!
Kan ju hända att de vill ha någon form av "diagnos" på varför han inte kan få bäbisar….?
Ring och fråga vet ja! Och om du gör det, så berätta gärna vad de sa.

Nu har jag ringt till Agria,och det visade sig att jag inte kan få ut något på avelstillägget.Det gällde för 4 tillstånd i könsorgan och urinvägar som katten ska ha.Eller att katten visat sig få ungar med vissa ärftliga fel.Så tyvärr…jag misstänker att han är steril,men det gällde det inte för,men han är ju en jättego katt och jag älskar honom lika mycket för det.Bara att mina avelsplaner gick åt pipan.
ja..detta med försäkringar är en djungel
men man kan ju knappast heller ta reda på ALLT
man VET ju inte ens allt innan man eller någon annan har råkat ut för det.
o inte ens då vet man…för jag tror att man blir behandlad olika från gång till gång o fall till fall o vem man stöter på som jobbar den aktuella dagen.
jag har en katt som jag sålde som "lite äldre". Jag hade alltså tagit en egen försäkring på honom som köparen tog över. Alltså ingen karenstid då
Sen fick de problem med ett öga…han åkte ut o in på blå stjärnan….Varje gång så fick de höra att Agria inte skulle ersätta för att de hade karens på honom. Men eftersom jag visste att han inte hade karens så kunde de ju varje gång säga att "ni har fel, jag har ingen karens"..o så tittade de efter en extra gång o bad om ursäkt.
Eftersom han var inne 4-6 ggr tror jag..bland annat på operationer..o återbesök…helger naturligtvis oxå…så hände detta ett antal gånger. o VARJE GÅNG..ni har karens hehe
Om jag inte hade VETAT om att de inte hade nån karens så hade det blivit en MYCKET DYR affär.
katten hade lekt med sin ny kamrat o fått en klo i ögat…det gick så illa så det gick hål o de sydde över blinkhinnnan…den lossnade o de gjorde ett nytt försök o till slut fick de ta bort hans öga. Sammanlagt alltså 3 operationer. Han läkte jättefint o har inga som helst problem för att han är enögd…o det syns knappt heller. ser bara ut som om han blundar med ögat. inga hålor eller nåt. O lika go som innan problemen började.

Jag har ett knep på hur man kan göra för att få svart på vitt för vad de SKA stå för och inte!!
Maila till försäkringsbolagen och fråga om ALLT ni kan komma på som det ev ska täcka i den försäkringen…Var VÄLDIGT specifika på VARJE fråga!!!
På det viset får ni svar på ER mail!!!!
DÅÅÅÅÅ…har ni DERAS namn, mailadress och företagsmail!!!!
Får ni nåt avslag efter det så blir den som skickat ANSVARIG och ni kan INTE få annat än RÄTT för DE har GETT denna info!!!
Tyvärr drabbar det den som gett infon, men vi LITAR ju på dom!!!
Mvh Sanna

Tyvärr kanske försäkringsbolagen ser vad jag skrivit nu, men jag har inget annat val än att säga vad jag tycker

Det är nästan förbjudet att göra som jag har gjort.
Jag har haft alla mina katter försäkrade under 30 år. Premierna har under senare år gått upp till drygt 10.000:- per år.
Mycket pengar! Kanske 250.000:- på 30 år.
Visserligen har jag aldrig haft några tråkiga erfarenheter med försäkringsbolag, men…
Jag har istället öppnat ett eget riskkonto (är mitt eget försäkringsbolag, som aldrig nekar, hihi) och sagt upp alla försäkringar sedan ett par år.
Jag har behövt utnyttja mitt konto en gång.
Dolda felförsäkringen - hur många har egentligen fått ersättning därifrån??? Jag har inte hört talas om någon. Jag tror att det är ett sätt för bolagen att blåsa oss.
Det skulle vara intressant att höra vad ni säger.
Istället för att bolagens chefer ska lyfta miljonbelopp på min bekostnad, så föredrar jag att ha kollen själv.
MVH Erna
medlem i FGK-IDP
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag har funderat på detta själv faktiskt, men då vill jag kunna ha 30000 undansparat per katt helst… och det blir lite tufft, men jag har funderat på att placera pengar på ett kattkonto och när de har vuxit riktigt mycket så kanske jag kan våga plocka bort någon katts försäkring… Men dessa pengar måste verkligen vara helt spärrade för allt annat än oförutsedda sjukdomsfall hos katterna!!
Jag har också undrat angående dolda fel försäkringen, hur ofta ges det ersättning ur den egentligen, finns det någon statistik på sådant?

