Ångerrätt?
Hej hopp!
Nu är det bara en unge kvar otingad. Idag var ett gulligt par här och tingade en hankatt.
En annan köpare har frågat mig ang ångerrätt. Det är så att hon har två perser och vill veta om jag återköper katten om det inte skulle fungera med hennes andra katter. Jag vill ju självklart hjälpa till och tar ju tillbaka katten om det inte skulle fungera, men hur blir det ekonomiskt? Hur mycket betalar jag henne för katten i så fall? Fullpris? Jag måste ju göra en ny veterinärbesiktning och söka efter ett nytt hem.. Ni som har erfarenhet, hur har ni gjort vid sådana tillfällen?
Nu tror jag ju inte att det ska hända någonting, men man kan ju aldrig vara säker och jag vill veta vad jag ska svara på den frågan så att jag inte säger någonting dumt.
Det där är jättesvårt.Det beror ju lite på hur länge dom har katten,innan de kanske kommer fram till att det inte fungerar.
Och det är ju bra om man har en rimlig tid,till att acklimatisera den nya.Om man inom rimlig tid ser att det inte fungerar ska minst en ny besiktninig och ev.annonskostnad dras av i återköpet.
Att komma efter ett halvår tex.och säga att det inte fungerar,då kan de inte förvänta sig få tillbaka mer än det värde som en katt i den åldern kan tänkas säljas i+-besiktning..Känt är ju att det blir mer svårsålt ju äldre katterna är.
Vet inte hur andra gör.Men hur du än gör så är det bra om det blir präntat på papper,så inga missförstånd uppstår.
Tack för ditt svar!
Hmm, "ångervecka" tror jag det var hon menade. En vecka är ju inte lång tid. Någon formulering i så fall som man kan använda i avtalet?
Detta är ju bara för att hon har frågat, som jag måste ha ett svar till henne, men egentligen gäller ju detta alla katter man säljer!

Om någon vill lämna tillbaka en katt efter upp till två veckor så får dom självklart tillbaka alla pengar men jag vill att dom besiktigar katten innan jag tar hem den.Går det längre tid så hjälper jag dom i möjligaste mån med omplacering.Sen kan det alltid hända saker i livet som gör att jag kan tänka mig att hjälpa till mer.Men jag anser att man som köpare har det största ansvaret för katten.Att bara enkelt kunna lämna tillbaka katten och tro att man ska få alla pengarna tillbaka.Ja till en sån köpare hade jag inte sålt katt.
Stolt ägare till tre La permer
Detta verkar inte vara någon oseriös köpare utan bara någon som vill förvissa sig om att det går att lämna tillbaka katten om det absolut inte skulle fungera att få hennes två tidigare katter att acceptera kattungen. Det känns rätt klokt ändå att hon frågar så att man har en plan ifall ifall det man inte vill ska hända, ändå händer. Det är ju lite skillnad om man har katter som det ska funka med, mot att bara vilja förvissa sig om att det går att lämna tillbaka katten om man helt enkelt ångrar sig.

Jag har läst om andra som sålt kattungar..då står det ju i kontraktet(även i ett av mina då jag köpte en katt)att katten får återlämnas men inga pengar betalas tillbaka…sen vet inte jag om alla skriver så i sina kontrakt men men…själv tycker då jag att om man köper en katt så måste man tänka på alla saker som tex ifall katterna ej går ihop och andra saker som allergi mm FÖRE köp för säljarna kan ju inte lägga pengarna på sparning ifall de måste köpa tillbaka katten,eller tänker jag helt fel? Nu brukar ju vuxna katter oftast acceptera en unge,har då aldrig vart med om eller hört talas om annat…
En vecka så kan ju man betala allt utom ev kostnader…annonsering osv..jag tycker 1000:- avdrag..alltså handpenningen hos mig…. För det skall ju kännas lite så dom tänker sig noga för nästa gång… en vecka i ett annat hem kan förändra kattunge..om det skulle hamnat lite fel..
Längre tid ja då får man försöka hjälpa dom att hitta ett nytt hem på plats….för det är inte så lätt att ta in en katt igen..som då blir en helt ny katt och har dom haft fler katter så blir det också andra bakterier… alltså inga pengar tillbaks av mig utan en ny annonsering med hjälp av uppfödaren..
Jag tycker att man skall faktiskt vara säker på sitt köp INNAN man köper..sedan kan det ju uppkomma speciella orsaker men som köpare måste man tänka på detta som tex vid allergi…. Det är något som vi uppfödare måste fråga köparna om….jag gjorde ett misstag en gång sålde till ett jätte gulligt par…efter 4 månader så ringde dom…de skulle få barn och nu vågar dom inte ha katten kvar…det gjorde mig väldigt arg och ledsen…
Sedan om man har fler katter hemma och man är rädd för att det inte skulle fungera så kanske det i bland tar längre än en vecka innan dom har vant sig vid varandra.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag skulle ge dem 14 dagar, men de hade fått besikta innan den lämnades åter.
Jag ser helst mina katters köpare kommer tillbaka ifall inte hemmet fungerar, man kan inte skriva fr sig ett ansvar i ett kontrakt, och det är inte seriöst göra så.
Självklart hjälper man till i den mån det går om ett nytt hem inte fungerar. Jag hade tex en kille 2005 vars husse plötsligt åkte akut in för andnöd, de hade ingen aning om han va astmatiker. Denna killen flyttade åter t mig och fick sen ett nytt underbart hem. Att avskriva sig alla ansvar går aldrig, man måste hjälpa sina kattungeköpare, stötta och finnas där hela vägen med problem o annat. Skulle det visa sig en defekt el annat så är man ju ansvarig då med, köparen köpte ju en frisk katt, visar det sig då den inte var detta så får man ju helt enkelt ordna detta med. Nä jag ser helst att man samarbetar med sina köpare.Man vinner i längden på vara stöttande och tålmodig, för det har inte alltid varit lätt då man kan råka ut för saker som kan göra en både ledsen o arg.Kontrakt ska gälla både köpare och säljare. Önskar dig Lycka till!
/ Carina

