Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 590 ggr
Flisans
2007-10-24 16:37
0

Tandfråga!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er.

Hoppas jag kan få tips o råd av alla vänliga själar.

Har här en hona som jag själv fött upp. Mor e helt felfri i munnen och NU även far. När far var liten hade han en hörntand upptill som lutade lite innåt. Bettet är helt rakt men tanden var sned. När han väl tappade mjölktanden så kom den nya likadant. När han va runt 2 år så upptäckte jag att de nästa va helt rakt o idag e de okej. Saken e den att de va lika dant på henne. Bettet rakt men tanden luta lite innåt. Valde o behålla henne här hemma. Vid ca 4-5 månaders ålder bytte hon dom andra 3 hörntänderna, men denna satt kvar ända fram tills runt 7 månader. Idag är hon 14månader o först idag såg jag att den nya kommit i gommen. De e inte ens 3 veckor sen jag tittade sisst o då fanns där ingen tand. Skickar med ett par bilder så ni ser hur de ser ut.

Ska jag slå bort mina tankar på att ha henne i avel??

Ska jag vänta lite o kolla vad som händer med tanden eller ska jag ta bort den???

Ja ge mig gärna tips o råd för de behöver jag nu=(=(

Flisans
2007-10-24 16:38
0

En bild till

SussiF
2007-10-24 17:24
0

Hej

Det är nog bäst att rycka den. Det är i alla fall min uppfattning.

Jag tror inte att du ska behöva ta henne ur avel för det är inte säkert att det nedärvs. Du kan ju ta någon kull och se vad resultatet blir och bestämma dig därefter.

Lycka till

/Sussi

KungBores
2007-10-24 18:01
0

Håller med i det Sussi skriver. Se till att du får tanden dragen av veterinär men för den sakens skull behöver du inte ta din katt ur avel om den har andra bra kvalitéer som du vill avla på. Jag har precis fått lära mig att om mjölktänderna fortfarande är kvar när katten är 6 månader ska de dras ut. Just för att undvika att den permanenta tanden ska bli påverkad negativt.

SofiaJ
2007-10-24 18:09
0

Fast om hennes pappa hade samma problem, så finns det ju ganska stor risk att det är ärftligt. Eller?!!!

Flisans
2007-10-24 19:30
0

#4 De va lite så jag tänkte med.

Men eftersom han idag e okej så kommer jag nog göra så att jag testar o tar en kull o ser hur resultatet där blir. För hon e ju bara superfin o fick bra bedömmning på utställningen i göteborg. Sen de psyket som den katten har e guld värt. Finns inget som hon reagerar på, så himla lugt o trygg, snäll o kelig.

Tack alla för era svar=)

Kittentotts
2007-10-24 19:32
0

Jag hade nog provat ta kull o se, jag har ju haft avelsdjur med fel fr början som sen visat sig ge kanonbra ungar.

Flisans
2007-10-24 19:36
0

Här kommer en bild på min vackra llilla Lakrizz

Så vacker i min aögon. Måste ju testa en kull

blackangel
2007-10-24 23:48
0

oj så vacker har förresten hört att tänderna kan vandra rätt från gommen…..

Flisans
2007-10-25 00:02
0

#8 Ja de har jag själv "nästan" vart med om.

Hade en liten sköldpaddsmoke persertös som inte va helt bra med den ena hörntanden. Tappade mjölktanden o den nya kom i gommen men inte så här långt in. Den tanden vandrade utåt hela tiden. Men fick inte se hur de hade slutat. Då jag tyvärr fick ta bort henne vid 8månader=(=(

SussiF
2007-10-25 01:17
0

Vilken liten läckerbit! och ögonfärgen !!!!!

Flisans
2007-10-25 22:41
0

Har nu varit hos vet. o vi ska ta bort den på tisdag=)

Tack för era råd

Erna
2008-03-17 16:50
0

Hej Flisan!

Jag har haft samma problem på en honkatt. Hörntanden kom mitt i gommen. Min vet. ville inte dra ut den, för som han sa, "tänderna strävar efter att hamna på sin rätta plats, så det är bara en tidsfråga. Så länge katten inte får sår på tungan så kan man avvakta.

Jag var skeptisk, men väntade…och väntade…
Till slut visade det sig att han hade rätt och nu sitter tanden så fint på sin rätta plats. Ingen kan ana hur det såg ut förr.
Hon har faktiskt fått ett par kullar med en hane med felfritt tandstatus. Ingen av ungarna har ärvt felet och ett par går i avel och ingen av deras avkommor har haft detta problem.

Eftersom båda dina tänkta föräldrar har felet finns risken att du permanentar en defekt, som sedan går i arv. Jag skulle nog avråda från parning mellan just dessa två. Leta efter en hane med perfekt och felfritt tandstatus istället.

MVH Erna
medlem i FGK-IDP
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se