Jag gjorde som #24 föreslog när jag skulle försäkra en av mina, ville veta vad avelsföräskring osv innebar - men fick aldrig svar! (Folksam) Mailade flera gånger men allt jag fick till svar var deras info brochyr per post. Så antagligen har de redan garderat sig för att svara så att man har skriftligt…. Kanske ska man ringa och spela in samtalet..?

Har haft Agria men har numera If. När jag bytte försäkringsbolag hade jag en årspremie på 21.000 kr och höll på att svimma. Sa upp alla livförsäkringar och avelstillägg och valde att endast ha högsta veterinärvård och kom då ner till 12.000 kr per år. När jag bytte till If sjönk den summan till 7.000 per år.
Visst är det mycket pengar att lägga ut men jag skulle aldrig våga vara oförsäkrad. Har haft en del mycket dyra katter som hade tömt ett sådant konto rätt fort.

Vilken bra läsning, bra forum. Här hemma har vi IF på katterna och det har vi fått använda ett par gånger på persern då hon har blåsljud på hjärtat. Betalar drygt 500 kr om året per katt och om det händer något har vi en självrisk på 2500 kr. Känns lugnare att ha en försäkring men då har vi en billig variant som hjälper vid veterinärvård. Funkar utmärkt när det är kastrerade sällskapskatter som aldrig går ute.
jag betalar ca 1000 kr per katt o år
har sällan använt mig av försäkringen
har faktiskt tänkt samma tanke
men tänker mig att en pott på kanske 50.000 räcker

#30….Menar du att det sjönk från 21000:- till 7000:- bara att byta från agria till IF??
Det låter ju inte klokt. Mitt avtal med Agria går ut 1 April och jag betalar 25,214:-/året
Jag har ju oxå allvarligt funderat på att göra nånting åt det då det tydligen går att spara en HEL del pengar. Jag har under dom här 4 åren jag varit uppfödare ALDRIG utnyttjat försäkringen så man kan ju lätt räkna ut vad jag skulle ha "sparat" om jag satt in dom på ett kattkonto som jag pratat om så ofta ;p
hmmmm här gäller det att tänka snabbt :-))))
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
precis lena

Jag bytte till Sveland och min årskostnad sjönk rejält då oxå, dessutom får man bonus rabatt för varje skadefritt år på varje katt. Jag är supernöjd med Sveland, sen är dom ett av få försäkringsbolag som ersätter FIP, vilket vi tyvärr kan råka ut för. Dolda felförsäkringen kostar bara 40 kr per katt oxå, det blev bra mycket billigare än i folksam som jag hade innan.

#33 Nej inte riktigt så. När jag fick räkningen var den på 21.900 och jag gick då igenom den med lupp. Gamla kastrater som var livförsäkrade för astronomiska belopp bl a. Jag sopade allt detta och tog bort alla livförsäkringar och avelstilläggen förutom på de honor som hade avkommor. Jag kom då ner i drygt 12.000 kr och hade då högsta veterinärvård för alla katterna. Ringde If och fick priset 7.000 kr.
Agria kämpade faktiskt länge för att behålla mig som kund men kunde inte matcha If's pris. Jag hade även några katter som var över 8 år och egentligen inte skulle gått att försäkra in i If så de hade jag tänkt behålla i Agria. Men If tog rubbet alltså även gamlingarna. När de sista kullarna jag fick fyllde 3 år sopade jag bort avelstillägget på deras mammor. If har fast självrisk och det är rätt skönt att veta vad man kommer att få lägga ut.
Högsta veterinärvårdbelopp/år är 40.000 kr medan man hos Agria kan teckna upp till 60.000 kr.

Läste just på IF att man får högst 3000 om ens kattunge dör eller behöver avlivas! Märkligt tycker jag.