Jo självklart hjälper man till men att blint lita på att uppfödaren omedelbart kommer och hämtar katten och överlämnar de pengar man betalt tycker jag inte är helt rätt.
Det är inte alltid lätt att ta tillbaka vuxna ev fertila katter i ett katteri.Dels pga gruppens sammansättning dels pga risken för infektioner.
Jag ser hellre att katten bor kvar och jag efter bästa förmåga förmedlar kontakter.Just för närvarande har jag en lista på folk som vill ha en vuxen eller halv vuxen omplaceringskatt.
Är katten sjuk så kommer ju saken i ett helt annat läge men det var väl inte det som den här diskutionen började med.
Stolt ägare till tre La permer

Rör det sig om en kortare period, så tycker jag i alla fall att tingningsavgiften ska du kunna behålla. Blir det en längre period så tycker jag att du ska kunna behålla mer. Man får ju faktiskt tänka på att du under tiden kan råka ut för att du får acka nej till intresserade köpare för att du inte har någon katt, och så får du tillbaka katten en vecka senare.

#0 vilken fin hemsiha du har och underbara katter. Jag önskar jag kunde köpa din lilla Andromeda, hon är så söt!!
MVH Isnornin

Nej man kan kanske inte lämna åter en hel köpesumma ifall katten blivit äldre, detta har du helt rätt i. Men man kan hjälpa till hitta ny köpare, eller så kan du betala den del du tycker vore rätt. Men beror på varför katten kommer åter.
Ångrar sig en köpare, självklart ska inte summan betalas åter, men jag hjälper gärna till hitta nytt hem åt dem, ger dem det katten sålts för förutom annonskostnader mm, de får naturligtvis besikta den innan leverans. Nä inte alltid kan man ta in en katt igen i sitt katteri, inte då den varit i annat katteri tex, men om den bott ensam kan jag tänka mig ta den hem igen, har utrymme för detta. Men finns möjligheten den stannar kvar under tiden är detta bästa för katten med
Köper man däremot en avelskatt som visar sig få ett fel så kommer man i annat läge, då finns ansvar gentemot varandra
Nä möjligtvis inte allt jag skrev började med denna disskutionen, men ibland kan man svara mer för det, fritt fram om man ser det framkommer något som gör man tycker det behövs, tänkte på tex katten får återlämnas men inga pengar betalas tillbaka…Här kommer man i annat läge anser jag
Carina
Hej o tack för bra återkoppling. Det är bra för mig som ny uppfödare att se olika synvinklar på det hela.
Tack #10 för dina fina ord om mina katter och hemsidan, jag blir jätteglad! Andromeda är så go och otroligt lätthanterlig, ibland undrar jag om det inte är meningen att hon ska stanna nu när hon blev kvar sist av någon anledning. De var ju fina alla ungar, så det var nog iofs bara slumpen att hon blev kvar sist. Men nej, jag måste vara hård, kan inte spara mer än en katt :)

"11 Ja inte är det jag som har så i mina kotrakt (har inte ens sålt några än)utan så står det i ett av mina kattkontrakt som jag själv köpt av alltså!Själv skulle jag nog köpa tillbaka katten hellre än att den sälj vidare till någon man inte vet nånting om men tycker nog att handpenningen som brukar vara 1000kr ej betalas tillbaka samt att nya veterinärbesiktningen betalas av köparen från början…Sen kan man ju tillsammans försöka hitta ett nytt bra hem om man nu inte av nån anledning kan ta tillbaka den…vet inte ens om jag kan sälja nån unge när det väl börjar bli dax

#13 Jo Jag fattade vad du menade.
Allt beror ju på fall till fall hur man gör med fall hur man gör då en katt inte kan vara kvar, beror också på känslan i detta läge
Vad det beror på framförallt, men viktigast tycker jag är man kan prata och komma överens om bästa lösningen
/ Carina

#14 håller med dig,)
Hej!
Mycket tyckande här, men vi måste faktiskt följa Konsumentköplagen. Sverak och din kommun kan ge dig den exakta texten.
Detta gäller om du säljer till en privatperson.
Andra regler gäller mellan uppfödare som räknas som näringsidkare.
Ångerrätten vid hemförsäljning är 14 dagar.
Om köpet återgår dessförinnan får du dra av 15 % av köpesumman vid återbetalning för att täcka dina extra utgifter. Köparen står alltid för transportkostnaden.
Om köpet skulle hävas efter 14 dagar, men katten fortfarande bor kvar hos köparen, så har de rätt att få tillbaka allt utöver sällskapskattpris, ca 3-4.000:- (enligt Kennelklubbens jurist) eller ca 50 % av köpesumman beroende på köpesumman.
Allt beror ju förstås på hur mycket de betalat och vilken kvalitet katten sålts för.
Jag utgår ifrån att ni skrivit ett avtal, allt annat är bara dumhet.
MVH Erna
Medlem i FGK-IDP
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Kattungen har nu bott i c:a 1 månad hos sin nya familj och allt har gått kanon!
#16, självklart skriver vi avtal! Tack för din info också!